Logomain

Klasszicista építészet 2010-ben? Igenek és nemek

By Kovács Dániel 2010. május 29. 10:05

szerk at hg dot hu

Poundbury_arkadok_x220130602-27858-1kp8nle.gallery

Hírességek az építészetben: a Károly herceg tervei alapján épült Poundbury főtere

Mome20130602-27858-t8d9zp.gallery

Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Budapest

Cikkep_szepmuveszeti20130602-27858-1eunbyh.gallery

tradicionális építészet cikkép

Filenew_firehouse20130602-27858-d2imup.gallery

Poundbury tűzoltóállomása építés közben

Grosse_halle20130602-27858-8nbywi.gallery

A Nép Csarnokának Albert Speer tervei alapján készített makettje, 1939

Staatsgaleria20130602-27858-1pssvka.gallery

James Stirling: Neue Staatsgalerie, Stuttgart, 1982

National_gallery20130602-27858-b0kkpq.gallery

Robert Venturi - Denise Scott Brown: Sainsbury Wing, National Gallery, London

Galeria20130602-27858-jl00hz.gallery

Klasszicista építészet az ezredfordulón

Robert_adam_oxford20130602-27858-1j50aea.gallery

Robert Adam - Paul Hanvey: Sackler Library, Oxford - Kép: adamarchitecture.com

Nigel_anderson20130602-27858-1tddj3g.gallery

Nigel Anderson: Vidéki villa Surrey-ben, Anglia - Kép: adamarchitecture.com

Terry20130602-27858-1tiz27z.gallery

Quinlan & Francis Terry LLP: Brentwood temploma, Essex - Kép: qftarchitects.com

Schermerhorn20130602-27858-1dx3dkp.gallery

Earl Swensson Associates: Schermerhorn Symphony Center, Nashville, USA - Kép: wikipédia

Palladio20130602-27858-1vothf3.gallery

Palladio: Villa Rotonda, Vicenza mellett, Olaszország (1567-1591) - Kép: wikipédia

Olvasói kérdés: miért ne egészíthetnénk ki az eredeti stílusban a Szépművészeti Múzeumot? Rövid válasz: kiegészíthetnénk.

A Szépművészeti Múzeum legújabb terveinek szerdai bemutatóját követően egyik Olvasónk vetette fel: miért ne lehetne a múzeum „eredeti” stílusában megépíteni a bővítmény felszíni kapuépítményét? A kérdésre a válasz röviden: lehetne. Még építészt is találnánk hozzá, a neoklasszicizmus ugyanis ma is élő stílus. Csak nem biztos, hogy érdemes.

Így nézne ki egy stílushű bejárat a földalatti bővítéshez a jelenleg tervezett helyett. (A képet a hg.hu grafikusa készítette a Karácsony Építész Iroda és KetteS Műterem látványterve nyomán.)

Amilyen egyértelműnek tűnhet az "igen" válasz egy, a kortárs építészetet nem ismerő civil számára, olyannyira elfogadhatatlan a mai építészek túlnyomó többségének. Nem véletlen, hogy az elmúlt harminc-negyven év meghatározó múzeumbővítései közül egyetlen sincs, amely az épület eredeti stílusát követve készült volna el. Ennek több oka van: ellenkezne a modern építészet és műemlékvédelem alapelveivel, a kortárs technológiák lehetőségeivel, sőt, a megbízó intézmények érdekeivel is.

Egy kis építészettörténet

Az antik, azaz a görög és római építészeti hagyományokból merítő irányzatok vissza-visszatérnek az európai építészet történetében. Az ókor nagy újrafelfedezése a reneszánszhoz kötődik, harmadik újjászületése pedig a 18. század végétől a 19. század közepéig tartó időszakra tehető. Magyarul ezt a kort klasszicizmusnak nevezzük (angolul a Neoclassicism kifejezést használják rá). Különös jelentőséget részben épp a múzeumépítészet terén kapott: az antik templomok mintájára emelt nagy múzeumok, mint a berlini Altes Museum vagy a londoni British Museum több száz épületnek vált példájává. Kései utóduk az 1906-ban átadott budapesti Szépművészeti Múzeum, amely azonban már nem sorolható a klasszicista épületek közé. Homlokzatán keverednek a klasszicista és a neoreneszánsz elemek, belsejét pedig kifejezetten az „építészeti látványtár” igényével alakították ki: van többek közt (neo)román, (neo)barokk, (neo)reneszánsz csarnoka is – magyarán, a Szépművészeti a historizálás tipikus példája. A klasszicizmus hazai története azonban nem ér véget a 20. század elején: a harmincas-negyvenes években és az ötvenes évek elején, a szocialista realizmus rövid hazai uralmával is vissza-visszatért. 

A mai MOME főépülete 1954-re készült el Farkasdy Zoltán és munkatársai tervei alapján. A klasszicista megyeházák és városházák eszközeit használó homlokzat a szocialista realizmus jellegzetes hazai példája.

A klasszicizmus ma

Ha azonban a fentiekből arra következtetünk, hogy a neoklasszicizmusnak 2010-re befellegzett, tévedünk. A stílus a modern néhány évtizeden át tartó, voltaképp globális egyeduralmát követően az 1980-as évek közepe táján új életre kelt. A „traditional architecture” összefoglaló néven emlegetett irányzat követői elsősorban Nagy-Britanniában és az Egyesült Államokban találnak megbízókra, mégpedig igen jellemző feladatokkal. Vagy hangulatos vidéki kúriákat terveznek, vagy pedig meglévő történelmi épületegyütteseket (jellemzően egyetemi kampuszokat) egészítenek ki. Jó példa az oxfordi egyetem új antik könyvtára, a Sackler Library (tervező: Robert Adam Architects), vagy a Tennessee állambeli Nashville koncertterme, a Schermerhorn Symphony Center (a város nevezetes történelmi épületeiről, például az athéni Parthenon 1897-re elkészült, 1:1 arányú másolatáról). 

Mivel megrendelés viszonylag kevés érkezik, a tradicionális stílusban dolgozók többsége fenntartások nélkül tervez modern házakat is. Az egyik legismertebb példa erre az amerikai Robert A. M. Stern, aki George W. Bush elnöki könyvtárát klasszicizáló vonásokkal látta el, Párizsba viszont üveg-acél felhőkarcolót tervez, és közben a Yale építészkarának dékánjaként példaértékűen felújította a hatvanas évek brutalista betonépítészetének egyik fontos emlékét, a Paul Rudolph Hallt.

A tradicionális építészet nem is nevezhető underground irányzatnak. A palladiánus stílusban dolgozó Quinlan Terry például a cambrigde-i Downing College épületével 1994-ben elnyerte Az év háza díjat Nagy-Britanniában, és korábban Margaret Thatcher megbízására ő alakíthatta át a miniszterelnöki rezidenciát. Terry 2005-ben megkapta a két évvel korábban alapított Driehaus-díjat is, amellyel évről évre a hagyományos építészeti elvek legjobb kortárs alkalmazóit jutalmazzák.

A tradicionális építészet kritikája

A kortárs építészek többsége azonban idegenkedve tekint a hagyományőrzőkre. Ennek számos oka van, és csak az egyik, hogy a funkcionalizmus mellett az egyediség és önállóság a modern irányzatok meghatározó fogalmai. Nem véletlen, hogy a műemlékvédelemben a modern építészet kiteljesedését követően, az 1964-es Velencei Chartát követően vált általános irányelvvé: az épületrekonstrukcióknál az eredetit és az újat egyértelműen megkülönböztethetővé kell tenni. Míg a barokk korban nem ódzkodtak attól, hogy román vagy gótikus templomokat teljesen átépítsenek, addig ezt ma nem tartjuk elfogadhatónak; a történelmi épületek ugyanolyan stílusban való kiegészítése pedig lényegében ezzel egyenértékű. Nem is szólva arról az ellentmondásról, hogy a stílhű kiegészítés épp azt az eredeti építészi koncepciót változtatja meg, amelynek megóvása a feladata lenne, és olyan hamis illúziót kelt, mintha már az eredeti tervekben is szerepelt volna.

A Germaniává alakítandó Berlin központi épületének, a Nép csarnokának makettje 1939-ben. Sztálin annyira kedvelte a Harmadik Birodalom főépítésze, Albert Speer munkáit, hogy a háború közepette, 1940-ben meginvitálta egy moszkvai vizitre. Hitler persze nem engedte el Speert. Kép: wikipédia - Deutsches Bundesarchiv

A kortárs historizálás történelmileg is erősen megkérdőjelezhető. A klasszicizmus ugyanis a 20. században elsősorban a diktatúrákra volt jellemző, többek közt a hitleri Németország és a sztálini Szovjetunió építészetére. A demokráciától alapvetően idegen a klasszicizmus szigorú rendet és hierarchiát teremtő stílusa. A mai klasszicizáló épületek is feltételeznek valamiféle autoriter hatalmat - például egy erőskezű, prófétikus elhivatottságú megbízót, mint Károly walesi herceg. A hagyományos építészet elkötelezett támogatójaként ismert Károly kezdeményezésére Dorsetben az 1980-as évek óta épül egy „kísérleti település”, Poundbury. A hagyományos brit építészeti stílusokat és eljárásokat vegyítő városka azonban több kritikát vált ki, mint elismerést: a Disney-szerű álomvároska jelleg mellett Poundbury nem váltotta valóra az autómentességre vonatkozó elképzeléseket sem. A hagyományos stílusban épített házak ráadásul nem kényelmesebbek vagy takarékosabbak, mint a modern apartmanházak – építési költségük viszont jóval nagyobb.

Poundbury tűzoltóállomása, nem sokkal az építés befejezése előtt. Az épületet a funkciótól idegen stílus elrettentő példájaként értékelte a Guardian kritikusa. Kép: wikipédia

Felhozható továbbá egy mérnöki érv is a hagyományos stílus ellen: a 20. században ugyanis gyökeresen megváltoztak az építési metódusok. Ha pedig a fal vastagsága másfél méterről egy jó szigetelésnek köszönhetően harminc centire csökkenthető, az épület arányai is megváltoznak. Hagyományos elemek ide vagy oda: az összkép hamis lesz.

Posztmodern próbálkozások

A stuttgarti Neue Staatsgalerie épületén  (1982) James Stirling klasszicista épületelemeket használt új kontextusban és némileg eltorzítva. (Ld. a kaput a kép bal alsó sarkában.) Kép: atelier Flir, flickr.com

Robert Venturi és Denise Scott Brown a londoni National Gallery bővítésén (1991) az eredeti homlokzat elemeivel dolgozott, de nyilvánvalóvá téve, hogy új épületről van szó. Kép: wikipédia

Mindezen problémákat mérlegelve a nyolcvanas-kilencvenes években, a posztmodern irányzattal mégis számos érdekes példa született a kortárs gondolatiság és a hagyományos építészet párosítására. Az építészek többsége a hierarchia felbontásával, az arányok kibillentésével igyekezett közelebb hozni a stílus elemeit saját korához. Nem véletlen, hogy ebben is a britek bizonyultak úttörőnek. Két kiváló és máig értékelt példa a frankfurti Neue Staatsgalerie bővítése és a londoni National Gallery új szárnya, a Sainsbury Wing. Bár azt hihetnénk, hogy ezeket kompromisszumos megoldásként könnyebben elfogadta a közvélemény, koránt sincs így; különösen a Sainsbury Wing váltott ki heves vitákat, még azt követően is, hogy az eredeti, Richard Rogers készítette terveket elvetették. 

Aha: szóval valamiféle globális építészlobbi nárcisztikus önzésének köszönhető, hogy nem építhetünk stílusban hozzáillő bejáratot a Szépművészetihez - gondolhatná ezek után bárki. Hogy ezt megcáfoljuk, még egy tényezőt érdemes figyelembe venni, nevezetesen a megbízó érdekét. Egy ilyen léptékű beruházás esetén ugyanis még egy közintézménytől is jogos elvárás, hogy az összképben is nyilvánvalóvá váljék a funkcióbővülés. Erre egyetlen lehetőség nyílik, a felszíni építménnyel, amelyre funkcionális okokból (a lift elhelyezése miatt) mindenképp szükség van. Az "üvegkocka", vagy nevezzük bárhogy, valójában szimbolikus építmény: a Szépművészeti történetében egy új korszak mérföldköve. Ez a korszak pedig most kezdődik, nem 1906-ban.  

építészet, magazin, múzeum, budapest, szépművészeti múzeum, robert a. m. stern, robert venturi, tradicionális építészet, robert adam, quinlan terry, james stirling Icon_print

Hírességek az építészetben: a Károly herceg tervei alapján épült Poundbury főtere

Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Budapest

tradicionális építészet cikkép

Poundbury tűzoltóállomása építés közben

A Nép Csarnokának Albert Speer tervei alapján készített makettje, 1939

James Stirling: Neue Staatsgalerie, Stuttgart, 1982

Robert Venturi - Denise Scott Brown: Sainsbury Wing, National Gallery, London

Klasszicista építészet az ezredfordulón

Robert Adam - Paul Hanvey: Sackler Library, Oxford - Kép: adamarchitecture.com

Nigel Anderson: Vidéki villa Surrey-ben, Anglia - Kép: adamarchitecture.com

Quinlan & Francis Terry LLP: Brentwood temploma, Essex - Kép: qftarchitects.com

Earl Swensson Associates: Schermerhorn Symphony Center, Nashville, USA - Kép: wikipédia

Palladio: Villa Rotonda, Vicenza mellett, Olaszország (1567-1591) - Kép: wikipédia

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317