Logomain

Mindenki rajzol a Velencei Biennále Magyar Pavilonjában

By Ongrádi Melinda 2010. augusztus 14. 10:33

szerk at hg dot hu

Cikkep_120130603-19838-1savpvh.gallery

12. Velencei Építészeti Biennéle Magyar Pavilon BorderLINE

Cikkep_320130603-19838-i9tl23.gallery

12. Velencei Építészeti Biennéle Magyar Pavilon BorderLINE

Cikkep_720130603-19838-1avkgc7.gallery

12. Velencei Építészeti Biennéle Magyar Pavilon BorderLINE

Cikkep_420130603-19838-lg2qqh.gallery

12. Velencei Építészeti Biennéle Magyar Pavilon BorderLINE

Cikkep_520130603-19838-km2rbe.gallery

12. Velencei Építészeti Biennéle Magyar Pavilon BorderLINE

Cikkep_620130603-19838-dsx8fw.gallery

12. Velencei Építészeti Biennéle Magyar Pavilon BorderLINE

17 000 ceruza, 90 kilogramm fonal, rajzoló építészek: nemzetek feletti építészeti rajzünnep.

Mit kezd az ember 17 000 ceruzával és 90 kilométer fonallal? Például felépíti belőle a Velencei Építészeti Biennále Magyar Pavilonjának installációját. Egyenesek, gravitáció és a rajz univerzális, közös nyelve: ezek a kulcsszavak inspirálták a nyertes pályázat, a BorderLINE készítőit, Wesselényi-Garay Andort, Ferencz Marcelt és Détári Györgyöt.

A Biennále megnyitójának közeledtével a Műcsarnokban sajtótájékoztatón mutatták be az installációt, annak katalógusát, és a mától működő weboldalt.

A sajtótájékoztatón Petrányi Zsolt, a Műcsarnok igazgatója és a Magyar Pavilon nemzeti biztosa, valamint Boros Géza, a NEFMI főosztályvezető-helyettesének felvezetője után a kurátor Wesselényi-Garay és Ferencz mutatja be a koncepciót és mesél az installáció születéséről.

Mindenki rajzol, a gyerekektől az idősekig. Még mindig rajzolnak az építészek is, dacára a félelmeknek, hogy a számítógép megöli a szabadkézi rajzot. És érdekes is, ahogy rajzolnak: a véletlen vezette rá a tervezőket erre a felismerésre. Ferencz Marcel ennek történetével is megismerteti a sajtótájékoztató résztvevőit. Történt ugyanis, hogy egy építészeti konferencián autogramot kért Alvaro Sizától. Megilletődöttségében azonban, szemtől szembe kerülve az építésszel, mindezt a következőképpen: „Give me a graphic, please! (Kérem, adjon nekem egy rajzot!)”. Az építész azonban nem jött zavarba, és valóban egy figurát skiccelt az átnyújtott borítóra. A szemlélődő érdeklődőket, autogramra várókat lenyűgözte a rajzolás folyamata, az a mód, ahogy egy építész rajzol.

Ezt a felismerést a Biennále-pavilon egyik alapgondolatává téve külföldi és magyar építészeket kértek fel arra, hogy kamerák előtt rajzoljanak. „A kezdeti görcs után az építészek általában 5-6-7 skiccet vázoltak fel a kamerák kereszttüzében” meséli Wesselényi-Garay. A rajzinterjúkra olyan ismert építészek vállalkoztak, mint Eduardo Souto de Moura, Tony Fretton vagy Vadász György, de mellettük másodéves építészhallgatókat is megfigyelhetünk skiccelés közben. Az elkészült rajzinterjúkat levetítik a pavilonban; a sötét belső térben ez a vetítés egyfajta hangulati elem is, és ez jelenti egyben a világítást is. A vetített képek mellett azért kiállított rajzok is lesznek, „ezek azonban nem a klasszikus múzeumi helyzetben lesznek, nem lesz mellettük aláírás”. A rajz, a gravitáció és a vonalak hármas egysége háromlábú székhez hasonlítható; a három alapgondolat egymást támogatja.

„…az építészek nem házakat építenek; az építészek nem tereket alkotnak, hanem rajzolnak. Vonalakat rajzolnak számítógéppel, vonalakat tollal vagy ceruzával. Vonalakat, melyek puszta létükben persze még nem alkotnak tereket, mert szinte kizárólagosan csak kétdimenziós felületeken jelennek meg… Ennek bemutatására a kiállítás az építészek rajzait, rajzolási technikáit és általában az építészet alapanyagának tekinthető vonalat állítja a középpontba” olvashatjuk a BorderLINE honlapján.

„Rendkívül építészes, ugyanakkor szerethető”: így jellemzi a kurátor az installációt. A tervezők kerülni akarták a hagyományos tervekre és makettekre épült kiállítási formát, hiszen „ez a befogadási mód még a szakmabelieknek is túl nehéz, absztrakt.” Márpedig Velencében 48 pavilon közül kell kitűnni. A különleges installáció, a filmvetítések folyton mozgó rendszere azonban a tervezők reményei szerint „elvarázsolják a látogatókat.”

A megvalósult mű „olcsó, de szép”, ezenkívül „kalákában épült”. Nem volt egyszerű feladat például a 17 000 ceruza kifúrása (ezeket a fonalakra fűzve jöttek létre a teret tagoló „pillérek”); a műveletbe még Ferencz Marcel édesapja is besegített. A hatalmas rajzeszközmennyiség darabszámát meghallva egyébként még a fuvarozó sofőrök is találgatásokba bocsátkoztak: „az építészek sokat rajzolnak”, állapították meg.

Az építés során az is nem várt bonyodalmat jelentett, hogy a hatalmas fonaltenger összesen körülbelül 700 kilogrammnyi tömeget tett ki, márpedig a tartószerkezeteket nem ehhez a megterheléshez méretezték. Végül azonban sikerült megoldani ezt a problémát is.

Kiadvány is készült, egy számozott példányszámú katalógus, amelyet Tasnádi József tervezett; a résztvevők „boldogok, hogy ilyen jó nehéz lett”. A katalógushoz mellékelt DVD-n 80 perces rajzdokumentum-film található.

A pavilon apszisában több ezer darabos faceruza-gyűjtemény látható, amely a Pedagógusok Szakszervezetének bevonásával gyűlt össze: hároméves gyerekektől (vagy inkább szüleiktől) kezdve 88 éves néniig, nagyvárosoktól eldugott kistelepülésekig széles a beküldők köre. A cél a kollekció összeállításával az volt, hogy „a fiókok mélyén rejtőző összerágott ceruzacsonkok, elfeledett ceruzák újra életre keljenek”. A ceruzákból akár haza is vihetnek majd a látogatók.

Másként is bevonják azonban a rajzünnepbe a látogatókat: egy kerek, 2,5 méter átmérőjű plexilapra rajzolhatnak vídiatűkkel. Hiszen a rajzolás nemcsak ceruzával lehetséges: az nyomhagyás, akár karcolás is lehet. A kiállítás végeztével a lapot bekenik majd grafittal, és az így önálló műtárggyá válik.

A kiállítás megnyitója augusztus 26-án 16 órakor lesz a Giardiniben.

magazin, wesselényi-garay andor, magyar pavilon, ferencz marcel, borderline, 12. velencei építészeti biennále, velencei építészeti biennále 2010, magyar éíptészet, détári györgy Icon_print

12. Velencei Építészeti Biennéle Magyar Pavilon BorderLINE

12. Velencei Építészeti Biennéle Magyar Pavilon BorderLINE

12. Velencei Építészeti Biennéle Magyar Pavilon BorderLINE

12. Velencei Építészeti Biennéle Magyar Pavilon BorderLINE

12. Velencei Építészeti Biennéle Magyar Pavilon BorderLINE

12. Velencei Építészeti Biennéle Magyar Pavilon BorderLINE

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317