Logomain

Pillantás egy világhírű szobrász otthonába

By Kovács Dániel 2009. január 30. 10:17

szerk at hg dot hu

Joseph Mallord William Turner, Anglia tán leghíresebb festője London egyik északnyugati kerületét, Chelsea-t választotta lakhelyül utolsó éveire. A negyed akkoriban, a 19. század közepén szegények és csavargók tanyája volt, de Turnernek így nap mint lehetősége nyílt gyönyörködni szeretett Temzéjében és a folyó víztükrének fényjátékaiban. Chelsea ma London egyik legdivatosabb és legdrágább környéke, így cseppet sem meglepő, hogy a felkapott brit szobrászok közt számon tartott Anish Kapoor is ideköltözött családjával. Az annál inkább, hogy Turner-hez hasonlóan Kapoor is a rejtőzés mellett döntött.

120130601-27858-1uk5uvc.gallery

Az 1954-ben Bombay-ban született, de a hetvenes évek óta Londonban élő és alkotó szobrász, Anish Kapoor feleségével két évtizeddel ezelőtt költözött a Notting Hill-re. A nagyméretű, expresszív szobrairól híressé vált alkotó gyakran dolgozik együtt építészekkel: nápolyi metrómegállóját például a nemrég elhunyt Jan Kaplicky műhelyével tervezte, míg New York-ban a svájci Herzog & de Meuron-nal állt össze. A Kapoor-család új otthonának megtervezéséhez is neves mestert, a dániai Fuglsang-múzeum épületével nemzetközi hírnévre szert tett Tony Frettont bízta meg. A két művész Kapoor első britanniai tárlata óta ismeri egymást, annak ugyanis a Fretton által tervezett Lisson Gallery adott otthont.

A tömb elrejti a világhírű művész otthonát a kíváncsi szemek elől, különleges oázist alakítva ki a mindössze 8x50 méteres telken. Az Old Church Street-en, ahová a ház főhomlokzata néz, nem könnyű észrevenni a változást. Mindössze a két új kapu tűnhet fel a 20. század elején épült, György-stílusú háromemeletes téglaház földszintjén: az egyik a garázsba, a másik egy passzázson keresztül a ház felé vezet. Az új tömböt ugyanis a meghagyott utcai épület mögött, a telek hátsó részén helyezték el, a hosszanti tengelyre szervezett térsort két apró udvarral megbontva.

A racionálisan tagolt, egy-kétszintes tömegekre bomló épületfolyam nagyvonalú, átlátható és átjárható, üvegfalakkal tagolt, mégis intim belső tereket rejt. Noha lehetőség lett volna rá, az intim hangulat megőrzése érdekében építész és megbízó egyetértett abban, hogy nem törekednek felfelé.A fénycsapdaként működő belső udvarok és a felülvilágítók így is természetes fénnyel töltik meg a szobákat. Az egyszerű eszközökkel és gazdaságos anyagokkal kialakított belső terek és a számos műalkotás nem egy helyütt kétségessé teszi: családi házban vagy kortárs galériában járunk?

A felhasznált anyagok, amelyek teljes palettáját már a nagyvonalú előtér felvonultatja, csak erősítik a kettős érzést. A nagyvonalú üvegfelületek mellé ugyanis mézszínű Hopton-Wood-kő és szürke derbyshire-i Mandale Fossil mészkőfelületek kerültek: ez a két természetes ásvány igen népszerű volt a 19-20. századi brit szobrászai között, sőt, az utóbbit használták a nemrég példásan helyreállított londoni Royal Festival Hall belső tereiben is. A Hopton-Wood követ, amelyet az építész Fretton egyenesen „a klasszikus modern plasztika anyagaként” jellemez, a napsütötte padlófelületeken alkalmazták. Ugyanez a gondolkodásmód vezetett a Kapoor által is előszeretettel használt rozsdamentes acél alkalmazásához a lakás olyan apró, de jelentős részleteinél, mint a kilincsek és korlátok.

A ház ugyanakkor nem műalkotásnak, hanem családi otthonnak készült. „Számomra az építészet a fény, a tér, a mérték és az anyag esszenciája. Nem akarok egy építész által tervezett szoborban élni” – válaszolja Kapoor a Guardian kritikusa, Jonathan Glancey kérdésére.

Chelsea, ahol egy 1921-es cenzus alapján ezerből kilenc lakos művész volt, ma az ingatlanosok fellegvára. A divatos kerület árai olyan magasra szöktek, hogy még a Chelsea College of Art and Design is elköltözött Westminsterbe. A Kapoor-család térhódítása minden bizonnyal nem fordít ezen a tendencián: de egy négyszáz négyzetméteres telekre visszavarázsolja az aranykort.

Fotók: Helene Binet, Tony Fretton Architects

építészet, egyesült királyság, nagy-britannia, london, anglia, tony fretton, anish kapoor, chelsea, családi ház Icon_print

Tony Fretton Architects: Anish Kapoor családi háza, London

Tony Fretton Architects: Anish Kapoor családi háza, London

Tony Fretton Architects: Anish Kapoor családi háza, London

Hg_pasaret_szponzor_title
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317