Logomain

Fel nem épült Budapest: 2008, - a semmi éve

By Martinkó József 2008. december 29. 13:08

szerk at hg dot hu

Ujterv___nagy20130601-27858-7jnquk.gallery

Dísz tér kis péter galéria 2

Blaha_50020130601-27858-36egvz.gallery

A Blaha Lujza téri Europeum szálloda és irodaház

Boscolo_50020130601-27858-136e99h.gallery

Boscolo – New York palota Hotel

Clark_50020130601-27858-9sxipb.gallery

Clark Ádám téri foghíj

Kormanyzatinegyed_50020130601-27858-1hoju78.gallery

A Kormányzati negyed látképe lett volna

Parisi_aruhaz_50020130601-27858-14jzvp1.gallery

Divatcsarnok az Andrássy úton

Tozsdepalota_50020130601-27858-1w63uoh.gallery

Tőzsdepalota

Varkert_50020130601-27858-dv3np9.gallery

Várkert

Varkert_b20130601-27858-ocyp65.gallery

Rác fürdő

Magazin_fel_enm_epult20130601-27858-hjsmbm.gallery

Fel nem épült Budapest magazin

Kozgazzal_m20130601-27858-bmbvw4.gallery

Az állomás építési területe a Közgáz palotájával.

Fovam_mozgolepcso_m20130601-27858-1epkq48.gallery

A Fővám térről levezető mozgólépcső járata.

Fotozas_m20130601-27858-1eu5pyd.gallery

Felfelé és lefelé álmélkodók egy lyuk mellett...

Godor_felulrol_m20130601-27858-15rq6gw.gallery

...és az állomás feltáruló szerkezete a lyukban, azaz a leendő tetőnyílásban.

Leereszkedes_m20130601-27858-1ae3f20.gallery

Ereszkedés a nyúl üregébe.

Lepcso_m20130601-27858-19ckt6p.gallery

A levezető, kissé ingatag lépcső.

Belso1_m20130601-27858-1hjsg9c.gallery

Feltárul a különleges látvány.

Koztes_szint_m20130601-27858-odc5pz.gallery

Balra a nyílás, ahova a mozgólépcső beérkezik.

Belso2_m20130601-27858-9d8611.gallery

Néhány gerendát csak a legvégén betonoznak a helyére.

Alagut_a_falban_m20130601-27858-1gtie5v.gallery

Legalul a falon már kivehető, hol érkezik majd be a metróalagút.

Gepek_m20130601-27858-1dqfpci.gallery

Ismeretlen funkciójú masinák a gödör alján.

Finta_m20130601-27858-1l1t4tx.gallery

Tervező a felszínen.

Galeria_fovam20130601-27858-16snld1.gallery

Fővám tér metró galéria

Így év végén, immár harmadik alkalommal, összeállítást készít a hg.hu azokról a nagyobb szabású beruházásokról, amelyek befejezését az adott évre ígérték építtetői, ám tervükhöz képtelenek voltak tartani magukat. A cikk megírása közben nehéz lett volna nem észrevenni, hogy már a tavalyi évben is érezhetően lassuló fejlesztési kedv és akarat utolsó momentumai is tűnni látszanak. Ennek a folyamatnak a következményeképpen, ha 2007-et az "elfecsérelt lehetőségek évének" tituláltuk, akkor 2008 méltán érdemli ki, a "a nagy semmi éve" titulust.

A négyes metró klasszikusnak nevezhető építéstörténete mellett, az elmúlt évek összeállításainak vissza-visszatérő tétele volt a budai alsó rakpart rekonstrukciójának, az EU milliárdjaival támogatott csepeli szennyvíztisztító építésével összefüggő ügye. Évek teltek el annak a tervnek a dédelgetésével, miszerint a főgyűjtő megépítésével párhuzamosan a rakpart forgalmának radikális csökkentése, egy Duna parti sétány kiépítése is együtt járhatna. Az előkészítéssel, tanulmánytervek és szakértői vélemények készítésével eltöltött harcos évek után végül minden marad a régiben: egy nagy cső került az alsó rakparti aszfalt alá, ami bár jótékonyan hat majd a Duna vízminőségére, ám egy Duna parti andalgás esélyét nem növelte jelentősen. A hangzatos jelszavak ellenére, tehát a Duna Budapest életében továbbra is csak mint képeslapi látványelem, reklámtétel lehet jelen, természetes zöld folyosóként nem funkcionálhat.

A Duna part környékén maradva mondható, hogy a Tabán sarkán zajló Rác fürdő bővítése, rekonstrukciója bár üdvös lendületet kapott Dévényi Tamás "újsütetű" vezetőtervező és munkatársainak belépésével, ráadásul az építés alatt álló szállodai szárnyak esztétikai minősége is sokat javult, ám az építés továbbra is több éves csúszásban van. Ha 2009-ben most már valóban el is készül a projekt, kevés biztos tudható a látványtervek szintjén már a közvélemény előtt is megfuttatott Gellért hegyi sikló, Citadella fogadóállomás tervekből.

Úgy tűnik az idén Főépítészi Életmű Díjjal is kitüntetett Aczél Péter építész irányította I. kerületi építésügy hatásosan állt ellen a Ybl-féle Várkertbazár, Budapest talán legmostohább sorsú műemlékének megújításának ügyében. A szakmai körökben magasan jegyzett Bánáti és Hartvig Iroda, valamint a Millenáris Park kertjeit jegyző Új Irány Csoport, illetve a fenntartásban, működtetésben is érdekelt beruházó elképzelései a kerület döntéshozóiban akkora riadalmat keltett, hogy valószínűleg évekig pusztulhat még tovább a főváros ezen unikális pontja.

Ám nem ez volt a legnagyobb skalpja idén Budavár önkormányzatának. A Fidesz jelöltjeként, immár harmadik ciklusában polgármesterként funkcionáló, a Fidesz parlamenti képviselőjeként is dolgozó Nagy Gábor Tamás és a kerületi képviselők többségi szavazata, végül változtatási tilalmat elrendelve akadályozta meg, hogy a háború óta romokban álló Szent György téri volt Honvéd Főparancsnokság átépülve megújulhasson. A többszöri pályáztatás után is a építész-, és műemlékes szakmát ringlispilbe ültető szövevény politikai játék után, a még Magyar Bálint vezette NFÜ által az EU-tól megkapott 11 milliárd forintnyi fejlesztési pénzt is veszni hagyó Budavár, szakmai kifogásokat szajkózva hiteltelenített el építészeket, ugrasztott össze kollégákat. A Szent György tér ügye ezzel méltán lett az év negatív szenzációja, ami mellett csak az egykori pesti zsidó negyed ingatlanbotrányában résztvevő Erzsébetvárosi liberális képviselő úr, ügyvéd- és értékbecslő urak ügyei említhetőek.

Budavárnál maradva idén derült ki, hogy nem a nyertes pályázat, sőt valószínűleg nem a pályázaton részt vett művek valamelyike fog megépülni a Clark Ádám tér tizenéves sarok-foghíján. A beruházónak ugyanis az építész ítészek döntésével szemben üzemeltetési és érzelmi kifogásai is vannak. Így bár hosszas egyeztető tárgyalások után, de a Lánchíd hídfője és az Alagút bejárata között található pompás telek beépítésének ügye tovább húzódik, bár akár már építkezhetnének is. A legújabb szakmai pletykák szerint a beruházó háttértárgyalásokat kezdett a világ egyik legismertebb építészének irodájával, de ezek állásáról semmiféle megbízható információ nincsen.

Budán maradva megemlíthető, hogy idén újabb problémák adódtak a metró Gellért téri területén, ami komoly statikai aggályokat is felvetett, a Műszaki Egyetem főépületén látható repedésekkel összefüggésben. Annyi tudható, hogy a bő 500 milliárdos beruházás minden határideje újabb módosítás alá esett 2008-ban is. Ugyanakkor idén nem sokat látunk sem a Moszkva tér megújítása, sem a XII. kerületi Böszörményi út gyalogos zónává tétele, sem a Bartók Béla úton meghirdetett kulturális "tengely" ügyében. Idén sem bontották le az építési engedély nélkül épült turul szobrot a Nagyenyed utca végén, de az egészségügyi reform átszervezései miatt immár bő éve hozzá sem nyúltak az Budai Sportkórház 80%-ban kész, százmilliókba kerülő Alkotás úti épületéhez sem.

Pestre átérve és az ellendrukkerek idegeit megnyugtatandó kijelenthető, hogy tapodtat sem mozdult előre idén sem egy pesti felhőkarcoló megépítésének ügye, sem a Hungária gyűrűn kívül, sem más helyszínen. Bár a Teve utcai rendőr főkapitányság épülete melletti parkoló, Finta József irodája által tervezett toronnyal történő beépítésével kitartóan kampányolt a Raiffeisen ingatlanos divíziója, sőt Hani Rashid, az Asymptote iroda építész zsenije is letette egy "zsiráfként" emlegetett ikertorony tervét a Váci út 190-es számú telkére, de néhány tervtanácsi konzultáció után idén már nem nagyon esett róla szó.

Az Orco ambiciózusnak szánt, tulajdonképpen szimpatikusan bátor beruházásai egyébként is nagy bajba kerültek 2008-ban. Kissé csúszik, bár elkészül a volt Divatcsarnok rekonstrukciója Tiba János építész irányítása alatt. Lassan halad ugyanakkor a Vörösmarty tér sarkán található egykori Tőzsdepalota rekonstrukciója, míg a Szervita térre szánt, Zaha Hadid és Patrik Schumacher, magyar részről Váncza László és munkatársai által tervezett, sok tervtanácsi fordulót megélt "gombóca" helyén még el sem kezdték bontani Szabó István építész hetvenes évekbeli iroda-, parkolóházát. Az Orco csőd közeli állapota egyébként már a globális pénzügyi válság hazai begyűrűzéséről is tudósít.

Pesten maradva az Úttörő áruház és egyéb épületek nem éppen örvendetes bontása után építeni kezdett First Site Hotel és Irodaház, melyet a TerraConsult fejleszt, és tervezője Maczelka László, a Materv építésze, ugyancsak csúszásban van az eredeti határidőkhöz képest, mint ahogyan a már a tavalyi listánkra is felkerült, építészetileg teljességgel érdektelennek mutatkozó, de a Blaha Lujza tér vizuális arculatát már most is uraló Europeum szálloda és irodaház az egykori Szabadnép Székház hűlt helyén. Innen csak egyetlen sarok a látványtervei alapján Budapest egyik legizgalmasabb modern homlokzatát mutató Boscolo–New York palota Hotel hátsó traktusa, amit az olasz Massiomo Iosa Ghini tervezett, de átadása erősen csúszik.

Végére hagytam, bár 2008 január eleji dátuma miatt előre kellett volna vennem a Nyugati Pályaudvar mellé tervezett Kormányzati Negyed, azóta a Holcim Alapítvány zöld-építészeti díjában részesített beruházásának felfüggesztését, majd törlését. A már kezdetektől sok sebből vérző, ám egy nagy nemzetközi pályázaton kiválasztott, építészetileg csaknem konszenzusos terv természetesen a politika kereszttűzében, és a PPP rendszerű kivitelezői pályázat körüli hercehurcába darálódott be. Bár 2000 környékén még a Fidesz-Kisgazda kormány is látott racionális logikát egy Kormányzati Negyed megépítésében, addig a 148 milliárd forintra taksált, Janesch Péter, Kengo Kuma és a Team 0708 fiataljai által tervezett megoldás úgy tűnik végképp lekerült az asztalról. 

Bár Gyurcsány Ferenc és Orbán Viktor legutóbb általános meglepetést okozva egyetértett abban, hogy az azóta kitört pénzügyi válság menedzselésé során évi 600-800 milliárd forintnyi megrendelést kell adni a hazai építőiparnak az IMF és az EU gazdaságélénkítő hiteléből, a célok nem éppen világosak. Ráadásul elhagyva a főváros "fel nem épülésének" témáját kissé és a pécsi 2010 Európa Kulturális Főváros építészeti projektjeinek sorsát látva megjegyezhető, hogy nálunk az építés, illetve a nem építés nem pénzügyi, hanem politikai kérdés elsősorban.

Icon_print

Dísz tér kis péter galéria 2

A Blaha Lujza téri Europeum szálloda és irodaház

Boscolo – New York palota Hotel

Clark Ádám téri foghíj

A Kormányzati negyed látképe lett volna

Divatcsarnok az Andrássy úton

Tőzsdepalota

Várkert

Rác fürdő

Fel nem épült Budapest magazin

Az állomás építési területe a Közgáz palotájával.

A Fővám térről levezető mozgólépcső járata.

Felfelé és lefelé álmélkodók egy lyuk mellett...

...és az állomás feltáruló szerkezete a lyukban, azaz a leendő tetőnyílásban.

Ereszkedés a nyúl üregébe.

A levezető, kissé ingatag lépcső.

Feltárul a különleges látvány.

Balra a nyílás, ahova a mozgólépcső beérkezik.

Néhány gerendát csak a legvégén betonoznak a helyére.

Legalul a falon már kivehető, hol érkezik majd be a metróalagút.

Ismeretlen funkciójú masinák a gödör alján.

Tervező a felszínen.

Fővám tér metró galéria

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317