Logomain

Megszépült a Keleti pályaudvar egyik főbejárata

By HG.HU 2008. július 25. 11:40

szerk at hg dot hu

1lotz_terem_1000_550x236_39820130601-31141-84dcsr.gallery

1lotz_terem_1000_550x236_398.jpg

26124_fotogaleria_n20130601-31141-h8i2og.gallery

26124_fotogaleria_n.gif

26125_fotogaleria_n20130601-31141-1m4ifce.gallery

26125_fotogaleria_n.gif

26126_fotogaleria_n20130601-31141-hjmzj3.gallery

26126_fotogaleria_n.gif

26127_fotogaleria_n20130601-31141-16vfkrz.gallery

26127_fotogaleria_n.gif

26128_fotogaleria_n20130601-31141-19jvwd3.gallery

26128_fotogaleria_n.gif

26129_fotogaleria_n20130601-31141-17grdvq.gallery

26129_fotogaleria_n.gif

A meggyengült födémszerkezett miatt életveszélyessé vált indulási csarnok 2001-es lezárása után hét évvel elkészült és az utasforgalom számára is megnyílt a Keleti pályaudvar freskódíszes Lotz-várója.

A meggyengült födémszerkezett miatt életveszélyessé vált indulási csarnok 2001-es lezárása után hét évvel elkészült és az utasforgalom számára is megnyílt a Keleti pályaudvar freskódíszes Lotz-várója.

A II. világháborúban elszenvedett sérüléseiig ez a 670 négyzetméter alapterületű és tizennyolc méter belmagasságú csarnok fogadta az utazókat, akik az innen nyíló oldalfolyosókon keresztül közelíthették meg az első-, másod- és harmadosztályú várótermeket, majd ezeken át a peront. A háborús újjáépítés után pedig az eredetileg Központi Indóház néven 1884. augusztus 15-én átadott Keleti pályaudvar Thököly út felöli főbejárataként szolgált és szolgál rekonstrukciója után is. A 2006-ban megkezdett felújítás 476 millió forintba került, aminek tetemes részét a váróterem névadójának, Lotz Károly freskóinak restaurálása emésztette fel.

A pályaudvar fogadóépületének tervezőjeként ismert Roschlitz Gyula, illetve a csarnok acélszerkezetének tervét jegyző Feketeházy János építészmérnökök mellett dolgozó, a kor legjelentősebb középületének faldíszeit készítő, édesapja révén német származású Lotz az akadémikus festészet valódi munkamániás sztárjának számított a maga korában. Az Operaház nézőtere feletti híres Olympus kompoziciója mellett az MTA, az Országház lépcsőháza, illetve több templomépület, a Nemzeti Galéria nagy csarnoka, a Vigadó, a Nemzeti Múzeum is Lotz freskóival díszítettek, de igen ismert az egykori Párizsi Nagyáruház, később Divatcsarnok eredetileg úri kaszinóként épült Lotz-terme is. A Keleti pályaudvar mostantól teljes díszükben látható freskói közül valójában nyolcat, a Háború és béke; A bányászat; A kohászat; Kereskedelem; A hídépítés; A posta; A földművelés; A jólét címűeket alkotta ő, míg a kilencedik freskót, A vasút allegóriája címűt Than Mór készítette. A képek allegorikus témái egyébként a vasút gazdasági kapcsolatrendszerének, illetve a hálózat kiépülésének állomásait szimbolizálják.

A 2002 és 2004 között végrehajtott, a szerkezet csaknem felét érintő födémcsere, a külső palfedés és bádogozás után 2006-ban kezdődtek meg a belső felújítások, azaz a belső vakolat megújítása (a vakolat felület 50 %-át meghaladó cseréjével); a csarnokot határoló téglafalazatok kiszárítása; a falazat tagozatainak, gipszdíszeinek teljes felújítása, hiányzó elemek pótlása; az eredeti, faragott elemekkel díszített nyílászárók teljes felújítása; az íves acél ablakok teljes felújítása; a helyiségvilágítás cseréje; a díszkivilágítás kiépítése; a tűzjelző-rendszer telepítése; a galambriasztó-rendszer kiépítése; a padlóburkolat cseréje – vakvezető-sáv beépítésével; a bejárat akadálymentesítése; az elektromos vezérlésű utas-tájékoztató táblák (érkező és induló vonatok) kihelyezése, a nyomtatott menetrendek helyéül szolgáló vitrinek, valamint a pályaudvar használatát megkönnyítő piktogramok kihelyezése. A MÁV ígérete szerint a felújított állapot megőrzésében teremőr is segédkezik majd.

Az épülettömb felújításának építészeti tervezését az Első Magyar-Kanadai Építész és Mérnökiroda nevű cég munkatársai végezték Hajnal Zsolt Ybl-díjas vezetőtervező irányításával. A falkutatások és a restaurátori munkák tervezésére Szabó Péter restaurátorművész stúdiója kapott megbízást, míg a kivitelezésre a tíz restaurátor munkáját irányító Csúcs László művész irányításával került sor, de szerepet kapott benne a műemléki rekonstrukciók specialistájaként számontartott Laki Zrt. stábja is.

építészet Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317