Logomain

Obamákra lenne szükségünk: beszélgetés Kas Oosterhuis-szal

By Kovács Dániel 2009. november 30. 13:17

szerk at hg dot hu

1cet_view_from_kozraktarak_street_architect_onl_hungary_kft_rendering_homologue20130602-27858-qnmhmu.gallery

A CET a Közraktárak utca felől cikkép

Kas_oosterhuis_ilona_lenard20130602-27858-92fzfm.gallery

Kas Oosterhuis és Lénárd Ilona, az ONL építésziroda vezetői

1cockpit_from_highway_architect_onl_oosterhuis_lenard__photo_onl_oosterhuis_lenard_20130602-27858-q85l91.gallery

ONL [Oosterhuis_Lénárd]: A Hessing Cockpit az autópálya felől cikkép

1cockpit_interior_architect_onl_oosterhuis_lenard__photo_hoekstra20130602-27858-iz8v7m.gallery

ONL [Oosterhuis_Lénárd]: A Hessing Cockpit belseje cikkép

1cet_bim_model_architect_onl_hungary_kft_rendering_onl_hungary_kft20130602-27858-ml1e0k.gallery

ONL Hungary Kft: A CET BIM-modellje cikkép

1cet_steel_cage_architect_onl_hungary_kft_rendering_onl_hungary_kft20130602-27858-1xmeafs.gallery

ONL Hungary Kft: A CET szerkezeti fémváza cikkép

1cet_detail_steel_plus_skin_architect_onl_hungary_kft_rendering_onl_hungary_kft20130602-27858-oit787.gallery

ONL Hungary Kft: A CET vázának és bőrének részlete cikkép

1cet_exploded_view_architect_onl_hungary_kft_rendering_onl_hungary_kft20130602-27858-14qdn30.gallery

ONL Hungary Kft: A CET szerkezete cikkép

1cet_view_from_danube_architect_onl_hungary_kft_rendering_homologue20130602-27858-64v5ml.gallery

ONL Hungary Kft: A CET a Duna felől cikkép

1al_nasser_hq_architect_onl_oosterhuis_lenard__rendering_onl_oosterhuis_lenard_20130602-27858-bqf2o9.gallery

ONL [Oosterhuis_Lénárd]: Az Al Nasser-székház cikkép

Hirlevel_kozraktarak20130602-27858-1kykyof.gallery

hirlevel kozraktarak interju

A Közraktárak példáján keresztül saját eljárását és annak lehetséges akadályait is bemutatta a világhírű építész.

Az újraindult kettes villamossal a Boráros tér felé tartva jól látható: zajlik a Közraktárak helyén a CET építése. A régi raktárépületek egy részét elbontották, de már készülnek a felszín alatti struktúrák és az új falak. Kas Oosterhuis-szal, az átépítés világszerte ismert tervezőjével beszélgettünk a hg.hu-nak az általa kidolgozott eljárásról és a vele járó problémákról.

:image_55116
ONL Hungary Kft: A CET a Közraktárak utca felől - Kép: Homologue

A legfőbb aggodalom az – mondta az épp Magyarországon tartózkodó építész lapunknak –, hogy úgy tűnik: a megbízó nem ismerte fel a non-standard tervezés logikáját.

hg.hu: Az ONL [Oosterhuis_Lénárd] építésziroda (Magyarországon ONL Hungary Kft. – a szerk.) eljárása bonyolultnak tűnhet a hétköznapi szemlélő számára.

Kas Oosterhuis: A lényeg, hogy az általunk kidolgozott eljárás nem csupán a tervezés fázisára érvényes, hanem a kivitelezés folyamatára is.

Vegyünk egy példát. A 2005-ben épült akusztikus struktúránk, a Hessing Cockpit alapja az az élmény, amit az utrechti sztrádán autózó érez, ahogyan elhalad az 1,6 kilométer hosszú építmény mellett. A forma közben lassan átalakul, megváltozik: itt behorpad, másutt kihasasodik. Az építmény nem bontható szekciókra – de ha mégis megpróbáljuk, nem lesz köztük két azonos.

:image_55119
ONL [Oosterhuis_Lénárd]: A Hessing Cockpit az autópálya felől - Kép: ONL [Oosterhuis_Lénárd]

Van tehát egy ilyen koncepciónk, viszont ki kell találni hozzá egy kivitelezési eljárást. A Cockpit épületénél már alkalmaztuk ezt a metódust, amit a budapesti projektnél is akartunk. Ez kiindulópontként azt feltételezi, hogy minden összetevő saját, egyedi identitással bír. Mint ilyen, akár meg is nevezhető; gyakorlatilag ellátható egy számmal. És természetesen van valamilyen kapcsolata a szomszédjával. Ezt a kontextust, tehát az elemnek, illetve a pontnak a szomszédjához való kapcsolatát nem egy 3D-s modell, hanem egy kód, egy script írja le.

Talán még könnyebb vizualizálni, ha elképzelünk egy pontfelhőt. Az egyes referenciapontok, akárcsak a madarak a repülő rajban, megtalálják a saját helyüket a felhőben. Ezt lekódoljuk, ebben egy saját fejlesztésű szoftver van a segítségünkre. A script eredménye természetesen lehet egy háromdimenziós modell, de nem feltétlenül.

:image_55120
ONL [Oosterhuis_Lénárd]: A Hessing Cockpit belseje - Kép: Hoekstra

hg.hu: A pontok egymástól való távolsága mitől függ?

Kas Oosterhuis: A Cockpit esetében természetesen figyelembe kellett vennünk az üveg anyagi korlátait: a pontok távolsága attól függ, hogy mekkora üveglapot tudunk legyártani egy darabban. A gyártól megkapjuk az erre vonatkozó adatokat – ez egy újabb paraméter, amit a rendszerbe kell illeszteni.

hg.hu: Tehát vannak korlátok, de a gyártási technológia fejlődésével ezek tágulhatnak.

Kas Oosterhuis: Így van, de az egyes paraméterek már most is mozognak minimum és maximum között, viszonylag tágas térben. Ez jól megfigyelhető a Cockpit felületének változó nagyságú üveglapjain.

Természetesen vannak korlátok, de nagy fontosságot tulajdonítok ennek a rendszernek. Nálam alapelv, hogy egységességre törekszem. Nem akarok fát itt, követ ott, üveget amott, mint más építészek; nem szeretem összekeverni az anyagokat. Ez részben abból is ered, hogy Ilonával együtt dolgozom. Ő képzőművész, én építész vagyok. Egy szobor sokkal következetesebb egy épületnél. Bronz. Vagy vas. Azt, hogy az anyagválasztásban konzekvens legyek, a képzőművészettől tanultam.

:image_55118
Kas Oosterhuis és Lénárd Ilona, az ONL építésziroda vezetői

Ez egyszersmind azt is jelenti, hogy azon az 1,6 kilométeres hangfalon, amiben a Cockpit is található, ugyanazt a rendszert alkalmazom. Következetesen. Ez azt is jelenti, hogy nem térhetek el a kiindulási ponttól, a rendszer ugyanis túlságosan összetett. Talán úgy tűnik, hogy ez az eljárás nagyon korlátozott, kevés szabadságot ad – de, mint az a munkáinkból is kitűnik, épp ellenkező a helyzet. Mindig észben kell tartani, hogy hűségesek legyünk ehhez a rendszerhez.

hg.hu: Itt viszont már a kivitelezéssel járó problémákról beszélünk…

Kas Oosterhuis: Inkább azt mondanám, hogy a piaci lehetőségekről. A választás lehetőségéről. A mi döntésünk, ami karakteressé teszi az épületeinket, teljesen különbözik más építészekétől. Kedvelt mottóm, „egy épület, egy részlet”, elég jól leírja a munkamódszerünket. Természetesen ez egy overstatement, túlzás, de helytálló. Az az egy részlet ugyanis parametrikus: különböző kontextusokban eltérően viselkedik. Az ívelt vonalak a Cockpit külső felületén a rendszer kényszerfeltételei: arról informálják a pontfelhő pontjait, hova pozicionálják magukat.

Az, ahogy egy ilyen pont létrejön, arra hasonlít, amikor kinő egy szőrszál a bőrből. A bőr első látásra lapos, de ha közelebbről megnézzük, van benne egy kis redő, azaz a bőr egy kicsit több információt tartalmaz, mintha csak lapos lenne. És valahol a redőben kezd kialakulni a szőrszál, a mikroklíma változásával, hogy pontosan mi módon, nem tudom. Ezt a biológiában a lokális környezet specifikációjával írják le. A specifikáció elvileg mindenütt ugyanolyan, de a konkrét helyet tekintve különböző. Hiszen minden szőr különböző, minden bőrredő más – de az elv ugyanaz.

:image_55121
ONL Hungary Kft: A CET BIM-modellje - Kép: ONL Hungary Kft.

Ehhez hasonlít az eljárásunk. Bizonyos részleteket specifikálunk, bizonyos feladatok teljesítésére. És akkor, csak ha ez a specifikáció befejeződött, jöhet a gyártás. És jöhetnek az újabb feladatok: hogyan adjuk át a kapott információhalmazt a gépnek, ami üveget vagy fémet vág.

Ez minden alkalommal máshogy működik – az elvekben viszont mindig ugyanaz. Ezek a tömeges testreszabás alapjai.

:image_55122
ONL Hungary Kft: A CET szerkezeti fémváza - Kép: ONL Hungary Kft.

hg.hu: A tömeges testreszabás azonban a hagyományos gyártási eljárások megváltoztatását szabja feltételül.

Kas Oosterhuis: A hagyományos gyártás azonban az adatok integritásának megszűnéséhez vezet! Vegyük a CET példáját: az embereknek adatokra van szükségük a munkához, tehát felmérik a meglévő épületeket. Felmértük mi. Felmérte egy másik csapat. Felmérte egy harmadik is… Összesen öt felmérés készült, és természetesen ennek semmi értelme nincs. Az adatainkban meg kell bízni, és alkalmazni őket minden munkafázisban. De ez sok esetben nem sikerül. Elkészítjük őket, majd a következő fázisban valaki újra elkészíti. Aztán egy harmadik fél újra… Egymást követik az interpretációk. Ha viszont a tervezés közvetlenül csatlakozik a gyártáshoz, ugyanazt az adatbázist használva, nincs hibalehetőség: a rendszer precíz és kiszámítható.

A hagyományos építési módszerrel viszont ez nem működik. Ez lineáris folyamat, különböző jogi szakaszokra bomlik, engedélyezési terv, kiviteli terv, tenderdokumentáció - minden mindig újrakészül. Tehát az adatok integritásában nincs folyamatosság. A CET-hez hasonló struktúránál például a fémváz és a ráhúzott „bőr” nem lesz integráns, ha nem egységes rendszerben fejlesztjük. Akkor lehet mindent újra méricskélni, a méricskélésből pedig jönnek a hibák. Emberek vagyunk, és az emberek hibáznak.

:image_55127
ONL [Oosterhuis_Lénárd]: Az Al Nasser-székház - Kép: ONL [Oosterhuis_Lénárd]

Persze nem csak itt, Magyarországon történik ez. Ugyanezt tapasztaltuk Abu-Dhabiban, sokkal nagyobb méreteknél. Ott az Al Nasser toronyépületet tervezzük; első látásra úgy tűnik, minden ablaka ugyanolyan, de nem így van. Mivel a homlokzat ívelt, minden ablak más. Hagyományos módszerrel persze nem terveznél ilyet, de nekünk van hozzá szoftverünk. Erre fel a kivitelező megkérdi: nem lehetnének ezek az ablakok egy kicsit hasonlóbbak? Épp a lényegét nem veszi: hogy ebben a rendszerben könnyebb dolgozni, ha minden ablak eltérő – mert az alapelv megmarad, csak a paraméterek különböznek. Ha egyforma ablakokat akarok, plusz feltételeket kell beraknom a rendszerbe; vagyis még bonyolultabbá teszem.

A hagyományos építőipar fogalmaival gondolkodva a tömeges testreszabásnak egyszerűen nincs értelme. Kontraproduktív. Forradalom zajlik, a design-build technika forradalma, a digitalizált építőiparé – és még csak az elején vagyunk.

:image_55123    
ONL Hungary Kft: A CET vázának és bőrének részlete - Kép: ONL Hungary Kft.

hg.hu: Mennyire zöld ez a forradalom?

Kas Oosterhuis: Hogy mennyire környezetbarát? Abszolút. Effektív, hiszen nincs hulladék. Minden a megfelelő méretben készül, előregyártva. Ezt persze nehéz elérni Kínában vagy a Közel-Keleten, ahol mindent a helyszínen raknak össze. Ott van például a pekingi olimpiára épült Water Cube: előregyártott struktúraként tervezték, de végül a helyszínen hegesztették össze. Ez a hátránya azoknak az országoknak, ahol a munkaerő olcsó. Hollandiában viszont drága, ezért is kezdtünk el ebbe az irányba gondolkodni.

:image_55124    
ONL Hungary Kft: A CET szerkezete - Kép: ONL Hungary Kft.

hg.hu: A kő vagy a fa azonban építőanyagként nem állítható elő hulladék nélkül.

Kas Oosterhuis: Ha méretre vágunk egy falapot, a levágott részek pocsékba mennek. Ellenben ha egy üveget szabunk, a maradék újrafelhasználható. Ez az eljárás ezekhez az anyagokhoz való. Fém, üveg, műanyag – az újrafelhasználható anyagok. Míg itt a hulladékot akár magasabb szintre is lehet emelni, a természetes anyagok maradéka csak alantasabb célokra használható fel: a kő útépítéshez, a fahulladék szigeteléshez, és így tovább.

A fenntarthatóság konzervatív értelemben azt jelenti: kevesebbet építeni. A fenntartható építészet nem működik úgy hogy: oké, ezt eddig rosszul csináltuk, mostantól megpróbáljuk kevésbé rosszul Teljesen új megoldásokra van szükség. Állítom, hogy a mi eljárásunk sokkal jobban megfelel a fenntarthatóság alapkövetelményeinek, mint a hagyományos építési technológiák. Mindezt úgy, hogy semmi köze a vályoghoz, a sárhoz, meg a fához.

hg.hu: Abu-Dhabiban nem is fognak vályogot használni a fenntarthatóság kedvéért.

Kas Oosterhuis: Nem: odahamisítják. Már láttam olyan házakat, amik úgy néznek ki, mintha vályogból lennének.

hg.hu: A parametrikus tervezésből viszont az következik, hogy ha megvannak a kellő adatok, akkor lényegében bárhol tudunk építkezni. Ha valaki a Grand Canyon közepébe építene, oda is tud előregyártatni.

Kas Oosterhuis: Azért van itt néhány plusz tényező. Bejön például a helikopter, mint kényszerfeltétel.

:image_55126
ONL Hungary Kft: A CET a Duna felől - Kép: Homologue

hg.hu: Általánosságban véve tehát az elmélet ugyanúgy része az épületeinek, mint a felhasznált alapanyagok.

Kas Oosterhuis: Pontosan: nem választható el a tervezés és a kivitelezés. A hagyományos technológiával ráadásul nehezebb és drágább egy non-standard épülete megépíteni – a végeredmény nem lesz olyan, ahogy megterveztük. Hasonló, de nem meggyőző. A közönség valami olyasmit fog látni, amit terveztünk, szóval nem kell aggódni – de rengeteg felesleges pénz és energia árán. És persze ezentúl mindenki kétszer meggondolja, hogy belevágjon-e egy ilyen projektbe.

Hozzátartozik, hogy van még egy sajátossága ennek a módszernek. Az építőipar mindig is szürkeágazat volt, alkalmat adott bizonyos csalafintaságokra. Nemcsak itt Magyarországon, azt ne higgye: mindenhol, Hollandiában is. Ezzel a rendszerrel viszont minden pontosan átláthatóvá és követhetővé válna.

Változások előtt állunk, valóban. De folytatjuk a munkát. Tevékeny, cselekvőképes és határozott emberekre lenne szükségünk az építőiparban is, akik képesek átlátni a mai kor követelményeit, és előre gondolkodni. Obama kellene ide.

hg.hu: De nekünk csak Barrosónk van.

Kas Oosterhuis. Hát igen. Van még mit tenni.

építészet, budapest, cet, kas oosterhuis, lénárd ilona, onl, magyarország, közraktárak, oosterhuis-lénárd Icon_print

A CET a Közraktárak utca felől cikkép

Kas Oosterhuis és Lénárd Ilona, az ONL építésziroda vezetői

ONL [Oosterhuis_Lénárd]: A Hessing Cockpit az autópálya felől cikkép

ONL [Oosterhuis_Lénárd]: A Hessing Cockpit belseje cikkép

ONL Hungary Kft: A CET BIM-modellje cikkép

ONL Hungary Kft: A CET szerkezeti fémváza cikkép

ONL Hungary Kft: A CET vázának és bőrének részlete cikkép

ONL Hungary Kft: A CET szerkezete cikkép

ONL Hungary Kft: A CET a Duna felől cikkép

ONL [Oosterhuis_Lénárd]: Az Al Nasser-székház cikkép

hirlevel kozraktarak interju

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317