Logomain

James Bond, az építészet esküdt ellensége

By Kovács Dániel 2008. november 12. 18:00

szerk at hg dot hu

Cikkep20130601-27858-1t382gy.gallery

James Bond cikkép

Magazin20130601-27858-86cf72.gallery

James Bond magazin

Praga20130601-27858-3ffxg0.gallery

james bond cikkép 2

Pupp_m20130601-27858-13akikx.gallery

A Casino Royale-ban látható montenegrói Hotel Splendide valójában Grandhotel Pupp, a csehországi Karlovy Vary-ban.

M16_m20130601-27858-3mh49z.gallery

A brit titkosszolgálat székháza három, a Brosnan-érában készült filmben is szerepel.

Bregenz_a_filmben_m20130601-27858-34bi63.gallery

A bregenzi fesztiválszínház, a filmben is használt Tosca-díszlettel...

Bregenz1_m20130601-27858-16p1eaf.gallery

...és egy másik díszlettel. A színház az osztrák Dietrich Untertrifaller munkája.

Chile1_m20130601-27858-1l1s24a.gallery

A kvantum csendjében egy chilei csillagászhotel szolgál Dominic Greene magánvillájaként.

Chile2_m20130601-27858-1zio15.gallery

Az extravagáns chilei épület európai építésziroda, a német Auer und Weber Assoziierte műve.

Chile3_m20130601-27858-vgl5gi.gallery

Ha nem James Bond használja, a folyosókon jámbor európai csillagászok grasszálnak.

Galeria20130601-27858-euufrg.gallery

James Bond galéria

Praga_m20130601-27858-cxfr4m.gallery

A Casino Royale első helyszíne, a prágai Danube House irodaház.

Ha nem is híresül el a legjobb James Bond-filmként, a november 13-án a magyarországi mozikba kerülő Quantum of Solace, azaz A Quantum csendje egy különleges szempontból biztosan emlékezetes marad. Igaz, ez a aspektus leginkább a fanatikus Bond-fanokat vagy a építészet ínyenc rajongóit érdekelheti, azt pedig nem tudni, e két csoportnak mekkora a közös halmaza. A film svájci rendezője, Marc Forster ugyanis szokatlanul nagy hangsúlyt fektetett a színvonalas kortárs építészet prezentálására. Apropó: miért is robbanak fel mindig a legszebb épületek a Bond-filmekben?

„Legalább olyan rossz, mint a Beatles-t hallgatni füldugók nélkül” – humorizál a brit kémek legkémebbje, James Bond az 1964-es Goldfingerben (melynek címszereplője egyébként egy magyar származású építész után kapta nevét). A liverpooli banda akkoriban a csúcsokat ostromolja; Bond aranyköpése jól jellemzi azt a pökhendi irtózást, amellyel a brit középosztály viselkedett a beat-nemzedék irányában. Mindez különösen annak a fényében érdekes, hogy a Bond-filmek többségének alapvetően kétféle helyszíne van: a történelmi város, ódon házfalaival és tetőivel, illetve a legújabb kortárs design jegyeit magán viselő villa.

A 22 film szinte mindegyikében Bond legalább egy jóhírű turistavárosba kap küldetést, Sienától Párizson át Londonig. Ezeket aztán többnyire sikerrel romba is dönti, „a világ nem elég” mottó jegyében; lásd például a 2006-os Casino Royale-t, amely legvégén egy, a velencei Canal Grande mentén álló gótikus palota válik semmivé. A helyszínválasztásnak egyrészt pszichikai okot tulajdoníthatunk: felismerve és azonosítva a környezetet, a néző valóságosabbként értékeli a történetet is.

Az olykor csupán nevüket kölcsönző helyszínek számára azonban nem várt hírt is hozhat a reklám. A Casino Royale nagy része például a történet szerint abban a Montenegróban játszódik, amely épp a film bemutatásának évében lett független ország. Ennél hatásosabb országimázs-kampányt alighanem a legkörmönfontabb kreatív stúdió sem tudott volna kiagyalni. Forgatási helyszínként persze nem a balkáni kisállam, hanem a híres csehországi fürdőváros, Karlovy Vary szolgált; a filmbeli Hotel Splendide valódi neve Grandhotel Pupp, és jó pénzért bárki megszállhat benne, James Bond után, szabadon.

A fenti film fő forgatási helyszíne, Csehország a kezdő képsorokban önmagaként is megjelenik: a bevezető gyilkossági jelenet a vadonatúj River City Prague irodanegyed egyik tornyában játszódik. (A Karolinská 650/1 alatti Danube House-t egyébként a neves amerikai Kohn Pedersen Fox tervezte, és a helyiek csak Titanic-nak hívják, merészen vágott sarka miatt.) A friss Bond-mozi rendezője hasonló taktikát választott: a kedvcsináló első szcénákat forgatta kortárs helyszínen, méghozzá Prágától nem is olyan messze. A bregenzi tóra épült fesztiválszínházban, az osztrák Dietrich Untertrifaller művében a sztori szerint épp a Tosca előadása közben kerül sor egy kis csetepatéra. A Puccini művéhez készült díszletet Forster tökéletesnek találta a filmhez, ráadásul a forgatókönyv és az opera közt konkrét cselekményvezetési paralellek is kínálkoztak. Hogy a rendező meglátogatta-e Bregenz másik neves épületét, a honfitársa, Peter Zumthor által tervezett Kunsthaus-t, arról nem szól a fáma.

A legújabb Bond-mozi díszlettervezője, Dennis Gassner munkáját a producer „a modernizmusra vetett posztmodern pillantás”-ként aposztrofálta. Daniel Craig, a címszereplő némileg érthetőbb párhuzamot vont, mégpedig Ken Adam műveivel. Ez egyértelműen dicséretnek számít: az időközben lovaggá ütött, berlini születésű Adam hét klasszikus kémmozi díszletéért felelt; ő tervezte többek közt a Dr. No, a Goldfinger, a Gyémántok az örökkévalóságnak (Diamonds are Forever) és a Kém, aki szeretett engem (The Spy Who Loved Me) háttereit. Az utóbbiba készült olajtanker az addigi legnagyobb méretű filmdíszlet volt, és Adam-et Oscar-díjra jelölték érte.

Többek szerint Adam 1979-es kiszállásával csökkent érezhetően a Bond-filmek esztétikai színvonala. Jóval érzékenyebben reagált azonban a történet a világpolitikai változásokra, aminek következtében számos, újszerű helyszín jelenthetett meg. Az 1999-es A világ nem elég (The World is Not Enough) például egy kazahsztáni helyszínnek ad helyet, pedig az ázsiai állam csak az elmúlt években került be a köztudatba, a kőolajkészleteknek köszönhető szédületes fejlődése eredményeként. A 2002-es Halj meg máskor (Die Another Day) olyan, a cornwall-i Eden Project-hez hasonló félgömbkupolával fedett ökokertet szerepeltet az izlandi helyszínen, amely többek szerint hatásos fegyver lehet a globális felmelegedés elleni küzdelemben is. A Brosnan-korszak filmjeinek legjellegzetesebb épülete a brit titkosszolgálat, az M16 londoni székháza lett, amely épp a kilencvenes évek elejére készült el Terry Farrell tervei alapján.

Az új James Bond-film legihletőbb helyszíne valószínűleg a Bond és ellenfele, Dominic Greene találkozásának színhelyéül szolgáló villa, amelyért egészen Chiléig kellett utaznia a stábnak. A dél-amerikai elhelyezkedés ellenére az épület ízig-vérig európai: a német Auer und Weber Assoziierte tervei alapján készült a Déli Hemiszféra Európai Kutatási Intézete számára, és az ideérkező csillagászok szálláshelyéül szolgál. Mivel többségünknek valószínűleg sosem lesz alkalma élőben megtekinteni, érdemes a film közben elidézni a figyelemreméltó részletmegoldásokon: a simított betonhomlokzatokon, a földszínű enetriőrökön, a minimalista berendezésen. És aztán persze végignézni, hogyan robban az egész apró darabjaira. Mert, végül is, egy kalandfilmről van szó.

Kohn Pedersen Fox, prága, film, chile, james bond, erno goldfinger, terry farrel, dietrich untertrifaller, auer und weber, karlovy vary, montenegró Icon_print

James Bond cikkép

James Bond magazin

james bond cikkép 2

A Casino Royale-ban látható montenegrói Hotel Splendide valójában Grandhotel Pupp, a csehországi Karlovy Vary-ban.

A brit titkosszolgálat székháza három, a Brosnan-érában készült filmben is szerepel.

A bregenzi fesztiválszínház, a filmben is használt Tosca-díszlettel...

...és egy másik díszlettel. A színház az osztrák Dietrich Untertrifaller munkája.

A kvantum csendjében egy chilei csillagászhotel szolgál Dominic Greene magánvillájaként.

Az extravagáns chilei épület európai építésziroda, a német Auer und Weber Assoziierte műve.

Ha nem James Bond használja, a folyosókon jámbor európai csillagászok grasszálnak.

James Bond galéria

A Casino Royale első helyszíne, a prágai Danube House irodaház.

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317