Logomain

A legmagyarabb pályaudvar fényes múltja, jelen és jövője

By Ongrádi Melinda 2009. szeptember 4. 15:25

szerk at hg dot hu

Latkep_archiv20130602-27858-whfbl7.gallery

Az újonnan épült pályaudvar látképe egy archív rajzon, kép © Atheneum képes naptára az 1886. évre

Szobrok20130602-27858-cb1jdy.gallery

A pályaudvar felújított homlokzatát díszítő allegorikus szobrok

Keleti_flickr20130602-27858-14hw8i6.gallery

A csarnok a felújított tetőszerkezettel

Lotz_cikkbe20130602-27858-zrl269.gallery

A Lotz-termet allegorikus témákat ábrázoló freskók díszítik

Latkep_archiv20130602-27858-wf1m4o.gallery

A pályaudvar látképe annak megépülte után

Uvegfal20130602-27858-n67efw.gallery

A restaurált ún. "hatvani üvegfal"

Latkep20130602-27858-nf3g2p.gallery

A részben felújított Keleti pályaudvar a Baross tér felől

Atocha20130602-27858-1ec7o3u.gallery

Pálmaház a madridi Atocha pályaudvar megüresedett csarnokában

Hirlevel_keleti20130602-27858-1x5dy1m.gallery

hirlevel keleti

Galeria_nyito20130602-27858-1abcog1.gallery

A csarnok tetőszerkezetének építése anno

Keleti_tetoepites_galeria20130602-27858-2fov4l.gallery

A csarnok tetőszerkezetének építése az állványzattal, kép © Építési Ipar 1884. IX. 14.

Keleti_alaprajz_galeria20130602-27858-14iaz3m.gallery

A pályaudvar alaprajza, kép © MÁV

Keleti_penztar__galeria20130602-27858-1spmpme.gallery

A Lotz károly-terem, eredetileg a pénztárcsarnok Klösz György felvételén, kép © Budapest Főváros Levéltára

Oldalhoml_galeria20130602-27858-3tprh0.gallery

A pályaudvar oldalhomlokzata és hosszmetszete színezett tervlapon, kép © MÁVTI

Tervlap_galeria20130602-27858-158fyw3.gallery

A homlokzat részlete színezett tervlapon, kép © MÁVTI

Keleti_haborus_galeria20130602-27858-o2k2ft.gallery

A pálayudvar a 2. világháborúban súlyos károkat szenvedett, kép © BTM Kiscelli Múzeum

Railjet_galeria_nyito20130602-27858-74vmby.gallery

Az új Railjet-váró a legkényesebb ízlést is kielégíti

620130602-27858-93ly99.gallery

Az új Railjet-váró a Keleti pályaudvaron

720130602-27858-yhhtk1.gallery

Az új Railjet váró 2.

820130602-27858-ju35sg.gallery

Az új Railjet-váró 3.

Eletveszelyes_nyito20130602-27858-1ijwha0.gallery

Aládúcolt födém a Keleti pályaudvaron

1120130602-27858-1e69zi9.gallery

Aládúcolt födém a Keletiben

120130602-27858-1vbrkgd.gallery

Ostromállapotra emlékeztető körülmények

220130602-27858-1harzzj.gallery

Jobb napokat is látott az épület 1.

420130602-27858-qtxldl.gallery

Jobb napokat is látott az épület 2.

920130602-27858-1pgx3q2.gallery

Jobb napokat is látott az épület 3.

1320130602-27858-un1i0a.gallery

Jobb napokat is látott az épület 4.

Luxus és nyomor keveredik Budapest legforgalmasabb pályaudvarán. A 2009-ben 125 éves Keleti múltja és jövője. <br/>

125 éve nyílt meg az ország (és Európa) egyik legnagyobb és Budapest legforgalmasabb pályaudvara, amely ma is szinte eredeti formájában szolgálja az utazóközönséget. Az évforduló alkalmából augusztusban a pályaudvar Lotz-termében jubileumi kiállítás nyílt meg, és emléktáblát is lelepleztek. A Keleti mai állapotában a végletek világa: a legmélyebb nyomortól a magas szintű luxusig mindkét véglet megtalálható itt. Körüljártuk, hogy eddig milyen fejlesztések valósultak meg a nagy múltú pályaudvaron, és milyen szükséges munkálatok, változtatások váratnak még magukra. Kutatásainkban Vörös Tibor, a MÁV főépítésze volt segítségünkre.

A pályaudvar eredeti elnevezése Magyar Királyi Államvasutak indóháza volt, amelyet 1884. augusztus 16-án nyitottak meg. 1892-ben keresztelték át Keleti pályaudvarra, de nem fekvéséről, hanem a vasúttársaságról kapta a nevét. Az épület tervezője Rochlitz Gyula műépítész (1827-1886), míg az eredetileg öt vágányt befogadó csarnok Feketeházy János (1842-1927; többek között a Szabadság híd, az esztergomi Mária Valéria híd és a Közgazdaságtudományi Egyetem tetőszerkezetének tervezője) és Than Mór nevéhez fűződik. A Keleti fejépületes fejpályaudvar, azaz a vonatoknak nem kell áthaladniuk az épületen a megforduláshoz, ehhez két mozdonyt használnak.

Amint Vörös Tibor, a MÁV főépítésze elmondta, építésekor a Keleti volt az egyik legkorszerűbb európai pályaudvar; Európában elsőként itt vezették be a villanyvilágítást. Eme teljesítmény nagyságát jelzi, hogy az izzólámpás világítást 1879-ben szabadalmaztatták, és 1884-ben már a Keletiben is üzembe helyezték az áramfejlesztőt (amely egyébként magyar szabadalom volt!) és a villanylámpákat. Ami különlegessé teszi a Keletit, hogy míg a XIX. században a hazai vasút- és pályaudvar-építésben nagyrészt külföldi érdekeltségű cégek vettek részt, a Keleti teljes mértékben a magyar szellemi potenciál és magyar kivitelezők munkája által valósult meg.

A II. világháborúban a Keleti súlyos károkat szenvedett, de azokat áldozatos munkával hamar helyreállították.

Az épület felújítása, korszerűsítése kis lépésekben halad. 1997-98-ban felújították a tetőszerkezetet. Eredetileg csak korrózióvédelmi felújítást terveztek, de végül egy elszakadt vonórúd a teljes tetőszerkezet korszerűsítését szükségessé tette. Ezután következett a Baross téri végfal és az ún. „hatvani üvegfal” felújítása, amelynek során restaurálták a homlokzati szobrokat is.

A vasút allegóriáját megjelenítő szobrok az egész világon egyedi kombinációban jelennek meg a homlokzaton: a tetőn látható szoborcsoport tagjai a tűz és víz isteneit jelképező férfialakok, illetve a közöttük álló nőalak, amely a gőz születését jeleníti meg. Ez a csúcsszobor eredetileg bádogból volt, azonban annyira tönkrement, hogy alumíniumból újraöntötték. Ma ez látható az épületen. A saroktornyokon James Watt és George Stephenson szobrai láthatók, a négy fülkeszobor pedig négy allegorikus alakot ábrázol, ezek a bányász (a nehézipar megtestesítője), fonónő (könnyipar), marokszedő nő (mezőgazdaság) és kereskedő (kereskedelem) alakjai, amelyek a vasútnak a gazdasági élet különféle területeihez való erős kapcsolódására utalnak.

A szobrok története kalandos: ezek ugyanis rejtélyes módon eltűntek a homlokzatról. Eredetileg arra gyanakodtak, hogy az oroszok vitték el 1945-ben a szobrokat. Szabó Péter, a Képzőművészeti Egyetem docense azonban kutatásokat végzett a témában, és arra jutott, hogy a szobrok másként tűnhettek el. Ezután hosszú kutatások folytak, egybevetettek számos archív felvételt, régi tévéhíradókat, és arra a következtetésre jutottak, hogy míg egy 1935-ös felvételen láthatók, 1936-ban már nem a szobrok. Valószínűleg tehát a kőanyag tönkremenetele miatt távolították el azokat. A most látható fülkeszobrok az eredeti rajzok, egyéb anyagok alapján készült hasonmások.

Elkészült továbbá a Thököly úti és a Kerepesi úti csarnok tetőszerkezetének és födémének felújítása, majd restaurálták a Lotz Károly és Than Mór freskóival díszített csarnokot, amely eredetileg a pénztárterem volt. A Lotz-teremnek nevezett helyiség belső felújítása 2006 és 2008 között zajlott, a felújítás költsége 479 millió Ft volt. A terembe az eredetiekkel teljesen megegyező új lámpatestek kerültek. A kilenc freskó (amelyből nyolc a névadó Lotz Károly, a kilencedik Than Mór műve) a homlokzati szobrokhoz hasonlóan szintén a vasút allegóriáját, illetve annak a gazdasági és társadalmi élet különböző területeivel való kapcsolatát mutatja be. Kevesen tudják, hogy ez az ország második legnagyobb alapterületű, értékes freskókkal díszített helyisége. Sokan feltették a kérdést, hogy egy ennyire leromlott épületben vajon elsődleges fontosságú volt-e ezt az épületrészt restaurálni? A döntés azonban a funkcionális szempontok figyelembe vételével tudatos volt, mert ide akár vissza is kerülhet az eredeti megoldásnak megfelelően a pénztár.

Készült továbbá a tavaly decembertől közlekedő Railjet vonatokhoz külön VIP-váró (ennél a szolgáltatásnál előírás az előírt követelményeket kielégítő váróterem megléte).

Eredetileg a pályaudvar szigorú rendszer szerint működött. Az öt vágányt befogadó csarnok egyik oldalán volt az indulási oldal (a főbejárattal szemben állva a bal oldalon), itt az utasok az első, másod- és harmadosztályú várótermekben töltötték el az időt a vonat indulásáig; a peronokra csak közvetlenül felszállás előtt lehetett kimenni. A másik oldal volt az érkezési oldal. Mára ez a rend teljesen felborult, a várótermeket bezárták vagy más funkciók kerültek beléjük, a jegypénztárak pedig lekerültek a pinceszintre.

Ahogy Vörös Tibor elmondta, a pályaudvar nemcsak műszaki, hanem funkcionális korszerűsítést is igényel. A felújítást mindenképpen folytatni kell; a tervek annak idején el is készültek a teljes pályaudvar felújítására, de ebből csak részletek valósultak meg. A tulajdonos az állam, a MÁV csak vagyonkezelő; utóbbi csak kisebb lépésekben tudja végrehajtani a rekonstrukciót, amelynek teljes becsült költsége 10 milliárd Ft lenne. Ez ugyan hatalmas összegnek tűnhet, azonban ezt összevethetjük azzal, hogy egy nyugat-európai pályaudvar felújítása átlagosan 300 millió euróba kerül.

A következő tervbe vett munkálatok a nagyközönségnek kevésbé látványosak, de a szolgáltatás színvonalához hozzájárulnak majd: a pinceszinti pénztárakhoz tartozó szociális blokkokat újítják majd fel.

Vörös Tibor főépítész szerint azon is érdemes elgondolkozni, hogy mi legyen a csarnokkal, nem lenne-e érdemes onnan kivinni a vágányokat egy keresztperonhoz csatlakoztatva? Több nyugat-európai pályaudvaron találunk erre példát: a madridi Atocha pályaudvaron pálmaház, a zürichiben még korcsolyapálya is létesült a megüresedett pályaudvari csarnokokban. A Keleti esetében azonban a szűkös városi környezet és a jelenlegi vonathosszak miatt legalább a csarnok feléig be kell jönnie a vonatoknak.

Nyugat-Európában a jelenlegi trend az, hogy a tömegközlekedés, a vasút és a város igyekszik összehangolni a fejlesztéseket; nálunk ez a gondolkodásmód egyelőre még várat magára. A jelek szerint a 4-es metró megépülte sem fog majd különösebb változást jelenteni a pályaudvar életében. A 2-es metró építésekor terveztek egy olyan ágat, amely közvetlenül a pályaudvarhoz fordul be, ez azonban nem épült meg. Felmerült ennek megnyitása is. Az elkövetkező 100 évben azonban nem valószínű, hogy a metróból egyetlen mozgólépcsőn közvetlenül feljutunk majd a vonatokhoz.

műemlék, magazin, budapest, vasút, középület, keleti pályaudvar, máv, vörös tibor Icon_print

Az újonnan épült pályaudvar látképe egy archív rajzon, kép © Atheneum képes naptára az 1886. évre

A pályaudvar felújított homlokzatát díszítő allegorikus szobrok

A csarnok a felújított tetőszerkezettel

A Lotz-termet allegorikus témákat ábrázoló freskók díszítik

A pályaudvar látképe annak megépülte után

A restaurált ún. "hatvani üvegfal"

A részben felújított Keleti pályaudvar a Baross tér felől

Pálmaház a madridi Atocha pályaudvar megüresedett csarnokában

hirlevel keleti

A csarnok tetőszerkezetének építése anno

A csarnok tetőszerkezetének építése az állványzattal, kép © Építési Ipar 1884. IX. 14.

A pályaudvar alaprajza, kép © MÁV

A Lotz károly-terem, eredetileg a pénztárcsarnok Klösz György felvételén, kép © Budapest Főváros Levéltára

A pályaudvar oldalhomlokzata és hosszmetszete színezett tervlapon, kép © MÁVTI

A homlokzat részlete színezett tervlapon, kép © MÁVTI

A pálayudvar a 2. világháborúban súlyos károkat szenvedett, kép © BTM Kiscelli Múzeum

Az új Railjet-váró a legkényesebb ízlést is kielégíti

Az új Railjet-váró a Keleti pályaudvaron

Az új Railjet váró 2.

Az új Railjet-váró 3.

Aládúcolt födém a Keleti pályaudvaron

Aládúcolt födém a Keletiben

Ostromállapotra emlékeztető körülmények

Jobb napokat is látott az épület 1.

Jobb napokat is látott az épület 2.

Jobb napokat is látott az épület 3.

Jobb napokat is látott az épület 4.

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317