Logomain

Kreatívok, akik Budapest köztereit formálják

By Barna Péter 2016. március 27. 10:37

szerk at hg dot hu

10401338_1687832634802561_241890895102051987_n.gallery

City of design

Forrás: Liget Budapest – Facebook

1.gallery

City of design

Forrás: Liget Budapest Projekt

3.gallery

Baróthy Anna (Szövetség 39) és Szauder Dávid (BuildingScape)

Forrás: Liget Budapest Projekt

2.gallery

City of design

Forrás: Liget Budapest Projekt

5.gallery

Jankovits Barnabás – neopaint

Forrás: Liget Budapest Projekt

Budapest utcáinak, épületeinek és tereinek kinézetét szerencsére egyre többször alakítják kreatív szakemberek. A Design Terminál és a Liget Budapest Projekt City of design elnevezésű rendezvényen olyan cégeket mutattak be, akik aktív formálói és alakítói a főváros köztéri művészetének.

Az UNESCO döntése alapján Közép-Európából elsőként Budapest kapta meg a „Design Városa" címet, így fővárosunk bekerült a Kreatív Városok Hálózatába is, mely azokat a városokat foglalja magába, amelyek a kreativitásukkal, kreatív gazdaságukkal a világ élvonalába tartoznak. 

Ennek apropóján a Design Terminál a Liget Budapest Projekttel együttműködve rendszeres szakmai beszélgetéssorozatot indított City of Design néven. Márciusi 24-i eseményük középpontjában a köztéri művészeti városképformáló erejéről volt szó.

Horn Márton, a Liget Budapest Projekt kreatív igazgatója moderálása mellet három olyan cég – a Szövetség 39, a BuildingScape és a neopaint – képviselői mutatkoztak be, akik atív alakítói Budapest köztéri művészetének.

A Szövetség 39 legújabb projektje a korábbi Moszkva téri kultikus óra újratervezése a felújított Széll Kálmán térre. Baróthy Anna ezzel kapcsolatban elmondta, hogy nagyon nehéz helyzetben vannak, ugyanis tulajdonképpen lehetetlen olyan órát készíteniük, amit akkora kultusz övezne, mint a régebbit.

A mostani tervek szerint az új óra digitális lesz, és egy körülbelül hat méter magas obeliszk tetején látható majd. 

Szauder Dávid, a BuildingScape nevű cég alapítója korábban Berlinben működött médiaművészként. A Collegium Hungaricumban töltött időszaka alatt a szomszédjukban építkezésbe kezdtek, és az akkori főnökével azon gondolkodtak, hogyan tehetnék a közönség számára ezt a folyamatot elfogadhatóbbá. Kitalálták, hogy az építkezésbe művészeti eszközökkel vonják be a lakókat.

Projektjük odáig jutott, hogy volt egy alkalom, amikor magára az építési területre is bemehettek a járókelők, ők pedig különböző grafikákat és installációkat vetítettek az építés alatt lévő falakra.

Ez adta az ötletét annak, hogy saját céget alapítson, melynek szerepe az, hogy az épülési fázisban lévő terültek és épületek marketing-kommunikációjában szerepet kapjon maga a munkafolyamat is. 

Jankovits Barnabás és az általa vezetett neopaint nevéhez Budapest leglátványosabb street art alkotásait fűződnek. Tíz éve dekorációs falfestésekkel foglalkoznak, főleg beltéri, kisebb munkákkal kezdték, aztán rájöttek, hogy kénytelenek referenciát felmutatni a nagyobb projektekhez. Ekkor jött az ötlet, hogy fessék ki a Rákóczi híd támfalait a Nemzet Színészeinek arcképeivel. Szerencséjükre melléjük állt a BKV és a Nemzet Színház is, így a projekt sikeresnek bizonyult, és így pályázni is könnyebb volt már komolyabb munkákra. Ezt követően a Király és Kazinczy utca sarkán lévő játszótér mögött található hatalmas méretű tűzfalra festettek, és ez a munka meghozta nekik a komolyabb felkéréseket is.

Azóta a 7. kerületben 16 darab falat festettek ki, Budapesten pedig összesen 25 alkotásuk van. 

A beszélgetés résztvevője volt Bodóczky Antal, a MOME oktatója is, aki rendkívül érdekes témákat hozott szóba, esősorban a városi művészet funkciójával kapcsolatban. Elmondta, hogy a társadalmi problémákra való reagálás egyre inkább jelen van a street artban. Szerinte ma már nem csak az önkifejezés vagy az egyéni problémák számítanak, hanem a művészek felelősséget vállalnak a globális problémákért is, éppen ezért művészetük segítségével próbálják meg ráirányítani a figyelmet egy-egy ilyen témára. 

Szó volt arról is, hogy mára szinte elengedhetetlenné vált, hogy a köztéri művészetet üzleti tevékenységként is felfogják az alkotók, mert csak így képesek arra, hogy szponzorokat, befektetőket szerezzenek, és hogy maguk mellé állítsák a hivatali szerveket is. Baróthy Anna elmondta, hogy szerinte nagyon sokat változott a szakmájuk azzal kapcsolatban, hogy a különböző felek megtanulták, hogy csak úgy tudnak hatékonyan létrehozni új projekteket, ha összedolgoznak a különböző szakmák és területek képviselőivel.

Úgy véli, hogy a projekt alapú kreatív gondolkodás és együttműködés a szakma alapja, és lassan a piac is felismeri, hogy érdemes, sőt, szükséges kreatívokat alkalmaznia. 

Kifejtette azt is, hogy egy-egy köztéri projekt esetében nem a legfontosabb tényező az alkotás kinézete vagy érthetősége. A legfontosabbak ugyanis azok az érzelmek, amiket az alkotás kivált azokból az emberekből, akiknek szerepel a mindennapjaikban. A korábbi Moszka téri óra például művészi értékét tekintve nem volt jelentős, de különlegessé és mitikussá tette az, hogy rengeteg embernek egyfajta találkozási pontként funkcionált. 

Abban mindenki egyetértett, hogy a kreatívak alkalmazása a városi projektekben rendkívül fontos, és szerencsére ezt a különböző hivatalok és cégek egyre inkább felismerik.

Az együttműködésekben persze számos nehézség van, de a végén mindenki jól jár. Ez pedig azért is fontos, mert a köztéri művészet nem csak a várossal tesz jót, hanem közvetlen hatása van a lakókra, azok közérzetére is. Így hozzájárul ahhoz, hogy napjaink városai élhetőbbek és legyenek. 

 

street art, Design Terminál, neopaint, jankovits barnabás, szövetség 39, köztéri művészet, liget budapest projekt, city of design, building scape, horn márton, baróthy anna, bodóczky antal, szauder dávid Icon_print

City of design

Forrás: Liget Budapest – Facebook

City of design

Forrás: Liget Budapest Projekt

Baróthy Anna (Szövetség 39) és Szauder Dávid (BuildingScape)

Forrás: Liget Budapest Projekt

City of design

Forrás: Liget Budapest Projekt

Jankovits Barnabás – neopaint

Forrás: Liget Budapest Projekt

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317