Beszakadt óriás acélgerenda, elmaradt fizetések, sztrájk és a tervezettnél jóval nagyobb költségek kísérték az új Wembley Stadion felépítésének históriáját. Kétségkívül az elmúlt évek legmacerásabb londoni projektjéről van szó, amely immáron bő két éve intenzíven foglalkoztatja a szigetország közvéleményét, illetve a nemzetközi építész szakmát. Jó hír azonban, hogy a Wembley áll, hivatalos átadási ceremóniái megkezdődtek, sőt az épület, már építése alatt London ikonikus jelképének számított.
Beszakadt óriás acélgerenda, elmaradt fizetések, sztrájk és a tervezettnél jóval nagyobb költségek kísérték az új Wembley Stadion felépítésének históriáját. Kétségkívül az elmúlt évek legmacerásabb londoni projektjéről van szó, amely immáron bő két éve intenzíven foglalkoztatja a szigetország közvéleményét, illetve a nemzetközi építész szakmát. Jó hír azonban, hogy a Wembley áll, hivatalos átadási ceremóniái megkezdődtek, sőt az épület, már építése alatt London ikonikus jelképének számított.
Dárdai a tavalyi barátságos angol-magyar ötvenharmadik percében akkora bombát lőtt az angol válogatott kapujába, hogy nem csak az angol, de a meccset figyelemmel kísérő magyar drukkerek sem hittek a szemüknek. Pedig tényleg gól volt, méghozzá nagyon szép telitalálat.
:appendix_533
A baj csak az, hogy a labda az eredetileg tervezetthez képest egy több száz kilométerrel északabbra lévő hálóban landolt. A huszonkettő játékos ugyanis nem az új Wembley Stadionban, hanem a manchesteri Old Traffordon mértetetett meg (végeredmémy:3-1 oda). Pedig az elképzelés az volt, hogy az új Wembley hivatalos, 2006. május 20-i nyitómeccsét a legendás 6-3 emlékének szentelik, és pont ezen felbuzdulásból meghívják a magyar válogatottat. Geráéknak végül „be kellett érniük” a manchesteri Old Trafforddal.
A 2006 május 20-i angol-magyar barátságos nyitómérkőzés 2007 március 24-i angol-orosz utánpótlás- találkozóra módosult, így a most szombati meccs lesz az első mérkőzés a nehézkesen, másfél éves csúszással felépülő Wembley-ben. Már sokan és sok helyütt megírták, ezért a hg.hu ezen írásában csak röviden fogalakozik a legnagyobb londoni projekt csúszásának okaival. Az építész a világhírű brit szakember, a hi-tech építészet úttörőjének számító Norman Forster, akinek nevéhez olyan nagyszabású projektek kötődnek, mint a New York-i Hearst Tower, a londoni- Gherkin és a Millenium Bridge.
Még 1996-ban kezdte el tervezni a stadion átépítését, a tényleges munkálatok, azaz a régi aréna lebontása, mely a bejárati szekció legendás ikertornyait is érintette, azonban csak 2002-ben kezdődött meg. Ekkor még úgy volt, hogy 2005-ben pezsgőt lehet majd bontani, kész lesz a stadion. A parafa azonban a palackban maradt: a Multiplex, az átépítést végző ausztrál fővállalkozó folyamatosan tolta ki a munkák befejezésének időpontját, nem sokkal később pedig egy ötven tonnás acélgerenda beszakadása miatt álltak le a munkálatok, és indultak el a vizsgálatok. Ezt követően az egyik alvállalkozó több mint száz alkalmazottja döntött úgy, hogy sztrájkba lép, amiért nem kaptak fizetést. „Sok kicsi sokra megy” alapon másfél év csúszással sikerült felépíteni a Wembley-t, méghozzá a tervezett 400 millió font helyett 757 millió fontból (ez csaknem 300 milliárd forintnyi összeg).
:image_63
Mostanra azonban elkészült, és igazi csemegét jelent a fociimádók, az építészetet kedvelők számára egyaránt. 133 méter magas világító boltívével az új Wembley építése közben London egyik ikonikus jelképévé vált, tehát már most felsorakozott például a Tate Modern, a London Eye és a Gherkin mellé. Nem mellesleg pont ez volt Norman Fosterék célja: a régi aréna szintén ikonikus, már nem létező ikertornyait ugyanis olyan építészeti megoldással kívánták „pótolni”, amely London számos pontjáról jól látható, és hasonló népszerűségre tehet szert. A hatalmas ívnek persze nem csak díszítő funkciója van: a bravúros statikai és mérnöki megoldásnak köszönhetően ez az óriási fémszerkezet mozgatja a stadion elhúzható tetejét, úgy, hogy a holtponton, tehát a függőleges álláson túlmozdulva már motorok fékezik súlyos fémelemet.
Külső megjelenésében ám nem csak ebben, hanem a stadion külső peremén végighúzódó, a belső közlekedést nagyban megkönnyítő kerengőben, illetve hatalmas üvegfelületű, az aréna oldalán húzódó ívelt tömbben is nagyban eltér az eddig látott stadionoktól. A körbefutó kerengőnek nem csak a stadionon belüli közlekedésben van nagy szerepe, hanem a vendéglátásban is; tízezer ember tud egy időben leülni a körbefutó rész kijelölt (étkező)helyein. A kor követelményinek megfelelően elhúzható tetőt kapott a Wembley, amely rossz idő esetén tizenöt perc alatt csukódik be.
Túl a szemet gyönyörködtető építészeti megoldásokon, az új stadion alapvetően a praktikum jegyében épült fel. Mind Norman Foster irodája, mind maga a Wembley nagyon büszke arra, hogy a sportlétesítmény Európa legnagyobb elhúzható tetős arénája, amelynek összterülete meghaladja 44 ezer négyzetmétert.
:image_62
Az eredeti, 1923-as Wembley-hez képest megkétszereződött az ülőhelyek száma: az új stadion 90 ezer kiszélesített széket foglal magába (meg kell jegyezni, látványnak sem utolsó az élénk pirosra festett körbefutó székáradat). Az új Wembley jelenleg a világ legdrágábban felépült stadionja. Persze az építészetben ez önmagában még semmit nem jelent. A Richard Rogers nevéhez kötődő Greenwich-i Millennium Dome például csaknem egymillió fontos költsége ellenére sem hozta meg várva-várt sikert. Sokan koncepciótlannak tartják magát az épületet, és a Nagy-Britannia elmúlt évezredét bemutató kiállítás látogatószáma is igen alacsony volt.
Jó formatervezésű, nem pusztán a technikai paramétereket, hanem építészeti értéket is szem előtt tartó stadionra tavaly, a foci vébé idején már láthattunk egy remek példát. Az FC Bayern München 66 ezer férőhelyes házi stadionja a szintén sztárnak számító svájci Herzog & de Meuron építészpáros keze alól került ki. A belülről piros és kék fénnyel megvilágított külső fóliaburoknak köszönhetően nem csak egy a sporteseményeknek otthont adó létesítmény, hanem egy gigantikus képzőművészeti alkotás is megvetette lábát a bajor városban. Anglia-Németország 1-1.
George Michael, június 9., Wembley.