Logomain

Lucius itt járt. Viszlát!

By Herkli Mátyás Barnabás 2013. december 20. 17:30

szerk at hg dot hu

0_a_f%c3%b3rum.gallery

Pompeji fóruma

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

Herkli_m%c3%a1ty%c3%a1s.gallery

Herkli Mátyás Barnabás

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

3_felirat__12en-sz%c3%a1moz%c3%a1s%c3%ba_s%c3%adr__val%c3%b3sz%c3%adn%c5%b1leg_l._hadonina_s%c3%adrja_-_nocera-i_kapu_-_porta_nocera.gallery

Felirat, Nocera kapu

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

1_n%c3%b6v%c3%a9ny%c3%a1br%c3%a1zol%c3%a1s__menandrosz_h%c3%a1za_-_i.10.4_casa_del_menandro.gallery

növényábrázolás, Menandrosz háza

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

2_politikai_felirat_-_via_dell'abbondanza.gallery

Politikai felirat, Via dell'Abbondanza

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

4_g%c3%b6r%c3%b6g_felirat__ez%c3%bcstlakodalom_h%c3%a1za_-_v.2.i_casa_delle_nozze_d'argento.gallery

Görög felirat, Ezüstlakodalom háza

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

5_g%c3%b6r%c3%b6g_felirat__g%c3%b6r%c3%b6g_feliratok_h%c3%a1za_-_v.1.18_casa_degli_epigrammi_greci.gallery

Görög felirat,görög feliratok háza

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

6_haj%c3%b3%c3%a1br%c3%a1zol%c3%a1s__stabiai_therm%c3%a1k__n%c5%91i_%c3%b6lt%c5%91z%c5%91_-_vii.1.8_terme_stabiane.gallery

Hajóábrázolás, Stabiai thermák, női öltöző

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

7_haj%c3%b3%c3%a1br%c3%a1zol%c3%a1sok__menandrosz_h%c3%a1za_-_i.10.4__casa_del_menandro_-.gallery

Hajóábrázolások, Menandrosz háza

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

8_mad%c3%a1r%c3%a1br%c3%a1zol%c3%a1s__stabiai_therm%c3%a1k__n%c5%91i_%c3%b6lt%c5%91z%c5%91_-_vii.1.8_terme_stabiane.gallery

Madárábrázolás, Stabiai thermák, női öltöző

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

Loabrazolas_ok.gallery

Lóábrázolás, Casa dei Quattro Stili

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

Loabrazolas_ok_2.gallery

Fiatal lovak ábrázolása,színházi jelenetek háza

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

11_k%c3%a9t_f%c3%a9rfiarc_%c3%a1br%c3%a1zol%c3%a1s__6en-sz%c3%a1moz%c3%a1s%c3%ba_s%c3%adr_nocera-i_kapu_-_porta_nocera.gallery

Két férfiarc ábrázolás, 6EN számozású sír, nocerai kapu

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

12_gladi%c3%a1tor__nagy_sz%c3%adnh%c3%a1z__passz%c3%a1zs_-_viii.7.20_teatro_grande.gallery

Gladiátor, Nagy Színház passzázs

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

13_g%c3%banyrajz_egy_%c3%b6regemberr%c5%91l__%c5%90_rufus-al%c3%a1%c3%adr%c3%a1ssal__miszt%c3%a9riumok_vill%c3%a1ja_-_rufus_est__villa_dei_misteri.gallery

Gúnyrajz egy öregemberről, Ő Rufus aláírással, Misztériumok villája

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

15_szexu%c3%a1lis_tartalm%c3%ba_%c3%a1br%c3%a1zol%c3%a1s__nagy_sz%c3%adnh%c3%a1z__passz%c3%a1zs_-_viii.7.20_teatro_grande.gallery

Szexuális tartalmú ábrázolás, Nagy Színház passzázs

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

14_l%c3%b3-_%c3%a9s_szexu%c3%a1lis_tartalm%c3%ba_%c3%a1br%c3%a1zol%c3%a1s__nagy_sz%c3%adnh%c3%a1z__passz%c3%a1zs_-_viii.7.20_teatro_grande.gallery

Ló- és szexuális tartalmú ábrázolás, Nagy Színház passzázs

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

Herkli_m%c3%a1ty%c3%a1s_doboz.gallery

Herkli Mátyás Barnabás

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

Az AMI építészhallgatója az ókori street art nyomába eredt. Beszámolójában pajzán falfirka-kultúra és bizarr időutazás Pompejiben.

Ha egy őszi, kellemesen meleg olasz napon egy utazó Pompeji város peremén a pompeji graffitik felkutatására adja a fejét, jó, ha egy minden porcikáját átjáró, őrült állapotba hajló időutazásra készül fel. Épületeken, szobrokon és milliónyi négyzetméternyi falakon néhány centiméteres feliratokat, karikatúrákat keresni nem feltétlenül szórakoztató elhivatottság – az eredményes ottlét pedig kétes –, de ha az ember mégis talál egy-egy firkát, életének leggyönyörűbb pillanatait élheti meg - olyan kincsvadászhoz méltónak érezve magát, akit a sors a kegyeibe fogadott.

Soproni graffititől a pompeji street artig

A 2011-es soproni Alkalmazott Művészeti Intézet-beli OMDK-n mutattam be kevésbé jól sikerült, ámde hatalmas lelkesedéssel megírt, a soproni graffitit és street artot részletesen, magát a jelenséget pedig általánosságokban bemutató dolgozatomat. Ezután és a nem várt 3. hely bezsebelése után – a témában végzett kutatások terén jó másfél éves szünetet tartva – pattantam fel hirtelen nyert lelkesedéstől és Dr. Márfai Molnár László filozófiaprofesszor javaslatától vezérelve (aki a témában végzett kutatásaimhoz nyújt folyamatosan segítséget) egy Budapestről Nápolyba tartó repülőre, és jutottam el Pompeji ókori városába. 

Őrült régészek és professzorok ontották rám a történelemkönyvekben eltérően tanított ismereteiket a városról, miközben egy-egy pajzánabb graffitit idézve hozták alaposan zavarba a beszélgetésbe betársult nőket.

Ekkor, 2012-es első pompeji tartózkodásom alkalmával volt lehetőségem megismerni az ókori graffitikről összegyűjtött szakmai anyagot; addig csak filmekben látott őrült régészek és professzorok ontották rám a történelemkönyvekben eltérően tanított ismereteiket a városról, miközben egy-egy pajzánabb graffitit idézve hozták alaposan zavarba a beszélgetésbe betársult nőket. Mindezen igazán kellemes élményektől még mindig lelkesen döntöttem úgy, hogy amint tudom, folytatom a közeljövőben kutatásaimat az ókori graffitik témájában. A "jövőben", vagyis második alkalommal idén, 2013. októberében jutottam le Pompejibe, amely tanulmányutat a nemrégiben elnyert Eötvös Lóránd Hallgatói Ösztöndíjból volt szerencsém megvalósítani. Ezen útnak összefoglalójául álljon itt egy rövid beszámoló egy kevés élménnyel és egy kevés szakmaisággal.

Pompejiben graffitit keresni egyébként pont olyan, mint tűt keresni a szénakazalban.

Szétporladó értékek

Amúgy, hogy miért is a pompeji graffitik? A graffiti történelmének tanulományozása során akadtam rá erre a további kutatásra javallott anyagra, és minekután szakmabeliek azt tanácsolták, hogy mivel a graffiti mai története már úgyis annyira ki van vesézve (bizonyítékként erre az utóbbi kb. 5 évben megjelent több száz szakkönyvet hozták fel), jobban tenném, ha elmennék Pompejibe, s megnézném a lassan szétmálló, de iszonyú értékkel bíró, a graffiti történelmében mint fő előzményként szereplő anyagot, amely egy, a mai modern jelenséghez nagyon hasonló társadalmi korképet ád. Öhm...no jó...oké.
Pompejiben graffitit keresni egyébként pont olyan, mint – ezzel a sokszor elhasznált klisével élve – tűt keresni a szénakazalban. A 12 négyzetkilométernyi romváros alaprajza egy levél erezetének szerkezetéhez hasonlít (megállapítás építészhallgatóként), ahol az egymásra merőleges és 9 körzetet létrehozó főutak egyre kisebb szerkezeti egységeket (négyzetben a négyzetben a négyzet...stb.) határoznak meg – amelynek legkisebb részei az alig tíz négyzetméteres lakások. A korabeli vésetekre pedig nem éppen a nagy méret a jellemző.

Ha egy általunk kinézett lakóház egyik szobájának ajtaja mellett mégsem találjuk meg az albumból belőtt rajzot vagy szöveget, akkor az vagy azt jelenti, hogy a graffiti az album összeállítása óta eltelt idő alatt megsemmisült.

Startvonal a könyvtárban

Mielőtt a kutató elkezdené személyesen is felkeresni a falfirkákat, érdemes előtte tanulmányoznia a témába vágó szakkönyveket Pompeji jelenkori könyvtárában, ezek közül is különösképpen egyet, amely a kutatásomban is nagy segítségemre volt. Ez a 2012-ben kiadott és az összes, még fellelhető ókori pompeji graffitit bemutató fényképes album: a "Titulorum Graphio Exaratorum, Qui in C.I.L. Volume IV: Collecti sunt imagines I-II (L'Erma di Bretschneider Kiadó, 2012)", amely Prof. Antonio Varone, a pompei-i ásatások megbízott vezetőjének szerkesztésében jelent meg. Ebben a remek, 550 oldalas szakkönyvben az összes, Pompejiben vagy a Nápolyi Archeológiai Múzemuben fellelhető graffitiről fényképes; illetve szöveges üzenet esetén latin-, olasz- valamint angol nyelvű fordítást egyaránt lehet találni. 
Ezen ismeretekkel a hónunk alatt így már célorientáltabban el lehet kezdeni a gyűjtést, azonban ha egy általunk kinézett lakóház egyik szobájának ajtaja mellett mégsem találjuk meg az albumból belőtt rajzot vagy szöveget, akkor az vagy azt jelenti, hogy a graffiti az album összeállítása óta eltelt idő alatt megsemmisült (nofene...) vagy azt hogy az jelenleg már a Nápolyi Archeológiai Múzeumban van.

Elzárt források

Arra ottléteim során kevés lehetőség kínálkozott, hogy minden olyan épületbe, ahol graffiti található, betehessem a lábamat–- mivel azoknak nagy része rossz állapotuk lévén a közönség előtt zárva van. Olaszországban sajnos akkora a korrupció, hogy Pompeji épületeinek javítására még az Uniós vagy UNESCO-s támogatásoknak is csak töredéke érkezik meg. (Ezt nem én találtam ki).
Ahhoz, hogy a lezárt helyekre be lehessen jutni, a régészeti csoporttól kell engedélyeket beszerezni, amely kérvényeknek átfutása a rendszeren akár hetekbe is telhet. Ugyanakkor kiskapuk léteznek – a kiskapukat pedig jelen esetben az emberiességben és az olasz emberekben, idegenvezetőkben lehet megtalálni, akik félrenézve és estére vacsorára invitálva a kutatót, kinyitják azokat az épületeket, amelyek amúgy a kíváncsiskodók számára zárva vannak.
De hogy mi az, amire így utólag, az ott eltöltött időszakból egy, a fókuszpontját tenyérnyi méretre csökkentő „kincsvadász" emlékszik? Építészhallgatói mivoltomban sajnálatos, hogy az nem maga a város, nem a Via dell Abondanza, amely a város főutcája, nem a színház, az amfiteátrum vagy a Stabiai thermák, és nem is „A tragikus költő" vagy a „Faun háza" a híres, Nagy Sándort ábrázoló mozaik másolatával – sokkal inkább a falak egyenetlenségei és vulkáni törmelék okozta elszíneződései, a lehullott vakolatok okozta szakmai pánik és reménybe vetett hít („Ó, vajon ide egy Faustus avagy egy Lucretius írta fel valamikor a nevét?!") és az egyre fokozódó és olykor akadozó szívverés - bízva abban, hogy a következő 10 centiméteres falszakaszon lesz „valami". 

De mi az a valami?

Ez a „valami" – és talán mondhatjuk, hogy tematikáját tekintve nagyrészt átfedésben van sok mai firkáéval  – politikai kampányüzenetek százai, állat (ló-, teve-, teknős- vagy halábrázolások); egy politikusról készült karikatúra; szövegrészlet (egy üdvözlés, esetleg nevek, átkok, szerelmes üzenetek), egy homoszexualitást nyíltan hírdető felirat vagy egy 30 centiméteres fallosz dombormű („Arra fuss hajós, mielőtt újra tengerre mennél, van 30 perced: arra van a bordély..."). Undor, majd vigyor és végül a teljes megértés és az öröm.
Ha valakinek szándékában áll a közeljövőben Pompejit felkeresni és esetleg a turistacsoportról leválva néhány óráig a falakat graffitik után kutatva böngészni, akkor keresse fel a Nagy színházba vezető passzázst (VIII.7.20), a Stabiai thermákat (VII.1.8), a Casa degli quattro Stili-t (I.8.17), Menandrosz házát (I.10.4), a Casa delle Nozze d'Argento-t (V.2.4), a Görög epigrammák házát (V.1.18), a Misztériumok villáját és nem utolsó sorban a Lupanare-nevű bordélyházat, aztán egy latin szótár kíséretében iruljon-piruljon, ahogy neki csak jólesik.
Végezetül pedig: Pompeji társadalmára, esetleges romlottságára vagy csak amúgy az ottani életet prezentálva álljon itt néhány fordítás a meglelt graffitikből. Ámbár előtte még megjegyzendő, hogy szemben a német történész és archeológus August Mau írásával (mely szerint: „(...) Az ókori város kulturált férfijainak vagy nőinek nem volt szokása neveiket stukkókra felírni avagy gondolataikat, élményeiket a város falain közzétenni."1) Rebecca Benefiel, az észak-amerikai Washington és Lee Egyetem professzora szerint - aki jelentős kutatásokat végzett a pompeji szerelmetes tartalmú falfirkák terén - „Társadalmi hovatartozástól függetlenül mindenki firkált a falakra"2. No ezek figyelembevételével egy kevés „itt voltam", egy kevés hétköznapibb és egy kis szexuális avagy vulgáris:
"Lucis festette ezt"
"Aufidius itt volt. Viszlát!"
"Kenyeret sütöttem"
"Publius Comicius Restitutus a testvérével pontosan itt állt"
"Mi ketten, örök barátok, itt voltunk. Ha tudni akarod a neveinket, akkor azok Gaius és Aulus"
"Az ember, akivel éppen eszek, egy barbár"
"Ha valaki nem hisz Vénusz szépségében, pillantson csak rá a barátnőmre"
"Nem akarom eladni a férjemet, még a világ összes aranyáért sem!"
"Ha egyszer meghaltál, akkor egy semmi vagy"
"Antiochus elment szórakozni barátnőjével, Cithera-val"
"Az, aki a tűzzel játszik, megégeti a péniszét"
"Mily sok trükköt használsz, kocsmáros! Vizet adsz el, de te magad bort iszol!"

"Restitius üzeni: "Restituta, vedd le kérlek, a tunikádat, és mutasd meg a szőrös titkodat""
"Gaius Valerius Venustus, az 1. Praetorianus kohorsz katonája Rufus századából, sok nő kielégítője"
"Sírjatok, lányok. A péniszem lemondott rólatok, mostantól férfiak hátsóját izgatja. Viszlát, csodás nőiesség!"
"Secundus ide ürített. Háromszor"
"Ő, aki ezt írta, egy seggnyaló"
"Sámio üzeni Corneliusnak: menj és akaszd fel magad"
3

A kutatás a TÁMOP-4.2.4.A/2-11/1-2012-0001 azonosító számú Nemzeti Kiválóság Program – Hazai hallgatói, illetve kutatói személyi támogatást biztosító rendszer kidolgozása és működtetése konvergencia program című kiemelt projekt keretében zajlott. A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg.

Fotók: Herkli Mátyás Barnabás

Jegyzék
1. Kristin Ohlson: Reading the Writing on Pompeii’s Walls, (Smithsonian.com, July 27, 2010)
2. Rebecca Benefiel: "Dialogues of Ancient Graffiti in the House of Maius Castricius at Pompeii," (American Journal of Archaeology 114.1 (2010), 59-101.)
3. Antonio Varone: Titulorum Graphio Exaratorum Qui in C.I.L. Volume IV: Collecti sunt imagines I-II (L'Erma di Bretschneider, 2012)

olaszország, róma, graffiti, falfirka, roma, kutatás, város, pompei graffitik, herkli mátyás barnabás, ókor Icon_print

Pompeji fóruma

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

Herkli Mátyás Barnabás

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

Felirat, Nocera kapu

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

növényábrázolás, Menandrosz háza

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

Politikai felirat, Via dell'Abbondanza

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

Görög felirat, Ezüstlakodalom háza

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

Görög felirat,görög feliratok háza

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

Hajóábrázolás, Stabiai thermák, női öltöző

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

Hajóábrázolások, Menandrosz háza

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

Madárábrázolás, Stabiai thermák, női öltöző

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

Lóábrázolás, Casa dei Quattro Stili

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

Fiatal lovak ábrázolása,színházi jelenetek háza

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

Két férfiarc ábrázolás, 6EN számozású sír, nocerai kapu

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

Gladiátor, Nagy Színház passzázs

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

Gúnyrajz egy öregemberről, Ő Rufus aláírással, Misztériumok villája

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

Szexuális tartalmú ábrázolás, Nagy Színház passzázs

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

Ló- és szexuális tartalmú ábrázolás, Nagy Színház passzázs

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

Herkli Mátyás Barnabás

Kép © Herkli Mátyás Barnabás

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317