Logomain

Meztelen kissrác békával

By Kovács Dániel 2009. június 24. 17:09

szerk at hg dot hu

Cikkep_kulso_szobor20130602-27858-dg7vsn.gallery

Punta della Dogana cikkép

120130602-27858-1jg6t7x.gallery

A Punta della Dogana madártávlatból

220130602-27858-1ux8eqg.gallery

A Punta della Dogana előtt

320130602-27858-1sgswc1.gallery

Punta della Dogana, 1. terem

520130602-27858-1hrau1n.gallery

Punta della Dogana, 1. terem

620130602-27858-1lwu5yc.gallery

Punta della Dogana, 2. terem

720130602-27858-650xc.gallery

Punta della Dogana, 4. terem

820130602-27858-emh8ce.gallery

Punta della Dogana, 5. terem

920130602-27858-c7xj.gallery

Punta della Dogana, 7. terem

1020130602-27858-10egrag.gallery

Punta della Dogana, 8. terem

Galeria120130602-27858-1lzzyz.gallery

Punta della Dogana galéria 1

Galeria220130602-27858-13ufhuk.gallery

Punta della Dogana galéria 2

1120130602-27858-5qlokr.gallery

Punta della Dogana, 9. terem

1220130602-27858-1jmo2qm.gallery

Punta della Dogana, 9. terem

1420130602-27858-rsezxm.gallery

Punta della Dogana, 10. terem

1520130602-27858-1b8kc9j.gallery

Punta della Dogana, 12. terem

1620130602-27858-13c3hk0.gallery

Punta della Dogana, 13. terem

1720130602-27858-nbav6s.gallery

Punta della Dogana, 13. terem

1820130602-27858-14f9rwb.gallery

Punta della Dogana, 13. terem

1920130602-27858-q4028z.gallery

Punta della Dogana, 16. terem

2020130602-27858-dnlt4s.gallery

Punta della Dogana, 19. terem

2120130602-27858-1nft848.gallery

Punta della Dogana, a toronyszoba

Megnyílt a Tadao Ando tervei alapján átépített Punta della Dogana Velencében, a Pinault-gyűjtemény javával.

Félreértés ne essék: a cím Velence legújabb köztéri szobra, Charles Ray alkotásának a pucér tényekre szorítkozó leírása. Az antik zsánerszobrokra megtévesztésig emlékeztető, ám fémből és plasztikból készült kisfiú, kezében a szerencsétlen kétéltűvel a velencei Punta della Dogana előtt áll. Itt nyílt meg néhány nappal ezelőtt a város legújabb múzeuma, amelyet máris világraszóló jelentőségűnek tartanak a kritikusok.

Velencébe már rég nem csak a romantikázás miatt érdemes utazni: a város a kortárs képzőművészet zarándoktérképének kihagyhatatlan állomása. Ez nem kis részben egy divatmárkákon meggazdagodott francia milliárdosnak köszönhető. A világ legnagyobbjának számító Christie’s aukciósház tulajdonosa, François Pinault egyben bolygónk egyik, ha nem legfontosabb műgyűjtője is. Impozáns kollekcióját eredetileg Párizsban akarta a köz elé tárni. Ám miután környezetvédők a bíróságon támadták meg az egykori Renault-gyár helyére tervezett komplexumot, Pinault Velencére váltott, ahol 2006-ban megvásárolta a Canale Grande mellett álló, 18. századi Grassi-palota 80%-os tulajdonhányadát. Aztán kiszemelte magának az évtizedek óta üresen álló egykori vámházat, amely Velence egyik legimpozánsabb pontján, a Canale Grande és a Canale della Giudecca kereszteződésében áll, impozáns kilátással a Szent Márk térre.

A Punta della Dogana épületének 30 éves bérleti jogáért Pinault a város másik jelentős kortárs gyűjteményét, a Peggy Guggenheim Museumot birtokló Guggenheim-alapítvánnyal csapott össze. Sikerrel. Az idei képzőművészeti biennálén Shepard Fairey és a Közel-Kelet térhódítása mellett a június legnagyobb dobása a Punta della Dogana megnyitása volt. A Velencéhez méltó megnyitópartin olyan nevezetességek jelentek meg, mint Stella McCartney és Marc Jacobs divattervezők, Naomi Campbell vagy az amerikai képzőművész és sármőr, Jeff Koons, aki a Cicciolinával kötött rövid életű házassága kapcsán lett hazánkban is közismertté. A frigy egyik tárgyi emléke, a „Jeff és Ilona” című, 1991-ben készült márvány mellszobor helyet is kapott a Punta della Doganában, a gyűjtemény egyik legrégebbi darabjaként.

A helyreállítást, egyfajta kárpótlásként a Pinault-kollekció általa tervezett, de dugába dőlt párizsi otthonáért a japán Tadao Andóra bízták. A minimalista stílus ismert mestere nemrég épp budapesti megjelenését kötötte össze az utolsó velencei simítások megtekintésével. Ando ezúttal is kiváló munkát végzett, amelynek java épp abban rejlik, hogy nem észrevehető. A letisztított és kiegészített történelmi téglafalak, óriási gerendák a maguk nyers valójában tárulnak a látogató szeme elé, ahol kell, némi látszóbetonnal és üveggel kiegészítve. Minden mesterkéltséget mellőző, ideális háttér ez a kiállított műveknek. A 14 hónapig tartó felújítást, amely 120 ember 300 000 munkaóráját vette igénybe, Ugo De Berti olasz újságíró és fotográfus dokumentálta egy öt és fél perces rövidfilmben.

Ugo De Berti filmje a Punta della Dogana felújításáról

2007-ben a város azért döntött úgy, hogy Pinault-nak ítéli a Punta della Doganát, mert a Guggenheim koncepciójában nem szerepelt a kiállításra szánt művészek neve. A megnyílt tárlat nem okoz csalódást: a hetvenes-nyolcvanas évek sikereivel mára tananyaggá lett művészek (Jeff Koons, Cindy Sherman, Sigmar Polke) mellett megjelennek a kortárs művészet olyan nagyágyúi, mint Takashi Murakami vagy a meteorit sújtotta II. János Pál szobrával szédületes sajtókarriert befutó olasz Maurizio Cattelan, de itt van jónéhány kevésbé ismert, tehetséges fiatal is. Pinault eklektikus, de kiváló ízlésére jellemző módon jutott szerep a klasszikus szobrászművészet formai hagyományait újraértelmező Charles Ray-nak éppúgy, mint a mindennapi tárgyakat képzőművészeti alkotássá „nemesítő” Paul McCarthy-nak, aki 2007-ben az Amszterdamban felállított, 24 méteres „Mikulás és buttplug” című szobrával okozott világraszóló botrányt. A Punta della Dogana történelmi falai azonban mintha visszafogottságra intették volna a műgyűjtőt, illetve a Mapping the Studio címet viselő első tárlat két kurátorát, Alison M. Gingeras-t és Francesco Bonamit: kevés a botrányos darab, és nagyobb hangsúly jut a mögöttes filozófiának.

A Punta della Dogana a jó gyűjtemény, a jó építész és a kiváló helyszín ideális kombinációjának tűnik, és már most bizonyos, hogy idővel messze Olaszország határain túlnyúló jelentőségre tesz szert. Pinault számára nem csak ez jelenthet kárpótlást a párizsi kudarcért: a két velencei beruházás együttesen a felébe került annak a 200 millió dollárnak, amit a francia múzeumra szánt volna, az építkezés pedig Olaszországban szinte mesebelinek számító tempóval zajlott. A sebek azonban nehezen hegednek. A franciáknak szóló fricskaként a Punta della Doganán a velencei vörös-arany lobogó mellett a régi szeparatista szimbólum, a bretagne-i zászló lengedez. Arról pedig, hogy milyen asszociációkat hordoz a kezéből békát lógató meztelen fiúcska szobra, amely máris a múzeum jelképévé vált, talán jobb szót sem ejtenünk.

építészet, magazin, múzeum, olaszország, velence, képzőművészet, takashi murakami, tadao ando, jeff koons, punta della dogana, francois pinault, maurizio cattelan Icon_print

Punta della Dogana cikkép

A Punta della Dogana madártávlatból

A Punta della Dogana előtt

Punta della Dogana, 1. terem

Punta della Dogana, 1. terem

Punta della Dogana, 2. terem

Punta della Dogana, 4. terem

Punta della Dogana, 5. terem

Punta della Dogana, 7. terem

Punta della Dogana, 8. terem

Punta della Dogana galéria 1

Punta della Dogana galéria 2

Punta della Dogana, 9. terem

Punta della Dogana, 9. terem

Punta della Dogana, 10. terem

Punta della Dogana, 12. terem

Punta della Dogana, 13. terem

Punta della Dogana, 13. terem

Punta della Dogana, 13. terem

Punta della Dogana, 16. terem

Punta della Dogana, 19. terem

Punta della Dogana, a toronyszoba

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317