Logomain

A nyírbátori új mérce

By HomeGarden 2006. november 15. 14:56

szerk at hg dot hu

Elkészült Bán Ferenc művelődési háza Nyírbátorban. MTI-hírnyelven ennyivel le is lehet ezt tudni, esetleg az kívánkozhat még ide, hogy az építész készítette a politikai okokból nem megvalósult Erzsébet téri Nemzeti Színház nyertes pályázatát. De vétek lenne ennyivel elintézni, hiszen hány jó középület épül egy évben ebben az országban? Tavaly talán kettő…

Elkészült Bán Ferenc művelődési háza Nyírbátorban. MTI-hírnyelven ennyivel le is lehet ezt tudni, esetleg az kívánkozhat még ide, hogy az építész készítette a politikai okokból nem megvalósult Erzsébet téri Nemzeti Színház nyertes pályázatát. De vétek lenne ennyivel elintézni, hiszen hány jó középület épül egy évben ebben az országban? Tavaly talán kettő…

56479_cikk20130531-31141-1xr60uv.gallery

Sok vita fogja még övezni ezt a házat. Szinte hallani az érveket pro és kontra, hiszen az épület „nem illeszkedik”. Nyírbátor egyetlen kulturális intézménye a város jellegzetes észak-alföldi, széthúzott főterén, a századfordulós városháza tőszomszédságában, a város legexponáltabb helyén épült meg. A másik szomszéd egy hatvanas évekbeli, ramaty állapotú tucat-lakóházsor, melynek megjelenését a homlokzatot tarkító kritikus mennyiségű hirdetés határozza meg.

Köztük pedig? Valamelyest egy természeti katasztrófa utáni állapot uralkodik. A drámai, ám szabálytalan kapuzat, amely a városháza és a házsor között feszül, egy ezeréves fa kicsavart törzsére emlékeztet, amely a természeti erők önkényessége folytán éppen ide és így dőlt ki. Alatta űr maradt, ahonnan a tektonikus erők felgyűrték a talajt, ebbe belecsapódott egy faldarab… Vagyis egy bátor, nagy lendülettel megszakadt a főtér házainak zárt sora, és a helyen egy nagyvonalú sőt, némi fennköltséget sem mellőző átmeneti tér tárul fel – már nem a főtér, de még nem a művelődési ház. A teret az épület üveghomlokzata – melyen átsejlenek a benti mozgások és a vertikálistól eltérő oszlopok – sem zárja le ténylegesen.

Olyannyira nem – s ez elsőre némiképp szokatlan –, hogy a falon túl azonnali hatállyal folytatódik a lépcső, s csak ezt követi az előtér, majd a színházterem bejárata. A helyzetet felmérve belátható, hogy ennek lehetett gyakorlatias oka. Például ha a színházterem szintben marad az utcával, az megöli az épület – és Bán építészetének – egyik karakteres vonását, a kipakolt, de minimum kívül is megjelenített szerkezetet. Itt keresztben átjárható a földszint (alaprajzilag a színházterem alatti szint), ami összekapcsolja a városháza felé keletkezett (fél)udvart a másik oldalon feltáruló játszótérrel és a házak hátsó portájával (ami voltaképpen egy újradefiniálásra váró hátsó kert, ahol ez az épület jelenti a városias első lépést). Emiatt nem tömbszerű, inkább légies az épület, és erre rájátszanak az emelet szalagszerű kitüremkedéseit tartó oszlopok is. A kifordított szerkezet, más és más megoldásokkal megfigyelhető akár a nyíregyházi színészháznál, a művelődési háznál vagy legtisztább formájában a tokaji nyaralónál.

Bán – jó értelemben – mindig használta a kortárs építészetet. Ahogyan a nyíregyházi művelődési házról lemoshatatlan a „japánosság”, Kenzo Tange hatása, úgy Nyírbátorban ámulatba ejtően jelentkezik a kapuzattal már előkészített dekonstruktivista építészet az átriumba belógatott három márvány, vakolt illetve bádog borította dobozzal (funkciójukat tekintve előadótermek, műhelyek). Ámulatba ejtő, mert miért éppen Nyírbátorban, míg másutt alig produktív a kortárs építészeti gondolatok semmi (pl. a vasfüggöny) által nem gátolt áramlása? Ebben az értelemben a ház sem a számára kijelölt funkciónak, sem a környezetének (ahogyan a dekonstrukciónak sem) veti alá magát, hanem néhány rendkívül markáns és nagy gesztussal hívja ki a mindenkori használóit.

A gyakorlatias okokat félretéve ezek a jegyek végsősoron a nagyszínházas, nemzetis hagyományokat, és az ezekhez kapcsolható építészeti tradíciót szedi darabokra, úgy, hogy az intézménynek mindazonáltal kijáró tiszteletet mégis megadja. Hogy ez maradéktalanul mégsem volt végigvihető, az nem a tervezőnek róható fel.

A kikezdhetetlen alapgondolat, a monumentális, szabad idom önmagában elviszi az épületet, amit nem vághat agyon az alacsony kivitelezési minőség, és ezt még az igencsak kiszipolyozott, tavaly elkészült debreceni diákszállóról is el lehet mondani. Feltehetőleg a szűkös kassza, az időközben előkerült új szükségletek és a helyi piaci kínálat döntötte el, hogy a közös tartózkodásra alkalmas terekben és térsarkokban nem éppen légies könnyedségű, élénk színű plüss ülőalkalmatosságokat helyezzenek el. Hasonló okok magyarázzák az anyagok megválasztását. A nehézkes –ám olcsó – márványburkolatot feltehetőleg a ház méltóságának emelésére vetették be, pedig felvállalható lett volna egy kevésbé elcsépelt, de karakteresebb anyag is, ami például a bádog esetében sikerült. Ez mégsem akkora katasztrófa, mert az épület nem kiszolgáltatott a részleteknek, ezek legfeljebb bökik kicsit az ember szemét. A látogató mindezen következetlenségeken hamar túlteheti magát, hiszen ott a remek színházterem, a rugalmasan alakítható nézőtérrel, ahol a részletekben visszatérnek a Libeskind-es sziklaszerű tört formák.

A művház mostantól fedelet ad minden helyi kulturális megmozdulásnak. Itt mutatják meg magukat a „bátor mazsorettek”, a színtársulat, a kórus, és itt lép fel minden valamirevaló vendégelőadó. A gyakorlat persze hozhat még érdekes fordulatokat a nyírbátori kulturális hagyomány és a dekonstruktivista építészet közötti súrlódásban, de mi más lenne a cél?! Bán maga szokta mondani, hogy nevelő célzatú hatásgyakorlásnak, „agresszivitásnak” szánja a környezetüktől elkülönböző, viszont minden bizonnyal új karaktert, új mércét adó épületeit.


Szöveg: Somlyódy Nóra
Kép: Zsuffa Zsolt, Bödey Attila, Somlyódy Nóra

Ajánló:
Kiállítás az épületről készült fotókból

építészet Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317