Logomain

A nyúl üregében

By Kovács Dániel 2008. november 11. 19:45

szerk at hg dot hu

Cikkep_fovam20130601-27858-1q3h6y.gallery

Fővám tér metró cikkép

Magazin_fovam20130601-27858-opcld1.gallery

Fővám tér metró magazin

Kozgazzal_m20130601-27858-d2rijh.gallery

Az állomás építési területe a Közgáz palotájával.

Fovam_mozgolepcso_m20130601-27858-6lfto1.gallery

A Fővám térről levezető mozgólépcső járata.

Fotozas_m20130601-27858-1vzaydz.gallery

Felfelé és lefelé álmélkodók egy lyuk mellett...

Godor_felulrol_m20130601-27858-u193wf.gallery

...és az állomás feltáruló szerkezete a lyukban, azaz a leendő tetőnyílásban.

Leereszkedes_m20130601-27858-17c95fq.gallery

Ereszkedés a nyúl üregébe.

Lepcso_m20130601-27858-of97gp.gallery

A levezető, kissé ingatag lépcső.

Belso1_m20130601-27858-14rhmq7.gallery

Feltárul a különleges látvány.

Koztes_szint_m20130601-27858-1ox9ipy.gallery

Balra a nyílás, ahova a mozgólépcső beérkezik.

Belso2_m20130601-27858-1v7dphc.gallery

Néhány gerendát csak a legvégén betonoznak a helyére.

Alagut_a_falban_m20130601-27858-x0d5un.gallery

Legalul a falon már kivehető, hol érkezik majd be a metróalagút.

Gepek_m20130601-27858-c99ihs.gallery

Ismeretlen funkciójú masinák a gödör alján.

Finta_m20130601-27858-8ez2ku.gallery

Tervező a felszínen.

Galeria_fovam20130601-27858-13jppm2.gallery

Fővám tér metró galéria

Közel 50 méter mélységben, a Duna alatt készül a négyes metró Fővám téri állomása.

Közel ötven méter mélyen járnak a 4-es metró Fővám téri állomásának építői. Lassan elkészül az állomás különleges élményt ígérő, látványos szerkezete, és kivehetőek a metró leendő alagútjának körvonalai is a résfalakon. A helyszínen jártunk.

Aligha ismerne rá a Fővám tér környékére bárki, aki régen látta. A tér nagy részét a metróállomás és a hozzá kapcsolódó aluljárórendszer építése miatt lezárták. Állványok alatt várja a munkák befejeztét a Szabadság-híd, felújítják a Vámház körutat és a Duna túlsó partján a Gellért-fürdő épületét, folyamatban van a Közraktárak átépítése, és persze készül a másik állomás is, a Gellért téren. A tervező Sporaarchitects építésze, Finta Sándor vezényletével tartott helyszínbejáráson megbizonyosodhattunk róla: a híresztelések ellenére keményen folyik a munka a Fővám téri állomáson, a Közgazdasági Egyetem neoreneszánsz homlokzata előtti, feneketlennek tűnő lyukban.

Az állomás építésével kapcsolatban az első döntések egyike volt, hogy nem alagútfúrással, hanem mélyítéssel épül, azaz a felesleges földet elhordva. Miután a beruházó kinyilvánította, hogy nem tart igényt a leendő használati zónák feletti, hatalmas terekre, a Sporaarchitects szabad kezet kapott ezek alakításában. Ennek lesz köszönhető a 4-es metró talán leglátványosabb állomása: a gödör teljes magasságát vízszintes, látszólag random módon elhelyezett gerendarendszerek tagolják, oszlopok nélkül, mintha csak a pekingi Madárfészek oldalából kivágott szeleteket pakoltak volna egymásra.

Az építési folyamat a maga egyszerűségében különleges. Először a 40-46 méter mély résfalak készültek el, majd közöttük lassan mélyítették a gödröt. Ez lehetőséget adott arra, hogy a függőleges falak stabilitását biztosító vízszintes tartórendszert, azaz a vasalt betongerendázatot mindig a talajon öntsék ki.

A Fővám tér felől egy hosszú mozgólépcső vezet majd le a köztes szintre, ahonnan egy fordulóval lehet lejutni az állomás terébe. Az eredeti terveken is szerepelt két olyan nyílás az egyetem épülete előtt, amelyen keresztül természetes fény jut az állomás terébe; az utóbbi hónapok áttervezése kapcsán pedig egy harmadikat is sikerült beiktatni, amelyen keresztül egészen az állomásig eljut a napfény. A tervezési munka külön kihívását jelentette, hogy az állomás felett vezet el a kettes villamos vonala. Ezt egy önálló betoncsőbe húzták, amely az aluljárón keresztül lesz majd megközelíthető. (A Fővám téren a térszint alatt egyébként láthatóvá válnak majd azok az egykor a rakparthoz tartozó épületmaradványok is, amelyeket az építkezés során találtak meg.)

A nyersbeton felületű gerendák komorságát a természetes napfény mellett az állomás falait borító színes csempeburkolat oldja majd. A Fővám téri állomás az egyik legizgalmasabb városi köztérnek ígérkezik a következő években. Csak győzzük kivárni, míg használható lesz.

metró, közlekedés, budapest, 4-es metró, finta sándor, sporaarchitects, fővám tér, állomás Icon_print

Fővám tér metró cikkép

Fővám tér metró magazin

Az állomás építési területe a Közgáz palotájával.

A Fővám térről levezető mozgólépcső járata.

Felfelé és lefelé álmélkodók egy lyuk mellett...

...és az állomás feltáruló szerkezete a lyukban, azaz a leendő tetőnyílásban.

Ereszkedés a nyúl üregébe.

A levezető, kissé ingatag lépcső.

Feltárul a különleges látvány.

Balra a nyílás, ahova a mozgólépcső beérkezik.

Néhány gerendát csak a legvégén betonoznak a helyére.

Legalul a falon már kivehető, hol érkezik majd be a metróalagút.

Ismeretlen funkciójú masinák a gödör alján.

Tervező a felszínen.

Fővám tér metró galéria

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317