Logomain

Milyen lesz az új Deák tér?

By Kovács Dániel 2009. december 4. 18:33

szerk at hg dot hu

Deak_ter1120130602-27858-1ws3miy.gallery

deák tér cikkép

Deak_ter_vazlat_cikkep20130602-27858-r5wyxo.gallery

A Deák tér átépítésének rajza

120130602-27858-576h0g.gallery

Villamos fasorral a Károly körúton - Kép: Város-Teampannon

220130602-27858-jo62pg.gallery

Villamos fasorral a Károly körúton - Kép: Város-Teampannon

320130602-27858-uenxy.gallery

Villamos fasorral a Károly körúton - Kép: Város-Teampannon

Deak_ter120130602-27858-cia0ev.gallery

A Deák tér ma - Fotó © hg.hu

Deak_ter420130602-27858-23itj5.gallery

A Deák tér ma - Fotó © hg.hu

Deak_ter220130602-27858-si20mj.gallery

A Deák tér ma - Fotó © hg.hu

Deak_ter820130602-27858-mi8uqa.gallery

A Deák tér ma - Fotó © hg.hu

Deak_ter520130602-27858-iojmpz.gallery

A Deák tér ma - Fotó © hg.hu

Deak_ter720130602-27858-zrkih6.gallery

A Deák tér ma - Fotó © hg.hu

Deak_ter620130602-27858-ghfrwe.gallery

A Deák tér ma - Fotó © hg.hu

Deak_ter1220130602-27858-s6hztc.gallery

A Harmincad utca - Fotó © hg.hu

Deak_ter920130602-27858-10msgr7.gallery

A Károly körút - Fotó © hg.hu

Deak_ter_galeria20130602-27858-1wj5a9c.gallery

deák tér galéria

Az Astoriától a Gödörig átalakul a városkép a közeljövőben, többek közt új vertikális jellel és nyírott fasorral gazdagodva. <br/>

Az elmúlt hetekben mindenki észrevehette, hogy valami készül a Deák téren: modern fényoszlopokra cserélték le a tér megviselt gömblámpáit. A háttérben ennél jóval komolyabb munka folyik: az Astoriától egészen a Gödörig átalakulna a városkép, többek közt új vertikális jellel a puritán Deák tér közepén, és nyírott fasorral a Városháza Fórum homlokzata előtt.

A négymilliárd forintba kerülő fejlesztés regionális operatív program keretében, uniós támogatással kezdődne meg 2013-ig. Csakúgy, mint a Roosevelt tér vagy a Március 15. tér átépítése, amelyeken a Deák térhez hasonlóan a Város-Teampannon építésziroda dolgozik. A műhely, amely a Belváros új főutcájának jelenleg is zajló, 2010 tavaszára elkészülő építését irányítja, a 2006-os Budapest Szíve pályázaton nyerte el a feladatot.

Alighanem a legösszetettebb kihívás mind közül a Deák tér újjáalakítása, hiszen a város legforgalmasabb tömegközlekedési csomópontjáról van szó. Ráadásul a környéken sok különféle beavatkozás zajlott az elmúlt években, és ezekkel is meg kell találni a közös hangot – mondta a hg.hu-nak Zöldi Péter, az iroda munkatársa, aki beavatott minket a tervek részleteibe.

Az érintett terület két részre bontható: az Astoriától a Belvárosi Színház épületéig (a hajdani Broadway-moziról van szó) szokványos kiskörúti utcakép jellemző, ezt követően azonban az út változó intenzitással teresedik. Az építészek munkáját cseppet sem könnyítette meg, hogy a környéken többféle már lezajlott vagy folyamatban levő fejlesztéssel is számolni kell. A Városháza Park helyére hamarosan elkészülnek a Városháza Fórum végleges tervei, míg szemben a Madách tér felújítását már a VII. kerület felügyeli. A Deák tér és a Harmincad utca közvetlen közelében mára átalakult az Erzsébet tér, a Deák Ferenc utca, a Sütő utca és a Király utca is.

Az építészek döntése alapján az Astoriától a Belvárosi színház épületéig húzódó útszakasz összképében alkalmazkodik már a Belvárost délről határoló Kálvin és Fővám tér arculatához, amelyek a metróépítkezés keretében újultak meg. Itt is megjelenik majd a K-kő (a Kiskörútra tervezett egyedi térburkoló történetéről ld. Bardóczi Sándor összefoglalóját az Építészfórumon), illetve a Belvárosi Színházig tartó szakaszon ugyanazok az utcabútorok és lámpák, mint a Múzeum és a Vámház körúton.

Innentől a Deák térig azonban más kép fogadja majd a városlakókat. Az úttestet kétszer két sávosra szűkítik; ehhez jön még két sáv, amelyből a Városháza Fórum mélygarázsa lesz megközelíthető, a Károly körút közepén húzódó szekcióból. Ezen a részen a tervezők Budapesten eddig nem ismert módon teremtenek térfalat: a villamossínek széthúzásával középen kialakult téren nyolc méter széles nyírott fasor húzódik majd, alatta csobogókkal és egyedi vonalú, modern lámpákkal. Utóbbiak a villamos felsővezetékét is tartják majd, így megszűnik a teresedés képét uraló vizuális káosz.

Felszíni parkolóhelyek csak egy rövid szakaszon, a Madách tér és a Belvárosi Színház között maradnak, ellenben lesz egyirányú kerékpársáv mindkét oldalon, az úttesttől színes sávval elválasztva. Míg a nyírott fasor tervét a Főkerttel, addig a kerékpárutak kiképzését a civil szervezetekkel egyeztették az építészek, akik a Madách tér alá tervezett mélygarázs ügyében a VII. kerülettel is felvették a kapcsolatot.

Az ide tervezett modern lámpatestek sorsáról még folyik az egyeztetés. Akárcsak a belvárosi új főutca esetében, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal itt sem tartja előnyösnek, hogy a Belvárosi Színház épületétől a historizáló közvilágítást modern utcabútorok váltsák fel, míg a tervezők ragaszkodnának a kortárs hangvételhez.

A 47-49-es villamos megállóját nagyjából a jelenlegi helyszínen őrzik meg, ám megteremtik a lehetőségét annak, hogy a távlati terveknek megfelelően a vonal a Bajcsy-Zsilinszky úton tovább fusson a Nyugati felé.

A Deák tér ma ismert arculata meghatározó módon átalakul: a lehetőségekhez képest minden felesleges elemet eltüntetnek, hogy a tér kinyílhasson. A nemes burkolat és az új világítási rendszer mellé a Sütő utca torkolatában álló metrólejáró is eltűnik. Bár először ide nyitott lejáratot képzeltek el, a BKV illetékesei meggyőzték az építészeket, hogy a hazai éghajlati viszonyokhoz ez kissé merész lenne. Így transzparens, modern vonalú üvegépület kerül az idejétmúlt pavilon helyére, Germán Tibor tervei alapján.

A metrót, a Deák tér legfontosabb közlekedési kapcsolatát egy másik fejlesztés is érinti. A tervek szerint az Erzsébet téri Gödör szélén sorakozó üvegdobozokat két új taggal megtoldják a Deák tér felé. Ez a két új épület nemcsak a kisföldalatti rég elbontott, századfordulós lejárópavilonjainak felépítését és funkcióját idézi fel, de az egyikükben elhelyezendő lift nemcsak a földalattihoz, hanem a -2 szintre is levihet majd.

A tér szobrainak egy része eltűnik, mások, például a nemrég avatott új Bajcsy-Zsilinszky-szobor, megmaradnak. A főbb utak tengelyének origójába, amely nagyjából a Deák tér közepére esik, az építészek új „vertikális jelet” vizionálnak, amelyre pályázaton lehetne megtalálni a legjobb megoldást.

építészet, magazin, magyar építészet, budapest, magyarország, zöldi péter, koszorú lajos, károly körút, deák tér, város-teampannon Icon_print

deák tér cikkép

A Deák tér átépítésének rajza

Villamos fasorral a Károly körúton - Kép: Város-Teampannon

Villamos fasorral a Károly körúton - Kép: Város-Teampannon

Villamos fasorral a Károly körúton - Kép: Város-Teampannon

A Deák tér ma - Fotó © hg.hu

A Deák tér ma - Fotó © hg.hu

A Deák tér ma - Fotó © hg.hu

A Deák tér ma - Fotó © hg.hu

A Deák tér ma - Fotó © hg.hu

A Deák tér ma - Fotó © hg.hu

A Deák tér ma - Fotó © hg.hu

A Harmincad utca - Fotó © hg.hu

A Károly körút - Fotó © hg.hu

deák tér galéria

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317