Logomain

Organikus high-tech

By HG.HU 2007. március 2. 11:28

szerk at hg dot hu

Lgrovex320130601-31141-3bwkmd.gallery

lgroveX3.jpg

Lgrovex220130601-31141-178n50t.gallery

lgroveX2.jpg

Lgrovex120130601-31141-1upl5pd.gallery

lgroveX1.jpg

7780_fotogaleria_n20130601-31141-m1tb95.gallery

7780_fotogaleria_n.gif

7781_fotogaleria_n20130601-31141-1q0mbho.gallery

7781_fotogaleria_n.gif

7783_fotogaleria_n20130601-31141-1aoe5fy.gallery

7783_fotogaleria_n.gif

7784_fotogaleria_n20130601-31141-127sd5h.gallery

7784_fotogaleria_n.gif

7785_fotogaleria_n20130601-31141-1iwe7js.gallery

7785_fotogaleria_n.gif

7786_fotogaleria_n20130601-31141-1lo4dtk.gallery

7786_fotogaleria_n.gif

7787_fotogaleria_n20130601-31141-560q42.gallery

7787_fotogaleria_n.gif

7788_fotogaleria_n20130601-31141-ldxm1a.gallery

7788_fotogaleria_n.gif

7789_fotogaleria_n20130601-31141-1563ylp.gallery

7789_fotogaleria_n.gif

7790_fotogaleria_n20130601-31141-1bvpwuq.gallery

7790_fotogaleria_n.gif

7791_fotogaleria_n20130601-31141-ddd9tm.gallery

7791_fotogaleria_n.gif

Ross Lovegrove képes vizet formálni műanyagból. A természet szabálytalan szépsége ihleti a munkáit, a csábító formák létrehozásához pedig a legmodernebb technológiákat használja fel.

Ross Lovegrove képes vizet formálni műanyagból. A természet szabálytalan szépsége ihleti a munkáit, a csábító formák létrehozásához pedig a legmodernebb technológiákat használja fel.

Ross Lovegrove, azaz „Capitan Organic” 1958-ban született Walesben egy kispolgári családban, és bár semmit nem tudott a design mibenlétéről, már kisgyerek korától vonzották a formák és csak rajzolt, és rajzolt. Műszaki főiskolára járt, 1980-ban Manchesterben formatervezői diplomát, három évvel később pedig Master of Design fokozatot szerzett a híres Royal College of Art-on.

:appendix_468

Tanulmányai végeztével a Frog Design (Federal Republic of Germany – az NSZK angol nevéből képzett betűszó) alkalmazottja lett, ahol többek között walkmant tervezett a Sonynak és számítógépet az Apple-nek. A Frog alapítója, Hartmut Esslinger célja az volt, hogy a német formatervezésben hagyományos funkcionalista felfogást összehozza annak az anti-design mozgalomnak is nevezett irányzatnak az elemeivel, amely játékos formavilágával és festőiségével éppen a puritán és racionális irányzattal szemben helyezkedett el. Lovegrove talán itt szembesült először azokkal a kérdésekkel és irányokkal, melyek később saját munkájában is meghatározóvá váltak.

A technológián alapuló, a praktikumot mindenek fölé emelő funkcionalizmus és az ember biológiai természetét érvényesítő organikus szemlélet a modern formatervezésnek talán a két elméleti végpontja. Egymással folyamatos küzdelemben állnak, és hol az egyik, hol a másik kerekedik felül bizonyos időszakokban. Lovegrove szerint viszont e kettő között egyáltalán nem kell választani. A teljes élethez mindkettőre szükség van, és ő a munkáiban a high-tech és az organikus formaalkotás szintézisére törekszik.

Az utóbbi években azt a munkamódszert választotta, hogy először digitális rajzot készít az elképzelt tárgyról, amit aztán addig finomítgat, míg el nem éri azt a csábító és magával ragadó formát, ami tökéletesnek tűnik. Ezen a ponton még egyáltalán nem aggódik olyan apróságokon, hogy egyáltalán létre lehet-e hozni a valóságban a megálmodott formát, bár állítása szerint a csontjaiban érzi az ilyesmit. Ezután kezd el keresgélni, hogy létezik-e olyan anyag, szerszám, technológia, ami alkalmas a megálmodott megalkotására. Lovegrove ezt a fázist az ipari tervezés „háttérzajának” nevezi, mivel viszonylag kevesen találkoznak vele. Az, hogy a kiindulást nem a technikai lehetőségek, hanem a határtalan fantázia jelenti, fantasztikus új ötletek megszületését teszi lehetővé.

Az elmúlt évtizedben Lovegrove számos különböző világcég felkérésére tervezett tárgyakat, bútorokat, lámpákat, konyhai- és evőeszközöket. Ami ezt az igen színes palettát összekapcsolja, az nem egy meghatározott stílus, hanem az a szemlélet, munkamódszer, amivel minden feladat esetében dolgozik – és ami végül mégis egy jól felismerhető stílust eredményez. Saját tervezői megközelítését DNA-nek, magyarul DNS-nek nevezi, a design-nature-art, azaz design-természet-művészet fogalmak alapján.

:image_591

Lovegrove kiindulópontja minden esetben a természet, pontosabban annak tudatosítása, hogy a természet minden részletében szabálytalan, egyenetlen, és éppen ez adja szépségét. Példaképe az angol szobrász, Henry Moore, akinek szél és víz formálta sziklákat idéző alakjainak szellemisége erősen hatott Lovegrove-ra. A szabályos mértani formáknál sokkal jobban kedveli az amorf alakzatokat, vagy olyan a természetben megtalálható formákból építkezik, mint a méhsejt vagy éppen a DNS, ami saját stúdiójának lépcsőjét inspirálta. Munkájának kiindulópontja az a megfigyelése, hogy „a természet nem ismeri az egyenes vonalakat, hideg esztétikával nem érthető meg, csak érzelmi melegséggel". A mára klasszikussá vált Go szék például elsőként a világon magnéziumból készül, a forma darabjainak összeillesztését viszont egy csontváz inspirálta. De a csontoknál sokkal kisebb természetes építőelemek is érdeklik a tervezőt. Az atom szerkezete vagy a fraktál struktúrák mind kiindulópontjai lehetnek egy-egy újabb bútordarabnak.

A fenti alapállás azonban nála nemhogy nem konzervativizmust, hanem éppenséggel állandó újítást jelent. Folyamatosan keresi az új anyagokat és technológiákat, és természet ihletettség ide, organikus megközelítés oda, kifejezetten szeret például műanyaggal dolgozni. Ennek legfőbb oka, hogy sok más előnyös tulajdonsága mellett a műanyag sokkal szabadabban formálható, mint számos természetes anyag, így végső soron sokkal természetesebb formák kialakítását teszi lehetővé. Emellett Lovegrove a tömeggyártás elkötelezett híve, a műanyag pedig a sokszorosítást is egyszerűbbé teszi, a könnyű matéria pedig sok esetben kellemesebben használhatóvá is teszi a belőle készült tárgyakat. De a plasztik vonzereje nem olyan erős, hogy ne választana természetes anyagot munkáihoz, ha a kívánt célnak éppen az felel meg jobban. Dolgozik fával, fémmel, vagy a fenti anyagok bármilyen kombinációjával is.

A Moooi számára tervezett Barbarella szófa a lehető legtermészetesebb anyagokból, fából, és báránygyapjúból készül. És, hogy ennél a darabnál miért választott szőrmét, arra a válasz nyomdafestéket tűrő része valami olyasmi volt, hogy „képzeld el, ahogy meztelenül fekszel rajta, és egy gyönyörű szőkével szerelmeskedsz”. Az impresszív ajánlás ellenére az ismertebb tervek alapanyaga mégis inkább a legmodernebb műanyag.

:image_590

 A Luceplannek tervezett Agaricon asztali lámpa például tulajdonképpen egy világító gomba. Formájával a génmanipulált természetre utal, és a legkorábbi sci-fi élményeket idézi fel. A technológia viszont abszolút 21. századi, a fényerősséget egyetlen érintéssel lehet szabályozni a körbefutó alumínium peremen, amivel olyan hatást kelt, mintha a fény lélegezne a félig áttetsző, bordázott membrán mögött.

A Moroso számára tervezett legújabb darab a Supernatural szék. Lovegrove szerint ennek a darabnak a formája nem a design, hanem az evolúció terméke. Folyékony, organikus természetű formájában egyesül az emberi anatómia szépsége és a legmodernebb gyártási technológia. Létrehozásához egy különösen finom eljárással két poliamid réteg közé üvegszál került, ennek a speciális anyagnak köszönhető a szerkezeti jellemzők és az esztétikus külső. A tárgyak evolúciójáról szóló elméletet Lovegrove egy előadásban a Cappellini számára készített Fluid asztalokkal szemléltette. A szépséges fényes alumínium lapokból csak úgy "kinőnek" a kecses és vékony lábacskák, melyek, nevéhez illően, mintha csak lefolytak volna a lap aljáról.

Ha azonban egyetlen tárggyal kellene leírni Lovegrove munkásságát, arra a walesi Ty Nant cég számára tervezett ásványvizes üveg a legalkalmasabb. „Ez az üveg az első benyomásom a vízről. A cél az volt, hogy a vizet saját magába csomagoljam." Olyan szép, mint maga a hullámzás, de emellett „gyárilag” össze van nyomva ami előnyös a hulladékkezelés szempontjából, és formájának köszönhetően éppen úgy passzol a gyerekek, mint a felnőttek kezébe.

Tímár 'Gigi'

Ajánló:
A baszk forgószél
Minimalizmus, aranyozás és Miki egér
Critical más - a hg.hu design blogja

építészet Icon_print

lgroveX3.jpg

lgroveX2.jpg

lgroveX1.jpg

7780_fotogaleria_n.gif

7781_fotogaleria_n.gif

7783_fotogaleria_n.gif

7784_fotogaleria_n.gif

7785_fotogaleria_n.gif

7786_fotogaleria_n.gif

7787_fotogaleria_n.gif

7788_fotogaleria_n.gif

7789_fotogaleria_n.gif

7790_fotogaleria_n.gif

7791_fotogaleria_n.gif

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317