Logomain

2008: az építészet legjava

By Kovács Dániel 2008. december 28. 09:53

szerk at hg dot hu

Magazin20130601-27858-cp1l2.gallery

2008 best of építészet magazin

Cikkep20130601-27858-os9tpb.gallery

2008 best of építészet cikkép

Peking_kozponti20130601-27858-p7gbii.gallery

Herzog & de Meuron: Központi olimpiai stadion, Peking

Peking_uszo20130601-27858-1qvidyj.gallery

CCDI - PTW: Olimpiai úszóstadion, Peking

Peking_cctv20130601-27858-d0ru1j.gallery

OMA: A kínai állami televízió székháza, Peking

Dubai_repter20130601-27858-13q3a63.gallery

Dar Al-Handasah Consultants: A dubai nemzetközi reptér hármas terminálja

Kalifornia20130601-27858-10bel43.gallery

Renzo Piano Building Workshop: California Academy of Sciences, San Francisco

New_museum20130601-27858-17q824n.gallery

SANAA: New Museum of Contemporary Art, New York

Paul_rudolph20130601-27858-1kwfkph.gallery

Gwathmey Siegel: Paul Rudolph Hall, New Haven

Los_angeles20130601-27858-7se7mf.gallery

Coop Himmelb(l)au: High School No. 9., Los Angeles

Oslo20130601-27858-5ie318.gallery

Snohetta: Operaház, Oslo

Pei_doha20130601-27858-jdspnf.gallery

I. M. Pei: Az Iszlám Művészet Múzeuma, Doha

December végén vegyes érzelmekkel búcsúzkodhatunk az óévtől. Míg 2008 első hónapjainak legégetőbb vitáit a fenntarthatósághoz vezető utak és az ökoépületek esztétikumának olaja szította, az esztendő végére ezeknél sokkal súlyosabb gond: a gazdasági válság vált a fő beszédtémává. Akár temette a sztárépítészetet, akár csak a nadrágszíj meghúzásáról beszélt, mindenki egyetértett abban, hogy a gyökeres változások elkerülhetetlenek. A minden eddiginél több lefújt nagyberuházás, a sorra bezáró építészirodák, a nehézségekkel küszködő beruházók egyik napról a másikra mindenkit szemléletváltásra kényszerítettek. Bár a válság pillanatában hajlamosak vagyunk túlzottan sötéten látni a helyzetet, 2008 alighanem hosszú időre a prosperáló békeidők utolsó bő esztendejeként marad emlékezetes.

Ezt tükrözi az építészeti termés is, amelynek itt összeválogatott tíz főműve költséges relikviái a virágzó globális gazdaságnak. Felük a kortárs építészet történéseit mindinkább meghatározó Kínában és a Közel-Keleten emelkedik, négy épület (köztük egy helyreállítás) az Egyesült Államokból származik, míg kontinensünkről mindössze egy került be a válogatásba. (Igaz, a tíz épület fele európai építészek munkája.) Ez korántsem színvonalbeli különbségről, mint inkább aktuális trendekről árulkodik. Kína a 2008-as olimpiával az építészet terén is bizonyítani kívánt, míg Európában egyre inkább az érzékeny, racionális, a hely és az idő tényezőit is figyelembe vevő építészet veszi át az uralkodó szerepet - ehhez elegendő végiglapozni a Mies van der Rohe-díj idei pályázóit. A tízes listát a nemzetközi sajtó mérlegelésével, és amennyire lehetséges, a változások irányát jelezni kívánva állítottuk össze.

Olimpiai Központi Stadion, Peking

Eddigi történetének legnagyszabásúbb nemzetközi eseményére készülve Peking félretette az országot egybekovácsoló nacionalizmust, és a világ legismertebb építészeit invitálta meg, hogy pénzt és energiát nem kímélve megépítsék, amire otthon lehetőségük sem lenne. Az elmúlt években a nemzetközi toplista élére került svájci páros, Jacques Herzog és Pierre de Meuron együttműködve Ai Weiwei kínai képzőművésszel a pekingi központi stadion lírai, ugyanakkor masszív és impozáns fémszövetével, látványos, multifunkcionális tereivel a kortárs építészet meghatározó darabját rakta le az asztalra – függetlenül attól, hogy etikailag helyesen-e vagy sem.

Olimpiai úszóstadion, Peking

A kínai olimpia sikerének egyik titka, hogy az épületeket kivétel nélkül példásan utóhasznosították (ellentétben Athénnal, ahol nagyrészt üresen állnak), és hogy a helyiek a pozitív, az olimpiát össznemzeti érdekként megmutató propaganda hatására a sajátjuknak tudták elfogadni azokat. Az úszódöntőknek az ausztrál PTW és a kínai CCDI együttműködésében tervezett helyszíne, Michael Phelps aligha felülmúlható rekordsorozatának tanúja ma már a kínai főváros legnagyobb nyilvános uszodájaként működik; izgalmas, a cornwalli-i Eden Project megoldásait továbbfejlesztő (és csupán az olcsó kínai munkaerő miatt gazdaságos) strukturális megoldásai miatt pedig Peking építészeti látnivalói közé is bekerült.

A kínai állami televízió székháza, Peking

A holland Rem Koolhaas és az általa dirigált OMA-AMO hadihajóként tör előre az architektúra nemzetközi vizein; Pekingben az olimpiára időzítve felépített felhőkarcolója újabb tabukat döntöget a statika és az építészeti szemiotika terén. A CCTV-székház amellett, hogy Peking új, hi-tech köntösének legszebb ékköve, a kevés, valódi ellentmondásokat szító kortárs épület egyike: esztétikuma ugyanis joggal tűnik megkérdőjelezhetőnek az kínai művészet és ipar évezredes tradícióin edzett szemnek, ellentétben például Paul Andreu alkotásával, az üveg-acéltojásba bújtatott új nemzeti színházzal. A tévészékház, Koolhaas eddigi legnagyobb épülete még sokáig beszédtéma lesz a kínai határokon belül és kívül is.

A nemzetközi reptér hármas terminálja, Dubai

Másfélmillió négyzetméterével a Dubai International Airport idén októberben használatba vett hármas terminálja a világ legnagyobb reptéri épülete, mintegy harmadával múlva felül az addigi rekordert, a Foster & Partners 2008 nyarára, az olimpiára időzítve elkészült pekingi terminálját. Míg Sir Norman Foster az építészvilág közismert alakja és a high-tech nagyberuházások globális jelentőségű iparosa, a több mint 4,5 milliárd dollárba került dubai építményt a nyugati világban ismeretlen Dar Al-Handasah Consultants tervezte. Irdatlan paramétereivel, csillagászati árával, hatalmas befogadóképességével, de még az nevenincs tervező egekbe menesztésével is a dubai hármas terminálról ordít: a méretet olykor túlzottan is lényegnek tekintő öbölmenti kisállamok még évekig főszerepet követelnek a világ építészeti színterén.

California Academy of Sciences, San Francisco

Tíz évig készült és félmilliárd dollárba került, de megérte: a világ legzöldebb múzeumának tartott California Academy of Sciences többek között akváriumnak, planetáriumnak, természettörténeti múzeumnak és egy négyemeletes esőerdőnek ad helyet növényekkel borított, egy hektáros teteje alatt. Az olasz Renzo Piano épülete a legmagasabb minősítést érte el az Államok környezetvédelmi skáláján, ami azt jelenti, hogy a fenntarthatóság követelményeinek minden egyes eleme eleget tesz, a bicajtárolóktól a padlófűtésig.

New Museum of Contemporary Art, New York

A Brewery a Nagy Alma feltörekvő művészeti központjai közé tartozik, és ezen sokat lendített a New Museumnak a japán SANAA által tervezett épülete. A fémdobozokból rakott, költőien bizonytalan vonalú torony finoman egyensúlyoz a környék történelmét visszhangozó ipari építészet és a doktríner múzeumi „fehér kocka” között, ráadásul, ellentétben e lista legtöbb tagjával, nem is került elképesztő összegekbe. A New Museum tán a legjelentősebb az év örvendetesen gazdag kínálatából a hasonlóan kisméretű, igényes és letisztult építészeti megfogalmazású kulturális beruházások terén; gondoljunk például Tony Fretton Fuglsang-múzeumára, a Tham & Videgard Hansson kalmari művészeti múzeumára, a BIQ liverpooli Bluecoat-bővítésére vagy David Chipperfield Saint Louis-i és David Adjaye denveri múzeumépületeire.

Paul Rudolph Hall, New Haven

Az év egyik legfontosabb helyreállítása tendenciaváltozást jelző mivolta miatt érdemel említést: ez a Yale egyetemi kampuszának 1963-ból származó épülete, a művészeti és építészeti kar újabban Paul Rudolph Hall néven emlegetett otthonának felújítása. Az elkészültekor korszakalkotó műalkotásként ünnepelt, magazincímlapokat megjárt ház a nyolcvanas-kilencvenes éveket csak azért élte túl, mert nem volt pénz a lebontására. Az univerzitás Robert A. M. Stern dékán irányításával zajló átfogó rekonstrukciója azonban felismerte a Gwathmey Siegel által tervezett épület értékeit, és az eredeti formához méltóan újította fel az épületet, eltüntetve az 1969-es tűzvész okozta károkat is. A műemléki gondosságú rekonstrukció azt jelzi, hogy az 1960-70-es évek architekturális értékei lassan, de biztosan bevonulnak a építészettörténeti kánonba.

High School #9, Los Angeles

Két számottevő ház: Rafael Moneo Miasszonyunk-katedrálisa és Frank O. Gehry koncertterme szomszédságában áll a Coop Himmelb(l)au hatéves munka után, az év végére elkészült művészeti középiskolája. Los Angeles autópályák és kereskedelmi központok meghatározta, zűrzavaros urbanisztikájában az önfejűségig markáns High School #9 újfent bizonyítja, hogy a dekonstruktivizmus a 21. század számára is tartogat mondanivalót. Közép-Európa globális mércével legjelentősebb építészirodája már a BMW Welt épületével jelentős nemzetközi sikereket aratott, és dél-koreai, frankfurti, lyoni terveik azt jelzik: Wolf D. Prix világhódító bécsi műhelyében van még szufla.

Operaház, Oslo

A skandináv építészet emblematikus darabjához, a napokkal ezelőtt elhunyt Jorn Utzon sydney-i operaházához mérhető a jelentősége a norvég Snohetta által tervezett oslói kollégának. Az épületet absztrakt műalkotásként, a tetőfelületeket akár a gördeszkás fiatalok által is használható köztérként értelmező, a klasszikus operaház fogalmát tehát több irányba kitágító felfogás a norvég főváros új építészeti szimbólumát teremtette meg. A szinte bumfordi szépségű geometrikus, fehér tömbök mellett hamarosan több jelentős építész közreműködésével elkészülő művészeti negyed újrapozicionálja majd Oslót az építészet világtérképén; és akkor Sverre Fehn ugyancsak idén nyitott norvég építészeti múzeumáról még nem is beszéltünk.

Az Iszlám Művészet Múzeuma, Doha

Katar új múzeuma nemcsak a Louvre üvegpiramisáról világhírűvé vált I. M. Pei első közel-keleti alkotása, de az iszlám művészet tekintélyét is megteremteni hivatott az euro-amerikai szemlélet által uralt globális kulturális világban. A 91 esztendős Pei, az internacionális modern doyenje a feladat kedvéért damaszkuszi, cordobai és tunéziai tanulmányutakat vállalt. A végeredmény időtlen szépségű épületegyüttes lett..


Bár 2008 a nagy és költséges beruházások éveként vonul be az építészettörténeti könyvekbe, néhány momentum már az idén jelezte, amit a neves minimalista, David Chipperfield a gazdasági válság legfőbb pozitív hatásaként vár: a közeljövőben a kisebb léptékű, érzékeny, problémacentrikus építészeti gesztusokra terelődhet a hangsúly. Erre utal, hogy idén a legnagyobb brit építészeti elismerést, a Stirling-díjat annak a két éve elkészült cambridge-i lakókomplexumnak ítélték, amely három kevésbé ismert iroda együttműködésében jött létre. Erre az eső alkalommal kiosztott World Architecture Award fődíjasa, a sajtóban addig különösebb visszhang nélkül maradt milánói egyetemépület; és erre az idei, 11. Velencei Építészeti Biennále húzótémái és győztes lengyel pavilonjának tematikája. Ez a tendencia egyszersmind azzal az örvendetes következménnyel is járhat, hogy Európa építészei, a feltörekvő Ausztrália és Dél-Amerika ellensúlyozásaként továbbra is meghatározó szerepet tölthetnek majd be a porondon.

építészet, new york, renzo piano, dubai, 2008, sanaa, herzog & de meuron, doha, san francisco, foster & partners, peking, los angeles, oslo, snohetta, i. m. pei, gwatmey siegel, coop himmel(b)lau, ptw, ccdi, new haven, paul rudolph hall Icon_print

2008 best of építészet magazin

2008 best of építészet cikkép

Herzog & de Meuron: Központi olimpiai stadion, Peking

CCDI - PTW: Olimpiai úszóstadion, Peking

OMA: A kínai állami televízió székháza, Peking

Dar Al-Handasah Consultants: A dubai nemzetközi reptér hármas terminálja

Renzo Piano Building Workshop: California Academy of Sciences, San Francisco

SANAA: New Museum of Contemporary Art, New York

Gwathmey Siegel: Paul Rudolph Hall, New Haven

Coop Himmelb(l)au: High School No. 9., Los Angeles

Snohetta: Operaház, Oslo

I. M. Pei: Az Iszlám Művészet Múzeuma, Doha

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317