Logomain

Best of Bucharest

By Kovács Dániel 2009. szeptember 25. 22:13

szerk at hg dot hu

Athenaeum20130602-27858-d6o5ki.gallery

Athenauem, Bukarest. Építész: Albert Galleron, 1888

Didaliv20130602-27858-1y0wezu.gallery

A diadalív Bukarestben. Építész: Petre Antonescu, 1936

Tehnoimport20130602-27858-1el9woa.gallery

Tehnoimport-irodaház, Románia. Épült az 1920-30-as években

Casa_presei_libere20130602-27858-2bcray.gallery

Casa Presei Libere, Bukarest. Építész: Horia Maicu, 1952-56

Boulevard_unirii20130602-27858-2hpgck.gallery

Boulevard Unirii, Bukarest. Épült az 1980-as években.

Parlament20130602-27858-aqmm5z.gallery

Casa Republicii, ma Parlament, Bukarest. Építész: Anca Petrescu, 1983-

Ehseg_cirkusza20130602-27858-jsw3tz.gallery

Befejezetlen Éhségcirkusz-épület egy bukaresti külvárosban.

Esplanada20130602-27858-gylnbo.gallery

Az Esplanada terve, Bukarest. Építész: Murphy & Jahn

Dorobanti_tower20130602-27858-q013o1.gallery

A Dorobanti Tower látványterve, Bukarest. Építész: Zaha Hadid Architects

Diadaliv20130602-27858-1beh6zu.gallery

550 eves bukarest cikkep

Puszt_galeria20130602-27858-br09v.gallery

Városrombolás a demokrácia Bukarestjében galéria

Puszt_belvaros20130602-27858-1ugu2y9.gallery

Városrombolás a demokrácia Bukarestjében - Kép © AFP

Puszt_irodahaz20130602-27858-16rx8x0.gallery

Városrombolás a demokrácia Bukarestjében - Kép © TheGoodReverend, flickr.com

Puszt_novotel20130602-27858-u5q2e5.gallery

Városrombolás a demokrácia Bukarestjében - Kép © Istvan, flickr.com

Tíz izgalmas épület és építészeti jelenség az 550 esztendős román fővárosból.

A környékbeli fővárosok közül mi, magyarok alighanem a földrajzilag is távolabb eső Bukarestet ismerjük a legkevésbé. Pedig Románia központja nemcsak az Európai Unió hatodik legnépesebb települése, de hányatott sorsa ellenére, vagy épp annak köszönhetően építészeti öröksége a 16. századtól napjainkig sorakoztat fel érdekességeket.

Bár a legtöbben Ceaucescu elmeháborodott vízióira, a falurombolásra vagy a máig befejezetlen Bukarest-Duna-csatornára asszociálnak a "román urbanisztika" szókapcsolatot hallva, az alábbiakban megpróbáljuk bizonyítani, hogy ez nem kizárólagos. Szeptemberben 550 éve, hogy Bukarest nevét először említi egy hivatalos okmány. Az évforduló alkalmából tíz érdekes épületet és/vagy jelenséget emeltünk ki a román főváros történelméből, a kialakuló nemzet épített szimbólumaitól a kapitalista Románia Guggenheim-múzeummal megspékelt új ikonjáig - amelyet ráadásul egy magyar cég épít.

1. Koncertterem, mint nemzeti ikon

Románia európaiságának legfőbb jelképe a francia Albert Galleron tervei alapján 1888-ra felépült Athenaeum. Az eklektikus építészet nemzetközileg is kiemelkedő emlékének számító koncerttermet az 1881-ben alakult Román Királyság új szimbólumaként, szinte egészében közadakozásból emelték. Az 1992-es újjáépítés során szó szerint az összeomlás határáról hozták vissza. A kör alaprajzú koncerttermet díszítő, 75 méter hosszú és három méter széles freskó a román történelem emlékezetes pillanatait ábrázolja, Dacia Traianus császár általi meghódításától Nagy-Románia 1918-as létrejöttéig. 1919 decemberében épp ebben az épületben ülésezett az a nemzeti kongresszus, amely Erdély Romániához csatolásáról is döntött.

2. Bukarest, a Kelet Párizsa

:image_53300
Micul Paris, azaz Kis-Párizs: ezen a néven emlegették Bukarestet a két világháború közötti, fénykornak számító időszakban, a kirakatutcának számító Calea Victoriei pedig természetesen a Champs-Élysées helyi alteregójának számított. Bukarest Andrássy útja, mondhatnánk. A frankofón kapcsolatok erősödése az 1936 szeptemberében átadott Diadalívben csúcsosodott ki, amely a maga nemében és helyén a harmadik. Az 1878-as függetlenedés emlékére emelt, 27 méter magas árkádot Petre Antonescu tervezte, tagadhatatlanul a Párizsi Nagy Diadalív mintájára (bár valamivel jobban hasonlít a váci kistestvérhez). Az Arcul de Triumf megépülte óta Bukarest egyik jelképe.

3. A Tehnoimport-székház és a román modernizmus

:image_53301

A húszas-harmincas években progresszív, fiatal képzőművészek és építészek igyekeztek felzárkóztatni Romániát a nyugat-európai államokhoz. Tristan Tzara vagy Constantin Brâncuşi nemzetközi hírre tettek szert a képzőművészetben, míg az építészet terén Horia Creangă és Marcel Janco érdemesek említésre. A dadaizmus egyik alapítójaként számon tartott, 1922-től egészen 1941-es palesztínai kivándorlásáig szülőhazájában dolgozó Jancónak szokás tulajdonítani a húszas-harmincas években épült bukaresti Tehnoimport-irodaházat, amely nevét az évtizedek óta főbérlőjének számító külkereskedelmi vállalatról kapta. A kör alaprajzú, tízemeletes saroktoronnyal büszkélkedő épületet elhanyagoltsága miatt sokan a város legcsúfabb irodaházaként emlegetik, pedig valójában a korai modernista építészet figyelemre méltó emléke, izgalmas átmenet a Le Corbusier-kör alkotásai és az orosz konstruktivizmus között.

4. Sztálin-barokk Bukarestben: a Casa Presei Libere

:image_53302
A kommunizmus legsötétebb időszakában, a negyvenes évek végétől az ötvenes évek közepéig Romániában is egyeduralkodó stílusnak számított a szocialista realizmus. Bukarest pedig saját Sztálin-barokk tornyát, igaz, ez kevésbé ismert, mint a varsói Kultúra és Tudományok Palotája. A Sztálin nevét viselő, a kommunista párt hivatalos lapjáról röviden Casa Scînteii-ként emlegetett épület a bukaresti sajtó fényűző központjának épült, miközben Platón, Nietzsche, Poe vagy Octavian Goga műveit olvasni törvénybe ütközőnek számított Romániában. Horia Maicu építész a moszkvai Állami Egyetem mintájára tervezte a 104 méteres magasságával egészen 2007-ig helyi csúcstartónak számító tömböt, amely előtt 1960-től harminc éven át egy gigantikus Lenin-szobor is díszelgett.

5. A Kárpátok géniuszának Bukarestje

:image_53303
Bukarest történelmi épületeit megviselte a 20. század, elsősorban a II. világháború szövetségi bombázásai és az 1977. március 4-i földrengés. A legnagyobb pusztítást azonban Ceaucescu városrendezése okozta. Negyvenezer lakó kiköltöztetése után a történelmi belváros nyolc négyzetkilométerét gyalulták le, kolostorokat, zsinagógákat, egy kórházat és egy stadiont tüntetve el örökre. Helyükre a „Centrul Civic”, azaz az új Parlament épülete és a hangzatos nevű Szocializmus Győzelme sugárút került, amelyet Ceaucescu természetesen a párizsi Champs-Élysées mintájára terveztetett – épp csak néhány méterrel hosszabbra előképénél. A ma Unirii Boulevard névre hallgató út mentén emelt, márvánnyal borított lakóépületekbe eredetileg Románia kommunista elitje költözött volna, neki azonban kevéssé fűlt a foguk az eminens környékhez. A házsorok mögött ma is hatalmas, üres telkek húzódnak, több félkész épületszörnyeteggel – ezt a környéket a diktátor és Hiroshima nevének összevonásából csak Ceauşimaként emlegetik.

6. A világ legnagyobb parlamentje 

:image_53304
Bukarest és Románia kétségtelenül legismertebb épülete az egykori Casa Republicii (a köznyelvben Casa Popolurui, azaz A Nép Háza), amely ma a parlament székhelye. A Pentagon után ez a világ második legnagyobb épülete: alapterülete 270x240 méter, a talaj fölött 86, míg a felszín alá 92 méteres mélységbe nyúlik. Az 1983-ban építeni kezdett, és részben máig befejezetlen tömb külsejét és az 1100 helyiség javát fényűzően dekorálták, meglehetősen eklektikus stílusban. A vezető tervező, Anca Petrescu később a szélsőséges Nagy-Románia Párt színeiben parlamenti honanyaként munkahelyéül is tekinthetett az épületre. A Casa Republicii-ben nem csak a román állam vezető szervei, de Ceaucescu hivatali és magánrezidenciája is helyet kapott volna. Ma itt található a parlament mindkét kamarája (a képviselőház és a szenátus), a modern üvegtoldalékkal kiegészített nyugati szárnyban pedig 2004-ben a Nemzeti Kortárs Művészeti Múzeum és a Totalitarianizmus és Szocialista Realizmus Múzeuma kapott helyet.

7. Helyspecifikus várostervezés: az éhség cirkusza

:image_53305
A korábban említett Centrul Civic csak a legismertebb példája Ceaucescu „szisztematizációs” urbanisztikai törekvéseinek, amelyekhez a Kárpátok géniusza egy 1971-es észak-koreai látogatásból merített ihletet. A buldózeres városrendezés és a panelrengetegek felépítése egy speciálisan román jelenség kialakulásához vezetett: a Circ al foamei („Az éhség cirkusza”) elnevezéssel azokat az épületeket illetik, amelyeket egységes formában, Románia-szerte építeni kezdtek a nyolcvanas években az új városrészekben. A nagyméretű, kupolás épülettömböket egyfajta „szocialista hipermarketnek” szánták, de mindössze kettőt fejeztek be. Néhány helyen a félkész épületeket később plázák építésekor hasznosították újra.

8. A kapitalista Bukarest

:appendix_4246
Az újjászületés lázában égő Bukarestben a kilencvenes években az ingatlanfejlesztők vették át a stafétát Ceaucescutól: a még megmaradt történelmi épületek, különösen a századfordulós villák közül sok áldozatul esett a meggondolatlan beruházásoknak; a faszádista megoldások gyakorta még a jobbik megoldásnak számítanak. A szabályozás hiányosságai miatt a városkép is inkább hátrányára változott. A kontrollálatlan spekulációs ingatlanfejlesztés veszélyeire 2002-ben az ICOMOS is figyelmeztette az országot.

9. Mit csinál Demján Sándor Bukarestben?

:image_53310
Románia jelenlegi legnagyobb ingatlanfejlesztése az Esplanada City Center, amely a magyar Trigránit beruházásában, az amerikai Murphy/Jahn építésziroda tervei alapján valósulna meg. A helyszín az Unirii Boulevard, nem messze a Parlamenttől és a nyolcvanas években elkezdett, majd félbehagyott Nemzeti Könyvtártól. Az egymilliárd eurós projekt része egy 250 és egy 210 méter magas felhőkarcoló, egy bevásárlóközpont, a nemzeti koncertterem, a Trigránit pedig meglengette, hogy ide csábítanák a legközelebb Berlinben (és 2011-től Vilnius-ban) jelen lévő Guggenheim-múzeumot is. A speciális fejlesztési konstrukció részeként 49 év után a teljes komplexum a román állam tulajdonába kerül. Az építkezés eredetileg idén kezdődött volna meg, ám az ingatlanpiaci válság hatására román sajtóértesülések szerint a Trigránit felfüggesztette a projektet; megvalósításáról egyelőre nem mondtak le.

10. A jövő Bukarestje – Hadid-toronnyal?

:image_53311
A város ikonikus épületeként harangozták be 2009 elején a Zaha Hadid tervezte Dorobanți Tower-t, amely 200 méteres magasságával a helyi rekorder szerepét is átvehetné. Az izgalmas homlokzatú torony százezer négyzetméterén ötcsillagos hotelnek, kaszinónak és luxusapartmanoknak adna helyet. Bár a magyar sajtóban megjelent hírek szerint a torony építése egyéves csúszással ugyan, de hamarosan megkezdődik, a hg.hu értesülései szerint a beruházó egyelőre az engedélyt sem kapta meg, így a terv valószínűleg Hadid budapesti buborékjának sorsára jut majd.

építészet, zaha hadid, magazin, guggenheim, románia, bukarest, esplanada city center, trigránit, ceaucescu, anca petrescu, casa popolurui, casa republicii, ceauşima, unirii boulevard, horia maicu, casa presei libere, casa scînteii, horia creangă, marcel janco, petre antonescu, albert galleron, román építészet Icon_print

Athenauem, Bukarest. Építész: Albert Galleron, 1888

A diadalív Bukarestben. Építész: Petre Antonescu, 1936

Tehnoimport-irodaház, Románia. Épült az 1920-30-as években

Casa Presei Libere, Bukarest. Építész: Horia Maicu, 1952-56

Boulevard Unirii, Bukarest. Épült az 1980-as években.

Casa Republicii, ma Parlament, Bukarest. Építész: Anca Petrescu, 1983-

Befejezetlen Éhségcirkusz-épület egy bukaresti külvárosban.

Az Esplanada terve, Bukarest. Építész: Murphy & Jahn

A Dorobanti Tower látványterve, Bukarest. Építész: Zaha Hadid Architects

550 eves bukarest cikkep

Városrombolás a demokrácia Bukarestjében galéria

Városrombolás a demokrácia Bukarestjében - Kép © AFP

Városrombolás a demokrácia Bukarestjében - Kép © TheGoodReverend, flickr.com

Városrombolás a demokrácia Bukarestjében - Kép © Istvan, flickr.com

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317