Logomain

20 éves a Louvre üvegpiramisa

By Kovács Dániel 2009. május 1. 17:00

szerk at hg dot hu

Cikkep20130601-27858-1trsbl2.gallery

A Louvre és húszéves piramisa jubileumi díszkivilágítással cikkép

Cikkep220130601-27858-evqnw3.gallery

A Louvre piramisa és kistestvére éjszakai fényben cikkép

1modell20130601-27858-56zy0h.gallery

A Louvre bővítésének eredeti makettje - Kép © AFP

2epitkezes20130601-27858-3qcq7r.gallery

Építkezés a Louvre nagy udvarán - Kép © AFP

3mitterrand20130601-27858-fanq5z.gallery

Francois Mitterrand az elkészült piramist szemléli 1993-ban - Kép © AFP

4belul_pilon20130601-27858-f2cblh.gallery

A Louvre piramisának belseje - Kép © AFP

5forditott20130601-27858-1yesgee.gallery

Az úgynevezett fordított piramis a Louvre belsejében - Kép © AFP

6pei20130601-27858-wph0ho.gallery

I. M. Pei legismertebb művével 2006-ban - Kép © AFP

Galeria20130601-27858-1l8v16z.gallery

Pillanatképek a Louvre piramisának történetéből

A legismertebb újkori piramis sok titkot rejt, de közel sem annyit, mint amennyit feltételeznek róla.

Javában zajlanak az ünnepségek a világ legnépszerűbb múzeumában: a párizsi Louvre nagyszabású bővítése, középpontjában az azóta igazi ikonná vált piramissal, épp húsz esztendeje, 1989 tavaszán nyílt meg a nagyközönség előtt. A világ legfiatalabb, mégis a legismertebbek közé tartozó piramisa sokak szerint a megbízó Francois Mitterrand fáraó-komplexusának köszönhető, mások okkult jelentést gyanítanak mögötte. Dan Brown nagy sikerű könyvének kapcsán még az is elterjedt: a piramis valójában Krisztus tanítványa, Mária Magdolna sírhelyét rejti. A valóság azonban ennél sokkal érdekesebb.

Mikor és ki építette?
Egyiptomi rokonaihoz hasonlóan a Louvre üvegpiramisának megrendelőjét is hatalma tette képessé a piramis emelésére. A Louvre felújítására és bővítésére 1983-ban Francois Mitterrand államfő adott megbízást, aki nemcsak politikai gesztusokkal óhajtotta magát beírni országának történelmébe. Az általa indított, 15 milliárd frank összértékű „Grand Projects” keretében számos nagyléptékű kulturális beruházás zajlott le Párizsban a La Défense Diadalívétől a Bastille-operaházon át a Francia Nemzeti Könyvtárig. 

Párizs legismertebb múzeumának bővítése ekkor már régóta esedékesnek számított: a királyi palotának épült, barokk-klasszicista Louvre a legkevésbé sem felelt meg múzeumi célokra, különösen a 20. század végén. Miként a többi nagyberuházásra, erre is pályázatot írtak ki; ezt az 1917-ben született, kínai származású amerikai építész, Ieoh Ming Pei nyerte meg, akinek legismertebb munkája a washingtoni National Gallery bővítése volt. Az építkezés első fázisát az üvegpiramisba foglalt új főbejárattal 1989 tavaszán adták át, a Richelieu-szárny átalakítását magába foglaló második szakasz 1993-ban fejeződött be.

Mi a funkciója?
A kiírás fontos eleme volt, hogy a Louvre műemlék homlokzatait nem érheti bántódás, viszont számos új funkciónak (új fogadóterem, pénztárak, előadótermek, étterem, büfé, ruhatár, üzletek stb.) kellett helyet találnia. Pei ezeket a főudvar talajszintje alá süllyesztette, egy több mint 55 ezer négyzetméteres, többszintes mélyépület segítségével. A felszínen ezt a hatalmas teret egy 20,6 méteres üvegpiramis jelzi: innen nyílik a lejárat a fogadócsarnokba, ahonnét a Louvre több szárnya, sőt, az építkezés során feltárt középkori maradványok is megközelíthetőek. Az üvegszerkezet egyszersmind a legnagyobb felülvilágítója is a több ezer négyzetméternyi fölalatti térnek. 

Az alakjának és felépítésének köszönhetően könnyű, de erős építmény a kezdetektől hatalmas ellenállást váltott ki, mondván: nem illeszkedik a történelmi épületcsoporthoz. Pedig a piramis nem emelkedik a Louvre főpárkánya fölé, struktúrája pedig teljes egészében üveggel borított, így minden nézetből átlátszó. Bár a tervezés egy fázisában felmerült, hogy az üveg tisztítását megkönnyítendő spirális belső folyosót építsenek a piramisba, Pei ezt hevesen ellenezte – sikerrel. Egy másik elgondolása viszont nem vezetett eredményre: a piramis alatti tér közeléből felmagasodó vaskos betonoszlopra eredetileg a Szamothrakéi Niké szárnyas szobrát szerette volna elhelyezni, a múzeum azonban nem járult hozzá a szobor átszállításához, így a pilon ma is üres.

Miért piramis?
Pei sosem fordított túl nagy gondot arra, hogy megmagyarázza, miért is piramis a piramis. „Magától értetődő megoldás” – válaszolta egyszer egy ezt firtató kérdésre. Nem a Louvre-ben használta először ezt a formát: felülvilágítóként már megjelent a washingtoni National Gallery mellé tervezett bővítésében, és a John F. Kennedy elnöki könyvtárához készített tervein is.

A piramis egyszerű formája Párizs több, hasonlóan nagyvonalú emlékére reflektál: a Place de la Concorde obeliszkjére és a Nagy Diadalívre. Ráadásul kiemelt szerepet töltött be a felvilágosodás korának utópisztikus francia építészetében, Nicolas Ledoux vagy Etienne-Loius Boullée művein – a Louvre híres keleti kolonnádja pedig e korszak egyik csúcsműve. Az átadás idején innovatív szerkezet miatt többen az Eiffel-toronyhoz is hasonlították a Louvre-piramist. A geometrikus formákat igen kedvelő Pei maga azonban mindig visszautasította azt a feltételezést, hogy a formához előképeket használt volna a francia építészetből.

Csak egy piramis van?
Nem. A nagy piramist vízmedencék keretezik, ezek mellett pedig három ugyanolyan szerkezetű, de jóval kisebb piramis áll. Pei nem érte be a hagyományos piramisokkal és tervezett egy fordítottat is. Ez a Pyramide Inversée 13 méter hosszan a földalatti térbe csüng be, és alig 1,4 méterre a padló felett ér véget. Alatta egy pici piramis látható – ezt nem köti össze semmi a padlózattal, így takarításkor el lehet mozdítani. A fordított piramis harminctonnás fémszerkezete a struktúra valódi bravúrja; 1995-ben díjat is kapott. Mint azt a tervező és munkatársai több helyen is megerősítették: a fordított piramisnak nincs semmiféle szimbolikus jelentése, egyszerűen csak statikai bravúrnak, látványosságnak szánták.

Valóban 666 panel borítja a piramist?
Nem. Ez a faktoid, miszerint a szerkezetet a sátán számával megegyező mennyiségű üvegpanel borítja, már a nyolcvanas évekbeli hivatalos kiadványokban is napvilágot látott, ahonnan aztán több irodalmi alkotás is átvette. Közülük a legismertebb Dan Brown A Da Vinci-kód című könyve, amely egyenesen Mitterrand személyes kéréséből eredezteti a mágikus számot. A valóságban ennél több a panelek száma: a Louvre saját állítása szerint 673 (ebből 603 rombusz, hetven pedig háromszög alakú).

Ki másolta le?
Mindenki. A Louvre bővítése, amely nemcsak sokezer négyzetméter hasznos térrel, hanem egy világszerte ismertté vált szimbólummal is gazdagította a múzeumot, a mai napig fokmérőnek számít a hasonló építkezések terén. A chicagói Tudományos és Ipari Múzeum bővítésénél egy az egyben átvették a koncepciót, hogy megőrizzék a történelmi épület egységes képét. Hasonló módon gondolkodik a budapesti Szépművészeti Múzeumot áttervező csapat: a főhomlokzat elé, a Hősök tere északi részére kerülő új földalatti tereket csak egy üvegkocka jelzi majd a felszínen. A múzeum pedig azóta újabb bővítésekre szorul: már épül az iszlám művészet szárnya, egy arab méltóság nagyvonalú ajándékából.

építészet, kovács dániel, piramis, párizs, franciaország, jubileum, i. m. pei, louvre, pei cobb freed & associates Icon_print

A Louvre és húszéves piramisa jubileumi díszkivilágítással cikkép

A Louvre piramisa és kistestvére éjszakai fényben cikkép

A Louvre bővítésének eredeti makettje - Kép © AFP

Építkezés a Louvre nagy udvarán - Kép © AFP

Francois Mitterrand az elkészült piramist szemléli 1993-ban - Kép © AFP

A Louvre piramisának belseje - Kép © AFP

Az úgynevezett fordított piramis a Louvre belsejében - Kép © AFP

I. M. Pei legismertebb művével 2006-ban - Kép © AFP

Pillanatképek a Louvre piramisának történetéből

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317