Logomain

Emlékek fekete dobozba zárva

By Kovács Dániel 2010. április 4. 23:27

szerk at hg dot hu

Cikkep20130602-27858-x64o5o.gallery

Acsády Zsombor, Bánáti Csaba, Dankházi András: Black Box

Cikkep220130602-27858-1osrcux.gallery

Acsády Zsombor, Bánáti Csaba, Dankházi András: Black Box

Cikkep320130602-27858-vslrk5.gallery

Acsády Zsombor, Bánáti Csaba, Dankházi András: Black Box

Cikkep420130602-27858-xh0b4f.gallery

Acsády Zsombor, Bánáti Csaba, Dankházi András: Black Box

Cikkep520130602-27858-1tleysz.gallery

Acsády Zsombor, Bánáti Csaba, Dankházi András: Black Box

Galeria20130602-27858-6mkkz2.gallery

Acsády Zsombor, Bánáti Csaba, Dankházi András: Black Box galéria

0bejarat20130602-27858-1120qkp.gallery

Acsády Zsombor, Bánáti Csaba, Dankházi András: Black Box - bejárat

0homlokzat20130602-27858-vfssct.gallery

Acsády Zsombor, Bánáti Csaba, Dankházi András: Black Box - a homlokzat részlete

120130602-27858-1mcv68c.gallery

Acsády Zsombor, Bánáti Csaba, Dankházi András: Black Box, Room of Remembrance

220130602-27858-1qo44ht.gallery

Acsády Zsombor, Bánáti Csaba, Dankházi András: Black Box, Room of the Suffering

320130602-27858-4ypfe9.gallery

Acsády Zsombor, Bánáti Csaba, Dankházi András: Black Box, Room of Stories

420130602-27858-6slmc2.gallery

Acsády Zsombor, Bánáti Csaba, Dankházi András: Black Box, Room of Segregation

520130602-27858-1842dft.gallery

Acsády Zsombor, Bánáti Csaba, Dankházi András: Black Box, Room of Equality

720130602-27858-va80a6.gallery

Acsády Zsombor, Bánáti Csaba, Dankházi András: Black Box, alaprajz és hosszmetszet

Első helyezést ért el egy magyar diákcsoport az amerikai rabszolgaság emlékművének nemzetközi pályázatán.

Az emlékművek építése zavaros, átmeneti korunk legnehezebb művészi feladatai közé tartozik – dacára annak, hogy az emlékállítás ősidők óta az emberi kultúra része. És bár mindez hatványozottan igaz Magyarországra, a hazai építészet legújabb sikere épp ezen a téren született. Három magyar építészhallgató, a Budapesti Műszaki Egyetemen tanuló Acsády Zsombor és Bánáti Csaba, valamint a glasgow-i Mackintosh School of Architecture diákja, Dankházi András első helyezést ért el a University of North Carolina at Charlotte (UNCC) által kiírt nemzetközi pályázaton, az amerikai rabszolgaság emlékművének témájában.

"Te is tudod, hamarosan vége a télnek. Lassan egy éve annak, hogy itt lakunk a törpéknél, és mivel olyan jól éreztük itt magunkat (...), arra gondoltunk, hogy köszönetünk és elismerésünk jeléül egy emlékművet állítunk nekik." "Emlékművet? És mit fog ábrázolni?" "Természetesen egy törpét." (Tony Wolf: Mesél az erdő az állatokról, törpékről)

Az elmúlt évtizedekben az emlékműállítás hagyományos módjai megkérdőjeleződtek - még azokban az országokban is, ahol nem annyira vitatott az egyes korszakok megítélése, mint Közép-Európában. A változásnak csak a hősiességtől és az örökkévalótól az emberi felé tartó iránya belátható; formáiban, konkrét megjelenéseiben beláthatatlan és nem egy esetben fájdalmas. Klasszikus, sokat idézett példa a vietnami háború veteránjainak emlékműve, amelynek pályázatát egy kínai származású, fiatal szobrásznő, Maya Lin nyerte meg, ám absztrakt munkáját maguk a veteránok oly hevesen bírálták, hogy nem messze tőle egy hagyományos, figurális szobrot is állítani kellett. Húsz-egynéhány évvel később ez a történet megismétlődött Budapesten, az 1956-os emlékművel. Az ábrázolás mikéntje mellett ma nem egy esetben vitatott az is: szükséges és lehet-e egyáltalán emlékművet állítani? A második világháborúban meggyilkolt európai zsidók berlini emlékműve Peter Eisenman nemzetközi pályázaton győztes munkája alapján épült meg. Az absztrakt, nagy méreténél és változatos jellegénél fogva mégis élményszerű mű megfogantatásától heves kritikák tárgya. Van, aki a létét is megkérdőjelezi: lehet-e több millió embernek egyetlen, mégoly központi helyszínen is emlékművet állítani? Ez diskurzus voltaképp az emlékműállítás részeként értelmezhető, amennyiben lényege az emlék életben tartása – mint ez történik például az iraki civilek emlékművének esetében, amelyről 2003 óta folyik a vita az interneten.

UNCC hasonlóan érdekes témát talált diákpályázatához: az amerikai rabszolgatartást. A cél olyan helyszín tervezése volt, amely helyet adhat a korszak méltó és valódi feldolgozásához szükséges párbeszédnek, a szakmai és gyakorlati kérdések megvitatásának, és akár a személyes emlékezésnek is. Ez a multifunkcionalitás különleges feladatot rótt a jelentkezőkre, amelyet a zsűri szerint hatan teljesítettek kiválóan, köztük a három magyar diákból álló csapat.

Acsády Zsombor, Bánáti Csaba és Dankházi András pályaműve a Black Box nevet viseli. A fekete doboz, mondják, olyan eszköz, amely tragikus pillanatok, események emlékeit foglalja magába, amelyek csak az emberi intelligencia segítségével fejthetőek fel. A tervezett építmény tisztán geometrikus forma, egyetlen markáns körvonalú hasáb. A zárt külső sötét tölgyfa borítására illesztett, idővel elhalványuló szövegfolyamként a központi témával kapcsolatos nevek, dátumok, események jelennek meg. A hasábból mindössze két kisebb tömeg ugrik ki a két végén: ezek a be- és a kijárat nyílásait rejtik.

A kívülről zárt tömeg belül gondosan összehangolt, egymásra épülő teremsort rejt, amelyek a látogatás útvonalát is meghatározzák. A téma, a termek sorrendje és a haladás iránya oda-vissza hat egymásra. A bejárat után következik az Emlékezés, valamint a Szenvedés terme, míg a kijárathoz a Szegregáció, majd az Egyenlőség termén át jutunk. Középen a Történetek termében a külső falak hordozta, személyes emlékekhez kap kulcsot a látogató.

A terme mindegyike a témához illeszkedve, sajátos építészeti eszközökkel épül fel, elődleges céljuk az emlékezéshez szükséges atmoszféra megteremtése. Tárlók és kiállított tárgyak helyett felületek, fények és árnyékok, formák, hangok és illatok hivatottak érzéseket kelteni a látogatókban. Az egyetlen, érintőképernyőkkel felszerelt és valóban adatátadásra kiképzett a terem a középső.

A Black Boxot előregyártott elemei, neutrális felépítése, szinte „kompakt” mivolta helyszíntől független, univerzális emlékművé teszi: felállítható bárhol és bármikor. Ez kifejezett célja volt a tervezőknek, mivel a rabszolgaság nem kötődik egyetlen, speciális helyszínhez: az emlékmű hat-tízéves periódusonként új helyszínre kerül. A régi helyszínen egyetlen ottmaradó elem: a talapzat emlékeztet csak rá, amely akár új, állandó emlékművek helyszíneként szolgálhat – mondják a magyar pályázók.

A beérkezett munkákból az egyetem a tervek szerint utazó kiállítást nyit. A megvalósítás reménye mellett a legfontosabb eredmény az lehet, ha valódi párbeszédet sikerül beindítani a 140 éve megszüntetett, de a társadalom felépítését és a gondolkodást máig jelentősen befolyásoló rabszolgaságot.

építészet, magyar építészet, pályázat, díj, egyesült államok, emlékmű, köztér, magyar siker, acsády zsombor, bánáti csaba, dankházi andrás Icon_print

Acsády Zsombor, Bánáti Csaba, Dankházi András: Black Box

Acsády Zsombor, Bánáti Csaba, Dankházi András: Black Box

Acsády Zsombor, Bánáti Csaba, Dankházi András: Black Box

Acsády Zsombor, Bánáti Csaba, Dankházi András: Black Box

Acsády Zsombor, Bánáti Csaba, Dankházi András: Black Box

Acsády Zsombor, Bánáti Csaba, Dankházi András: Black Box galéria

Acsády Zsombor, Bánáti Csaba, Dankházi András: Black Box - bejárat

Acsády Zsombor, Bánáti Csaba, Dankházi András: Black Box - a homlokzat részlete

Acsády Zsombor, Bánáti Csaba, Dankházi András: Black Box, Room of Remembrance

Acsády Zsombor, Bánáti Csaba, Dankházi András: Black Box, Room of the Suffering

Acsády Zsombor, Bánáti Csaba, Dankházi András: Black Box, Room of Stories

Acsády Zsombor, Bánáti Csaba, Dankházi András: Black Box, Room of Segregation

Acsády Zsombor, Bánáti Csaba, Dankházi András: Black Box, Room of Equality

Acsády Zsombor, Bánáti Csaba, Dankházi András: Black Box, alaprajz és hosszmetszet

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317