Logomain

A szuperminimál diadala: Pritzker-díjas a SANAA

By Kovács Dániel 2010. március 29. 16:40

szerk at hg dot hu

Sanaa_portre20130602-27858-zc3ndx.gallery

A SANAA építészei: Ryue Nishizawa és Kazuyo Sejima

Galeria20130602-27858-1fi62ay.gallery

Hogyan lett a SANAA a világ legjobb építészirodája?

O_museum20130602-27858-17ztytd.gallery

SANAA: O-Museum, Iida (Nagano), Japán, 1995-1999. Fotó © Hisao Suzuki, SANAA

Dior20130602-27858-8gt6to.gallery

SANAA: Christian Dior Building, Tokió, Japán, 2001-2003. Fotó © Hisao Suzuki, SANAA

Kazanawa20130602-27858-88cco6.gallery

A Kortárs Művészetek 21. Századi Múzeuma, Kanazawa, Japán, 1999-2004. Fotó © SANAA

Zollverein20130602-27858-1uphw4e.gallery

SANAA: Zollverein Menedzsment és Design Iskola, Essen, Németország, 2003-2006. Fotó © Hisao Suzuki, SANAA

Toledo20130602-27858-1js1h8u.gallery

SANAA: Üvegpavilon, Toledo Museum of Art, Toledo (Ohio), USA, 2001-2006. Fotó © SANAA

Newmuseum20130602-27858-1mcbler.gallery

SANAA: New Museum of Art, New York, USA, 2003-2007. Fotó © Hisao Suzuki, SANAA

Rolex20130602-27858-1yrk31t.gallery

SANAA: Rolex Oktatási Központ, Lausanne, Svájc, 2004-2009. Fotó © Hisao Suzuki, SANAA

Lens20130602-27858-1ae3t82.gallery

SANAA: Louvre Lens, Lens, Franciaország, 2009-2012. Kép © SANAA

A kortárs álom megvalósulása: néhány év alatt a tökéletes ismeretlenségből világhírű lett a japán építészpáros.

Két hónappal ezelőtt Sou Fujimoto japán építész élénken egyetértett azzal a felvetésünkkel, hogy országának építészete meglehetősen alulreprezentált a nemzetközi sajtóban. Ma már nem biztos, hogy ilyen hevesen bólogatna: kiderült, hogy az építészeti Nobelként emlegetett Pritzker-díjat két honfitársa, Kazuyo Sejima és Ryue Nishizawa veheti át 2010 májusában. Az 1995-ben alapított SANAA építészei ezzel, alig túl az ötvenen, pályájuk csúcsára értek.

Hamarosan átadják a Louvre új épületét a franciaországi Lens-ben. Bár panaszkodni egyébként sincs okuk, a Sejima And Nishizawa And Associates, azaz a SANAA építészirodának kétségkívül ez az eddigi legjelentősebb feladata. A Louvre a világ leghíresebb és leglátogatottabb múzeuma, így mindenki nagy várakozással figyeli, hogy első hazai fiókja miként hat majd az eldugott, 36 ezer lelkes egykori bányavároska életére. A japán csapat ebből a szempontból valószínűleg jó választásnak bizonyul majd. Eddig öt múzeumot építettek fel, közülük kettő, a kanazawai és a New York-i abszolút úttörőnek bizonyult a műfajban. Kazuyo Sejima, aki a Japán Nők Egyetemén szerzett diplomát, idén a világ legjelentősebb építészeti kiállításának számító velencei Biennále kurátora: a törékeny japán hölgy gondolatai építészek tízezreinek munkáját befolyásolja majd.

A japán duó néhány röpke év alatt érte el, hogy mindenki róluk beszél az építészet világában: 2000-ben, mielőtt ugyanezen a velencei biennálén megkapták volna a japán pavilon installációjának tervezési feladatát, csak egy bennfentes kör ismerhette a SANAA nevét. A sikeres biennálé azonban feladatok sorát hozta – és a sikeres megoldásokat követően mind növekvő hírnevet.

Miben áll a nagy titok? A kortárs építészetben meghatározó irányzatot jelentő minimalizmus az Amerikában és Európában diadalra jutott internacionális modern hagyományaiból építkezik. A SANAA ezeket a tradíciókat a japán gondolkodásra jellemző érzékenységgel dolgozza fel, törekedve az épített és a természetes környezet, vagy épp a városi kontextus összhangjára. Ez a "szuperminimál" sikeresen kerüli el a modern építészetet gyakorta illető kritikát: a környezet iránti érzéketlenség gyakran valós vádját. Épületeik nemcsak az edzett szemű kritikusok számára példaszerűek, de elfogadhatóvá és érthetővé válnak a laikus városlakó számára is. Az anyag- és formaskála leszűkítése azonban enyhe távolságtartással is felruházza a SANAA házait, amelyek kétségkívül elegánsak, de tán kevésbé szerethetőek, mint egy vérbő Gehry- vagy egy végletekig átgondolt, textúrájával mégis szinte érzéki élményt nyújtó Peter Zumthor-ház.

Az iroda kedvenc anyagai a beton és az üveg, legkedvesebb játékszerük pedig a térhatárok elmosása, a megszokott építészet keretek fellazítása. Persze ez sem előkép nélküli a modern építészetben, hisz például Ludwig Mies van der Rohe 1929-es barcelonai német pavilonja is ezzel a fogással hökkentette meg a világkiállítás látogatóit. Néhány éve épp a SANAA kapta a megtisztelő feladatot, hogy újraértelmezze a pavilon belső tereit; a végeredmény úgy folytatja az eredeti építészeti gondolatot, hogy ízig-vérig 21. századi. 

A SANAA díja mellesleg még egy szempontból érdekes: prófétai szereppel ruházza fel a kortárs minimalizmus hasonlóan kiemelkedő mesterét, David Chipperfieldet. A brit építész 2008 végén kijelentette: a Neues Museum hamarosan elkészülő rekonstrukcióját követően már méltónak érzi majd magát a Pritzkerre – de akad, akit előbb tisztelne meg a díjjal, például a svájci Peter Zumthort vagy Kazuyo Sejimát. Hogy, hogy nem, a következő évben (a MOME díszdoktoraként nem sokkal később Magyarországra érkező) Zumthor, idén pedig a SANAA kapta a díjat. De hogy ez azt jelentené-e, hogy jövőre Chipperfield lesz a kitüntetett, egyelőre nem merjük kijelenteni…

építészet, japán építészet, magazin, pritzker-díj, sanaa, díj, japán, kazuyo sejima, ryue nishizawa, japan, kortárs építészet Icon_print

A SANAA építészei: Ryue Nishizawa és Kazuyo Sejima

Hogyan lett a SANAA a világ legjobb építészirodája?

SANAA: O-Museum, Iida (Nagano), Japán, 1995-1999. Fotó © Hisao Suzuki, SANAA

SANAA: Christian Dior Building, Tokió, Japán, 2001-2003. Fotó © Hisao Suzuki, SANAA

A Kortárs Művészetek 21. Századi Múzeuma, Kanazawa, Japán, 1999-2004. Fotó © SANAA

SANAA: Zollverein Menedzsment és Design Iskola, Essen, Németország, 2003-2006. Fotó © Hisao Suzuki, SANAA

SANAA: Üvegpavilon, Toledo Museum of Art, Toledo (Ohio), USA, 2001-2006. Fotó © SANAA

SANAA: New Museum of Art, New York, USA, 2003-2007. Fotó © Hisao Suzuki, SANAA

SANAA: Rolex Oktatási Központ, Lausanne, Svájc, 2004-2009. Fotó © Hisao Suzuki, SANAA

SANAA: Louvre Lens, Lens, Franciaország, 2009-2012. Kép © SANAA

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317