Logomain

Biennále 08: Mi újság Odakint?

By Kovács Dániel 2008. szeptember 18. 16:37

szerk at hg dot hu

8_m20130601-31141-15exsok.gallery

Meg nem valósult makett az idén életműdíjjal elismert Frank O. Gehry irodájából.

9_m20130601-31141-nb2rgz.gallery

A Zaha Hadid-iroda különterme.

18_m20130601-31141-fio064.gallery

Raklapokból épült pavilon a Canal Grande partján.

19_m20130601-31141-17ovhrp.gallery

Megfáradt látogatók a skandináv pavilon előtt, amelyben önmaga tervezőjének, Sverre Fehn-nek életműve látogatható.

27_m20130601-31141-h7u209.gallery

Installáció a Giardini mögötti mólón.

28_m20130601-31141-bg50y8.gallery

Experimentális építészet: áramtermelés citrommal.

29_m20130601-31141-1csrkud.gallery

Somlay-Fischer Szabolcs és az Aether Architecture projektje meghívottként szerepelt az oalsz pavilonban.

Ujhg_galerikep220130601-31141-w1fxbn.gallery

Velence Biennale galeria2

14_m20130601-31141-195tfnm.gallery

Korea a Next-Gene 20 világhírű építésztől való projektjét mutatta be.

15_m20130601-31141-17oe3sx.gallery

Lakóbicikli a hongkongi kiállítás udvarában.

21_m20130601-31141-1jsvofy.gallery

Részlet Vicente Guallart látványos munkájából.

22_m20130601-31141-2cgnwc.gallery

Philippe Rahm az érzékiséggel hat.

23_m20130601-31141-98i15k.gallery

S1NGLETOWN az Arsenaléban.

24_m20130601-31141-ku4v6f.gallery

Makett a lakásépítészettel foglalkozó olasz nemzeti pavilonban.

26_m20130601-31141-ursspb.gallery

A kínaiak hatásvadász installációja régi olajtartályok között.

30_m20130601-31141-1juigcr.gallery

Részlet Jørn Utzon életműkiállításából.

31_m20130601-31141-qeow4d.gallery

Tükörterem a portugál pavilonban.

Ujhg_galeriakep320130601-31141-1omqq68.gallery

Velence Biennale galeria3

S20130601-31141-9cmfvi.gallery

Velence Biennale magazin

Biennale_cikkep20130601-31141-1jcsfb9.gallery

Biennale cikkep

1_m20130601-31141-se3crr.gallery

Érzékeny falrajzok a Giardini japán pavilonjában.

2_m20130601-31141-8vsl5z.gallery

A britek a lakásproblémákra koncentrálnak.

3_m20130601-31141-1nb1x1i.gallery

Megmászható köztéri installáció a Giardini pavilonjai között.

7_m20130601-31141-7swrgm.gallery

Mi van a szomszéd hűtőjében? A csehszlovák (!) pavilon installációja.

10_m20130601-31141-1nxe2zi.gallery

A tavaly századik évfordulóját ünnepelt belga pavilonban "afterparty"-ként konfettieső és zene fogad.

11_m20130601-31141-1et1bap.gallery

A "Wohnlich" címszóval berendezett szerb pavilonban kényelmes ágyak és i-Podok várják a betérőt.

13_m20130601-31141-1u95oac.gallery

Paolo Baratta, a Biennále Alapítvány igazgatója és Aaron Betsky kurátor a 11. Velencei Biennále sajtótájékoztatóján.

16_m20130601-31141-rd2koc.gallery

Jean Nouvel tréfálkozik.

17_m20130601-31141-n82n43.gallery

A magyar pavilon megnyitója. A képen balról a Corpora-csapat tagjai (Kobata Kaoru, Icsikava Szóta, Max Reiner és Maróy Ákos), Július Gyula kurátor, valamint Petrányi Zsolt, a Műcsarnok igazgatója.

Ujhg_galeriakep120130601-31141-cc2vf.gallery

Velence Biennale galeria1

5_m20130601-31141-1j0bct2.gallery

Szőtt architektúra.

6_m20130601-31141-vrhr4g.gallery

Ai Weiwei (jobbra) instruál a Giardini olasz pavilonjában épülő, a Herzog & de Meuron-nal közös installációja közepén.

Szeptember 14-én megnyílt az építészeti világ egyik legfontosabb seregszemléje, a 11. Velencei Építészeti Biennále. Az idén „Odakint – Építészet az épületen túl” mottóval szabadjára engedett nemzeti pavilonok és sztárépítészek minden eddiginél gazdagabb kínálatot jelentenek a látnivalókban egyébként sem szűkölködő városban. A helyszínen jártunk.

Tudta, hogy az Egyesült Államokban több nő él magányosan, mint házasságban? És hogy 2026-ra a Föld populációjának egyharmada egyedülálló lesz? Ezekre a tényekre is rávilágít a 11. Velencei Építészeti Biennále egyik legötletesebb installációja, a S1NGLETOWN. Az amszterdami irodák kooperációjában született munka egyértelműen elnyerte a közönség tetszését is, csakúgy, mint a fő helyszínként szolgáló egykori hajójavító műhely, az Arsenale több látnivalója: a nintendóba öltött urbanisztikai játék (MVRDV), a tajvani An Te Liu artisztikusan belógatott légkondijai vagy az Arany Oroszlán-díját szeptember 13-án átvevő Frank O. Gehry folyamatosan épülő, egyébként a szintén idei Serpentine-pavilonra gyanúsan hajazó installációja.

A zsűri azonban más módon gondolkodott, hiszen azt a chilei munkát díjazta Ezüst Oroszlánnal, amely, jóllehet ugyancsak az Arsenalében kapott helyet, szerény kivitelezésével kevesek figyelmét keltette fel. Pedig idén a sztárépítészek kevesebb teret kaptak, mint az előző években, viszont nem volt könnyű megtalálni a közös nevezőt az egyes projektek között (leszámítva az egységes központi vizuális arculatot). A chilei Elemental munkája azonban nemcsak a közösségi gondolkodás fontosságát mutatja, hanem tükrözi a fiatal építészek körében örvendetesen terjedő érdeklődést is a környezet, a szegényebb rétegek és a politikai viszályok iránt – így a zsűri.

Az idei a konkrét, használható megoldások, és nem az utópiák biennáléja – húzta alá a holland-amerikai kurátor, Aaron Betsky a beköszöntő sajtótájékoztatón, aki szerint remélhetőleg az olasz kormány is észreveszi majd a rendezvénysorozat hasznosságát. A nemzetközi sajtó hátszele jól jöhet, ugyanis a Betsky mellett üldögélő (és őt a villámgyors szervezés okán az egekig dicsérő) Paolo Baratta épp Silvio Berlusconi legutóbbi országlása idején kényszerült elhagyni a Biennále Alapítvány igazgatói posztját, amelyre azóta visszatérhetett.

Az aktuálpolitika mindemellett nem játszik főszerepet idén, bár akad rá példa. Az észtek például olajvezetékkel kötötték össze a Giardiniben található német és orosz pavilont, a belehelyezett webkamerák képeit saját, távoli tárlatukon vetítve ki; egy fiatal moszkvai képzőművész Norman Fosternek a Tretyakov-galéria helyére tervezett komplexuma ellen tiltakozik; Venezuela pedig, fityiszt mutatva a nemzetközi trendeknek és Betsky mottójának egyaránt, saját szociális és oktatási programjaival kacérkodik pavilonjában, angol egyházi himnuszok égi hangzataitól kísérve.

Az Elemental oroszlánszobrát az egész chilei építészeti szcéna elismerésként ünnepelheti; vélhetően ritkásabb lesz az egyetértés a lengyeleknél, az ő pavilonjuk ugyanis épp a szédült iramban épülő ikonikus épületcsodák megkérdőjelezhető értékeire világít rá. A magyar pavilonnak a generatív építészetre alapozó, technikailag és installációjában pedig meggyőző bemutatója, a magyar-svájci-japán együttműködésben készült Corpora in Si(gh)te ellenben bízvást a legjobbak között említhető az idei felhozatalból.

Mint azt Július Gyula kurátor a hg.hu-nak elmondta: ő nem lát ellentétet Betsky konkrét eredményeket váró kiírása és a magyar pavilon szélből-esőből építkező virtuális struktúrája között, mivel az utóbbi alapelve is alkalmas a fizikai használatra – az eddig épített könyvespolc mellett pedig a jövőben akár valódi épületek emelésére is használható lesz. A megnyitón egyébként cseppet sem rontotta a kedélyeket, hogy Andreas Fogarasi tavalyi győzelmével Oroszlán-esélyeink lényegében a zéróra csökkentek: a vegyes összetételű csapat tiszteletére kínált pálinka-szaké-abszint rövidital-triász a harmincfokos hőség ellenére pillanatok alatt elfogyott.

Akadtak, akik jóval komolyabban vették a kiírást: Nagy-Britannia és Mexikó például saját lakásproblémáival bíbelődik, ésszerű alternatívákat vázolva fel gyökeresen eltérő problémáikra. Tágabb, városépítészeti feladatokat rótt ki a biennále pályázata, az Everyville, amelynek 48 országból érkezett 782 munkája közül Baratta, Betsky, Hadid, Thom Mayne és Wolf Prix szelektálta a legjobbakat. Klasszikus maketterdőt már csak igen apró, vagy igen nagy országok, így a franciák és az oroszok prezentálnak. A hatalmas „OPTIMISTE” felirattal megtűzdelt francia pavilonban Nicholas Sarkozy beköszöntő szavai egy csepp kétséget sem hagynak afelől, hogy az elnök komolyan veszi a kortárs építészetet – bármi áron. Utóbbiban pedig a nemzetközileg ismert építészek kolosszális projektjei mellett helyi mestereknek az orosz nemzeti stílust sajátos módon újraértelmező házai kápráztatják a nagyérdeműt.

A költőibb vállalkozások között említhető a londoni Gustafson Porter és a seattle-i Gustafson Guthrie Nichol tájépítész-irodák édenkertje, az Arsenale hátsó felének eldugott dzsumbujából kialakított „Towards Paradise”, ahol a frissen nyírt gyep, a veteményeskert és a lengedező fehér ballonok mellett (megbízható források szerint) négy kertészfiú szolgál a látogatók örömére. Hasonló, bár filozófiailag jóvel kiérleltebb esztétikájú projekttel rukkolt elő a Canal Grande menti palazzóban elhelyezett portugál helyszín, illetve az ország két kivételesen tehetsége, Eduardo Souto de Moura építész és Ângelo de Sousa szobrász által alkotott virtuóz tükörterem.

Ennek kapcsán érdemes megjegyezni, hogy az idei biennálén minden eddiginél több a résztvevő: az 56 nemzeti bemutatkozásból 13 már csak fő helyszíneken kívül, a városban fért el, de itt, a különböző helyszíneken látható több fontos tárlat, például a Le Corbusier, illetve Jørn Utzon életművével foglalkozóak, vagy a párizsi La Défense tizenkét épülő magasházát bemutató mustra is. A valódi kultúrcsemegére vágyóknak pedig szigorúan ajánlott Ila Bêka dokumentumfilmje, a Giardini olasz pavilonjában vetített Koolhaas Houselife, amely a holland sztár évtizede épült, Bourdeaux melletti magánvillájának sötét oldalát, és az azt takarító Guadalupe viszontagságait mutatja be. A méregdrága, high-tech épület a legváratlanabb helyeken képes beázni, a közönség pedig önfeledten kacag a tervezési hibák, a kivitelezés problémái és a lyukakat kétségbeesetten tömködő takarítő láttán is. Ennyit az utópiákról.

zaha hadid, kovács dániel, frank gehry, velence, építészeti biennálé, arany oroszlán, jorn utzon, aaron betsky Icon_print

Meg nem valósult makett az idén életműdíjjal elismert Frank O. Gehry irodájából.

A Zaha Hadid-iroda különterme.

Raklapokból épült pavilon a Canal Grande partján.

Megfáradt látogatók a skandináv pavilon előtt, amelyben önmaga tervezőjének, Sverre Fehn-nek életműve látogatható.

Installáció a Giardini mögötti mólón.

Experimentális építészet: áramtermelés citrommal.

Somlay-Fischer Szabolcs és az Aether Architecture projektje meghívottként szerepelt az oalsz pavilonban.

Velence Biennale galeria2

Korea a Next-Gene 20 világhírű építésztől való projektjét mutatta be.

Lakóbicikli a hongkongi kiállítás udvarában.

Részlet Vicente Guallart látványos munkájából.

Philippe Rahm az érzékiséggel hat.

S1NGLETOWN az Arsenaléban.

Makett a lakásépítészettel foglalkozó olasz nemzeti pavilonban.

A kínaiak hatásvadász installációja régi olajtartályok között.

Részlet Jørn Utzon életműkiállításából.

Tükörterem a portugál pavilonban.

Velence Biennale galeria3

Velence Biennale magazin

Biennale cikkep

Érzékeny falrajzok a Giardini japán pavilonjában.

A britek a lakásproblémákra koncentrálnak.

Megmászható köztéri installáció a Giardini pavilonjai között.

Mi van a szomszéd hűtőjében? A csehszlovák (!) pavilon installációja.

A tavaly századik évfordulóját ünnepelt belga pavilonban "afterparty"-ként konfettieső és zene fogad.

A "Wohnlich" címszóval berendezett szerb pavilonban kényelmes ágyak és i-Podok várják a betérőt.

Paolo Baratta, a Biennále Alapítvány igazgatója és Aaron Betsky kurátor a 11. Velencei Biennále sajtótájékoztatóján.

Jean Nouvel tréfálkozik.

A magyar pavilon megnyitója. A képen balról a Corpora-csapat tagjai (Kobata Kaoru, Icsikava Szóta, Max Reiner és Maróy Ákos), Július Gyula kurátor, valamint Petrányi Zsolt, a Műcsarnok igazgatója.

Velence Biennale galeria1

Szőtt architektúra.

Ai Weiwei (jobbra) instruál a Giardini olasz pavilonjában épülő, a Herzog & de Meuron-nal közös installációja közepén.

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317