Logomain

Csak az intelligens Budapest lehet túlélő város

By Ongrádi Melinda 2014. december 15. 09:05

szerk at hg dot hu

E_aut%c3%b3.gallery

Elektromos autó tankol és parkol

Kép Fabien ROCHET/flickr.com

Parkol%c3%a1s_budapest.gallery

CEE Parking Development Forum 2014

Kép CEE Parking Development Forum 2014

Parkingforum.gallery

CEE Parking Development Forum 2014

Kép CEE Parking Development Forum 2014

Parkolohaz.gallery

Parkolóház - New Yorkban

Kép Justin Brown/flickr.com

Külön iparág, hatalmas bevételekkel, az elektromos mobilitás kiszolgálásában különleges jelentőséget kap, problémáit pedig naponta a bőrünkön érezzük: a parkolásról rendeztek konferenciát a fővárosban.

A főváros lakóinak 600 ezres és az ingázók 250 ezres gépkocsiállománya, továbbá az idelátogató turisták szintén 250 ezer körüli gépkocsija – ekkora gépjármű-igénybevételnek van kitéve Budapest. Bár szerencsére nem egyszerre van jelen ennyi autó a fővárosban, akkor sem ”könnyű történet”, foglalta össze a helyzetet Ruszinkó Ádám, az NGM turizmusért felelős helyettes államtitkára, a Hungaropark Magyar Parkolási Szövetség konferenciája, a CEE PArking Development Forum 2014 fővédnöke a december 3-án tartott rendezvényen. Ráadásul átlagban a nap 24 órájából egy gépjármű csak 1-2 órát tölt mozgásban – így nyilvánvalóvá válik a parkolásnak egy város életében a saját bőrünkön is naponta tapasztalt jelentősége. Hogyan lehetne pozitív irányba terelni az ezzel kapcsolatos mai gyakorlatot? A konferencia szakemberei változatos iparágakat képviseltek, így meglehetősen sok szemszögből megvizsgálhattuk a kérdést és az is nyilvánvalóvá vált: az érdekeltek – akik sorába az önkormányzatoktól az ingatlanfejlesztőkön és az IT szektor képviselőin át a gépkocsiforgalmazókig igen széles területek képviselői hozzátartoznak – összefogása, továbbá rendszerszintű gondolkozás nélkül nehezen kezelhető a probléma.

A kertépítés mellett leggyakrabban a parkolás az, amin spórolni szoktak.

A mennyiség nem megoldás

Alapvető probléma, hogy a megoldást nem feltétlenül jelenti a parkolók számának növelése. Ráadásul míg a közterületekre erőteljes a túljelentkezés, meglepő módon a kihasználatlan kapacitás is sok a belvárosban, például irodaházak mélygarázsai formájában. Természetesen elengedhetetlen lenne a P+R rendszerek fejlesztése, azonban ezen a területen még sok a hiányosság. A kereslet-kínálat összehangolásának kérdésére a szakemberek teljes egyetértésben az okos megoldásokban látják a választ – például olyan alkalmazásokban, amelyek a turistáknak jelzik a közelben lévő, igénybe vehető szabad parkolóhelyeket. "Az intelligens város a túlélő város" – vonták le a tanulságot a szakemberek.

Bár törvényi előírás szabályozza a parkolóhelyek létesítését, azonban egy beruházásnál a kertépítés mellett leggyakrabban a parkolás az, amin spórolni szoktak – mondta el lapunknak Szirmay Tamás, a Magyar Parkolási Szövetség felügyelőbizottsági tagja, aki azt is kifejtette: az Európai Parkolási Szövetségen keresztül (amelybe nemrég Nyikos Istvánt, a Hungaropark elnökét delegálhatta a szervezet) próbálják kifejteni lobbitevékenységüket; a cél, hogy az uniós pályázatok feltételrendszerén keresztül is érvényesíteni lehessen ezeket a szempontokat. Az iparág jelentőségére is utalt azzal, hogy rámutatott: világszinten több tízmillió embernek ad munkát, és milliárdos bevételeket jelent a terület.

Az okosautó ma már valóság, a technológia már itt van, és ezek a járművek már sokkal többet tudnak, mint gondolnánk.

Baj, hogy ingyen van

„Még mindig túl sok az ingyenes parkolás Budapesten” – a meglepő kijelentést Kerényi László Sándor, a BKK közlekedésstratégiai vezetője tette, aki rámutatott, hogy míg a közterületekre igen nagy a túljelentkezés, az irodaházak mélygarázsai sok esetben konganak az ürességtől. A szakember véleménye szerint fontos lenne, hogy rendszerszinten foglalkozzunk a kérdéssel, és „valamilyen intézmény valamilyen felhatalmazással” reformálja meg a területet. Beszélt a P+R parkolók ütemezett fejlesztésének célkitűzéseirről is – ezzel kapcsolatban a szakember kiemelte azt a jelenleg fennálló problémát, hogy a kötöttpályás viszonylatok ma még nem érik el a városhatárt.

Az okosautó már köztünk van

Az okos parkolási megoldások akkor kapnak igazán értelmet, ha arra gondolunk, hogy az okosautó ma már valóság, a technológia már itt van, és ezek a járművek már sokkal többet tudnak, mint gondolnánk. Minderről Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége elnöke beszélt, aki szerint 2020-ban már az autószalonokban is elérhető lesz az önvezető autó. „Élvezzük ki, hogy mi vezethetjük a járművet, mert hamarosan vége!” – figyelmeztet a szakember az autóiparban várható forradalomra, amely az elektromos autók robbanásszerű terjedésével számol; az áttörést a szakemberek szerint az akkumulátorok fejlődése fogja majd elhozni.

Ha elektromos autó, akkor a parkolás általában egyben tankolás is – mutatott rá Jászai Tamás, az ELMŰ Nyrt. vállalatfejlesztési igazgatója, aki beszélt többek között az elektromobilitást támogató, idén márciusban bejelentett Jedlik Ányos tervről, illetve olyan célkitűzésekről is, mint az uniós előírásoknak megfelelően 68 000 töltőállomás (ebből 7000 közterületen) telepítése.

A konferencián hallhattunk még külföldi példákról, például arról a Münchenben bevezetett gyakorlatról, amelynek lényege, hogy a rendszámtábla leolvasásával azonosítják a gépjármű kibocsátását, eszerint differenciálva a parkolás díját, de szó esett Amszterdam parkolási rendszeréről és számos innovítav parkolási megoldásról is.

A HUNGAROPARK Magyar Parkolási Szövetségről itt tudhatunk meg többet, a különböző gyártók elektromos járműveiről pedig az ELMŰ oldalán találhatunk egy gyűjtést.

 

budapest, gépjármű, város, parkolás, hungaropark magyar parkolási szövetsésg Icon_print

Elektromos autó tankol és parkol

Kép Fabien ROCHET/flickr.com

CEE Parking Development Forum 2014

Kép CEE Parking Development Forum 2014

CEE Parking Development Forum 2014

Kép CEE Parking Development Forum 2014

Parkolóház - New Yorkban

Kép Justin Brown/flickr.com

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317