Logomain

Mekka, Manhattan!

By Kovács Dániel 2010. január 29. 13:45

szerk at hg dot hu

Mekka_nagymecset_200520130602-27858-1iumedo.gallery

Mekka, a Nagymecset a 2005-ös hádzs kezdete előtt két nappal

Hotel_latvanyterven20130602-27858-9g801c.gallery

Mekka, az Abrádzs Al-Bajt Hotel látványterven

Hotel20130602-27858-19i25e3.gallery

Mekka, az Abrádzs Al-Bajt Hotel építése, 2009 végén

Dzsamarat_hid_cikkep20130602-27858-n4mzld.gallery

Mekka-Mina, a 2009-re elkészült Dzsamarat-híd látványterve

Gensler_cikkep20130602-27858-1xx2d08.gallery

Mekka, a Gensler Architects tervei Darb Al-Khalil újjáépítésére

Mekka20130602-27858-1xntfgt.gallery

Mekkai hotelberuházás látványterve

Mekka_manhattan_hirlevel20130602-27858-8s3ed9.gallery

mekka manhattan hírlevél

A nyugati világ elől elzárt Mekka teljes átalakuláson esik át napjainkban, nem feltétlenül előnyére.

Teljesen átalakulhat az iszlám világ legszentebb városa, Mekka az elkövetkező években, és nem feltétlenül előnyére. A mind nagyobb számban érkező zarándokok szállásigényének kielégítésére óriási szálloda-felhőkarcolók épülnek a történelmi belváros helyén. A nyugati világ minderről alig értesül, a szaúdi törvények értelmében ugyanis nem muszlim vallású nem teheti be lábát a Szent Városba.

Mekka alapterülete másfélszer nagyobb Budapestnél, lakosságszámában azonban hasonló, 1,7 milliós. A vallás által előírt zarándoklat, a hádzs idején azonban a Kába-követ őrző Nagymecsetbe igyekvő hívők minden évben megháromszorozzák a város lakosságát néhány hétre. Ez az időszak a város fő bevételi forrása, de legnagyobb átka is. Mekkában semmilyen tömegközlekedési lehetőség nincs, sőt, a város reptere is kicsi és funkciótlan; a zarándokok többsége a 80 kilométerre fekvő Dzsedda bővítés alatt álló nemzetközi légi- vagy vízi kikötőjéből érkezik, és gyalog közlekedik.

A zarándokok elsődleges célpontja, a Kába-kő őrzési helye a muszlim világ legnagyobb imaháza. Legutóbbi renoválása 2007-ben kezdődött meg és a várakozások szerint 2020-ig is eltarthat: ennek során a jelenlegi 800 ezer fős befogadóképességet 35%-kal, 1 120 000 főre növelik - a többséget természetesen kívül tartva a történelmi falakon. Ma már a hozzáértők is nehezen tudják megkülönböztetni a Nagymecset régi és újabb részeit, a bővítések (csak a szaúdi időszakban négy nagy renováláson esett át az épület) ugyanis az eredeti formák és anyagok felhasználásával készülnek.

A Nagymecset története számos hasonlóságot mutat Mekkáével: a nyugati fogalmakkal nehezen értelmezhető metropolisz az állandó átalakulás fázisában él, az érkező zarándokok fogadására folyamatos a kapacitásnövelés. A régi városból a Kába-kő közvetlen környékétől eltekintve mára szinte semmi sem maradt. A 18. században emelt Ajjad-erődöt maga a szaúdi kormány bontatta el 2002-ben, nemzetközi tiltakozást kiváltva, hogy helyén szállodák épülhessenek, manapság azonban a magántőke vette a kezébe az irányítást. Beépítését tekintve Mekka egyre inkább kezd egy nyugati nagyvárosra hasonlítani, az épületek telepítése és tömege azonban a keleties káoszt őrzi.

A leginkább megdöbbentő építkezés a Nagymecset közvetlen szomszédságában zajló Abrádzs Al-Bajt komplexumé. Az óriási szállodaegyüttes hat, 250 méter körüli toronyból és egy 595 méteresre tervezett felhőkarcolóból áll; utóbbin a világ legnagyobb toronyórája is helyet kap. A közel-keleti Dar Al-Handasah építésziroda tervezte komplexumban akár százezer ember is megszállhat majd egy időben. A megdöbbentő sebességgel készülő szálloda már most, az átadás előtt teljesen átformálta a város távlati képét - tömegét és építészeti megformálását azonban többen kárhoztatják, mint dicsérik.

A gigantikus építkezéssel egyidőben Mekka több negyedében folynak átfogó beruházások. Az amerikai Gensler Architects nemrég mutatta be terveit a város déli részén fekvő Darb Al-Khalil újjáépítésére. A hagyományos beépítésű városnegyed helyére a Gensler magasházak egész erdejét vizionálja, amelyek között szurdokszerű út vezet a Nagymecset irányába. Hasonló elképzeléseket mutatott be a német Henn Architekten a közeli Mina átépítésére. Itt található a híres Dzsamarat-híd, amelyről az átvonuló zarándokok három, a gonoszt jelképező kőoszlopot dobálnak meg. Az átkelő legutóbbi átépítése tavaly fejeződött be, ugyancsak a Dar Al-Handasah tervei alapján: az új többszintes, összetett szerkezet óránként negyedmillió embert képes fogadni.

A Gensler terve a Darb Al-Khalil újjáépítésére.

A tavalyi hádzs idejére már elkészült többszintes Dzsamarat-híd látványterve.

A városfejlesztés komoly akadálya Mekka kietlen, sziklás vidéke. A város maga a valamelyes védettséget nyújtó völgyekbe települt; az itteni házak helyére kerülnek most a felhőkarcolók. A kontrollálatlan fejlesztések azonban már a város működőképességét veszélyeztetik. Ennek megoldására Abdullah szaúdi király személyes javaslatainak figyelembe vételével 2008-ban több nyugati építészt kértek fel, hogy gondolják újra Mekka városszerkezetét és a szükséges lépéseket. A meghívott tervezők között ott a valóságos sztárnak számító brit Norman Foster és a bagdadi születésű, Londonban élő Zaha Hadid is. Részvételüket az iszlám világban némi gyanakvás fogadta: Szami Angavi, a muszlim szakrális építészet elismert szakértője kétségeit fejezte ki, hogy ennyire kívülállók képesek lennének-e felnőni a feladat lényegéhez.

Mekkai hotelberuházás látványterve. Az új építkezések nincsenek tekintettel a város történelmi léptékére.

A tervezési folyamat eredményei szigorú titoknak számítanak; még az sem nyilvános, hogy a nyugati építészeket egyáltalán beengedték-e a városba. Néhány konkrétum mindenesetre tudható. 2011-re szeretnék befejezni az új metróhálózat első, 20 kilométeres szakaszát, amelyet a jövőben még négy vonal egészít ki. Épül a Szaúd-Arábia öt nagyvárosát összekötő gyorsvasúti vonal is, amelynek állomásait az említett brit Foster & Partners tervezi.

építészet, torony, felhőkarcoló, zaha hadid, magazin, foster & partners, közel-kelet, szaúd-arábia, mekka, gensler, henn architekten, dar al-handasah Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317