Logomain

A szecesszió mestere visszatért Bécsbe

By Kovács Dániel 2010. július 29. 14:11

szerk at hg dot hu

Index320130603-19838-2u5brx.gallery

Joseph Maria Olbrich index

Olbrich20130603-19838-1nkfm68.gallery

Joseph Maria Olbrich (1867-1908)

Cikkep20130603-19838-tdlcr1.gallery

Joseph Maria Olbrich: Wiener Secessionsgebäude, 1897-98

Olbrich_hirlevel20130603-19838-1i2ixpo.gallery

olbrich hírlevél

Galeria20130603-19838-1t451e6.gallery

Joseph Maria Olbrich munkái

0320130603-19838-eyt9wv.gallery

Joseph Maria Olbrich munkái

0420130603-19838-1v7o3v3.gallery

Joseph Maria Olbrich munkái

0520130603-19838-1ie3b6l.gallery

Joseph Maria Olbrich munkái

0620130603-19838-1o1w57q.gallery

Joseph Maria Olbrich munkái

0820130603-19838-1cxxu4a.gallery

Joseph Maria Olbrich munkái

1120130603-19838-1fts6b8.gallery

Joseph Maria Olbrich munkái

1420130603-19838-ehl5b1.gallery

Joseph Maria Olbrich munkái

1520130603-19838-z4g5pe.gallery

Joseph Maria Olbrich munkái

2020130603-19838-1g7v5m7.gallery

Joseph Maria Olbrich munkái

A Leopold Museumban Joseph Maria Olbrich kiállítása a bécsi szecesszió egyik legérdekesebb alakjának életét mutatja be.

A bécsi szecesszió alig negyvenesztendősen elhunyt, mégis világhírű mestere, Joseph Maria Olbrich emlékét és munkásságát idézi meg a Leopold Museum szeptember 27-ig látogatható kiállítása. A szecesszió névadó épületét, a Wiener Secessionnak a bécsiek által kedélyesen „arany tökfejként” emlegetett otthonát.

„Der Zeit ihre Kunst, der Kunst ihre Freiheit” – „A kornak a maga művészetét, a művészetnek a maga szabadságát”. A bécsi Secession épületének bejárata felett olvasható ez a büszke sor, a magyar származású bécsi író-újságíró, Hevesi Lajos szavai. Joseph Maria Olbrich ezzel az épülettel robbant be a köztudatba. Még nem volt harmincéves, de már irigylésre méltó előzetes karrierrel dicsekedhetett: Otto Wagner, a korszak legnevesebb bécsi építészének irodájában részt vett a városi vasútvonalak építészeti terveinek kidolgozásában. Hogy például a Karlsplatz jellegzetes állomásépületében pontosan mi köszönhető neki, sokáig vitatták az építészettörténészek; a legvalószínűbb, hogy az ornamentikus díszítésekért felelt.

1896-ban Olbrich is csatlakozott azokhoz a hagyományos képzéssel elégedetlen diákokhoz, akik Gustav Klimt vezetésével megalapították a Wiener Secession csoportját. A társulásnak hamarosan lehetősége nyílt egy saját kiállítási épület felhúzására: a telket ingyen kapták a várostól, az építési költségeket pedig maguk állták. A fehér-arany színekben pompázó épület, tetején az aranylevelekből és –ágakból fonott gömbbel az irányzat legismertebb építészeti jelképévé vált; jelentőségében Antoni Gaudi Szent Család-templomához vagy Victor Horta épületeihez hasonlítható. Klimt készítette freskóival és számos társművészeti alkotásával egyszersmind a szecesszió egyik legfontosabb törekvésének, az összművészeti alkotásnak kiemelkedő példája.

Joseph Maria Olbrich 1901 körül. 

Olbrich ekkor még nem sejthette, hogy ez az egyszeri megbízás kivételes lehetőségeket hoz a számára. Annál is inkább, hiszen a bécsiek meglehetősen vegyes érzelmekkel fogadták az épületet. Ernst Ludwig, Hessen nagyhercege azonban azonnal megkedvelte a „modern” irányzatot, amikor a 19. század utolsó éveiben Bécsbe látogatott, és 1899-ben Darmstadtban művészkolóniát alapított, ahova Olbrichot is meginvitálta.

A bécsi fiatalember hamar tekintélyt szerzett a kolóniában, ahol ő volt az egyetlen építész (Peter Behrens, a modern architektúra később jeles alakja, Darmstadtban még festőként és grafikusként dolgozott). Már 1900-ban professzori címet kapott a nagyhercegtől, mellé hesseni állampolgárságot.

Darmstadt kiváló építészeti laboratóriumként szolgált a tehetséges Olbrich számára. Tucatnyi lakóházat emelt a kolónia tagjai és helyi művészek számára, emellett több iparművészeti ágban is gyakorlatot szerzett. Bútorokat, kerámiákat készített, és nem zárkózott el a grafikai munkától sem. Építészeti stílusa a szecesszió bécsi irányzatától idővel a németes vonal, a Jugendstil irányába tolódott el. E korszak legjelesebb emléke a darmstadti Mathildenhöhén felépített Hochzeitsturm, amely úgy idézi fel a német téglagótika építészetét, hogy közben minden ízében és részletében a kortárs tendenciákhoz igazodik. A jellegzetes lezárásával egy tenyér öt ujját formázó torony ma is Darmstadt város jelképe.

A torony felépítésének évében, 1906-ban Olbrichot meghívták, hogy vegyen részt a német hajózás történetének egyik legambíciózusabb beruházásában, a Kronprinzessin Cecilie tengerjáró felépítésében. A négykéményes óceánjárót egy négy hajóból álló flotta utolsó tagjaként építtette a North German Lloyd. Olbrich, aki harmadmagával egy pályázaton nyerte el a részvételi lehetőséget, a hajó belsőépítészeti munkálatait irányította. Bár főművei között tarthatnánk számon, a Kronprinzessin Cecilie enteriórjeiből mára semmi sem maradt. A hajót már az első világháború alatt katonai célokra alakították át, végül 1940-ben szétbontották.

Olbrich nem érte meg műve pusztulását. Nem sokkal kislánya születése után, 1908 júliusában leukémiában elhunyt.

Olbrichnak a szecessziótól egyértelműen a korai modernizmus felé haladó munkái már saját korában is nagy elismerést arattak. Amikor Frank Lloyd Wright 1910-ben európai körutat tett, Németországban mint „az amerikai Olbrich”-ot mutatták be. Ausztriában azonban a hamar idegenbe szakadt Olbrich mindmáig megmaradt a szecesszió nagyjainak árnyékában. Ezen kíván változtatni a Leopold Museum, amely csaknem 400 kiállított tárgyával a művész valaha rendezett legnagyobb retrospektív kiállítása. A Jugendstil und Secession – Joseph Maria Olbrich címmel megrendezett bemutató nemcsak a művész legizgalmasabb alkotásait vonultatja fel, de betekintést kínál abba a hallatlanul izgalmas szellemi-művészeti közegbe, amely az 1900-as évek fordulójának Bécsét és Darmstadtját jellemezte.

magazin, kiállítás, kiallitas, iparművészet, bécs, program, osztrák építészet, osztrák design, szecesszió, joseph maria olbrich Icon_print

Joseph Maria Olbrich index

Joseph Maria Olbrich (1867-1908)

Joseph Maria Olbrich: Wiener Secessionsgebäude, 1897-98

olbrich hírlevél

Joseph Maria Olbrich munkái

Joseph Maria Olbrich munkái

Joseph Maria Olbrich munkái

Joseph Maria Olbrich munkái

Joseph Maria Olbrich munkái

Joseph Maria Olbrich munkái

Joseph Maria Olbrich munkái

Joseph Maria Olbrich munkái

Joseph Maria Olbrich munkái

Joseph Maria Olbrich munkái

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317