A turizmust a világ ötödik legnagyobb gátjára épített látványos kilátóval élénkítenék Észak-Montenegróban.
Észak-Montenegró fejlődését igen eredeti módszerrel kívánja elősegíteni a montenegrói kormány: a gazdaság élénkítését, a csodálatos tájak népszerűsítését és a turisták figyelmének felkeltését egy hatalmas völgyzáró gáttól remélik. A Mratinje gáthoz kapcsolódó projekt tervezésére nyilvános pályázatot írtak ki, amelynek nyertese a zágrábi Ivanisin. Kabashi. Arhitekti iroda lett.
A meglévő Mratinje vízerőművet 1975-ben építették. A hozzá tartozó betongát az ötödik legnagyobb ilyen létesítmény a világon (a mostani állapotot lásd itt), és építésekor ez volt Jugoszlávia legnagyobb szabású és technikailag legbonyolultabb építkezése.
A Piva-folyó völgyének elárasztása során egy 16. századi monostort is magasabb helyre kellett költöztetni, az erőműben dolgozó alkalmazottak kedvéért pedig egy új települést alapítottak a mesterséges tó partján. Ez lett a ma már 5000 lakosú Pluzine. Az idők folyamán a betongát egyre inkább a karsztos sziklák alkotta táj részévé vált.
Mesterséges eredete ellenére a tó és a hatalmas gát a környező tájjal együtt csodálatos látványt nyújt; ugyanakkor az útikönyvek viszonylag ritkán említik célpontként. Montenegró most ezt a vidéket szeretné vonzóbbá tenni a turisták szemében, a projekt központi eleme pedig a gát lenne. A pályázat során fontos szempont volt, hogy kihangsúlyozzák a természetes és a mesterséges szimbiózisát.
A nyertes tervben szereplő létesítmény, egy fantasztikus fekvésű kilátó a gátnak a völgy napsütötte oldala felé eső végén helyezkedne el, a tervezők öt fázisban képzelik el a megvalósítását, de az építményt bármelyik fázisban használni lehetne.
A kilátó a sziklákból konzolosan kinyúló platóból és két toronyszerű elemből, valamint az ezeket összekötő „hídból” áll majd; utóbbiban a gátépítést és a környék élővilágát bemutató kiállítás kap majd helyet. Ezekhez kapcsolódna egy, a mesterséges tavon lebegő úszó platform. Az építmények szerkezete főleg beton és acél. Az épületek egyese elemeit a tervek szerint az Adria partján lévő hajógyárakban előre elkészítenék. Az elképzelések szerint a létesítmény egyfajta bázisa lehetne a környékre tett kisebb-nagyobb túráknak, így az egész régióban segítené a turizmus élénkítését.