Logomain

Új negyed a budai Skála helyén

By Papp Géza 2009. április 8. 17:06

szerk at hg dot hu http://fovarosi.blog.hu/

Cikkep20130601-27858-vckyit.gallery

budai skála cikkép

Mti_skala_megnyitaskor20130601-27858-1bo9dm1.gallery

A budai Skála a megnyitáskor, 1976-ban - Fotó © MTI

Mti_skala_csehszlovak_het20130601-27858-fc80gi.gallery

Csehszlovák hét a budai Skálában - Fotó © MTI

Mti_skala_karacsonyi_vasar20130601-27858-11lwqj0.gallery

Az 1986-os karácsonyi vásár dekorja a budai Skálán - Fotó © MTI

Mti_skala_madartavlat20130601-27858-3sp60l.gallery

A budai Skála madártávlatból a lebontás előtt - Fotó © MTI

Bontas120130601-27858-17og28f.gallery

A budai Skála bontása - Fotó © Papp Géza

Bontas220130601-27858-7vpigv.gallery

A budai Skála bontása - Fotó © Papp Géza

Bontas320130601-27858-wctfks.gallery

A budai Skála bontása - Fotó © Papp Géza

Galeria_regi20130601-27858-fqm4h6.gallery

Képek a budai Skála életéről és haláláról

120130601-27858-1pjvzd8.gallery

Az Allee bevásárlóközpont látványterve - kép © ING Real Estate

220130601-27858-14ynfdv.gallery

Az Allee bevásárlóközpont látványterve - kép © ING Real Estate

320130601-27858-2h15i9.gallery

Az Allee bevásárlóközpont látványterve - kép © ING Real Estate

420130601-27858-1nrary0.gallery

Az Allee mellett épülő lakótömb látványterve - kép © ING Real Estate

Galeria20130601-27858-1uwdubl.gallery

Az Allee bevásárlóközpont látványtervei

Újbuda átalakulásának kulcspontja az egykori Skála helyén épülő új városközpont.

Újbuda központja jelentős változásokat él meg: a környéken két új metróállomás is épül, a Fehérvári úti piacot néhány éve újították fel, a a Budai Skála pedig már teljesen el is tűnt, hogy a helyén idén novemberre elkészülhessen az új bevásárlóközpont és lakóház-együttes. Az építkezés megkezdése előtt a 20. század második felének egyik legendás áruházát bontották le, amely felépülése idején országos rekordernek számított.

A Skála létrejötte már önmagában kisebb „botrány" volt a szocialista korszakban, mivel nyugati áruházak (Hertie-lánc, a bécsi Staffa) mintája alapján jött létre, és a Centrum-hálózat konkurenciája lett. A Centrum áruházak mellé létrehozott újabb áruházlánc a mára az ország egyik legismertebb üzletemberévé vált Demján Sándor első komoly üzleti sikere volt. (Úgy tudjuk, hogy az épület bontásakor a homlokzatról leemelt "Skála" feliratot Demján Sándor elkérte, és ma kertjében felállítva őrzi.)

Az áruházlánc első tagja volt a 1974-ben tervezett, 1976-ban átadott Skála Budapest Szövetkezeti Nagyáruház, azaz a budai Skála, melynek vezető tervezője az akkor a SZÖVTERV-nél dolgozó Kovách István volt. Korabeli alkotásai között említhetők: Hungarocoop székház (1974), Balatonfüredi áruház (1976), és a mátrafüredi Avar Szálló (1977). 1978-ban Ybl-díjat kapott. Kovách ma a KHK Építésziroda vezető építésze, az iroda az elmúlt években főleg irodaházak, lakótelepi épületek tervezésével, illetve szállodák, irodaházak átalakításával foglalkozott.

Bár volt olyan kezdeti ötlet is, hogy az Erzsébet térre kerüljön, az áruház végül a Schönherz Zoltán utca (ma: Október 23.-a utca) - Kőrösi József utca - Bercsényi utca által határolt területen, az egykori BEAC-pálya helyén épült fel. A generálkivitelező a Középületépítő Vállalat volt, de a kivitelezésben részt vett még az Út- Vasútépítő Vállalat a mélyalapozásnál, a 31. sz. Állami Építőipari Vállalat a szerkezet gyártásánál és összeszerelésénél, a Hűtőgépgyár a klímatechnikánál, és az ALUTRÖSZT a homlokzatburkolat gyártásánál. Az átadás 1976. április 2-án történt meg. 20 000 négyzetméterével ez volt akkoriban a legnagyobb hazai áruház. 9 osztályon több mint 30 részleg működött, a megnyitást követő első napon 101 pénztár és mintegy 800 dolgozó várta a vásárlók özönét. A közönség olyan újdonságokkal ismerkedett, mint a mozgólépcső, a pénztár-sorok új elrendezése, a lágy zene és a bevásárlókocsi használata. A számítás bejött: 100 nappal a megnyitó után bejelentették, hogy túl vannak az ötmilliomodik vásárlón.

Az épület többnyire kettő, néhol három emelet magasságúra készült. A kivitezelésnél igazodni kellett az akkoriban igen rövidnek számító, 34 hónapos építési időhöz és a budapesti kivitelezési lehetőségekhez is. Ezért az épület fő váza egy, az ipari épületek számára korábban kifejlesztett "TT" paneles vasbeton szerkezet lett. Ezt könnyűszerkezetes építési módok egészítették ki a térfalak, válaszfalak megépítésénél. A háromszintes pillérek 12 x 12 méteres elrendezésben álltak. A külső könnyűszerkezetes falakra került az áruház meghatározó arculati elemeként emlékünkbe vésődött hófehér alumíniumlemez burkolat. Az ALUTERV-es Preisich Katalin és Fernezei Sándor rögzítést nem igénylő, önmagukat befeszítő 2,4 x 0,6 méteres alutáblákat terveztek, az épület teljes külső borítása ezzel készült el. Ennek eredményeképpen egy, az emeleti szinteken ablakok nélküli, zárt kubus valósult meg. Az ablakmentesség szándékos volt, a kilátás hiányával is igyekeztek a vásárlók figyelmét az árukészletre terelni.

Az eladóterekben és a nagyobb igényességgel kivitelezett irodai helyiségekben "tardosi márvány", azaz vörös mészkő, illetve szőnyegpadló burkolatokon, fehér márvánnyal fedett falak között járhattunk. (Igaz, helyenként aztán szőnyegpadlóval burkolták a mészkő padlót, vagy éppen letapétázták a márvány falburkolatot.) Az OWA álmennyezet is fehér színben készült el. A nyílászárók eloxált alumínium kerettel, Hungaropan üvegezéssel készültek. A belső tér gépészetileg is kiemelkedő színvonalon készült el: a 70-es években még nem volt magától értetődő az itt megvalósított teljes körű klimatizálás. De beépítettek automatikus tűzjelzőt és sprinklert (esőztető tűzoltóberendezés) is. A mozgólépcsők, liftek, klímaberendezések, automatikus vezérlések által is képviselt műszaki felszereltség a tervezés idején szinte egyedülálló igényként jelent meg, hogy aztán a következő években általános követelménnyé váljon. A felső kategóriás pozicionálást jelzi az is, hogy az áruház mellé 400 személygépkocsit befogadó autóparkoló épült. Az épület közvetlen környezetének parkosítása - bár az eredeti tervekben hangsúlyosan szerepelt - gyakorlatilag elmaradt, sok zöldfelület ma sincs a területen.

Az áruház a rendszerváltás után a Tengelmann-csoporthoz került, majd 1999-ben összevonták a Centrum és a Skála hálózatot. Később egy kínai befektetőcsoporté lett a maradék, a budai Skála pedig 2005-ben az ING portfóliójába került, akik hamarosan bontásába kezdtek. Az új központ Allee néven az ING beruházásában már épül, átadása 2009 novemberére várható. Ennek tervezése az Egeraat-irodában kezdődött, a túlzott (bár az előírásoknak így is megfelelő) beépítés miatt azonban a fővárosi tervtanácsi vitán 2004-ben elbukott.

A megépülő változatot már a Finta Stúdióban tervezték, Fekete Antal vezetésével. Az áruház mögött a Kőrösy utca sétálóövezetté alakul majd, az egykori parkoló pedig zöldfelületként hasznosul majd. Az új épületegyüttes már nem csak áruházként funkcionál majd, lesznek benne irodák, vendéglők, könyvtár, mozi és - Simplon Udvar néven - lakások is. A Váli utcába a k3 irodaházat vagy az Aréna Cornert jegyző Lukács és Vikár tervezőpáros, a Bercsényi utcába a Kopaszi-gát felújítását és az egykori Energiagazdálkodási Intézet Novotel Budapest Danube szállodává átépítését is tervező t2a építésziroda tervezett lakóházat. A Kőrösy utca sétálóutcává alakul, a Bercsényi utcában pedig egy szakaszon a föld alá viszik az autóforgalmat. A közeli SZTK-val és iskolákkal együtt már megvan a remény arra, hogy valódi városközponttá fejlődjön a terület. A BME Bercsényi Kollégiumából kinézve szilveszterre gyökeresen más kép tárul majd elénk a néhány évvel ezelőttihez képest.

építészet, magyar építészet, budapest, papp géza, eea, finta stúdió, áruház, fekete antal, kovách istván, skála, újbuda, allee, erick van egeraat architects, budai skála, allée, epiteszet, magyar epiteszet Icon_print

budai skála cikkép

A budai Skála a megnyitáskor, 1976-ban - Fotó © MTI

Csehszlovák hét a budai Skálában - Fotó © MTI

Az 1986-os karácsonyi vásár dekorja a budai Skálán - Fotó © MTI

A budai Skála madártávlatból a lebontás előtt - Fotó © MTI

A budai Skála bontása - Fotó © Papp Géza

A budai Skála bontása - Fotó © Papp Géza

A budai Skála bontása - Fotó © Papp Géza

Képek a budai Skála életéről és haláláról

Az Allee bevásárlóközpont látványterve - kép © ING Real Estate

Az Allee bevásárlóközpont látványterve - kép © ING Real Estate

Az Allee bevásárlóközpont látványterve - kép © ING Real Estate

Az Allee mellett épülő lakótömb látványterve - kép © ING Real Estate

Az Allee bevásárlóközpont látványtervei

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317