Logomain

Glasgow Guggenheimje: épül Zaha Hadid közlekedési múzeuma

By Papp Géza 2009. november 26. 13:47

szerk at hg dot hu http://fovarosi.blog.hu/

Glasgow20130602-27858-fd6f22.gallery

Glasgow, a Közlekedési Múzeum jelenlegi épülete

20091118-02-glasgowmuseumoftransport20130602-27858-1boi3e9.gallery

Zaha Hadid: Museum of Transport, Glasgow - Kép © Papp Géza

20091118-03-glasgowmuseumoftransport20130602-27858-1m5njq1.gallery

Zaha Hadid: Museum of Transport, Glasgow - Kép © Papp Géza

20091118-04-glasgowmuseumoftransport20130602-27858-zen4zm.gallery

Zaha Hadid: Museum of Transport, Glasgow - Kép © Papp Géza

Galeria20130602-27858-cgptoo.gallery

Az épülő Museum of Transport Glasgow-ban

A skót főváros a turizmus jelentős fellendülését várja a Zaha Hadid tervezte új közlekedési múzeumtól, amely 2011-re készülhet el. Bár tavaly már a burkolási munkálatokat is megkezdték, az épület átadása így is jelentősen csúszik: eredetileg 2009-re tervezték. <br/>

A skót nagyváros, Glasgow a turizmus jelentős fellendülését várja a Zaha Hadid tervezte új közlekedési múzeumtól, amely 2011-re készülhet el. Bár tavaly már a burkolási munkálatokat is megkezdték, az épület átadása így is jelentősen csúszik: eredetileg 2009-re tervezték.

A fejlesztés jól illeszkedik Glasgow folyópartjának újjáélesztéséhez. Egykor ez a rész volt Skócia hajógyártási központja, hatalmas raktárak, hajógyárak dokkjai sorakoztak itt. Ennek lehanyatlásával a terület elvesztette korábbi jelentőségét, ám az elmúlt évtizedekben új korszak kezdődött. A Clyde folyón gyalogoshidak épültek, partján pedig új épületek sorakoznak: a BBC Scotland David Chipperfield tervezte új tömbje, a SECC (Scottish Exhibiton + Conference Centre) kiállítási és konferenciaközpontja, és a tudomány világát az embereknek bemutató Glasgow Science Centre. Ezt a sort folytatja az új múzeumi épület, amelynek tervezésekor a helyszín adott inspirációt: itt folyik a Kelvin a Clyde folyóba.

A múzeum történelme a hatvanas évekig nyúlik vissza. 1962-ben megszüntették a város villamosvonalait, így megüresedett a Coplawhill Villamos Művek épülete, ahová átköltözhetett az addig a Kelvingrove művészeti galériában működő kis múzeum. A megnyitót 1964. április 14-én tartották, azóta létezik a múzeum önálló intézményként. Mára jelentős gyűjtemény birtokosa - az emeletes villamosoktól a világ egyik legrégebbi kerékpárján át egészen a babakocsikig. Egy berendezett metróállomáson Glasgow egyetlen metróvonalának járműveit láthatjuk - a vonal érdekessége, hogy a budapesti földalatti átadása után néhány hónappal, 1896. december 14-én nyílt meg, és körjáratként működik, így végállomások helyett azt kell figyelnie az utasnak, hogy a belső vagy a külső körön kíván-e közlekedni.

A jelenlegi épület évente több mint 400 ezer látogatót vonz, és kb. 1300 kiállítási tárgyat fogad be - az új ennek a dupláját tudja majd bemutatni. Az épületen belül a legnagyobb kiállítási tárgy egy Dél-Afrikából hazahozatott 100 tonnás gőzmozdony lesz, a legkisebb pedig egy buszjegy. A mostani épületben egy, az 1930-as évek közlekedését bemutató berendezett utca a legnépszerűbb részleg – ennek sikerén felbuzdulva az új múzeum már három utcát is kínál majd, amelyben az 1900-as évektől az 1980-as évekig követhetjük végig a város közlekedésének fejlődését. A múzeum előtt fog kikötni a "Tall Ship Glenlee" hajó. A hajó 1899-ben épült, és egyike az öt, máig megmaradt hajónak, amely a Clyde-on készült.

Az épület két végén nyitott - a város felé és a folyó felé, - ezzel is a város és a folyó kapcsolatát jelképezve. A két vég között azonban az épület úgy kanyarog, mint egy síkvidéki folyó - történelmi utazásra csábítva a múzeum leendő látogatóit. Az épület támaszai a külső széleken vannak, így a belső tér - oszlopok és belső falak nélkül - rendkívül rugalmas kialakítási lehetőséget kínál. A folyókra néző óriási homlokzat remek kilátást kínál, ezt kihasználva ide telepítik a kávézót és a kibérelhető tereket. A cikkcakkos tető túlfut a homlokzati üvegtáblák síkján - ezzel csökken a közvetlen beeső napfény mennyisége, ami kiállítóterekben nem kívánatos. Az épület belsejében vezérelhető tetőablakokon keresztül eshet be annyi fény, amennyit az adott kiállítás megenged, illetve megkövetel.

A múzeum körül részben köves, részben füves parkot alakítanak ki. Idén nyáron, egy évi szerelés után az acélszerkezet teljesen elkészült. Korábban megvizsgálták a vasbeton és az acél lehetőségét is, és végül az acél bizonyult lényegesen megbízhatóbb és olcsóbb megoldásnak. Az acélszerkezet az átadás után már nem lesz majd kívülről látható, mivel az épület cinklemezes borítást kap.

Az átadást most 2011 tavaszára teszik. Glasgow városa azt reméli, hogy az új épület a bilbaói Guggenheim múzeum példájára a város új jelképévé válhat.

építészet, glasgow, skócia, egyesült királyság, zaha hadid, múzeum, nagy-britannia, papp géza, museum of transport, epiteszet, muzeum Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317