Logomain

Élősködők a házakon

By Kovács Dániel 2010. július 31. 11:01

szerk at hg dot hu

Index20130603-19838-rybmcl.gallery

parazita építészet index

Self-defense-220130603-19838-7r7bxg.gallery

Parazita építészet - Stephane Malka: Self Defense, 2006

Clip-on-520130603-19838-1gm53x7.gallery

Parazita építészet - Atelier Van Lieshout: Clip-on, Centraal Museum, Utrecht, 1997

Bar_raketa20130603-19838-11jx5sf.gallery

Parazita építészet - Inge Roseboom és Mark Weemen: Bar Raketa, 2001

Las_palmas20130603-19838-deim4t.gallery

Korteknie Stuhlmacher Architecten: Parasite Las Palmas, Rotterdam, 2001

Everland120130603-19838-1vt4n66.gallery

Parazita építészet - Sabina Lang – Daniel Baumann: Hotel Everland, 2002

Alsop20130603-19838-p5zm7c.gallery

Parazita építészet - Will Alsop: Sharp Center for Design, Ontario College of Art & Design, Toronto, 2004

Ruchsack_haus20130603-19838-1gv149g.gallery

Parazita építészet - Stefan Eberstadt: Rucksack House Ort, München, 2004

Stedelijk20130603-19838-5emw6c.gallery

Parazita építészet - Leonard van Munster: Under Heaven. Stedelijk Museum, Amszterdam, 2004

Self-defense-520130603-19838-lc7co2.gallery

Parazita építészet - Stephane Malka: Self Defense, 2006

Self-defense-220130603-19838-2ogpem.gallery

Parazita építészet - Stephane Malka: Self Defense, 2006

Centre_point20130603-19838-shfr7a.gallery

Parazita építészet - MRGD: A Centre Point toronyház bővítése, London, 2009

Lara_calder20130603-19838-1xkz221.gallery

Parazita építészet - Lara Calder Architects: Parasite Prefab, 2009

Everland220130603-19838-pwd0kr.gallery

Parazita építészet - Sabina Lang – Daniel Baumann: Hotel Everland, 2002

Parazita_hirlevel20130603-19838-lf76xz.gallery

parazita hírlevél

Miért ne lakhatnánk raktártetőre szerelt kockában? Összegyűjtöttünk néhány izgalmas példát a parazita építészet területéről.

Az elmúlt másfél-két évtizedben új fogalom került be az építészeti közbeszédbe: a parazita-építészet. A gyűjtőnév olyan építményeket jelöl, amelyek a meglévő struktúrákra illeszkednek és azokból nyerik energiájukat, infrastrukturális alapjaikat – akárcsak a biológiai paraziták esetében. Az építészetben azonban ez a műfaj izgalmas kísérleti terep, ráadásul új lehetőségeket kínál a felesleges felületek: lapostetők, tűzfalak kihasználására.

A fogalom megalkotását legtöbbször a legtöbbször a német építész, Oswald Matthias Ungers nevével szokás összekötni. 1966-ban Ungers új alapfogalmak bevezetésére tett kísérletet: a Grossform olyan határozott, statikus építészeti keret vagy tér, amely az egyéni, informális és tervezetlen ötletek, azaz a parazita építészeti elemek gyűjtőmedencéje. Az utóbbi fogalom azóta jócskán átalakult, és konkrétabb jelentéstartalmat nyert. A parazitaépületek a működtetésükhöz szükséges energiát, infrastruktúrát meglévő épületekből nyerik, sőt, nem egy esetben az elhelyezésükre szolgáló tér az a gazdaépület része – így nyilvánvaló, hogy a gazdaház nélkül az ő létük is értelmét veszti. Stiláris vagy funkcionális értelemben azonban a parazitáknak egyáltalán nem kell kötődniük a meglévő épülethez, sőt: létük többnyire épp a meglévő használati módok bővítését jelenti. Ez szokatlan szabadságot is ad az építészeknek és formatervezőknek a paraziták tervezéséhez, hiszen az ideiglenes vagy legalábbis mobilis jelleg a hagyományos formáktól és anyagoktól eltérő megoldásokat kíván.

Ebből következik, hogy míg az épületeket és a hozzájuk csatolt későbbi bővítéseket is általában organikus egészként szokás kezelni, a parazita-épületek határozottan elkülönülnek a gazdaházaktól. Ez a feltűnő jelleg nemegyszer akár a marketing eszközeként is használható, például, ha parazitaházként egy lapostetőn felállítható, előregyártott épületet akarunk reklámozni. Az erős építésügyi korlátozás azonban a mai napig nem igazán engedte, hogy a parazita építészet kiforrja magát: a megvalósult példák egyszeri, alkalmi, nemegyszer képzőművészeti ihletésű darabok maradtak. Alább néhány izgalmas esetet gyűjtöttünk össze az elmúlt másfél évtizedből.

Atelier Van Lieshout: Clip-on, Centraal Museum, Utrecht, 1997. Kép: Atelier Van Lieshout
A holland designstúdió a neves utrechti múzeum igazgatójának kérésére állt elő egy, az intézményhez csatolható plusz tér terveivel, amely munkára és pihenésre is teret teremt. Az alapötlet egy, az épület falába csatlakozó tér volt, amelynek tervezésénél a kért funkciókból indultak ki. Az épület tere az asztal, a pad és az ágy köré alakult ki; a külső formákat is ez határozta meg. A megvalósítás elé a helyi építésügyi illetékesek próbáltak akadályokat gördíteni, a Clip-on azonban azóta is a helyén van.

Bar Raketa, Crossing Border Festival, Amszterdam, 2001

Inge Roseboom – Mark Weemen: Bar Raketa, 2001. Kép: Inge Roseboom
A Bar Raketa ötlete 1999-ben született meg a képzőművész Inge Roseboomban és a fotográfus Mark Weemenben, akik 2001-re, az amszterdami Crossing Border Festivalra készítették el projektjüket. A rakéta alakú bárt az amerikai útszéli gyorséttermek és motelek építészete, és a Szovjetunió hangulatvilága ihlette. A bárhol felállítható építményben autentikus orosz hölgyek vodkát és uborkát szolgáltak fel.

Korteknie Stuhlmacher Architecten: Parasite Las Palmas, Rotterdam, 2001. Kép: Anne Bousema, Korteknie Stuhlmacher
2001-ben Rotterdam volt Európa Kulturális Fővárosa, egyik fontos programjaként pedig a használaton kívüli Las Palmas raktárban a parazita építészetről rendeztek kiállítást. A tárlat logójaként szolgált az a méregzöld parazita, amely a lépcsőházi toronyra telepedett fel. A részben (hulladékfát felhasználó tölgypanelekből) előregyártott, részben a helyszínhez igazodva összeszerelt elemekből álló építmény bruttó 85 négyzetmétere egy komplett lakással ért fel; az infrastruktúrát a raktárépület szolgáltatta. Az épület egészen 2005 nyaráig a helyén és használatban maradt; akkor a raktár felújítása miatt leszerelték.

Sabina Lang – Daniel Baumann: Hotel Everland, 2002. Kép: Lang/Baumann 
A svájci Lang/Baumann építésziroda rendhagyó ötlete az egyszobás mobil szállodáról a 2002-es Yverdon Expóra öltött testet, azután viszont önálló életre kelt. A fürdőszobával és franciaággyal felszerelt miniszálloda 2006-2007-ben egy félévet a lipcsei Kortárs Művészeti Múzeum tetején töltött, majd másfél évig Párizsban, a Palais de Tokyo tetején volt látható és látogatható. Mindkét helyszínen napközben látogatókat fogadott, éjszakára azonban valódi hotelszobaként ki lehetett bérelni. 2009 tavaszán hazaszállították Svájcba, de saját honlapján várja a meghívásokat. 

Will Alsop: Sharp Center for Design, Toronto, 2004. Kép: designwallah, flickr.com
A legnevesebb brit építészek közé tartozó Will Alsop kevés megépült házzal dicsekedhet – ami a fenti képet elnézve nem is csoda. Első Észak-Amerikában megvalósult munkája valójában bővítés, és nem szokás a parazita építészet témakörébe sorolni – pedig a meglévő épülettel való sajátos „se vele – se nélküle” viszonya feljogosíthat erre. Ráadásul a 26 méteres lábakon álló, kétszintes tömegben is van némi antropomorf jelleg.

Stefan Eberstadt: Rucksack House Ort, München, 2004. Kép: Stefan Eberstadt
A német képzőművész ötlete nagyon hasonlít az Atelier Van Lieshout ideájához, de sokkal divatosabban formált. A meglévő épületre hátizsákként felfüggesztett doboz-parazita nemcsak az ablakon, hanem az üvegezett padlón keresztül is remek kilátást kínál. A kilenc négyzetméteres teret a megrendelő igényeinek megfelelően lehet berendezni. A projektet bemutatta a 2006-os velencei építészeti biennále német pavilonja is.

Leonard van Munster: Under Heaven. Stedelijk Museum, Amszterdam, 2004. Kép: Leonard van Munster
2004 novemberében sajátos képződmény ütötte fel fejét az amszterdami Stedelijk Museum CS-épületének tetőteraszán. A kilenc méter magas fácskára erősített, ütött-kopott dobozokból és fadarabokból készült apró kalyibába időnként egy művész ült be, meditálni. Van Muster a múzeum Mark című grafikai kiállításának vizuális városképi jeleként készítette az installációt, amely azonban a helyi illetékesek kötekedése miatt két hónapot késett a megnyitóhoz képest.

Stephane Malka: Self Defense, 2006. Kép: Stephane Malka 
Gerillaépítészet: így értelmezhető Stephane Malka elképzelése arról, ahogy a spontán és kreatív társadalom elfoglalja és belakja a múlt kihasználatlan építészeti ikonjait – például kaptárszerű apartmanfalat építve a La Défense híres épülete, a Grande Arche belsejébe. A fiatal építész azt is kiszámolta, hogy mindössze háromezer euróba kerülne egy-egy ilyen apartman felépítése (igaz, ez a 2006-os árfolyam). Malka több hasonló projekttel is foglalkozott; a párizsi vasúti hidak aljára például fészekként tapasztott galériákat vizionált.

MRGD: A Centre Point toronyház bővítése, London, 2009. Kép: MRGD 
A Centre Point London egyik első felhőkarcolójának épült a hatvanas években. A meglehetősen egyhangú épülethez a fiatal brit építészeket tömörítő MRGD sajátos bővítési koncepcióval állt elő, amely a parazita építészet városi léptékű alkalmazásaként is értelmezhető. A parametrikus bővület természetes fonadékként, nagyra nőtt gubóként tapad a toronyház oldalához, a felszín közeli részeken pedig kibővülve fedett városi tereknek ad helyet. Az ide tervezett közösségi funkcióknak hála a parazita-viszony megfordul: nem a bővítmény élősködik a tornyon, hanem a város élete költözik be az addig elkülönülten álló magasházba.

Lara Calder Architects: Parasite Prefab, 2009. Kép: Lara Calder Architects
Az ausztrál építésziroda látványos, de egyelőre tervlapon maradt parazitája tűzfalakon, hídfőkön, sziklafalakon találna otthonra. Az előregyártással elkészíthető építmény bizonyos mértékig képes alkalmazkodni a változó terepadottságokhoz, úgy, hogy megtartja 36 négyzetméteres alapterületét. A bejáratot egy keskeny, felhúzható lépcső alkotja – a Parasite Prefab tehát csak statikáját tekintve függ a gazdaépülettől, egyébként önellátó.

építészet, magazin, pavilon, will alsop, parazita építészet, parazita épület, mrgd, lara calder architects, stephane malka, leonard van munster, atelier van lieshout Icon_print

parazita építészet index

Parazita építészet - Stephane Malka: Self Defense, 2006

Parazita építészet - Atelier Van Lieshout: Clip-on, Centraal Museum, Utrecht, 1997

Parazita építészet - Inge Roseboom és Mark Weemen: Bar Raketa, 2001

Korteknie Stuhlmacher Architecten: Parasite Las Palmas, Rotterdam, 2001

Parazita építészet - Sabina Lang – Daniel Baumann: Hotel Everland, 2002

Parazita építészet - Will Alsop: Sharp Center for Design, Ontario College of Art & Design, Toronto, 2004

Parazita építészet - Stefan Eberstadt: Rucksack House Ort, München, 2004

Parazita építészet - Leonard van Munster: Under Heaven. Stedelijk Museum, Amszterdam, 2004

Parazita építészet - Stephane Malka: Self Defense, 2006

Parazita építészet - Stephane Malka: Self Defense, 2006

Parazita építészet - MRGD: A Centre Point toronyház bővítése, London, 2009

Parazita építészet - Lara Calder Architects: Parasite Prefab, 2009

Parazita építészet - Sabina Lang – Daniel Baumann: Hotel Everland, 2002

parazita hírlevél

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317