Logomain

Ugráló oktatási központot épített a Rolex

By Kovács Dániel 2010. február 18. 15:20

szerk at hg dot hu

1_rolex_learning_center_epfl_sanaa_copy_hisao_suzuki_120130602-27858-31y7ml.gallery

SANAA: Rolex Learning Centre, Lausanne

2_rolex_learning_center_epfl_sanaa_copy_hisao_suzuki_120130602-27858-1wd391i.gallery

SANAA: Rolex Learning Centre, Lausanne

3_rolex_learning_center_epfl_sanaa_copy_hisao_suzuki_120130602-27858-900uyc.gallery

SANAA: Rolex Learning Centre, Lausanne

4_rolex_learning_center_epfl_sanaa_copy_hisao_suzuki_120130602-27858-u8kep4.gallery

SANAA: Rolex Learning Centre, Lausanne

5_rolex_learning_center_epfl_sanaa_copy_hisao_suzuki_120130602-27858-5vpwwf.gallery

SANAA: Rolex Learning Centre, Lausanne

Az állam és svájci magáncégek dobták össze a 20 milliárd forintra rúgó büdzsét a SANAA terveinek megvalósításához.

Hamarosan megnyílik a világhírű óragyártóról, a Rolexről elnevezett oktatási központ a svájci Lausanne műszaki egyetemén. A házat a kortárs építészet egyik legismertebb, stílusteremtő műhelye, a japán SANAA építésziroda tervezte. A 20 ezer négyzetméteres tömb lényegében egyetlen téglatest, amely szokatlan gesztussal itt-ott „ellebeg” a talajtól, átjárást és átlátást engedve a belső udvarok felé. Ennek a rendbontó viselkedésnek köszönhető a belső furcsasága is, amely a víszszintesekhez és szögekhez szokott szemnek a természetes táj illúzióját teremti meg.

A talajtól elrugaszkodó, alig néhány látható támasszal erősített épület ugyanis a belsőben is ugyanezt a ritmust veszi fel: az enteriőrt völgyek, dombok tagolják. A lírai tér- és formalüktetés a modern építészet hagyományaiból építkező, letisztult anyagokkal párosul. Ez lényegében a SANAA alapfilozófiáját tükrözi, amely hasonló módon nyilvánul meg egyik első épületük: a kanazawai kortárs művészeti múzeum tömbjén, vagy az elmúlt években épített installációikon, a londoni Serpentine-pavilonon vagy a barcelonai Mies van der Rohe-pavilon belsejében. A formai analógiák sorából nem hagyható ki a Louvre új épülete sem, amely szintén a japán műhely tervei alapján épül a francia Lens városában.

Saját bevallásuk alapján Kazuyo Sejima és Ryue Nishizawa eredetileg egy toronyban kívánták összesűríteni a szükséges funkciókat, akárcsak a New York-i New Museum of Art épületénél. Mivel azonban a közösségi központként betöltött szerep minden másnál fontosabbnak bizonyult, végül egyetlen, nagy alapterületű szint mellett döntöttek. A fel-le hullámzó alapvonal, valamint az épülettestbe vágott 14, kör alaprajzú udvar még azt is lehetővé tette, hogy a főbejárat a tömeg közepén nyíljon. 

A meglepő tértagolás ellenére a Rolex Learning Center alapvetően jól funkcionálónak ígérkezik. A szükséges akusztikai határokról üvegfalak gondoskodnak, így a belső áttekinthető és tiszta marad. Amellett, hogy a félmillió kötetes könyvtár és az oktatólabor hiánypótló létesítmény a lausanne-i EPFL diákjainak, a hivatalosan 2010. február 22-én megnyíló tömb nemzetközi kulturális központként is működik majd. A 310 négyzetméteres előadóteremben akár hatszáz fős rendezvényeket is tudnak tartani.

Bár a fő szponzor a Rolex, a működtetésben és a finanszírozásban a svájci állam, valamint számos nemzeti nagyvállalat, így a Credit Suisse AG, a Nestlé vagy a Novartis is részt vállal majd. Megosztva állták a beruházás 110 millió svájci frankra, azaz körülbelül 20,4 milliárd forintos költségét is.

Némiképp a nemzeti összefogást jelképezi maga az épület is, amelyet a SANAA szerint a helyi táj domborzata, lankái ihlettek. Az épület minden oldalon nyitott, sőt, kijárat is nyílik a szomszédos egyetemi épületek felé, így a lehatárolás helyett a bent tartózkodók és a környezet közt folyamatos kapcsolatot tart fent.

Bármily egyszerűnek is tűnik, az épület szerkezete jelentős kutatásokat igényelt, amelyekhez a SANAA szerkezeti mérnökök és informatikusok egész gárdáját hívta segítségül. Az épület lényegében két betonhéjból áll: a kisebbik négy, 30-40 métert átívelő árkádon nyugszik, míg a nagyobbikat hét ív biztosítja, amelyek 55-90 méternyi távolságot ívelnek át. Az íveket hetven, a föld alá rejtett kábel merevíti. A felhasznált alapanyagok közül a vas és a fa emelkedik ki; bár első pillantásra ez nem tűnik fel, csak a padló készült betonból, a tető pedig fa- és fémszerkezetű. A mindenütt párhuzamosan futó mennyezet és padló elkészítéséhez 1400 különböző öntőformára volt szükség; az egységes struktúra eléréséhez pedig két napig, folyamatosan dolgoztak a betonozáson. Természetesen az oldalhomlokzatokat burkoló dupla üvegtáblák is egyedileg szabottak, illetve egymástól függetlenül mozgathatóak a fémkeretekben.

Az épület megfelel a legmagasabb svájci környezettudatossági szabványoknak. Energiafogyasztása alacsony, a termek mindegyikét természetes napfénnyel is be lehet világítani. Az étterem és a könyvtár kivételével a természet gondoskodik a szellőzésről is. Az üzemeltetéshez az egyetem területén negyedszázada működő talajszonda-rendszert vették igénybe, amely a maga idején világinnovációnak számított.

építészet, sanaa, Svájc, üveg, beton, kulturális épület, kortárs építészet, oktatási központ, rolex, lausanne Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317