Logomain

A jövő autói nem parkolnak?

By HG.HU 2016. november 23. 20:12

szerk at hg dot hu

Cee_parking_1.gallery

Közép-európai Parkolási és Mobilitási Fórum 2016

Kép © Közép-európai Parkolási és Mobilitási Fórum 2016

Cee_parking_2.gallery

Közép-európai Parkolási és Mobilitási Fórum 2016

Kép © Közép-európai Parkolási és Mobilitási Fórum 2016

Cee_parking_3.gallery

Közép-európai Parkolási és Mobilitási Fórum 2016

Kép © Közép-európai Parkolási és Mobilitási Fórum 2016

Cee_parking-4.gallery

Közép-európai Parkolási és Mobilitási Fórum 2016

Kép © Közép-európai Parkolási és Mobilitási Fórum 2016

Infotechnológia, elektromos töltőállomás, parkolási rendszerek, car sharing és wireless autótöltők, ezek körül a fogalmak körül folyt a diskurzus. Konferenciabeszámoló!

Szakmai fórumot tartottak az e-mobilitás és a parkolás témakörében Budapesten. Ma még a robbanómotoros autók a nap 24 órájából 22 órát parkolnak, ez az elektromos és önvezető autókkal jelentős mértékben megváltozhat. A Közép-európai Parkolási és Mobilitási Fórum 2016-os rendezvényén számos parkolással, elektromos- és közösségi közlekedéssel, az e-mobilitás infrastrukturális feltételeiről szóló előadást, beszélgetést hallhattunk.

A jövő problémái már jelen vannak az elektromos autózásban

Infotechnológia, elektromos töltőállomás, parkolási rendszerek, car sharing és wireless autótöltők, ezek körül a fogalmak körül folyt a diskurzus a negyedik CEE Parking Development Forum rendezvényen. A parkoláshoz, okos közlekedéshez, elektromos autózáshoz kötődő iparági képviselők számos szempontból megvizsgálták a jelen és a közeljövő közlekedési, parkolási kihívásait. Milyen parkolókat alakítsunk ki, azoknál milyen töltőállomásokat telepítsünk? Szükség van egyáltalán újabb parkolókra? Ha az elektromos autók elterjedésével a közösségi autózás annyira elterjedt lesz, hogy a gépjárművek már nem 22 órát fognak naponta parkolni, hanem csak egy-kettőt, mert mindig használja majd azokat valaki a közösségből, elképzelhető, hogy más funkcióknak is meg kell felelniük a parkolóknak.

Parkolás: irányítás, ellenőrzés, töltés

Az elmúlt években számos olyan innovációt mutattak a be a PDF-en, amelyek hozzájárultak a városi közlekedés jobbá tételéhez, aminek szerves része a parkolás, ami akkor jó, ha gyors és mindig meg tud valósulni. Ez egészült ki mára azzal, hogy a parkolás akkor jó, ha közben tölteni is lehet az elektromos autót. Ez év elején döntött arról a kormány, hogy az újonnan létesített parkolóhelyeket úgy kell kialakítani, hogy száz parkolóhely után legalább tízben elektromos töltőállomás legyen kiépíthető, burkolatbontás nélkül. Már csak néhány hete maradt a bevásárlóközpontoknak és fizető parkolóknak, hogy kialakítsanak az elektromos gépjármű töltésére alkalmas parkolóhelyeket. A délelőtti, első pódiumbeszélgetés azt a témát járta körül, hogy az elektromos jármű töltőállomás telepítésre kötelezettekre vonatkozó szabályok milyen kérdéseket vetnek fel. A beszélgetésen Ungár János (Magyar Elektromobilitás Szövetség), Prosits Attila (WestEnd Ingatlanhasznosító és Üzemeltető Kft.), Csűrös Aliz (Auchan Magyarország Kft.), dr. Pethő József (Jedlik Ányos Klaszter) vett részt, amely során egyetértés volt abban, hogy sok értelmezési és műszaki paraméterezéssel kapcsolatos kérdés van, mivel hosszútávú fejlesztésre van szükség, aktuális technológiával, jellemzőkkel, ezért mindig a ténylegesen igényelt szolgáltatásokat, platformokat kell bevezetni, kialakítani.

Az OTÉK szabályozással kapcsolatban a kötelezettek úgy vélik, hogy szükségük van még türelmi időre, amíg ki tudják alakítani a rendeletben foglaltakat, ami a következőket tartalmazza: az újonnan létesített parkolóhelyeket úgy kell kialakítani, hogy 100 parkolóhely után legalább tízben elektromos gépjármű töltőállomás legyen kiépíthető, a meglévő parkolóknál minden megkezdett 100 parkolóhelyből legalább kettőt elektromos gépjármű töltőállomással kell ellátni; az 1500 négyzetméter nettó árusítótérnél nagyobb üzletek esetében 2019. január 1., a 300-1500 négyzetméter közötti nettó árusítótérrel rendelkező üzletek esetében, amelyek 50 ezer lakosnál nagyobb településen találhatók, 2019. január 1. a határidő a rendeletben foglaltak teljesítésére; a 20-50 ezer lakosú településeken 2020. január 1-jéig, a 20 ezer lakosnál kisebb településen pedig 2026. január 1-jéig kell kivitelezni a rendelet szerint a parkolókat.

A Magyar Bevásárló Központok Szövetségének elnöke elmondta, hogy a legszembetűnőbb, hogy a szabályozás nem tesz különbséget a bevásárlóközpontok eltérő gazdasági teljesítése, földrajzi elhelyezkedése között, pedig fontos, hogy Budapesten vagy Csongrádon van adott hipermarket. Budapesten a Nyugati téren és Budaörsön is található a bevásárlóközpontok parkolójában elektromos töltő 2014 óta, így már vannak tapasztalatok azoknak a használatát illetően. A szabályozást követően még mindig folynak a szakmai egyeztetések, így elképzelhető, hogy változások lesznek és a Nemzetgazdasági Minisztérium részéről van is hajlandóság arra, hogy a kötelezettségi szabályozást az igényekhez igazítják.

Kiemelt témája volt a beszélgetésnek, hogy figyelmet kell fordítani a technológia gyors fejlődésére, a töltőállomások, töltőberendezéseket kompatibilissé kell tenni, a kialakítást egységes - a KRESZ-ben is jelölt - piktogramokkal kell jelölni. A Jedlik Ányos klaszter részéről, az egyik legégetőbb feladat jelenleg, az országosan jól koordinált töltőhálózat kialakítása, ahol már a technikai feltételek adottak, csak az eszközök összehangolása van hátra.

Közösségi e-mobilitás

A délelőtt második felében előadásokat hallhattunk olyan eszközökről, szolgáltatásokról, infrastrukturális fejlesztések szükségességéről, amelyek az elektromos közlekedés általánossá válásához nélkülözhetetlenek. Nagy Béla, település fejlesztő mérnök (Mű-Hely Tervező és Tanácsadó Zrt.) azzal a felszólítással kezdte az előadását, hogy "Ne utazz egyedül!", bevezetve ezzel az autómegosztás fontosságát a jelenre és a közeli jövőre nézve. A megosztáson alapuló gazdaság egyre több elemmel rendelkezik, gondoljunk a BUBI-ra, a Oszkárra, a pop up store-okra, a megosztott irodákra! Ne gondoljuk, hogy az autómegosztás valami újkeletű dolog, a ZipCar - közösségi autózás fő szereplője Svájcban - már 1948-ban létrejött. Míg korábban az olajválság, ma a emissziós kibocsátás, ami arra készteti a társadalmat, hogy takarékoskodjon a különböző javak – így akár az autó – megosztásával. De nem csak gazdag, nyugati országok példáját hozhatjuk az autómegosztásra, hiszen a napokban indult el a budapesti közösségi közlekedés legújabb formája, amivel egy mindenki számára könnyen hozzáférhető, környezetbarát autózási alternatívát jelent. Az „eCarsharing” egy autómegosztó szolgáltatás, amely nem csak kényelmes, gyors, egyszerű és praktikus, de még zöld is, hiszen csak teljesen elektromos autókat lehet igénybe venni.

Tölteni kell!

Az elektromos közlekedés robbanás szerűen fejlődik a világban, az EU által előírt károsanyag kibocsátás drasztikus csökkentésének igénye miatt, hazánkban is elkerülhetetlen az alternatív energiahordozókkal üzemeltetett járművek használata, így az elektromos autózáshoz kapcsolódó számos szektor a dinamikus növekedése. Az e-mobilitás olyan környezettudatos technológia, amely az elektromos járművek használatával zéró emissziót jelent az utakon, és ez hosszú távon például az energiaszektor átalakulásához is vezet.

Egyre több elektromos autóval találkozhatunk a hazai utakon is, így a legégetőbb feladatt az elektromos autók töltési lehetőségének az infrastruktúrájának a kialakítása, ehhez kapcsolódva, egy átfogó, energiahatékony töltés-szolgáltatást mutatott be Novotny Dénes (E.ON Energiakereskedelmi Kft.) előadásában. Olyan komplex szolgáltatást tudnak nyújtani, amely az e-autózás infrastruktúráját megteremti, nem csak villamos energiát biztosítanak, de töltőállomásokat, töltőegységeket, közületi és otthoni használatra is kiépítenek, valamint üzemeltetnek. Okostöltőket is megismerhettük a nap folyamán, Laufer Tamás (Swarco Traffic Hungária Kft.) olyan intelligens töltési megoldásokat mutatott be, amelyre a cégüknek már közel 4000 példájuk van Európa szerte, így az elektromos járművek számára szánt töltési megoldások egyik legfontosabb rendszerépítőjévé vált az Európai Unióban. Egyszerű kezelésre tervezve, a teljesítményt és a megbízhatóságot szem előtt tartva minden egyes rendszerünk a legjobb a kategóriájában, az egy felhasználóstól a legbonyolultabb több töltőpontos és gyorstöltő megoldásokig.

Az autóipar nagy szelete

Az elektromos autózás az egyéni közlekedésben is egyre elterjedtebb lesz. Varga Mihály Nemzetgazdasági miniszter, októberben jelentette be, hogy a kormány 1,5 millió forinttal támogatja minden újonnan vásárolt elektromos személyautó, vagy kishaszongépjármű költségeit. Emellett a márkakereskedők is jelentős kedvezményeket biztosítanak, jelenleg a kormányzati támogatással együtt a Nissan Leaf 2 100 000 forinttal olcsóbban megvehető a márkakereskedésekben. Gablini Gábor, a Gépjárműkereskedők Országos Szövetségének az elnökének kiváló prezentációjából megismerhettük az e-autó kereskedés történetét, ami egészen 1947-ig nyúlt vissza. Beszélt a jelen trendjéről is, 2010-ben még nem létezett ez a szegmens, ma 105 ezer elektromos autó van forgalomban Magyarországon. Norvégiában, Dániában és nem régiben Németországban is direktívát helyeztek kilátásba, miszerint 2030 után nem engednének forgalomba helyezni belsőégésű motorral működő járművet.

Szolgáltatások a zéró emisszió érdekében

A délutáni előadások a elektromos autózás, az önvezető autózáshoz, a zéró emissziós cél megvalósításához szükséges szolgáltatások létrejöttét mutatták be. Kocsis Ferenc Árpád MBA, az Európai Parkolási Szövetség Politikai és stratégiai bizottságának elnöke és a rendezvény igazgatója előadásában bemutatta azokat a lehetséges kapcsolódási pontokat az EPA Smart parking projektjeiben, ahol a parkolási-, e-közlekedési-, okos városszervezést képviselő szakma csatlakozni tud. Az elektromos autók parkoltatásának és egyben töltésének a kihívásain túl jelezte azt a szintén jelentős fejlődésből következő kihívást, amit az önvezető autók megjelenése kelt életre. Kocsis Ferenc összefoglalta tapasztalatait és elmondta, hogy „Negyedik éve látjuk, hogy a parkoláshoz egyre több ágazat kapcsolódik: ingatlanbefektetők, városüzemeltetők, infokommunikációs- és elektronikai fejlesztők, innovatív- és zöld megoldásokban gondolkodó vállalkozások és az építőipar képviselői, szakemberei mutatják be fejlesztéseiket, legújabb szolgáltatásaikat és a témához kapcsolódó elképzeléseiket. A cél ugyanaz: okosvárosok létrehozása, a zéró emisszió és az intelligens eszközök használat a közlekedésben, parkolásban. A parkolás fejlesztésének, a modern parkolóházak kialakításának a fontosságára felhívni a befektetők és a döntéshozók figyelmét, valamint a lakosság érdeklődését az okos városi mobilitás lehetőségeire.”

Az elektromos és önvezető autók terjedése, a technológia rohamos fejlődése, a jogszabályi háttér megalkotása, a károsanyag kibocsátás drasztikus csökkentésének a szükségessége, mind-mind jelentős hatással vannak a városok közlekedésére, a parkolásra, és jelenleg a döntéshozók kezében van az elektromos autózás Magyarországon – foglalható össze a IV. CEE Parking Development Forum szakmai diskurzusa.

 

közlekedés, fenntarthatóság, város, elektromos autó, fenntartható közlekedés, parkolás, cee parking forum konferencia, elektromobilitás, innváció Icon_print

Közép-európai Parkolási és Mobilitási Fórum 2016

Kép © Közép-európai Parkolási és Mobilitási Fórum 2016

Közép-európai Parkolási és Mobilitási Fórum 2016

Kép © Közép-európai Parkolási és Mobilitási Fórum 2016

Közép-európai Parkolási és Mobilitási Fórum 2016

Kép © Közép-európai Parkolási és Mobilitási Fórum 2016

Közép-európai Parkolási és Mobilitási Fórum 2016

Kép © Közép-európai Parkolási és Mobilitási Fórum 2016

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317