Logomain

Aki nem építész, nem tud rajzolni

By Kovács Dániel 2010. február 10. 14:34

szerk at hg dot hu

Tervek_a_palyazatbol_120130602-27858-1u8fvbc.gallery

BorderLINE Architecture: látványterv a pályázati anyagból

Tervek_a_palyazatbol_220130602-27858-18i0xk1.gallery

BorderLINE Architecture: látványterv és alaprajzi terv a pályázati anyagból

Velence_cikkep20130602-27858-bmyz6m.gallery

Velence, a magyar pavilon a Giardiniben

Velence_biennale_hirlevel20130602-27858-7odfto.gallery

velence biennále hírlevél

Wesselényi-Garay Andorral beszélgettünk a velencei biennále magyar pavilonjáról.

A Velencében kétévente megrendezett nemzetközi kiállítás, azaz közismert nevén a Velencei Biennále a magyar építészet legjelentősebb külföldi fóruma. A Maróti Géza tervezte, szecessziós magyar pavilon az egyik legrégebbi a programoknak helyt adó Giardini területén: tavaly volt 100 éves. Ennek java részében képző- vagy iparművészeti bemutatkozóknak adott helyet, hiszen maga az építészeti biennále is csak a kilencvenes években kapott igazán erőre; idén rendezik a tizenkettediket.

A magyar építészet eddigi bemutatkozásait itthon többnyire heves viták, odakint vad hallgatások övezték. A sikeresebbek közé sorolható a ma Kínában dolgozó Bachmann Gábor 1996-os kiállítása, amely nemzetközi elismertséget hozott az itthon kevéssé értékelt építésznek; a három közismert hazai mester (Ferencz István, Nagy Tamás, Turányi Gábor) életművét bemutató 2002-es tárlat, vagy a négy évvel ezelőtti, a budapesti kínai kisebbséggel foglalkozó Re:orient, amely itthon és külföldön is pozitív kritikai visszhangot váltott ki. Utóbbi és a 2008-ban kivitt, alapvetően virtuális, számítógépes szoftverekre alapozó magyar-japán Corpora-projekt arra is utal: „a kortárs hazai építészet jelenkori alakulása némiképp kétségessé teszi, hogy sikerrel pályázhat-e Magyarország a nemzetközi szakközönség figyelmére”.

Utóbbi mondat már az idei biennále magyar pavilonjának kurátori posztjára beadott egyik pályázatból származik; abból, amellyel Wesselényi-Garay Andor és Ferencz Marcel a tizenkét induló közül elnyerték a szakmai zsűri támogatását. Wesselényi-Garay, azaz WGA a hazai építészetkritika közismert alakjának számít; azon kevesek közé sorolják, akik egy-egy jól célzott kőhajítással olykor még a magyar szakmai élet állóvizét is képesek megbolygatni. A legújabb pályázat már csak ezért is komoly érdeklődést váltott ki; pláne, hogy témája egyáltalán nem nevezhető hagyományosnak. A koncepció a vonal, mint univerzális eszköz szerepét emeli ki az építészetben, és installációjával a vonalközpontú gondolkodás fontosságát kívánja aláhúzni.

Az ötlet végeredményben a debreceni egyetemhez köthető, ahol a pályázat három résztvevője, WGA, Ferencz és Détári György együtt dolgoznak. Konkrétabban pedig a Budapestről Debrecenbe vezető autóutakhoz, amelyeken „éjjel nappal folyt a hőbörgés” építészeti ügyekben – ezt már WGA árulja el egy budai kávézóban, miközben három édeskét pottyant a forró csokoládéba. A debreceni egyetem építészképzésének mottóján elmélkedve itt látta meg a napvilágot a többféleképp értelmezhető „Borderline” kifejezés, amely aztán Ferenc Marcel ötlete nyomán a vonalra alapozva a biennále-pályázat központi elemévé vált. És előzte meg a WGA által társalkotóként is befutónak várt, a keresztény-muszlim világ ütköztetésére alapozó European Unioff pályázatot, amelynek vérszagú aktualitását csak erősítette a zsűrizés alőtt pár nappal zárult svájci minaretvoksolás.

BorderLINE Architecture

Miért nyerhetett mégis a Borderline? Mert „alkalmas lehet a kortárs – s nem mellékesen egy-egy kiállításra kb. három percet szánó – biennále-látogató számára inspiráló gondolatok közvetítésére, figyelme megragadására” – így a zsűri. Mert „megmutatja, milyen ma építésznek lenni” – így a pályázatíró, akiben ezt a célkitűzést a két évvel ezelőtti főkurátor, Aaron Betsky egy zágrábi előadása ültette el. A nyertes koncepciót azonban jócskán át kellett szabni, miután először találkoztak a konkrét helyszínnel, a velencei pavilon rendkívül összetett térrendszerével. A végeredmény a szerzők szerint így is meggyőző lesz. Az installációt a mennyezetről lógó „vonalhasábok, ceruzapillérek” teszik látványossá, a legfontosabb térfalon pedig építészskiccek és gyerekrajzok váltakoznak majd – a rajzolás lényege ugyanis az önkifejezés, mondja WGA: az iskola kiirtja azt a képességet, hogy érzéseinket vonalakon keresztül tudjuk életre kelteni, így az igazi rajzolás csak a rajzot eszközül használó építészek, és az azt önkifejezési formaként megélő kisgyerekek számára adatik meg. Épp ezért nem rajzolhatnak a látogatók sem; a projekt közösségi mivoltát viszont a tervek szerint több ezernyi, itthon összegyűjtött valódi ceruza jelképezi majd.

„B.meg, ezért érdemes építésznek lenni” – vágja rá az alteregók szájába adott pikáns történetekkel a szakmában új műfajt, blogjával pedig fórumot teremtő WGA arra a kérdésre, hogy milyen a közös munka. „A siker fontos, de sokkal fontosabb, hogy tudunk együtt dolgozni.” Munka akad bőven. A kiállítás izgalmas szekciójának ígérkezik a magyar és külföldi szakmabelieket rajzolás közben bemutató filmvetítés; a nemrég a KÉK meghívására hazánkba érkező Sou Fujimoto japán építészről már el is készült a felvétel. Az augusztusi megnyitásig még tucatnyi hasonló forogna, és persze szeretnének skicceket is gyűjteni a tervezett „rajz-ikonosztázhoz”. A szárnyalásnak némiképp határt szab, hogy a kiállítás és a kapcsolódó katalógus maximális költségkerete bruttó húszmillió forint (ezt a biennálén való részvételért felelős Műcsarnok, illetve az Oktatási és Kulturális Minisztérium biztosítja). A magyar kurátorok mindenesetre már fúrják a ceruzákat.

építészet, magazin, magyar építészet, biennale, wesselényi-garay andor, biennále, interjú, borderline, velence 2010 Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317