Logomain

Hiánypótló emlékművek a holokauszt áldozatainak

By Rénes Judit 2009. január 28. 10:40

szerk at hg dot hu

Topographie_des_terrors_x220130601-27858-1bdh4fe.gallery

A berlini Topographie der Terror új tájékoztatóközpontjának terve

Jaroslaw_kozakiewiczszellemekhidja_x220130601-27858-579c55.gallery

Jaroslaw Kozakiewicz Auschwitz-Birkenauba tervezett Szellemek hídja c. alkotása Budapesten is látható volt

Zsidomartirokemlekmuve_vargaimre_x220130601-27858-6ikag6.gallery

A Zsidó mártírok emlékműve Varga Imrétől a Dohány utcai zsinagóga udvarán

Cipokadunaparton_pauergyulaescantogay_x220130601-27858-158xabf.gallery

Cipők a Duna-parton Pauer Gyulától és Can Togaytól

Holocaustmemorial_raimundkoch_berlin20130601-27858-7kvk7c.gallery

Az európai zsidók emlékműve Peter Eisenmantól Berlinben

Tora_ontottbronzszoborayadvashememlekparkbol_marcelleelfenbeinswergold_wiki20130601-27858-2unopj.gallery

Marcelle Elfenbein Swergold bronzszobra a jeruzsálemi Yad Vashem holokauszt-emlékparkban

Fallenleaves_willsterflickr20130601-27858-7jxarv.gallery

Lehullott levelek:10 ezer rozsdás vas arc Libeskind berlini Zsidó Múzeumában

Aldozatokemlekfala_x220130601-27858-16bxqkk.gallery

Az Áldozatok Emlékfala a budapesti Holokauszt Emlékközpontban

Németország mindenkinek példát mutat az egykori bűnök feldolgozásának terén.

Az Auschwitz-Birkenau haláltábor felszabadításának 64. évfordulóján, január 27-én világszerte mécsesgyújtással és rendezvényekkel emlékeztek meg a holokauszt közel hatmillió zsidó, százezres nagyságrendű roma és más jelentős számú áldozatáról. A budapesti ünnepséget a Páva utcai Holokauszt Emlékközpont szervezte, amelynek keretében az intézmény igazgatója megnyitotta a hazai Holokauszt-emlékévet. Európában újabb emlékművek gondoskodnak arról, hogy a XX. század sok tekintetben ma is felfoghatatlan és több országban társadalmilag feldolgozatlan intézményesített népirtása ne merüljön feledésbe. Az itáliai Nardóban nemrég adták át a világ első, a Palesztinába tartó 150 ezer zsidó menekült emlékének szentelt múzeumot, míg Berlinben javában épül a Topographie des Terrors új látogatóközpontja. A német főváros vezetése hiánypótló holokausztközpont felállításáról határozott az eutanáziaprogramban elpusztítottak tiszteletére, és végre elindult a roma-szinti áldozatok emlékművének kivitelezése is.

Az ENSZ Közgyűlése 2005-ben nyilvánította január 27-ét, a legnagyobb halálgyár felszabadításának évfordulóját Nemzetközi Holokauszt Emléknapnak. Az egyhangúlag elfogadott határozat hangsúlyozza "az emlékezés és a tanítás kötelességét", hogy a jövő nemzedékei megismerjék a hatmillió zsidó, több százezer roma és más likvidálásra ítélt csoportokban ugyancsak nagyszámú áldozatot követelő náci tömeggyilkosságok történetét. A nemzeti emléknapról ettől függetlenül, saját hatáskörben döntenek az államok. Izrael 1951 óta, Nagy-Britannia 2001-től, Németország 1996 óta emlékezik meg a szervezett népirtás során elpusztultakról. Magyarországon 2001-től április 16-án, a kárpátaljai első zsidó gettó felállításának évfordulóján rendezik meg a nemzeti emléknapot.

A budapesti Holokauszt Emlékközpont 2004 óta működik a Páva utcai zsinagógában és az új épületszárnyban, amely Mányi István tervei alapján készült. Udvarán, az épületet körülölelő 8 méter magas fal belső oldalán a Zsótér László grafikusművész tervezte üvegfalra különleges lézeres technikával vésték be a magyarországi áldozatok nevét, és itt áll az Elveszett Közösségek Tornya is. Ezen az üvegtornyon 1441 település neve olvasható, azoké a helységeké, ahol az 1944-ben hatósági erőszakkal véghezvitt deportálások miatt ma nincs zsidó közösség. A központ állandó kiállítása a magyar zsidók és a romák szenvedéseit, üldöztetését és legyilkolását eleveníti fel. Az intézmény idén tematikus havi blokkokra bontott egész éves programsorozattal emlékezik meg a magyarság tragédiáját jelentő hazai vészkorszak 65. évfordulójáról. A Holokauszt-emlékévet az Elveszett együttélés című kiállítást bemutató tárlatvezetés után Martinkovits Judit ügyvezető igazgató nyitotta meg.

A világhírű holokausztemlékművek, -múzeumok és parkok, így például a jeruzsálemi Yad Vashem vagy a Daniel Libeskind tervezte berlini Zsidó Múzeum sorát koncepcionálisan és építészetileg egyaránt figyelemreméltó új alkotások gyarapítják. Jaroslaw Kozakiewicz lengyel művész az Auschwitz-Birkenau Múzeumba tervezett fával burkolt különleges gyalogoshidat a kiállítótermek és a park között. A saját hossztengelye körül 180 fokban elcsavarodó, megemelt pallós építmény jelképes formában kapcsolja össze a fájdalom és veszteségek helyét a pihenésre és rekreációra szánt területtel, megtestesítve az életből a halálba, illetve a halálból az életbe vezető átjárót. A hagyományos felfogással szakító Szellemek hídját – az auschwitzi magyar holokauszt-emléktárlatot rendező és Kozakiewicz hazai kiállítását megnyitó Rajk László szavaival élve: a „hasznos emlékművet” – két évvel ezelőtt a Platán Galériában mutatták be.

Az elmúlt hetekben különleges tematikájú intézmény nyitotta meg kapuit a Nardo melletti Santa Maria del Bagnóban, az olasz „csizma” csücskében. A Museo della Memoria e dell' Accoglienza (Az Emlékezés és Befogadás Múzeuma) ugyanis az első holokauszt-emlékmúzeum a világon, amely a haláltáborok poklát túlélt, majd a brit mandátum alatt álló Palesztinába tartó 150 ezer zsidó helybeli tartózkodásának állít emléket. A városban 1943 és 1947 között fenntartott, az adott körülmények között emberséges életet biztosító menekülttábor lakói közül később többen világhírre tettek szert, immár izraeli állampolgárként. Itt élt Ben Gurion és Golda Meir jövőbeli miniszterelnök, valamint Mose Dajan védelmi miniszter is. A múzeum legfőbb ékességét a romániai születésű képzőművész, Zivi Miller eredeti szépségükben helyreállított, a reményt és az újrakezdést megjelenítő falfestményei jelentik. A római főrabbi, Riccardo Di Segni a megnyitón elismerését fejezte ki az új intézménynek, amely kulcsszerepet játszik az intolerancia ördögi körének megtörésében.

Ami a múlthoz való viszonyt és a kollektív szembesülés folyamatát illeti, Németország hozzáállása példaértékű lehet minden nép számára; ezt másfél éve éppen Nádas Péter emelte ki a New York Times-nak adott interjújában. A náci bűnök emlékének feldolgozását segítve országszerte emlékhelyek, múzeumok és közösségi programok százai működnek, bár létrejöttüket gyakran nem kísérte konszenzus. Peter Eisenman amerikai sztárépítész 2711 betontömbből álló „labirintusát”, amely a meggyilkolt európai zsidók tiszteletére épült, mindvégig heves viták övezték, és mostanáig nem volt emlékhelye a német fővárosban a holokauszt roma származású, meleg vagy fogyatékos áldozatainak sem. 

A deportálást és a haláltáborok működését megszervező Gestapo és SS volt székházainak helyén azonban már elkészült az alapszerkezete a Topographie des Terrors 2010-ben átadásra szánt új dokumentációs és tájékoztatóközpontja. A négyzet alaprajzú üvegépületben a kiállítás mellett a harmadik birodalom húszezer kötetes történelmi könyvtára kap helyet. A német Ursula Wilms tervei alapján, 23 millió eurós költséggel épülő múzeumpavilon legfőbb erénye a könnyedség lesz, és ezzel is ellentétét képezi a terrorszervezetek egykori bombasztikus főhadiszállásainak. Eredetileg egy valódi nagyágyút, a svájci Peter Zumthort bízták meg a központ megtervezésével, de az anyagiak és a kivitelezés nagyságrendje végül 1994-ben visszakozásra késztette az építőket. 

Berlin következetesen végigviszi szándékát, hogy méltó módon emlékezzen meg a holokausztban érintett összes csoportról. Múlt héten politikusok, tudósok és az áldozatok érdekeit képviselő szervezetek határoztak arról, hogy a Tiergartenstrasse 4. szám alatti történelmi telken, a Berlini Filharmónia közelében a szívet és az értelmet egyaránt megható állandó emlékmű épüljön az eutanáziaprogramnak nevezett tömeggyilkosság áldozatainak. A T4-es számot viselő terv keretében módszeresen likvidálták, illetve kényszersterilizációnak és egyéb brutális beavatkozásoknak vetették alá a gyógyászati intézményekbe és szanatóriumokba „beutalt”, lelkileg és szellemileg sérült embereket. Németországban a friss kutatási adatok szerint 300 ezerre tehető azok száma, akiket a nácik mint „életre méltatlanokat” tettek el az élők sorából. Az áldozatok emlékét 2008 júliusa óta tábla őrzi, az új központ tervei pedig a következő hónapokban ölthetnek konkrétabb formát.

Még 1992-ben született döntés a roma és szinti áldozatok emlékművének építéséről, ám a kivitelezést sajátos módon éppen az érdekvédelmi szervezetek közti viták akadályozták. A Reichstaggal átellenben emelendő monumentum Himmler 1942-es rendeletétől datálva, kronológiai sorrendben mutatja be a deportálás és a megsemmisítés folyamatát. Egy hónappal ezelőtt viszont végre elindulhatott az építkezés, amelynek horderejét jól érzékelteti, hogy a hivatalos ceremónián részt vett Bernd Neumann kultuszminiszter és Klaus Wowereit polgármester is. Az emlékművet Dani Karavan izraeli képzőművész tervezte egy tizenkét méteres gránitlemezen szétterülő kerek tenger formájában. Az áldozatok érdekvédelmi szervezeteinek nem a vizuális koncepció, hanem Roman Herzog volt német államelnök idézetének bevésése ellen volt kifogásuk, ugyanis a szöveg szerintük distinkció nélkül egyenlőségjelet vont a zsidó holokauszt és a roma-szinti népirtás közé. Az időközben megkötött kompromisszum értelmében a meggyilkoltak névsorát külön dokumentációval pontosítják, a szavak pedig Santo Spinelli roma zenésztől származnak. Az áldozatok számát bizonyos kutatók százezerre, mások legalább kétszázezerre teszik, de közel félmilliós becslések is léteznek.

építészet, budapest, róma, zsidó, emlékmű, berlin, emlékmúzeum, holokauszt, áldozat, emléknap, holokauszt emlékközpont, nardo, museo della memoria e dell'accoglienza, roma, náci, auschwitz, haláltábor, népirtás, eutanáziaprogram, ursula wilms, topographie des terrors, jaroslaw kozakiewicz, szellemek hídja, dani karavan Icon_print

A berlini Topographie der Terror új tájékoztatóközpontjának terve

Jaroslaw Kozakiewicz Auschwitz-Birkenauba tervezett Szellemek hídja c. alkotása Budapesten is látható volt

A Zsidó mártírok emlékműve Varga Imrétől a Dohány utcai zsinagóga udvarán

Cipők a Duna-parton Pauer Gyulától és Can Togaytól

Az európai zsidók emlékműve Peter Eisenmantól Berlinben

Marcelle Elfenbein Swergold bronzszobra a jeruzsálemi Yad Vashem holokauszt-emlékparkban

Lehullott levelek:10 ezer rozsdás vas arc Libeskind berlini Zsidó Múzeumában

Az Áldozatok Emlékfala a budapesti Holokauszt Emlékközpontban

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317