Logomain

Veszélyben forog Calatrava New York-i csomópontja

By Rénes Judit 2008. szeptember 18. 17:41

szerk at hg dot hu

Transportationhubny_x20130601-31141-7ti1di.gallery

Calatrava New York-i közlekedési csomópontjának eredeti terve

Transportationhubny_m20130601-31141-1lpun5t.gallery

Santiago Calatrava New York-i közlekedési csomópontjának eredeti terve

Calatrava_hub_portauthority_x20130601-31141-161uwl3.gallery

Santiago Calatrava New York-i közlekedési csomópontjának egylégterű központi csarnoka

Calatrava_hub_portauthority_m20130601-31141-ixu085.gallery

Santiago Calatrava New York-i közlekedési csomópontjának egylégterű központi csarnoka

Majdhogynem eltemette Santiago Calatrava négy éve készülő közlekedési csomópontját Michael Bloomberg, New York polgármestere, legalábbis eredeti formájában. A tető madárszárnyait már nyáron lenyesték, most viszont kérdésessé vált, elkészülhet-e 2011-re a komplexum legszebb részét jelentő földalatti oszlopmentes csarnok, amely befolyásolja a WTC-emlékmúzeum építését, így Damoklész kardja újra az épület fölött lebeg.

Majdhogynem eltemette Santiago Calatrava négy éve készülő közlekedési csomópontját Michael Bloomberg, New York polgármestere, legalábbis eredeti formájában. A tető madárszárnyait már nyáron lenyesték, most viszont kérdésessé vált, elkészülhet-e 2011-re a komplexum legszebb részét jelentő földalatti oszlopmentes csarnok, amely befolyásolja a WTC-emlékmúzeum építését, így Damoklész kardja újra az épület fölött lebeg.

Már megszokottnak számít, ha újabb késedelemről és költségcsökkentésről szólnak a WTC helyére tervezett grandiózus beépítéssel kapcsolatos hírek. Miután bejelentették, hogy a három központi felhőkarcoló várhatóan egy-egy milliárd dollárral többe kerül a tervezettnél, 2008 júliusában az építésért felelős Port Authority of New York and New Jersey igazgatója, Christopher O. Ward tette közzé, hogy megváltoztatják az épület terveit. Eszerint megmaradnak, de nem lesznek mozgathatóak a komplexum különleges tetejét alkotó madárszárnyak. Calatrava sok méterrel a föld alatt elhelyezkedő, izgalmas és költői csomópontja a projekt fajlagosan legdrágább, egyben legsebezhetőbb pontja.

New York-ban fokozódik a türelmetlenség, és az építkezés fiaskói egyre nagyobb visszhangot kapnak a helyi sajtóban. A Wall Street Journal szerzői a történelem legnagyobb tervezési és kivitelezési kudarcáról beszélnek a Larry Silverstein ingatlanmogul vezényelte, az eredeti elképzeléstől ma már fényévnyi távolságra lévő WTC-projekt kapcsán. Szintén a tekintélyes lap hasábjain fejtette ki mások által is osztott véleményét Michael Bloomberg polgármester, aki szerint Calatrava terve túl bonyolult, ezért veszélyezteti az egész beépítés és az emlékmúzeum határidőre való befejezését, amit nem lehet tovább halasztani 2011-nél, a terrortámadások 10. évfordulójánál.

Emiatt ugyancsak tovább főhet a feje Christopher O. Wardnak is, akinek 2008. szeptember 29-éig több mint egy tucat javaslatot kell benyújtania a városvezetésnek a közlekedési csomópont büdzsén és határidőn belüli megvalósíthatóságáról. A Port Authority of New York and New Jersey igazgatója mindenesetre már elkészíttetett egy tanulmányt, amely hagyományos oszlopos-gerendás konstrukcióként képzelné el Calatrava eredetileg oszlopmentesre tervezett, hatalmas fesztávú ívekkel és konzolokkal alátámasztott lenyűgöző egylégterű csarnokát. A Port Authority házi építészei felvázoltak egy harmadik, az oszlopos-gerendás és a tágas verziót ötvöző kompromisszumos lehetőséget is.

A fő problémát az okozza, hogy a komplexum legszebb része a WTC-emlékmúzeum egyik sarka alatt helyezkedik el, ráadásul a Larry Silverstein három tervezett irodatornya miatt szükséges Greenwich Street-i építkezést is befolyásolja. Joseph C. Daniels, az emlékhely és a múzeum elnöke szerint a Calatrava-csomópont vázszerkezetének 2010 júliusáig majdnem az utca szintjéig el kell készülnie, hogy időben megnyithassanak a Ground Zero nemzeti emlékművei. A Port Authority New Jersey-i biztosai ugyanakkor kiállnak Calatrava eredeti designja mellett, amelyből már megépült a kelet-nyugati gyalogosaluljáró. A szakmailag és anyagilag is tartható megoldás egyelőre nem látszik, de a nyomás akkora, hogy nincs más választás: szeptember végéig meg kell születnie.

építészet, new york, wtc, santiago calatrava, közlekedési csomópont, ground zero, port authority, michael bloomberg, larry silverstein, cristopher ward Icon_print

Calatrava New York-i közlekedési csomópontjának eredeti terve

Santiago Calatrava New York-i közlekedési csomópontjának eredeti terve

Santiago Calatrava New York-i közlekedési csomópontjának egylégterű központi csarnoka

Santiago Calatrava New York-i közlekedési csomópontjának egylégterű központi csarnoka

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317