Logomain

Niemeyer Reloaded

By Kovács Dániel 2010. február 19. 09:50

szerk at hg dot hu

Cikkep_120130602-27858-1ia2skv.gallery

Oscar Niemeyer: Auditorium Ravello cikkép

Cikkep_3_niemeyer_es_a_projekt20130602-27858-1xhm3i5.gallery

Oscar Niemeyer az Auditorium Ravello tervével

Cikkep_220130602-27858-188n393.gallery

Az Auditorium Ravello az amalfi partvidéken

Niemeyer_hirlevel20130602-27858-1feutqu.gallery

niemeyer ravello hírlevél

Galeria20130602-27858-oip9jj.gallery

Az Auditorium Ravello, Niemeyer remekműve képeken

120130602-27858-1p0k00v.gallery

Az Auditorium megnyitóünnepsége - Kép © Fondazione Ravello

220130602-27858-1tmu1nw.gallery

Oscar Niemeyer: Auditorium Ravello - Kép © Fondazione Ravello

320130602-27858-acdcod.gallery

Oscar Niemeyer: Auditorium Ravello - Kép © Fondazione Ravello

420130602-27858-1i2c0t6.gallery

Oscar Niemeyer: Auditorium Ravello - Kép © Fondazione Ravello

520130602-27858-iti1vi.gallery

Oscar Niemeyer: Auditorium Ravello - Kép © Fondazione Ravello

620130602-27858-1bfllw6.gallery

Oscar Niemeyer: Auditorium Ravello - Kép © Fondazione Ravello

720130602-27858-16c1hbt.gallery

Oscar Niemeyer: Auditorium Ravello - Kép © Fondazione Ravello

820130602-27858-5x5okx.gallery

Oscar Niemeyer: Auditorium Ravello - Kép © Fondazione Ravello

920130602-27858-8al355.gallery

Oscar Niemeyer: Auditorium Ravello - Kép © Fondazione Ravello

Oscar Niemeyer új olaszországi koncertterme olyan friss és fiatalos, mintha csak Brazíliavárosba készült volna.

Egyidős az országúttal? Á, akkor már rég elkopott volna. A 102 éves Oscar Niemeyer azonban még mindig dolgozik, mi több: a fáradtság jelei sem érezhetőek rajta. Legújabb munkája, az olaszországi Ravello koncert- és eseményterme éppolyan erős és független építészeti gesztus, mintha fél évszázaddal ezelőtt, Brazíliavárosban született volna.

Persze lehet azzal vádolni Niemeyert, hogy eljárt felette az idő, épületei öncélúak és kihasználhatatlanok, ráadásul drágák is. A tapasztalat szerint azonban az ilyen épületekre igény mutatkozik – lásd a Niemeyernél jó pár évtizeddel fiatalabb, de hasonló eszközökkel dolgozó és karriert befutó Santiago Calatrava esetét. Házai rendszeresen beáznak, hídszerkezetei láttán nem egy statikusnak szaladt már a magasba a szemöldöke – és mégis özönlenek a megrendelések a svájci Calatrava-irodába. Ha az építészet szórakoztatás, akkor Calatrava a porondmester; Oscar Niemeyer pedig az agg, de vitális cirkuszigazgató.

És alkalmasságát az igazgatói szerepre épp a legújabb, ravellói épület bizonyítja. Niemeyer különösebb morális vagy szakmai aggályok, elvhű kommunistaként és saját formavilágához ragaszkodó tervezőként nélkül asszisztálta végig az építészet 20. századi történelmének fordulatait. Formabontó, modernista mesterként kezdett, és részt vett a valaha volt egyik legnagyobb utópisztikus vágyálom, Brazíliaváros megvalósításában. A hetvenes évektől tanúja lehetett, ahogyan bebizonyosodik a modernizmus alapelveinek működésképtelensége, ahogyan Brazíliaváros madártávlatból mutatós repülőgép-alaprajza köré bádogviskós szegénynegyedek települnek, és a világ nagyvárosai sorra bontani kezdik a betonépítészet remekeit, használhatatlanságukra és esztétikai avulásukra hivatkozva. Ott volt, amikor a posztmodern a funkcionalitásból csúfot űzve berobbant az építészeti színtérre, és megérte azt is, amikor a kilencvenes években elkezdték újra felfedezni korai munkáinak rejtett szépségeit.

Ott volt – egészen konkrétan dolgozott. Megalkuvást nem ismerve, következetes stílusban építette saját emlékművét. És dolgozik ma is, Dél-Amerikában és Európában. A New York Times építészetkritikusa, Nicolai Oruroussoff szerint ugyan érezhetően alacsonyabb kvalitáson, mint fénykorában, és nemegyszer veszélyt jelentve saját egykori remekműveire. Ki tudja, ezzel talán még maga a mester sem vitatkozna, vitatkoznak viszont bőven azok a városok, amelyek egy-egy kései Niemeyer-remekre pályáznak. 

A ravellói Auditorium azonban legjobb munkái között foglalhat majd helyet az életműben. Ebben persze nagy szerepet játszik a helyszín: az amalfi-partvidék mesebelien romantikus, sziklás tája, amelyen a kisebb-nagyobb házak között szoborként ül meg az egyetlen ívvel megrajzolt előadóterem. A szem-forma visszatérő motívum az életműben, így egyfajta összegzésként is felfogható, a természetes táj pedig régi barátja és alkotótársa a mesternek. Az Auditorium kicsit ellenáll a csábításnak: szinte magát kelletve legnagyobb nyílása az oldalsó terasz, azaz a főbejárat felé esik; a tengerre az antropomorf jelleget nyerő építmény két, eltérő méretű ablakkal tekint, akárha kacsintana.

A város, a Fondazione Ravello közhasznú társaság és a régiós kormányzat együttműködésében megvalósított épület hosszútávú fejlesztés, az úgynevezezett Progetto Ravello része. A cél, hogy visszalopják az Amalfi-partra 19. században szerzett és azóta kissé megkopott fényt, és Campania újra nemzetközi turisztikai célponttá váljék. A rendszeresen szervezett, a környéken egykor felüdülést nyerő zeneszerzőről elnevezett Wagner-fesztivál is ezt szolgálja, amelynek központi helyszíne ezentúl a négyszáz fős Auditorium lesz. A nagyvonalú álmokhoz tökéletes választásnak tűnik Niemeyer, aki önmagában is garanciát jelent a sajtóvisszhangra. A január 29-i megnyitóra hírességek egész sorát sikerült a tengerparti városkába csábítani; a meghívottak egyike, a Benetton reklámfejeseként világhírűvé vált Oliviero Toscanini azt is megígérte: fotókiállításon mutatja majd be az épületről és az átadásról készített munkáit.

építészet, olaszország, koncertterem, oscar niemeyer, kortárs építészet, ravello Icon_print

Oscar Niemeyer: Auditorium Ravello cikkép

Oscar Niemeyer az Auditorium Ravello tervével

Az Auditorium Ravello az amalfi partvidéken

niemeyer ravello hírlevél

Az Auditorium Ravello, Niemeyer remekműve képeken

Az Auditorium megnyitóünnepsége - Kép © Fondazione Ravello

Oscar Niemeyer: Auditorium Ravello - Kép © Fondazione Ravello

Oscar Niemeyer: Auditorium Ravello - Kép © Fondazione Ravello

Oscar Niemeyer: Auditorium Ravello - Kép © Fondazione Ravello

Oscar Niemeyer: Auditorium Ravello - Kép © Fondazione Ravello

Oscar Niemeyer: Auditorium Ravello - Kép © Fondazione Ravello

Oscar Niemeyer: Auditorium Ravello - Kép © Fondazione Ravello

Oscar Niemeyer: Auditorium Ravello - Kép © Fondazione Ravello

Oscar Niemeyer: Auditorium Ravello - Kép © Fondazione Ravello

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317