Logomain

A pesti szabadkőművesek palotájában

By Kovács Dániel 2010. július 9. 11:16

szerk at hg dot hu

Rosslyn_hotel_kulso20130602-27858-76btna.gallery

Rosslyn Hotel külső

Rosslyn_tesztszoba20130602-27858-1g1y0hm.gallery

Rosslyn Hotel tesztszoba

Rosslyn_etterem20130602-27858-18fh65z.gallery

Rosslyn Hotel étterem Studio 63

Rosslyn_lepcsohaz20130602-27858-1quykbm.gallery

Rosslyn Hotel lépcsőház Studio 63

Rosslyn_homlokzatdisz_galerianyito20130602-27858-l9i4g5.gallery

Homlokzatdísz a Rosslyn Hotel homlokzatán; kép © Glódi Balázs

Rosslyn_homlokzatdisz20130602-27858-954p4c.gallery

Nőalakot ábrázoló homlokzatdísz a Rosslyn Hotel homlokzatán; kép © Glódi Balázs

Rosslyn_belso_udvar20130602-27858-1dspsb4.gallery

Az épület fedett belső udvara; kép © Glódi Balázs

Rosslyn_belso_udvar220130602-27858-x4h8yj.gallery

Az épület belső udvarának részlete; kép © Glódi Balázs

Rosslyn_hotel_uvegteto20130602-27858-1ftf2tu.gallery

Az épület belső udvarát fedő üvegtető; kép © Glódi Balázs

Rosslyn_hotel_teto20130602-27858-gnhq6h.gallery

Kilátás a tetőről a szabadkőművesek jelképével; kép © Glódi Balázs

Rosslyn_freskok20130602-27858-7a5o21.gallery

Freskók a nagyteremben; kép © Glódi Balázs

Archiv_2_galerianyito20130602-27858-17hm3ex.gallery

Archív kép az oltárral; kép © hg

Archiv_220130602-27858-1algoxr.gallery

Archív fotó az oltárral; kép © hg

Archiv_120130602-27858-1gnvb6k.gallery

Archív kép a nagyteremről; kép © hg.hu

Fresko_120130602-27858-1c2hh1.gallery

A nagyterem fennmaradt freskójának részlete 1.

Fresko_220130602-27858-1wau1sa.gallery

A nagyterem fennmaradt freskójának részlete 2.

Fresko_320130602-27858-1cwau4c.gallery

A nagyterem fennmaradt freskójának részlete 3.

Fresko_420130602-27858-1i1lfgc.gallery

A nagyterem fennmaradt freskójának részlete 4.

Fresko_520130602-27858-1moazgc.gallery

A nagyterem fennmaradt freskójának részlete 5.

Fresko_620130602-27858-8jhn22.gallery

A nagyterem fennmaradt freskójának részlete 6.

A Podmaniczky-Vörösmarty utca sarkán álló épület a 20. század egyik legkülönösebb történetét rejti.

A 20. század egyik legkülönlegesebb budapesti történetét rejti egy látszólag átlagos épület a Podmaniczky és a Vörösmarty utca sarkán. A hazai szabadkőművesség közös központjának épült, de a század gyakori rendszerváltásai nemcsak a mozgalmat: épületét is megviselték. A szocializmus évei alatt a Belügyminisztérium, sőt tán az ÁVO használta. Néhány éve szállodaként indult meg a felújítása, de a válság miatt bő egy esztendeje leállt. A kívülről kész, belülről lecsupaszított épületbe a tulajdonos ingatlanfejlesztő engedélyével jutottunk be.

A szabadkőművességről Magyarországon a 18. század vége óta tudósítanak a források: az 1774-ben Pozsonyban létrehozott első magyar páholy tagjai között Kazinczy Ferenc és Martinovics Ignác neve is felbukkan. A mozgalom, amely a tagok lelki egyensúlyának építésére és a harmonikus világ kialakítására törekszik, a közhiedelemmel ellentétben nem tesz különbséget a tagok között felekezeti hovatartozás alapján - viszont legtöbb ága máig csak férfiakat fogad be.

A Magyarországon 1795-ben betiltott szabadkőművesség a kiegyezés után virágzik fel újra. A Magyarországi Symbolikus Nagypáholy 1886-ban két egyesület, a skót rítusú Nagyoriens és a János-rendűek összeolvadásával jött létre, és csakhamar kezdeményezte egy önálló páholyház felépítését. 1893-ben megvásárolták a ma a Vörösmarty utca 77. szám alatti telket, majd tervpályázatot írtak ki. A beérkezett 12 munka közül végül Ruppert Vilmos elképzelése valósult meg, aki maga is szabadkőműves és a Régi Hívek páholy tagja volt.

A felületes szemlélőnek az épület külseje nem sokat árult el funkciójáról. Egyes részletmotívumok utaltak csupán az építtetőre, illetve a Podmaniczky utcai homlokzat kiemelkedő rizalitja, amely mögött a harmadik emeleti nagyterem, az úgynevezett műhely helyezkedett el – és található ma is. Ide elegáns, tágas lépcsőház vezet fel az előcsarnokból. Az épület üvegablakai Róth Miksa, a nagymesteri szoba arcképcsarnoka a közkedvelt festő, Than Mór munkáját dicsérték.

Mára ezekből nem sok maradt meg. A Tanácsköztársaság idején államosították az épületet, amely aztán már nem is került vissza a betiltott szabadkőművesekhez: a Magyar Országos Véderő Egylet használatába, majd tulajdonába került. Még folyt Buda ostroma, amikor az újra legalizált szervezet 1945 februárjában visszaigényelte és kapta egykori otthonát. Hosszas adománygyűjtés után 1949-re elkészültek a helyreállítási munkákkal, de mindössze egy évig használhatták az épületet, amelyet 1950 júliusában Révainak a szabadkőművesek ellen intézett parlamenti felszólamlását követően lefoglalt az ÁVO. Ezt követően a Belügyminisztérium használta a rendszerváltásig, majd üresen állt, amíg 2005 körül meg nem vásárolta az Ablon, hogy design-szállodává alakítsa.

A 20. század végére az épített értékekből nem sok maradt. Érdekes viszont, hogy a Magyar Nemzeti Múzeum nemzetközileg is kiemelkedő (részben az állandó kiállításon is látható) szabadkőműves-gyűjteménye nagyobbrészt a ház egykori berendezéséből áll össze, amely három lépésben, az első államosítást követően 1928-ban, a Belügy bevonulása után, 1950-ben és egy hajdani páholytag, Auer Miklós magángyűjteményének megvásárlásával 1981-ben került az intézmény tulajdonába. Még a páholyház eredeti bejárati ajtaja is itt található.

A Podmaniczky utcában a szabadkőműves múltat csupán a ma már műemléki védettséget élvező nagyterem töredékekben megmaradt kifestése őrzi– az összes többi helyiség, a nagymesteri szoba, a „kisszentély” vagy a felvételre jelentkezők csendes kontemplációjának helyszínéül szolgáló „sötétkamra” nyomtalanul elpusztult. A műhely is bombatalálatot kapott a világháborúban, majd a belügy kezelése alatt terébe álfödémet húztak, amelyet kábelekkel erősítettek a dongás mennyezethez. A megmaradt festéstöredékek alapján azonban az egykori kép, a vörös-kék ornamentika és az egyiptomi motívumok nagyjából helyreállíthatóak – és a beruházó szándéka szerint ez így is lesz.

A kérdés csak az: mikor? Az épületben (a szabadkőműves történelemben fontos szerepet játszó skóciai kápolna után) Rosslyn Hotel néven nyitnának 68 szobás szállodát. A belsőépítészeti terveket olasz belsőépítész iroda, a Studio 63 készítette, a Design Hotels elvárásainak megfelelően - a nemzetközi láncnak Budapesten momentán egyetlen tagja van, a Lánchíd19. A két elkészült bemutatószoba valóban igényes, és az épület 5500 négyzetméteres alapterületéhez képest meglepően tágas. A földszinten spanyol étterem és kávézó is helyet kapna, az első és a köztes födémmel kialakított második emeleten szobák épülnek, míg a helyreállított nagyterem rendezvényhelyszínként működne. A belső udvarra néző árkádos folyosókon megőrzik az eredeti terazzo-burkolatot. A plusz két szint legfelső szobáiból remek kilátás nyílik a városra – ellátni egészen a budai Várig.

A Konstruma Építésziroda tervei alapján megindult helyreállítás eljutott a majdnem teljes külső helyreállításig: megújult az udvar vakolata és a homlokzatok is visszakapták szobordíszeiket. Ez csak archív fotók alapján volt lehetséges. (A földszinti ablakok zárókövére visszamintázott kebeldús hölgyek azonnal belopták magukat az építőmunkások szívébe is.)

Az épület többi része azonban szerkezetkész, és a műhely rekonstrukciója is félbemaradt 2008 végén, amikor a munkálatokat leállítani kényszerültek. Az Ablon jelenleg is keresi a megfelelő finanszírozási módokat az egyébként nagy lehetőségeket rejtegető szálloda befejezésére.

építészet, magazin, róth miksa, ablon, szabadkőműves székház, rosslyn hotel, ruppert vilmos, studio 63, podmaniczky utca, than mór, konstruma építésziroda Icon_print

Rosslyn Hotel külső

Rosslyn Hotel tesztszoba

Rosslyn Hotel étterem Studio 63

Rosslyn Hotel lépcsőház Studio 63

Homlokzatdísz a Rosslyn Hotel homlokzatán; kép © Glódi Balázs

Nőalakot ábrázoló homlokzatdísz a Rosslyn Hotel homlokzatán; kép © Glódi Balázs

Az épület fedett belső udvara; kép © Glódi Balázs

Az épület belső udvarának részlete; kép © Glódi Balázs

Az épület belső udvarát fedő üvegtető; kép © Glódi Balázs

Kilátás a tetőről a szabadkőművesek jelképével; kép © Glódi Balázs

Freskók a nagyteremben; kép © Glódi Balázs

Archív kép az oltárral; kép © hg

Archív fotó az oltárral; kép © hg

Archív kép a nagyteremről; kép © hg.hu

A nagyterem fennmaradt freskójának részlete 1.

A nagyterem fennmaradt freskójának részlete 2.

A nagyterem fennmaradt freskójának részlete 3.

A nagyterem fennmaradt freskójának részlete 4.

A nagyterem fennmaradt freskójának részlete 5.

A nagyterem fennmaradt freskójának részlete 6.

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317