Logomain

Nekem nem mindegy: gondolatok a füredi vízpart átépítéséről

By Nieder Iván 2009. november 19. 20:17

szerk at hg dot hu

Fured_1_abra20130602-27858-f7ltuw.gallery

Balatonfüred: a sétány helyes beépítésének ábrája

Fured_2_abra20130602-27858-1pkb4yr.gallery

Balatonfüred: elkerülő út vázlata

Nezet_a_kikoto_felol_cikkep20130602-27858-1ibalru.gallery

Balatonfüred, az új sétány a kikötő felől cikkép

Galeria20130602-27858-1qeju06.gallery

Balatonfüred, az új sétányszakasz képe galéria

Nezet_a_zakanyi_utca_felol_120130602-27858-1yeans3.gallery

Balatonfüred: az új sétányszakasz a Zákányi utca felől - Kép © Nieder Iván

A_setany_kozelebbrol_220130602-27858-1mhugp4.gallery

Balatonfüred: az új sétányszakasz közelebbről - Kép © Nieder Iván

Az_uj_setanyrol_ennyit_latni_a_balatonbol_320130602-27858-kxb426.gallery

Balatonfüred: az új sétányról ennyi Balatont látni - Kép © Nieder Iván

A szépen fejlődő Balatonfüreden két komoly urbanisztikai hibát követtek el; az egyik tán még helyrehozható. Nieder Iván cikke.

A régi kuplé szerint : „akinek pénze van, az költse Malagára, akinek pénze nincs, az üljön a…” De legalább is ne jöjjön Balatonfüredre – tehetnénk hozzá. A balatonfüredi belváros fejlesztése minden elismerést megérdemel; a vízparté annál problémásabb.

A reformkorban másképp viszonyulhattak a közönséghez, mint ma. Balatonfüred akkor épült fürdővárosi részét nagyon jól kitalálták. A ma már világhírű Tagore sétány és a partot tisztes távolsággal követő épületek helye átfogó koncepcióból ered.Minden elismerés kijár azért, ahogyan ezt és a belvárost méltó módon helyreállították az utóbbi években. Ma már komoly híre van, hogy európai pénzek segítségével milyen emberi lett a reformkori Füred. Azt gondolnánk, hogy a helyreállítók és az önkormányzat, visszanyúlva a múlthoz, megfogalmazott olyan városépítési elveket, amelyeket érdemes lenne megszívlelni a továbbiak során.

Miért is van a mai napig érvényben az a törvény, amely a part menti harminc méter széles földsáv nyilvánosságát biztosítja? Mert a vízpart, a Balaton kivételes látványa mindenkié. És mert a hagyományokból eredően, a parti szelek és a tó néha zord időjárása miatt a Balaton körül az épületek helyét mindig egy kissé hátrahúzva, a parttól távolabb jelölték ki régen.

Balatonfüred további fejlesztésére létezik szabályozási terv, a benne rejlő koncepciók viszont nem látnak túl messzire. A legutóbb megvalósult és nem a múltra támaszkodó beruházásokból ítélek ilyen sommásan.

A koncepció két fontos gondot nem ismer fel. Az egyik, hogy a közönség számára hozzáférhető Balaton-part túl rövid, a többi része pedig megközelíthetetlen. A másik, hogy a 71-es főút városi szakaszának egy része a fejleszthető területeket elvágja a parttól.

Az első téma tekintetében már csak véleményt lehet nyilvánítani. Ahogy mondani szokás: ez a hajó már elment. Egy kritikát azonban megérdemel, már csak a tanulságok miatt is. A közelmúltig rendelkezett a város egy komoly vízparti területtel, vele párhuzamosan egy úttal és parkolóval. A Zákonyi Ferenc utcában lévő, mintegy 300 m hosszú telek alkalmas lett volna a Tagore sétány meghosszabbítására, ha az önkormányzat határozott feltételekkel engedi át a magánerőnek. (1.sz. ábra) A világ vízparti városaiban, üdülőhelyein nem véletlenül alakultak a beépítések úgy, hogy a part a közönségé marad. Mindenhol szabadon hagynak egy sétányt, utat, egyik oldalán van a vízzel és a kikötőmólókkal, másik oldalán az épületekkel.

Nálunk nem így történt. Az említett területet beépítették hosszú sávban, elkerítve egymástól a várost és a Balatont. A nagyérdemű egy pár méteres nyíláson ugyan odajuthat egy pillantásra a vízhez, de érezhetően egy szálloda területen találja magát - betolakodóként.

Megépült itt hatvan szállodai szoba és 59 apartman közvetlen parti kapcsolattal, alul üzletekkel, kávézókkal, pálinkázókkal. A Balatontól elrekesztett új sétányon csak a gatyák látványa várja a sétálót. A legtöbben gyerekekkel érkeznek. Ez is némi gondolkodásra késztet. Minden szükséges van itt, ami a helyi vállalkozások javát szolgálja a két hónapig tartó balatoni szezon idején. Hogy mi nincs? A Tagore sétány hosszán, az új sétányon végig egyetlen játszótér nem készült. Talán mert a gyerekek nem fizető közönség?

Az új szálloda- és apartmanház építészeti kvalitásairól beszélni bőven nem szükséges. A Balaton-felvidék építészeti hagyományai karakteres példákkal szolgálnának egy építész számára, ha egy ilyen nagy objektum kerül az asztalára – itt azonban nyomait sem fedezhetjük fel a helyi múlttal szembeni alázatnak. Még a laikus számára is feltűnik, hogy az épületek, a térburkolatok, utcabútorok, növényzet a lehető legolcsóbb kivitelben jelennek meg. Nem keltenek olyan érzetet, mint a reformkori rész épületei, nem sugallnak stabil állandóságot. Az igényesség és minőség hiánya szembetűnő. Látszik minden részleten, hogy az alvállalkozó és a második-harmadik alvállalkozó nem egészen összehangolt tevékenysége és az ebből eredő pénzhiány eredménye áll előttünk.

A reformkor óta sokszorosára nőtt az üdülni vágyó közönség – a hozzáférhető vízpart hossza viszont egyre rövidebb. A hajdan volt szabad fürdőhelyek ebben a városban csak pénzért elérhetők, szabad fürdőhely csak távolabb, Tihanyban létezik, ahol viszont a parkolást kell borsosan megfizetni. Ma már ott tartunk, hogy a Balaton látványa sem ingyen van. Úgy tűnik, hogy a város kikötőhöz vezető főtengelyétől, a Jókai Mór utcától nyugatra eső partszakasz végérvényesen a kevesek üdülését szolgálja: az ott megépült szállodasor csak a hotel vendégei számára hozzáférhető.

Akkor mit lehet még tenni?

A somogyi parton nagyon hatékony megoldás volt a parti épületsor előtti vízterület betöltése, ezzel létrehozva sokezer ember fürdőzési lehetőségét, kulturált parti közterületeket.

Talán nincs minden veszve.

Aktuálisan nagyberuházások folynak jelenleg is. Az ún. Görögfaluval átellenben épül egy nagy bevásárlóközpont, sporttelep, mindkettő nagy forgalmat gerjesztve környezetében. Ez ugyanazt a 71-es főutat fogja terhelni, amely már jelenleg is mérgezi a nyugati városrész életét, hiszen a kétszer kétsávos, autópályaszerű útfolyam áthatolhatatlanul elvágja a városrészt a Balaton parti sávtól. Ezt az útszakaszt állandóan fejlesztik, javítják, sok pénzt befektetve – kiváltása mégis megfontolandó lenne.

Még mindig elég beépítetlen terület áll rendelkezésre a vasút mentén, a Horváth Mihály utcában ahhoz, hogy ezt a nagy forgalmat a Jókai Mór utcai torkolattól a Fürdő utcáig áthelyezve, megszabadítsák a partmenti területet az autók és motorok ezreitől . (2.sz. ábra)

Ez egy nagy elhatározás lenne, de a városrész jelentős felértékelődését vonná magával, amely bőven fedezhetné az átrendezés költségeit.


A szerző építészmérnök.

építészet, magazin, magyar építészet, kritika, magyarország, balatonfüred, nieder iván Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317