Logomain

Oké, jöhet a gyalogoshíd. De hova?

By Kovács Dániel 2010. január 24. 16:15

szerk at hg dot hu

Finta_cikkep20130602-27858-10obkhv.gallery

Finta József vázlata az 1994-es budapesti EXPO gyalogoshídjáról

4d_gyalogoshid_cikkep20130602-27858-3xr772.gallery

A 4D Építész Stúdió gyalogoshíd-terve a Vigadóhoz

Zoboki_demeter20130602-27858-kuoocv.gallery

A Zoboki-Demeter és Társaik csepeli emeleteshíd-terve

Hullamos20130602-27858-w409og.gallery

S-alakú gyalogoshíd terve a Vigadó és a Várkert Bazár közé

Budapest_ekf_2010_gyalogoshid20130602-27858-ax4bfy.gallery

Gyalogoshíd terve a budapesti EKF-pályázathoz, két helyszínen

Gyalogos_lanchid20130602-27858-5fvfxb.gallery

A Lánchíd egy ünnepi lezárás alkalmával, 2008-ban.

Galeria20130602-27858-1iqoegj.gallery

Az artfront gyalogoshídja a Margitszigetre galéria

120130602-27858-l7ex6n.gallery

Az artfront gyalogoshídja a Margitszigetre galéria - Kép © artfront

220130602-27858-104hcuf.gallery

Az artfront gyalogoshídja a Margitszigetre galéria - Kép © artfront

320130602-27858-e4kpyn.gallery

Az artfront gyalogoshídja a Margitszigetre galéria - Kép © artfront

420130602-27858-1wmm8s.gallery

Az artfront gyalogoshídja a Margitszigetre galéria - Kép © artfront

Galeria20130602-27858-jcd0nm.gallery

4d budapest gyalogoshíd galéria

120130602-27858-oqkrwq.gallery

A 4D Építész Stúdió nyertes pályaműve a Szeretem Budapestet! pályázaton - Kép © 4D

220130602-27858-mzuzaw.gallery

A 4D Építész Stúdió nyertes pályaműve a Szeretem Budapestet! pályázaton - Kép © 4D

320130602-27858-irfy6q.gallery

A 4D Építész Stúdió nyertes pályaműve a Szeretem Budapestet! pályázaton - Kép © 4D

420130602-27858-1jnirva.gallery

A 4D Építész Stúdió nyertes pályaműve a Szeretem Budapestet! pályázaton - Kép © 4D

520130602-27858-27siep.gallery

A 4D Építész Stúdió nyertes pályaműve a Szeretem Budapestet! pályázaton - Kép © 4D

A 2010-es önkormányzati választások előtt szinte minden párt építtetne gyaloghidat Budapesten, csak a helyszínekben van vita.

Az elmúlt két évtizedben számtalan alkalommal merült fel urbanistákban, politikusokban, de még egyszerű városlakó civilekben is: Budapesten gyalogoshíddal kéne összekötni a Duna két partját. Az ötlet két részre osztja a véleménnyel rendelkezők táborát. Akadnak, akik csípőből elutasítják, mondván: jobb célra is lehet költeni az erre szánt milliárdokat. Mások szerint viszont egy gyalogoshíd segítene revitalizálni a rég elhanyagolt folyópartot, sőt új, nemzetközileg ismert jelképpel ajándékozhatná meg a fővárost.

Ha a civil szférában nem is, a politikaiban mintha körvonalazódna némi egyezség. A baloldalról mér hosszú évek óta, menetrendszerűen érkeznek a gyalogoshíd-javaslatok, és most a politikai paletta másik oldala is belemászott a levesbe. A hg.hu szerkesztősége egy szelet zserbóba hajlandó fogadni, hogy a 2010-es önkormányzati választások minden esélyes főpolgármester-jelöltje megígéri majd a gyalogoshidat. De ki hova? Összeszedtük az eddig felmerült helyszín-variánsokat, sőt, értékeltük is őket több szempont figyelembe vételével.


Gyalogoshíd/hidak a Margitszigetre

A Margitszigetre vezető gyalogoshíd viszonylag új elképzelésnek tekinthető. A Cselovszki Zoltán vezette Új Budapest Központ 2005-ben pályázatot írt ki Budapest új építészeti jeleire: ezen egymillió forintos első díjban részesült az artfront építész- és belsőépítész stúdió terve, amely a fővárosi zöld gyűrű létrehozásának részeként fás gyaloghidakat álmodott a Margitsziget két oldalára, a Nagyszombat és a Révész utca tengelyébe – ez eddig a leginkább konkrét javaslat. A sziget stratégiai terve, amelyet 2009 februárjában fogadott el a Fővárosi Közgyűlés, tartalmazza a Dráva utcával való gyalogos- és kerékpáros összeköttetés javaslatát. A XIII. kerület 2007-2010-es fejlesztési koncepciójában azonban az átkelő nem szerepelt, helyette a Népszigetet kötnék össze Pesttel.

Mi szól mellette? A szigetet a folyó két oldalával összekötő gyalogoshidak lakók tíz-, ha nem százezreinek tenné könnyebbé a város legnagyobb közparkjának megközelítését; csökkenne a tömegközlekedés zsúfoltsága is.

Mi szól ellene? A sziget két végét jelenleg is híd köti össze a várossal; egy harmadik átkelő nem létszükséglet. A budai oldalon a hajóközlekedés miatt a hídépítésnek komoly költségei lehetnek.

A hg.hu szerint: 8/10. Szeretjük az Újlipótvárost.


Batthyány tér – Kossuth tér

A háborúban felrobbantott Duna-hidak pótlására a Batthyány és a Kossuth tér között 1946 januárjától 1957-ig szolgált a „félállandó” Kossuth híd; hídfőit ma emlékkő jelöli. Helyén 1973. augusztus 20-án, majd 2003. március 15-én néhány napra pontonhidat építettek, amely nagy közönségsikernek örvendett. 1993-ban az ekkor még tervezett EXPO fejlesztéseit vizsgálva Szegő György építész itt, valamint az Erzsébet- és a Lánchíd közötti szakaszon ajánlotta gyalogoshíd létrehozását. Az ezredforduló előtt valamivel létrejött egy, többek közt Für Lajost és Pozsgay Imrét tagjai közt tudó alapítvány, amely ugyanitt szorgalmazta egy kereskedelmi funkcióval is rendelkező gyaloghíd, az ún. UNIOHID (sic!) építését.

Mi szól mellette? A híd a főváros két turisztikai gócpontjának számító tér között teremtene közvetlen összeköttetést, emellett unikális panorámát is biztosítana a Parlamentre és a Várra. A fővárosi hidak elhelyezkedését vizsgálva az is szembetűnő, hogy innen hiányzik egy összekötő láncszem – tehát, mondhatni, természetes egységet pótolna az itteni híd. Látványos szerkezettel a hídnak minden esélye meglenne arra, hogy Budapest új jelképévé váljon.

Mi szól ellene? A két tér között jelenleg is gyors és közvetlen összeköttetés működik: a kettes metró. Valószínűleg egy itteni híd váltaná ki a leghevesebb tiltakozást a műemlékvédelem, és a világörökségi helyszínekkel foglalkozó UNESCO részéről is.

A hg.hu szerint: 6/10. Minden tökéletes, csak a fránya metró ne lenne.


Lánchíd

A Lánchíd gyalogossá alakítása a várospolitikusok kedvelt ígéretei közé tartozik. A város legrégibb és legkisebb áteresztő-képességgel bíró hídja az elmúlt években nyaranta már rendszeresen a gyalogosoké is lett, igaz, csak egy-egy hétvége erejéig.

Mi szól mellette? A jelentős forgalom komolyan megterheli a lassan újabb felújításra szoruló hídszerkezetet. A jelenlegi, keskeny járdákon nehézkes a közlekedés. A Lánchíd gyalogos- és kerékpáros átkelővé alakítása egyszersmind szimbolikus gesztus is lehetne a város jövőbeni preferenciáit illetően. Ha már gyalogoshíd, azt is érdemes kiemelni, hogy ez lenne a legolcsóbb variáns.

Mi szól ellene? A Lánchíd szerkezetébe, a gyalogjáró és az út közé 1914-15-ben kereszttartókat építettek be: ezek lényegében élvezhetetlenné teszik a kilátást a híd úttestjén állóknak. Az úttest magasítása vagy a híd eredeti szerkezetének visszaépítése nélkül a gyalogos átkelés varázsa meglehetősen fakó. A híd autós és tömegközlekedési szempontból is kulcsszerepet tölt be; Pestről innen a leggyorsabban megközelíthető a Víziváros és a Várnegyed.

A hg.hu szerint: 6/10. Előbb hosszabbítsuk meg a kisföldalattit Budára!


Várkert Bazár – Vigadó tér

A legkomolyabb gyalogoshíd-múlttal rendelkező helyszín. A fent említett Szegő György után Bojár Iván András tette magáévá az ötletet a kétezres évek elején, sőt le is védette azt. Schneller István budapesti főépítész azonban ellenezte a kereskedelmi funkciókkal is ellátott, a világörökségi zóna közepén emelt belvárosi gyalogoshíd ideáját. A későbbi városarculati tanácsnok alapítotte Szeretem Budapestet! mozgalom 2005-ös pályázatát ugyancsak egy, a Vigadóhoz készült hídterv nyerte meg: a 4D Építész Stúdió három, egymásba fonódó csőbe helyezte volna a közlekedési útvonalakat. Később készült egy másik, két tartóval felszerelt, kétszintes, S-alakú hídvázlat is, egy harmadik, ugyancsak többszintes, de egyetlen csőből álló variáns pedig megjárta itt és a Közraktáraknál is a folyót - legalábbis egy látványterv erejéig. Míg a 2010-es önkormányzati választásokra írott Tarlós-programban már nincs meg ez a helyszín, a Fidesz 2006-os Budapest-tervében még szerepelt ez a helyszín: ők a híd szerkezetében a kisföldalattit is átvezették volna a budai oldalra.

:image_56136
S alakú, ferdekábeles gyaloghíd terve a Vigadó és a Várkert Bazár közé.

Mi szól mellette? A budapesti turisztikai forgalom többpólusúvá alakításában ez a híd segítene a legtöbbet, átvezetve a gyalogosforgalmat a Vár alá. Az építkezés új életet lehelhetne a pusztuló Várkert Bazárba is. A Duna itt a legszűkebb a városban, tehát a teljes folyót átszelő hidak közül ez járna a legkisebb költséggel. Jelentős, a Kossuth téri verzióéhoz mérhető a városképi szerep is.

Mi szól ellene? A védett városképbe való „belenyúlás” mellett az építkezés itt okozná a legtöbb bonyodalmat, hiszen mindkét oldal sűrűn beépített. A kiszemelt helyszíntől pár percre található két híd is, egy újabbal tehát besűrűsödne az átkelők ritmusa (Bojár Iván András ez utóbbi kiegyenlítésére vetette fel a Parlament északi oldalánál egy új közúti átkelő létrehozását 2005-ös, Kreatív Budapest című tervcsomagjában – ez azonban nyilván megnövelné a költségeket).

A hg.hu szerint: 8/10. Sőt: szerintünk előbb-utóbb meg is valósul.


Lágymányos – Millenniumi Városközpont

A beépíteni szándékozott két Duna-part közötti híd terve már a kilencvenes évek elején, az EXPO előkészületei közben komolyan felmerült. Több konkrét javaslat is született, többek között a Finta Stúdió és az Első Magyar-Kanadai Építésziroda részéről, de a világkiállítás bukásával ezek fiókba kerültek. 2005-ben a Bay Zoltán Tudomány- és Technikatörténeti Alapítvány négy egyetemmel és az akadémiával karöltve „a Harmónia Hídjaként” elevenítette fel az ötletet. A lágymányosi híd bekerült a Fidesz 2006-os terveibe is, a párt 2010-es Budapest-programjában pedig főszerepet kap: a két dunai oldal között, 10-15 éves távlatban kereskedelmi és kulturális funkciókkal is bíró gyalogos átkelőt építenének. Alább Finta József néhány, az EXPO idején készült vázlata; az építész lapunk kérdésére azt is leszögezte: csak itt, valamint a Margitsziget pesti oldalán látja értelmét gyalogoshídnak a Dunán – másutt nem.

:image_56123
Finta József vázlata a korai EXPO-tervek közül. Az ábrasor azt mutatja, hogyan alakulhat ki a lágymányosi világkiállítás épületeiből később városi negyed.

Mi szól mellette? A pesti belváros átgondolt déli terjeszkedése esetén egy gyalogoshíd segítheti a budai oldalon létrejövő oktatási- és tudományos központok, és a pesti oldal kereskedelmi-kulturális funkcióinak összeolvadását. A híd itt okozná a legkevesebb műemléki problémát, hisz a terület már nem része a világörökségnek, ráadásul itt a pesti oldalon nincs rakpart sem.

Mi szól ellene? A két szemközti negyed befejezetlen és urbanisztikailag elhibázott mivolta. A Lágymányos egyetemi városában nappal zajlik az élet, míg szemközt a tervezett multifunkcionális városközpontból csak az irodaházak, illetve a Nemzeti Színház – Művészetek Palotája tömbjei valósultak meg. Utóbbiak azonban késő délután és este vonzzák a legtöbb látogatót, ráadásul a túlpartról a Lágymányosi hídon át is megközelíthetőek.

A hg.hu szerint: 3/10. Momentán felesleges beruházás egy funkcióját kereső területen.


Észak-Csepel – Albertfalva

Akárcsak a Közraktárak hídja, a dél-csepeli gyalogoshíd is inkább gondolatébresztőként értékelhető, mint reális felvetésként. A Zoboki-Demeter Építésziroda tavaly váltott ki komoly sajtóvisszhangot egy ide álmodott, hétemeletes lakóhíd terveivel.

Mi szól mellette? A szigetcsúcs majdani beépülésével, valamint az Egeraat tervezte pesti Duna City elkészültével valóban lesz értelme összeköttetést teremteni a folyóág két partja közt, akár több kisebb híddal is.

Mi szól ellene? Momentán szinte minden. A jövőben az Illatos út tengelyének meghosszabbításával létrejövő közúti híd.

A hg.hu szerint: 5/10. Csak az ötlet miatt!

magyar építészet, budapest, híd, bojár iván andrás, finta stúdió, magyarország, finta józsef, demszky gábor, gyalogoshíd, duna, önkormányzati választások, tarlós istván, artfront, 4d építész stúdió, szeretem budapestet!, új budapest központ Icon_print

Finta József vázlata az 1994-es budapesti EXPO gyalogoshídjáról

A 4D Építész Stúdió gyalogoshíd-terve a Vigadóhoz

A Zoboki-Demeter és Társaik csepeli emeleteshíd-terve

S-alakú gyalogoshíd terve a Vigadó és a Várkert Bazár közé

Gyalogoshíd terve a budapesti EKF-pályázathoz, két helyszínen

A Lánchíd egy ünnepi lezárás alkalmával, 2008-ban.

Az artfront gyalogoshídja a Margitszigetre galéria

Az artfront gyalogoshídja a Margitszigetre galéria - Kép © artfront

Az artfront gyalogoshídja a Margitszigetre galéria - Kép © artfront

Az artfront gyalogoshídja a Margitszigetre galéria - Kép © artfront

Az artfront gyalogoshídja a Margitszigetre galéria - Kép © artfront

4d budapest gyalogoshíd galéria

A 4D Építész Stúdió nyertes pályaműve a Szeretem Budapestet! pályázaton - Kép © 4D

A 4D Építész Stúdió nyertes pályaműve a Szeretem Budapestet! pályázaton - Kép © 4D

A 4D Építész Stúdió nyertes pályaműve a Szeretem Budapestet! pályázaton - Kép © 4D

A 4D Építész Stúdió nyertes pályaműve a Szeretem Budapestet! pályázaton - Kép © 4D

A 4D Építész Stúdió nyertes pályaműve a Szeretem Budapestet! pályázaton - Kép © 4D

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317