A világ legismertebb építésznője elutasítja Károly herceg múlt heti kijelentését, miszerint végleg befellegzett volna az ikonikus épületeknek. Zaha Hadid azzal érvelt, hogy többek között a párizsi Pompidou Központ és a hongkongi Hongkong and Shanghai Bank székházának tervezésére is recesszió idején adtak megbízást.
A világ leghíresebb építésznője elutasítja Károly herceg múlt heti kijelentését, miszerint végleg befellegzett volna az ikonikus épületeknek. Zaha Hadid azzal érvelt, hogy többek között a párizsi Pompidou Központ és a hongkongi Hongkong and Shanghai Bank székházának tervezésére is recesszió idején adtak megbízást.
A főként grandiózus és drámai munkáiról ismert sztárépítésznő a The Timesnak adott interjújában egyértelműen kijelentette: a válság és az ellenkező tartalmú prognózisok dacára nem áldozott le az ikonikus alkotásokat teremtő építészetnek. Hadid Károly herceg múlt heti beszédére célzott, ugyanis a trónörökös a brit építészkamara, a RIBA 175. születésnapján rendezett ünnepségen éppen arról ejtett szót, hogy „az épített környezettel való gigantikus kísérletezés” gyakorlata nem felel meg a fenntarthatóság követelményeinek.
Jóllehet a megfontoltabb és környezettudatosabb szemlélet szükségességét senki nem vonja kétségbe, a számos ikont tető alá hozó Pritzker-díjas építésznő emlékeztetett rá: Norman Foster és Richard Rogers éppen a recesszió közepén kapott megbízást az azóta globális tananyaggá vált, a kortárs klasszikusok legjobbjai között számon tartott hongkongi Hongkong and Shanghai Bank, illetve a párizsi Pompidou Központ tervezésére.
Hadid szerint túlzottan leegyszerűsítő az a kategorikus vélemény, hogy az építészetből márpedig kivész a feltűnő minőség, ezután nem születnek ikonok, és csak a mértékletesség lesz az úr. A sztárépítésznő az egyik legilletékesebb a kérdésben: formakezelési szempontból legjobb korszakát idézi Róma tíz éve készülő, európai viszonylatban is kiemelkedő kortárs múzeuma, a MAXXI, amely kétségkívül extravagáns, ugyanakkor kifinomult és maximálisan helyérzékeny tömbjével biztosan Olaszország ikonjává válik. Csakúgy, mint Hadid Reggio Calabriába tervezett tengeri csillag alakú kultúrközpontja, amely nemcsak turistákat vonzhat az itáliai csizma legdélebbi pontjára, hanem tiszta időben Szicíliából is jól látható lesz. A litván főváros, Vilnius ugyancsak az ő jóvoltából kap új jelképet a helyi Guggenheim Múzeummal.
Innsbrucki sífelvonórendszere, a Nordpark tavaly megkapta a World Architecture Festival közlekedési kategóriájának díját, emblematikusnak szánt operaházaival viszont mostanában nincs szerencséje. A dubai zenedrámaszínház kivitelezését anyagi okok miatt elnapolták, a kínai Guangzhou-ban pedig tűz ütött ki az építkezésen, és egyelőre nem tudni, a keletkezett kár hogyan érinti a már eleve csúszó átadást.