Logomain

Top 5 közösségi kezdeményezés Európa nagyvárosaiban

By Berke Regina 2016. április 14. 16:04

szerk at hg dot hu

A Founding the Cooperative City című utazó előadássorozat részeként ismerhettünk meg olyan innovatív gazdasági modelleket, melyek célja a közösségi vezérlésű városfejlődés.

A bemutatott projektekre egyaránt igaz, hogy olyan városi közegekben jöttek létre, ahol az ingatlanok értéke átalakult: egyre nehezebb saját vállalkozás keretein belül fenntartani egy nagyobb méretű bérleményt, azonban a legtöbb városban rengeteg kihasználatlan, elhagyatott épület vár arra, hogy megtöltsék élettel. A sorozat ezen kívül a közösségi finanszírozás, és a közösségi befektetés módszereit is vizsgálja, nyilvános beszélgetéseken és zártkörű workshopok keretein belül egyaránt. A budapesti esemény a Kortárs Építészeti Központ Lakatlan programjának eleme, melynek keretein belül a jelenleg zajló Nyitva Fesztivál is megvalósult. A meghívott előadók különböző európai országokból érkeztek, mindannyian sikeres kezdeményezői egy-egy friss közösségi városfejlesztési folyatnak, illetve alapítói az ezeknek köszönhetően létrejött közösségi tereknek: az ő projektjeikből válogattunk. 

1

Mörchenpark & Holzmarkt, Berlin
Christian Grauvogel

Berlin4.lead_1

2010 őszén végleg bezárt Berlin egyik ikonikus, de szigorúan zártkörű hipszter-tanyája, a Bar25, ami közvetlenül a folyóparton, elképesztő adottságokkal rendelkező, nagyméretű területen helyezkedett el. A bár korábbi vezetősége két évvel később közösségi adománygyűjtést indított a telek visszavásárolása érdekében, de nem az eredeti szórakozóhelyet szerették volna visszaépíteni, hanem két non-profit projekt tervével álltak elő. A Holzmarkt keretein belül egy kisebb művész- illetve kézművestelep épült volna, ahol a művészek a helyszínen élhettek és dolgozhattak volna, a hely munkaidőben pedig piacként nyitva állt volna a városlakók előtt. A Mörchenpark terve egy olyan játszóteret, vidámparkot takart, ami mindenki számára látogatható, rengeteg különböző programot kínálva felnőtteknek és gyerekeknek egyaránt. A csapat az üres telket óriási lehetőségként fogta fel arra, hogy egy értékes, élhető terület Berlin civil lakosságának tulajdonába kerüljön. A közösség a terveket olyan lelkesen fogadta, hogy végül sikerült meggyőzni a város vezetőségét is, és a terület az egykori Bar 25 vezetőségéhez kerülhetett. Ezek után, 2013 májusában megnyílt a Mörchenpark, ami szinte azonnal önálló életre kelt a közösség aktív részvételének köszönhetően. A városlakók növényeket hoztak, hamarosan beindult az organikus termesztés a parkban egy közösségi kert formájában. 2015-ben elindultak a munkálatok a Holzmarkt projekt megvalósításáért: a 18 000 négyzetméteres területen az alternatív színház és zene, sőt a kortárs művészet is helyet kapott, de a legfontosabb küldetése a közösségek közelebb hozatala egymáshoz és persze a természethez. 

 

 

2

Pod Pyramidou, Pozsony
Jedlé Mesto, Dominika Belanska

Pozs.lead_3

Az, hogy listánkon két pozsonyi helyszín is szerepel, nem véletlen: a szlovák fővárosban hirtelen meglepően sok új típusú civil kezdeményezés és önkéntességen alapuló akció indult meg. Több közösségi kert üzemel a városban, magántulajdonban lévő és önkormányzati területeken egyaránt, de a legkülönlegesebb helyszínt mégis a Jedlé Mesto (magyarul: Ehető Város) csoport kertje tudhatja magáénak. Ez az első tetőkert Szlovákiában: a Szlovák Rádió és Televízió pozsonyi épületének ikonikus piramisa alatti tetőteraszon helyezkedik el, a nevét is innen kapta: Pod Pyramidou. A Jedlé Mesto civil szerveződéséhez csatlakozott a Na Streche (A tetőn) interdiszciplináris csoportja is, a szervezés rengeteg tárgyalást és még több engergiát igényelt a különleges helyszín miatt. Céljukból viszont nem engedtek, mert eltökélték, hogy megnyitják a modern emlékmű korábban hivatalosan lezárt és funkción kívüli tetőterét a helyi közösség számára. A tetőterasz végül valóban megnyílt a nyilvánosság előtt, és már az első hetektől kezdve óriási sikere lett: pár hónap alatt elegendő tagot gyűjtött ahhoz, hogy önfenntartó lehessen, így mondhatjuk, hogy a közösségi kert szó szerint virágzott. A kezdeményezés a környéken élőket, illetve az odalátogatókat is közelebb hozta egymáshoz,segítségével sajátos közösség alakult ki, ahol az emberek egymástól tanulhattak, ismerkedhettek. A helyszínen különféle workshopokat is rendeztek, melyeken bárki részt vehetett, illetve a kert kis kávézója is mindenki számára nyitott volt, így azok is látogathatták a tetőt, akik nem lelkesedtek annyira a kertészkedésért. A projekt sikeréhez az is hozzájárult, hogy a Szlovák Rádió és Televízió egyfajta állami támogatásként amellett, hogy engedélyezte, hogy a civil szervezetnek csak a helyszín fenntartási költségeit kelljen fizetnie, a médiamegjelenések szempontjából is támogatta a kezdeményezést. Sőt, a rádió, kapcsolatrendszerének és profi marketingeseinek köszönhetően rengeteg látogatót vonzó koncerteket, filmvetítéséeket és élő adásokat szervez a helyszínre.

Az állami intézmény és az önkéntes civil szervezet együttműködése példaértékű lett a városban, együttes erővel támogatták az egészséges életmód, étkezés terén az oktatási és közvélemény-formáló akciókat, illetve elköteleződtek a természetes környezet védelme és formálása, illetve a kisebbségek és fiatalok integrációja és az állampolgárok egészségének megőrzése mellett. 

3

ZOHO, Rotterdam
Hans Karssenberg, Stipo

Rotter3.lead_3

Rotterdam  ZomerhofKwartier (ZoHo) kerülete már régóta egyedül a zavargásokról és állítólagos gyanús lakóiról híres, annak ellenére, hogy pontosan a belváros mellett található. 2013-ban a terület tulajdonosa, a Havensteder és a Stipo összefogott a városrész rehabilitálásának érdekében. A módszerük a "slow urbanism", azaz a lassú, fokozatos urbanizáció volt. Az évtizedek óta üresen álló épületek így minden külső nyomás, vagy erőltetett marketing nélkül, lépésről lépésre teltek meg élettel. Részben hirtelen megnövekedett nyilvánosságának és megfizethetőbb árainak köszönhetően, a ZoHo egyre népszerűbb lett Rotterdam kreatív fiataljai közt. Új lakóinak többsége a design, a művészet, a film, a zene, a média, az informatika, vagy a gasztronómia területén tanul vagy dolgozik, de eredeti lakosai is örülnek az élhetőbb környezetnek.

Az új értékek megőrzéséhez azonban elengedhetetlen volt egy összetartó közösség kialakítása. 2014-ben az Erasmus University Rotterdam diákjai egyhetes workshopon vettek részt, melynek célja minél több ötlet és javaslat összegyűjtése volt a kerület további fejlesztésére. A kurzus alatt kiderült, hogy bár a még mindig rengeteg a kihasználatlan, üresen álló épület és üzlethelyiség, a legnagyobb probléma mégsem a külső befektetések, hanem a belső összetartás, a közösségi érzés hiánya. Ezért felesleges és hasztalan lett volna egy külső projekt ráerőltetése a környékre, így ehelyett a résztvevő diákok célként a lakosok belső motivációinak növelését tűzték ki. Mivel nem volt valódi kapcsolat és kommunikáció a lakosok közt, a diákok létrehozták a kerület magazinját, IK BEN ZOHO (a ZoHo én vagyok) címmel. A környék lakosai számára külön Facebook-csoportot is létrehoztak, ahol megoszthatták problémáikat, javaslataikat. A projekt meglepően sikeresnek bizonyult, a kerület, ma már aktív lakosainak köszönhetően folyamatosan, önállóan fejlődik. A befektetők oldaláról pedig azóta már folyamatban van új lakóegységek kialakítása is, természetesen a kerület sajátos, kreatív jellegének megőrzésével.

4

Stará tržnica, Pozsony
Jan Mazur

Vasarcsaar.lead_3

A pozsonyi vásárcsarnok épületében ma is árulnak termelők, de csak szombatonként. A hét többi napján a csarnok üresen állt, amíg a a Régi vásárcsarnok Szövetség – Élesszük újra a régi vásárcsarnokot! nevű civil szervezet át nem vette az üzemeltetését 2013 szeptemberében. A Szövetség nem csak programokkal tölti meg a kihasználatlan épületet, de közösségi finanszírozás útján annak fenntartásába, illetve felújításába is befektet. Mivel az eredeti működésű csarnok nem rendelkezett különösebb gazdasági jelentőséggel, a város vezetése viszonylag könnyen engedte át annak igazgatását a Szövetség interdiszclipináris csapatának. A civil szervezet tagjai önkéntes jelleggel vettek és vesznek részt a munkálatokban, vannak köztük építészek, urbanisták, és más szakemberek, de akad olyan is, aki kiterjedt kapcsolatrendszerének köszönhetően tudja előremozdÍtani a projektet. A csapatban így a város legaktívabb és leghozzáértőbb emberei gyűltek össze, egyes tagokon keresztül jelen volt Pozsony egyik legjobb építészeti irodája, valamint a legnagyobb kreatív iroda, illetve ügyvédi iroda a városban. 

A vásárcsarnok mára Pozsony egyik legélénkebb szociális és kulturális központjává vált: rendszeresek a különböző koncertek, előadások, kiállítások, ezen kívül pedig sör-és borkóstolókat, díjátadókat és divatbemutatókat is rendeztek már a csarnokban. 

 

5

Postavaria Romana, Bukarest
Make a Point

Buki.lead_3

A Make a Point csapata, bár elismeri, hogy Bukarest nem számít világvárosnak, vagy különösebb kulturális központnak, ennek ellenére azon dolgozik, hogy ez megváltozhattson. Bukarest központja körülbelül egy négyzetkilométernyi, határain túl, azaz a további 227 négyzetkilométeren elszórtan elhelyezkedő, többnyire kihalt gyártelepek uralják a városképet. Ezek a környékek álmosak és jelentéktelenek, a lakótelepek sorát csak gyógyszertárak, kisboltok és kaszinók törik meg. A Make a Point küldetésének tekinti, hogy felélessze ezeket az kihalásra ítélt lakónegyedeket. Céljuk: kiterjeszteni Bukarest apró belvárosát, különböző szociális és kulturális központok létrehozásával a külső területeken. Elhagyatott csarnokokat és gyárépületeket töltenek meg élettel, kiállításokat, előadásokat, filmvetítéseket és workshopokat szerveznek. Saját irodájuk is egy volt textilgyár épületének földszintjén található. Ideológiáiknak megfelelően újították fel a gyárat: az ott talált használati tárgyakból és szerkezeti elemekből új bútorokat terveztek: így lettek az egykori ipari mérlegekből kanapék, a működésképtelen lift motorjából dohányzóasztal, a régi hegesztőgépből pedig pult a projektor alatt. A csoport székhelyét állandó kiállítási központtá alakította, ami azóta a kortárs művészek egy fontos bemutatkozási platformjává vált. A csapat elhivatottságát bizonyítja a volt textilgyár mellett lévő régi víztorony épületének teljes rekonstrukciója is. A haszontalanná vált, órmótlan betontornyot nem csak felújították, de a belsejében vertikális galériát alakítottak ki, így az épület, ami addig csak a városképet tette tönkre, új funkciót kapott, közben pedig a környék legfontosabb látványosságává vált. 

kortárs építészeti központ, berlin, rotterdam, európa, bukarest, közösségi ház, közösségi tér, közösségi kert, közösségi tervezés, közösségi kezdeményezés Icon_print

Holzmarkt, Berlin

© http://www.iheartberlin.de/

Holzmarkt, Berlin

© http://www.iheartberlin.de/

Holzmarkt, Berlin

© http://www.iheartberlin.de/

Pod Pyramidou, Pozsony

© https://www.facebook.com/podPyramidou/

Pod Pyramidou, Pozsony

© https://www.facebook.com/podPyramidou/

ZOHO, Rotterdam

© zohorotterdam.nl

ZOHO, Rotterdam

© zohorotterdam.nl

Stará tržnica, Pozsony

© http://staratrznica.sk/

Stará tržnica, Pozsony

© http://staratrznica.sk/

Make a Point - Postavaria Romana

© http://www.postavaria-romana.ro/

Make a Point - Postavaria Romana

© http://www.postavaria-romana.ro/

/upload/images/photos/000/090/592/berlin4.thumb.jpg?1460471492
/upload/images/photos/000/090/591/berlin2.thumb.jpg?1460471481
/upload/images/photos/000/090/590/berlin.thumb.jpg?1460471469
/upload/images/photos/000/090/606/pozs.thumb.jpg?1460477470
/upload/images/photos/000/090/605/pozs2.thumb.jpg?1460477460
/upload/images/photos/000/090/594/rotter3.thumb.JPG?1460474936
/upload/images/photos/000/090/593/rotter.thumb.jpg?1460474916
/upload/images/photos/000/090/584/vasarcsaar.thumb.jpg?1460398151
/upload/images/photos/000/090/583/vasar.thumb.jpg?1460398132
/upload/images/photos/000/090/589/buki.thumb.jpg?1460468339
/upload/images/photos/000/090/588/bukarest1.thumb.jpg?1460468308
Hg_pasaret_szponzor_title
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317