Logomain

Egyre több a skatulyaház

By Kovács Dániel 2009. december 14. 18:15

szerk at hg dot hu

Ravatalozo_cikkep20130602-27858-1wl2ss.gallery

A szentendrei temető ravatalozója, Maza Orsolya grafikája cikkép

Kendik_allford20130602-27858-1ul5p93.gallery

Kendik Géza (balra) átveszi a World Architecture Festival díját Simon Allford zsűritagtól.

Hirlevel_allford20130602-27858-1e7y52q.gallery

hirlevel allford

Galeria20130602-27858-14a6d3.gallery

Az A4 Stúdió tervei az új szentendrei temetőhöz galéria

1helyszinrajz20130602-27858-pndk4u.gallery

Az új szentendrei temető tervei - Kép © A4 Stúdió

1makettfoto_a_bejarat_felol20130602-27858-h6my1u.gallery

Az új szentendrei temető tervei - Kép © A4 Stúdió

2fobejarat_grafika20130602-27858-75mqfz.gallery

Az új szentendrei temető tervei - Kép © A4 Stúdió

3bejarati_epitmeny20130602-27858-frnvh7.gallery

Az új szentendrei temető tervei - Kép © A4 Stúdió

4ravatalozo20130602-27858-1cs93bb.gallery

Az új szentendrei temető tervei - Kép © A4 Stúdió

4ravatalozo_makett20130602-27858-11s0neh.gallery

Az új szentendrei temető tervei - Kép © A4 Stúdió

5ravazatlo_belul20130602-27858-1yiw8nl.gallery

Az új szentendrei temető tervei - Kép © A4 Stúdió

4to20130602-27858-jj424e.gallery

Az új szentendrei temető tervei - Kép © A4 Stúdió

7urnatemeto20130602-27858-t0czxp.gallery

Az új szentendrei temető tervei - Kép © A4 Stúdió

8reszletek_pad_urna20130602-27858-innx0m.gallery

Az új szentendrei temető tervei - Kép © A4 Stúdió

A gazdasági válság pozitív folyamatot erősít - mondta lapuknak Simon Allford, a World Architecture Festival zsűröre.

December 10-én a World Architecture Festival zsűritagja, Simon Allford Budapesten adta át a rendezvény díját az A4 Stúdiót vezető Kendik Gézának. A magyar műhely által tervezett szentendrei temető sikeréről, a nemzetközi mezőnyben elért két kiemelkedő helyezésről a hg.hu-n is beszámoltunk. A budapesti helyszínen nyílt alkalmunk beszélgetni Simon Allforddal, aki amellett, hogy saját, két évtizeddel ezelőtt alapított Allford Hall Monaghan Morris nevű irodájának vezetője, az előző ciklusban öt évig a Royal Institute of British Architects (RIBA) oktatási ügyekért felelős alelnökeként is tevékenykedett.

Hg.hu: Meleg szavakkal méltatta a szentendrei tervet: saját benyomásait írta le, vagy a zsűri véleményét tolmácsolta?

Simon Allford: Azt hiszem, elsősorban a saját gondolataimat öntöttem szavakba, de a zsűri tagjaival egyetértésben is hasonló véleményt alakítottunk ki. Charles Jencks, ha más szavakkal is, ugyanazt mondta, amit jómagam.

Egyértelműen közös véleményen voltunk arról, hogy ez egy elegáns, visszafogott és szerény munka, ugyanakkor nagyon felemelő. Azért használom a „szerény” szót, mert nagyon sok épület ránk erőlteti a funkcióját, nem hagy lehetőséget alternatív használatra, az egyéni felfedezésekre. Természetesen nem lehet minden ház ilyen, de ebben a tervben megvan a potenciál.

Hg.hu: A kézzel rajzolt grafika is ennyire fontos tényező?

Simon Allford: Hogyne! De ezt elsősorban az általános benyomások miatt emeltem ki. Túl sok számítógépes grafikát láttunk, amelyekből hiányzott minden, ami emberivé tehetné: a pontatlanság, a személyes részletek. A kézzel készült grafika sokat feltár, de nem mindent: nem végleges, mint egy makett. És ezzel együtt jó! A mai építészetben erre nagy szükség lenne. A számítógép túl pontos: nincs benne meglepetés. A saját irodánkban például kézirajz-kurzusokat kell szerveznünk, mert a munkatársak elfelejtettek rajzolni.

Ezen túl a munka egyértelműen emocionális, és mindehhez – a prezentáció révén is – egyfajta sajátos humor is járult. A zsűriben ezeket díjaztuk.

Hg.hu: A World Architecture Festival zsűritagjaként meglehetősen széles rálátása nyílt arra, hogy mi történik ma az építészet világában. Mik voltak az általános benyomásai?

Simon Allford: Hatszáz munkát kellett elbírálnunk, ez tényleg elég sok. De földrajzilag korántsem volt egyenletes az eloszlás, kevesebbet kaptunk például Amerikából, és többet Kínából, mint amennyi arányos lett volna. Összességében meglepődtem azon, hogy a hatszáz induló java része milyen magas minőséget képviselt. Egy pályázat elbírálásánál ugyanis általában az a helyzet, hogy százból az első nyolcvan munkát ki lehet dobni, és a maradék hússzal lehet kezdeni valamit.

Ugyanakkor elszomorító, hogy egyre több a „skatulyaház”. Túl sok a magazin, amelyekben Chilétől Londonig bárki olvashat a legjobb házakról, és persze ott az internet is. Létrejött egy nemzetközi „építészeti szószedet”, ami folyamatos újrafelhasználásra ad lehetőséget.

Ugyanígy negatív jelenségként értékelem, hogy az építészet mára túlságosan is látványközpontú lett; én ezt úgy nevezem: „szupergrafikus”. Veszel egy házat, itt egy kicsit meggyűröd, amott behorpasztod, és már kész is. Megtévesztő, de valójában ez is az uniformizáláshoz vezet.

Nagy öröm volt viszont azokat a munkákat látni, amelyek régi építési technológiákat fedeztek fel újra, hangsúlyt fektettek a kézművességre. Ez azt bizonyította, hogy az építészet mégsem csupán kereskedelmi tevékenység.

Hg.hu: Mennyire működnek ma a néhány éve varázsszóként ható kifejezések, mint a „hi-tech” vagy a „fenntartható építészet”?

Simon Allford: Nekem a fenntarthatósággal az a problémám, hogy túl általános. Az autódtól az ételedig minden készülhet fenntartható módon; a frázis mára kiüresedett. A fenntarthatóság nem definiálhatja, csak informálhatja az építész munkáját – ez nagy különbség. Úgy látom, hogy különösen az elmúlt két évben, a gazdasági problémák felerősödése, a válság miatt a lehetőségek megcsappantak, és emiatt sokan új utak keresésére kényszerültek. A látvány, a divat helyett ma egyre többeket az érdekel: kevésből milyen sokat tud kihozni?

Angliában, ahol egyébként is jellemző módon a mérsékelt építészeti formákat kedvelik, ez különösen fontos. Csökken az érdeklődés az expresszivitás iránt, és egyre nő, hogy úgy mondjam, Aldo Rossi város-ideája iránt, aki szerint nem ikonokat, hanem házakat kell építenünk. Egy átlagosnak tűnő épület valójában nagyon értékes és gazdag lehet, akkor is, ha mindez nem ordít róla. Ez a folyamat az elmúlt évtizedben megfigyelhető volt, de nagy lendületet a gazdasági válság hatására, az utóbbi két esztendőben kapott.

Hg.hu: Méltatásában úgy fogalmazott: 100%-os magyar sikernek lehetett tanúja a World Architecture Festival közönsége, hiszen csak egyetlen magyar induló volt, de az kategóriagyőztes lett. Mivel bátorítaná a magyar építészeket a részvételre?

Simon Allford: Nyerni persze jó dolog. De legalább olyan izgalmas részt venni a fesztiválon, megismerkedni a világ minden tájáról érkezett építészekkel és munkáikkal, felmérni a különbségeket és hasonlóságokat. Mindenkit csak arra tudok biztatni: használja ki ezt a két-három napot, hiszen a fesztivál rövid, de sehol máshol nem jön össze ennyi tehetséges építész – akiket ráadásul meg is lehet hallgatni. Kicsit olyan, mint egy intenzív tanfolyam, de a buli miatt is érdemes útnak indulni. És ha még nyersz egy díjat is: hab a tortán.

budapest, szentendre, fenntartható építészet, world architecture festival, gazdasági válság, allford hall monaghan morris, a4 stúdió, simon allford Icon_print

A szentendrei temető ravatalozója, Maza Orsolya grafikája cikkép

Kendik Géza (balra) átveszi a World Architecture Festival díját Simon Allford zsűritagtól.

hirlevel allford

Az A4 Stúdió tervei az új szentendrei temetőhöz galéria

Az új szentendrei temető tervei - Kép © A4 Stúdió

Az új szentendrei temető tervei - Kép © A4 Stúdió

Az új szentendrei temető tervei - Kép © A4 Stúdió

Az új szentendrei temető tervei - Kép © A4 Stúdió

Az új szentendrei temető tervei - Kép © A4 Stúdió

Az új szentendrei temető tervei - Kép © A4 Stúdió

Az új szentendrei temető tervei - Kép © A4 Stúdió

Az új szentendrei temető tervei - Kép © A4 Stúdió

Az új szentendrei temető tervei - Kép © A4 Stúdió

Az új szentendrei temető tervei - Kép © A4 Stúdió

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317