Logomain

Új alvárosközpont Őrmezőn: a Mérték első díjas terve

By Kovács Dániel 2013. április 9. 10:32

szerk at hg dot hu

520130604-20111-p3d79b.gallery

A Mérték Építészeti Stúdió terve az őrmezői intermodális csomópontra

620130604-20111-u67zf5.gallery

A Mérték Építészeti Stúdió terve az őrmezői intermodális csomópontra

720130604-20111-2evmqg.gallery

A Mérték Építészeti Stúdió terve az őrmezői intermodális csomópontra

820130604-20111-1mh2len.gallery

A Mérték Építészeti Stúdió terve az őrmezői intermodális csomópontra

920130604-20111-29i3h.gallery

A Mérték Építészeti Stúdió terve az őrmezői intermodális csomópontra

1020130604-20111-x4lds4.gallery

A Mérték Építészeti Stúdió terve az őrmezői intermodális csomópontra

1120130604-20111-1f68o47.gallery

A Mérték Építészeti Stúdió terve az őrmezői intermodális csomópontra

1220130604-20111-1cwhw57.gallery

A Mérték Építészeti Stúdió terve az őrmezői intermodális csomópontra

120130604-20111-1tead75.gallery

A Mérték Építészeti Stúdió terve az őrmezői intermodális csomópontra

220130604-20111-1ycoju4.gallery

A Mérték Építészeti Stúdió terve az őrmezői intermodális csomópontra

320130604-20111-1jhwae7.gallery

A Mérték Építészeti Stúdió terve az őrmezői intermodális csomópontra

420130604-20111-59gufc.gallery

A Mérték Építészeti Stúdió terve az őrmezői intermodális csomópontra

Őrmezőn alakulhat ki Kelenföld új alvárosközpontja. Az intermodális csomópont pályázatán két első díjast hirdettek. <br/>

Két győztest hirdetett a zsűri az őrmezői metróvégállomás új intermodális csomópontjára kiírt tervpályázat végeredményeként. A Kelenföldi pályaudvar túloldalán elhelyezkedő pályaudvar a helyi és helyközi buszok, valamint a vasút és a metró közötti átszállást biztosítja majd, a kiíró BKK szerint Közép-Európa egyik legkorszerűbb ilyen létesítményeként. A következő lépésben a két első helyezett: a MARP-DET-TPTERV konzorcium és a Mérték Építészeti Stúdió közötti árverseny dönti majd el, ki tervezheti az épületet. Az alábbiakban az egyik győztes, a Mérték terveit mutatjuk be.

A fejlesztési helyszín a Kelenföldi pályaudvar vágányai, valamint az M1-M7 autópályák bevezető szakasza között kerül el. Dacára annak, hogy ez Budapest egyik legjobb lehetőségekkel rendelkező területe, nem sok minden történt itt az utóbbi években, egy magánbefektető által kiírt meghívásos pályázatot, illetve a túloldalon beharangozott új plázát leszámítva. (Az itteni új pályaudvarról, illetve a tervezett hasonló hazai létesítményekről ld. korábbi cikkünket.) A BKK azonban lépéskényszerbe került, mivel a 4-es metró építkezése úgy kezdődött meg, hogy a tervek között nem szerepelt Őrmező intermodális csomópontjának létrehozása. A 2010 előtti késedelmek miatt várhatóan nem is készül el a metró átadásáig; viszont a most bemutatott tervek alapján úgy tűnik, valóban európai színvonalú létesítménnyel gazdagodhat majd a főváros.

A tervezőktől nem csupán a buszpályaudvarra vártak javaslatokat; számolniuk kellett a P+R parkolókkal, a közútépítésekkel és a fejlesztés további lépéseiben megvalósuló beépítésekkel is. A beérkezett 12 pályamunka közül tizenegy fős bírálóbizottság választotta ki a legjobbakat Finta Sándor budapesti főépítész vezetésével, Vitézy Dávid BKK-vezérigazgató, Takács Viktor XI. kerületi főépítész, a Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara, a Magyar Építész Kamara, a Budapesti Építész Kamara, valamint a BKK szakértőinek részvételével.

A pályázat pozitív hozadékai közé tartozik a zsűri szerint, hogy kiderült: a terület közepén elhelyezkedő intermodális csomópont vonzó városi köztér kialakítására nyújt lehetőséget, mégpedig a tetőszint kihasználásával. Ez nem csupán a meglévő lakótelephez, de a fejlesztendő területekhez is hozzákapcsolódhat. Az értékelésnél a zsűri figyelembe vette a szakaszos megvalósításra tett javaslatokat és ezek költségigényét, valamint azt, hogy a szomszédos, kihasználatlan MÁV-terület további lehetőségeket tartogat.

A pályázaton megosztott, hat-hat millió forintos pénzdíjjal járó első helyezést ért el a MARP-DET-TPTERV konzorcium (Dévényi Márton, Dévényi Sándor, Gyürki-Kiss Pál, Biri Balázs, Szabó Dávid, Tóth Attila Gábor), valamint a Mérték Építészeti Stúdió Kft. (Dr. Paulinyi Gergely, Dr. Reith András, Szegő János) terve. Négymillió forinttal járó harmadik díjban részesítették a T2.a Építészirodát (Turányi Bence, Andaházy László János, Wettstein Miklós). Egymillió forintos megvételben részesült további három terv; a tervezők: 4D Építész Stúdió Kft. (Kószó József DLA, Rhorer Ádám); MCXVI – TRENECON COWI konzorcium, MCXVI Építészműterem Kft. (Herczeg László, Keresztes Jenő, Pintér Tamás János, Baranyi-Csaba Katalin, Hajdú Gábor, Újhelyi Katalin, Kolarovszki László); Középülettervező Zrt. (Tima Zoltán, Ernyei Balázs, Németh Tamás, Tölgyesi Kaplony, Szabó Máté, Papp Dóra, Mohácsi Sándor, Beller Roland, Gurubi Imre, Lukács Tamás). A díjazottaknak gratulálunk!

Az alábbiakban a Mérték Építészeti Kft. első helyezett pályaművét mutatjuk be; a közeljövőben természetesen a másik első helyezettet is nyilvánosságra hozzuk. A Mérték teljes pályaműve letölthető a BKK oldaláról; mi részleteket emelünk ki belőle. Az iroda az utóbbi években több komoly pályázati sikerrel büszkélkedhet: harmadik helyezést értek el az új istvánmezei stadion tervpályázatán, megvételt az Iparművészeti Múzeum bővítéséén, megosztott első helyezést a körtéri Gomba átalakítására kiírt vetélkedésen és ugyancsak első helyet az Újpesti Nagyfelszíni Víztisztító Mű újrahasznosításának pályázatán, egy igazán izgalmas, zöld tervvel.

„A terület a budapesti intermodális közlekedési pontok közül a legjobb lehetőségekkel rendelkezik. A páratlan közlekedési és infrastrukturális ellátottsága mellett, a csaknem 700.000 m2 fejlesztési területben rejlik a városrész fő potenciálja.

Vizsgálataink során a 2 térfélrészt - Őrmező és Kelenföldi oldalt – szervesen együtt kezeltük, azonban tudomásul vettük, hogy a Kelenföldi pályaudvar sínjei a területet elválasztják, ezért elkerülhetetlennek ítéltük meg a vasút felé zárt térfal képzését. Ennek a hatásnak elkerülése érdekében távlati fejlesztésként opcionálisan javasoljuk az aluljárók mellett, térszín feletti híd átvezetését a sínek felett, mely minőségi módon kötheti össze a 2 városrészt. A híd egyben biztosíthatja, hogy a tervezett közterületek, parkok tényleges zöld láncot alkossanak. Az így létrejövő köztérsor a következő elemekből állhat: Etele téri közpark, gyalogos, szolgáltatásokkal teli híd, új eszközváltó csomópont közparkja és a pénzügyi központ köztere.

A gépjármű forgalomnál figyelembe vettük, hogy elképzelhető, hogy a Budaörsi úton tervezett új csomópont csak az eszközváltó csomópont után készül el. A közlekedési rendszerünket ezek alapján mindkét ütemre alkalmas módon alakítottuk ki. A gyalogos és kerékpáros közlekedést a meglévő és tervezett útvonalakkal összhangban terveztük meg. Biztosítottuk a Budaörsi út felé, a Boldizsár utca felé és a „B” és „C” telek felé történő gyalogos közlekedést. A kerékpáros útvonalak esetén a meglévő útvonalak összeköttetését javasoljuk, illetve bekötöttük az új B+R parkolót az eszközváltó csomóponthoz.

Építészet:

I. ütem: „A” terület beépítése, buszpályaudvar és P+R parkoló, „B” területen szintbeni P+R parkolók kialakítása

Az Őrmezei fejlesztés első ütemében a metró elosztócsarnok felett készül el a buszpályaudvar és az 500 férőhelyes P+R parkoló. Az épületek kialakításánál törekedtünk a meglévő terepviszonyok maximális kihasználására. A Budaörsi út felől a Kelenföldi pályaudvar sínjei felé csaknem 10 m-t lejt a terület. Alapelvünk volt, hogy ebből a nagy szintkülönbségből előnyt kovácsoljunk azáltal, hogy az autóbusz, P+R parkolóba igyekvő gépjármű közlekedést és a gyalogos, kerékpáros közlekedést szintben elválasztottuk.

A metró elosztócsarnok meglévőnek tekinthető 3 db lépcsőfeljáró szintjeit megtartottuk a +115,66 m és +115,70 m-es magasságokon, amihez akadálymentes módon csatlakoztattuk az épület és a telek többi részének alapsíkját. Az 500 férőhelyes P+R parkolót a szintkülönbségek adta lehetőségek kihasználásával 2 szintben a terület hátsó részén, „L” alakban helyeztük el. Az épületet így költséghatékony módon, résfalak építése nélkül tudjuk kialakítani oly módon, hogy a teteje szintbe kerülhet a csatlakozó területekkel. A személyautók az Alsó-Beregszászi út felől behajtással, a Péterhegyi út felől be- és kihajtással érhetik el az épületet. A parkolóház félig nyitott kivitelezésű, az észak-nyugati oldalon angolaknával rendelkezik, így könnyen, jet-ventillátoros gépészeti berendezésekkel átszellőztethető.

Az autóbusz terminál megtervezésekor különös figyelmet fordítottunk arra, hogy az egyes érkező és induló autóbuszállások a lehető legközelebb kerüljenek a várócsarnokhoz és így az utasokhoz. A peronos kialakítást a hosszabb megközelítési távolságok miatt minimalizáltuk, így a terminál épületét a telek közepére helyeztük el. Az egyes járatok így a temperált térből közvetlenül elérhetőek. A csuklós és az érkező buszok párhuzamos beállásokkal csatlakoznak az épülethez, míg a szóló buszokat kapus, fűrészfogas módon helyeztük el. A buszok elrendezésénél törekedtünk arra, hogy a BKV és Volán járatokat elválasszuk egymástól. Az összes (13 db) buszparkolót, együtt az észak-nyugati oldalon helyeztük el.

A meglévőnek tekintett, elosztócsarnokból jövő közlekedő magok közül 2 db épületen belülre, temperált térre érkezik, míg a kiírásnak megfelelően egy közlekedő magot kültéren, önállóan elérhető módon helyeztünk el 0-24h megközelítési lehetőséggel. A 3 lépcsőmagból 2 összeköttetést nyújt a felső, +122,00 m-es szinttel, így a lehető leggyorsabb módon oldottuk meg a gyalogos, szintek közötti, vertikális közlekedést. A busz pályaudvar belső tereinek kialakítását a gyalogos közlekedési irányok, áramlások figyelembe vételével alakítottuk ki, megfelelően az intermodalitás alapelvének. A „gyalogos forgalom koptatta” fennmaradó területeken helyeztük el a különböző szerviz és közösségi funkciókat.
Az így létrejött közlekedési magokat és funkciókat maghőszigetelt, látszóbeton kelyhekbe helyeztük el, melyek az épület identitást adó építészeti formái lehetnek. Az egyes kelyhekben a következő funkciókat helyeztük el: kávézó, szükséges számú női, férfi, mozgássérült vizesblokk és pelenkázó, BKV, Volán helyiségek és a korábban leírt közlekedési magok.

A belső tér természetes bevilágítását és szellőztetését részletesen szimuláltuk, amelyek alapján bevilágító udvarokat helyeztünk el az épületben. Az udvarokban közkerteket, „szigeteket” terveztünk. A bevilágító udvarok közül a központi helyen lévő a +115,7 m-es szintig tart, míg a vizesblokk és szervízblokk feletti közkert részben ér le az épületben. A közlekedési magok mentén szintén bevilágító felületeket helyeztünk el a jobb belső komfort érdekében. A természetes szellőzésre szintén az udvarokat használjuk ki, melynek energiatudatos elveit külön fejezetben ismertetjük.

A telepítés egyik nagy előnye a +122,00 m-es szinten létrejött közkert. A kertet gyűrűs rendszerben alakítottuk ki. A telepítést meghatározó gyűrű a fő közlekedési irányokat (Őrmező lakótelep felöli, „C” magántelek felől érkező, Budaörsi út felöli, és az opcionálisan kialakítható hidak felé vezető) és a gyalogos és biciklis forgalmat köti össze. A gyalogosok és biciklisek így nem keverednek a forgalmas busz és gépjármű forgalommal. A 120 férőhelyes B+R parkoló a +122,00 m-es szinten kapott helyet, de biztosítunk többlet, opcionális parkolókat P+R parkolóban és a „B” területen is. A köztér szélső zónájában rekreációs, zöld területeket helyeztünk el, növényzettel, fákkal. A területen helyet kaphatnak a környező városrész közösségi funkciói, rendezvényei: karácsonyi vásár, tranzit piac; csakúgy, mint közösségi sportfunkciók: téli korcsolyapálya, placc- gördeszka és streetball pályák, sportpályák, játszóterek. A feljövő kelyhek között burkolt városi köztér alakul ki, melyet kiszolgálhat a BKK Latte névre elkeresztelt minőségi reggeliző és uzsonnázó hely, illetve a Pumpa pont /kerékpár parkoló /kölcsönző / szerviz / csomagmegőrző, mely az itt kialakuló biciklis forgalomra épít.

A rendkívül értékes „A” telekre hosszútávon javaslunk opcionálisan 3-5 szintes közösségi irodaépületeket (önkormányzati iroda, okmányiroda, kormányzati info-pont) elhelyezését. A P+R parkoló déli szárnyának raszterét ennek érdekében az optimális iroda raszterben terveztük meg.

II. ütem: „B” és „C” terület ingatlan területeinek végleges beépítése

A „B” felszabaduló 8 db MÁV vágány területen 3 szintes P+R parkoló telepítését javasoljuk, mely felsőszintje csatlakozhat a +122,00 m-es szinttel és biztosíthatja a szabályozásban előírt P+R parkolószámot (1500 db), illetve a felülépítés szükséges parkoló számát. A parkolósáv megfelelő akusztikai izolációt nyújt a Kelenföldi pályaudvar zajterhelése ellen. A felülépítést a környék hiányfunkciói és a piaci igények alapján határoztuk meg, így irodaépületek, továbbképző és konferenciaközpont, szálloda és sportcsarnok kapott helyet a területen. Az épületeket optimális tájolású hosszhomlokzattal láttuk el.

A „C” terület beépítését a kor piaci igényei alapján terveztük meg. A helyszín alkalmas egy új budapesti pénzügyi, irodaközpont létrehozatalára. A fejlesztés 2 szint mélygarázzsal megvalósítható. A tervezésnél nagy figyelmet fordítottunk a gazdaságos irodaépület méretek kialakítására (1100-1200m2), az optimális észak-déli tájolásra, 1,35 m-es iroda raszter alkalmazására és a beépítési mutatók maximális kihasználására. Az így létrejött 5 ütem alkalmassá teszi a telepítés megfelelő ütemezését. A Budaörsi út nagy zajterhelését 1-2 szintes védősáv, lepény épületrész segítségével árnyékoltuk. Az így létrejött belső, védett köztér felé szolgáltatásokat, vendéglátó funkciókat helyeztünk el. A terület gépjárművel történő megközelítése lehetséges az Alsó-Beregszászi út felől két ponton, illetve a Boldizsár utca északi részén.

Az így létrejött térstruktúra biztosítja, hogy a Budaörsi úttól, a pénzügyi központon, az eszközváltó csomóponton és a „B” területen lévő beépítésen keresztül szintben, minőségi köztereken keresztül juthatunk el az opcionálisan javasolt gyalogos híd felé, mely segítségével a gyalogosok és kerékpáros térszín felett juthatnak el a Kelenföldi oldalra.

(...)

Az új buszpályaudvar kialakításakor az alábbi vezérelveink voltak:

– A metróból érkező átszállók, olyan természetes megvilágítású, jó légcseréjű, szellős térbe jussanak, ahonnan a teljes végállomás körbetekintéssel jól átlátható, a tájékoztató táblák csak támogatást adnak, nem iránytó szerepet kapnak.
– A nagykiterjedésű utastér nem kelti sivár holttér érzetét.
– Az utastérben és a lent a metró gyalogosfolyosóban demonstrációs tábla jelzi időrendben a viszonylatok számát, célállomását és várható indulási idejét.
A végállomás működése:
– Az autóbusz a lehető leghamarabb, de legkésőbb 2 perccel a várható indulás előtt az indulóhelyre áll.
– Az autóbusz beállást megelőzően, de legalább 1 perccel előtte, a kijelző villog a demonstrációs táblán és a kilépőkapunál. (hangos bemondás is)
– Az autóbusz beállást érzékelve a kapu kinyit azonnal, azaz legkésőbb 2 perccel a várható indulás előtt.
– Az autóbusz elindulását követően a kapu bezár. (előtte a kísérő hozzátartozók elhagyhatják a peront.)
– Továbbindul a leírt ciklus a következő járatindulásra készülve.
– A kapu szerepe az, hogy elektronikus jegy és bérletkezelés történik. Azaz a kapu peronzár legyen. A peronon csak érvényes jeggyel-bérlettel rendelkező személy állhat.
– A kapu nem jelent a légcsere számára zárt rendszert. Ez évszaktól függően lehet teljes zárás, mellig érő üveglap, derékmagas peronzár, stb. esztétikus kijárás. (Rács mellőzendő)
– A peronra kilépett utasok, a különböző vonalak között átsétálhatnak. Nem javasolt utas karámokat kiképezni. Egyes vonalaknál mégis szóba jöhet, a vonal peronjának különválasztása, pl. a sorban állás segítésére. Ez megtehető, de jól átlátható, tisztántartható válaszfallal.
– A mozgássérültek közlekedése, néhány kapura összevontan oldható meg, a személyzet segítségével. (Nem kell minden kapunál mozgássérült kijáró.)
– Két irányban indította el gondolkodásunkat a kiírás. Az egyik kialakításban a tolatásos végállomáshoz farral állnak be a járművek, utas nélkül. Hátránya, hogy kipufogógáz a gyalogosperonra jut.
– A másik lehetőségként, a jármű orral áll be és az első ajtón szállnak fel az utasok. Vizuálisan is az a természetes látvány, ha a kipufogás nem peron irányú. Az utasokkal tolató busz önállóan méretezett helyre, ívben tolat. A következő beálló buszok külön, önálló sávban érkeznek, így a tolató és előre haladó járművek között elsőbbségadási viszony, zavarás nem jön létre.
– A tervezett végállomás előnye, hogy az utasok a peronfelületet nem kell hogy elhagyják, azaz gyalogos-jármű konfliktushelyzet nem adódik.”

építészet, pályaudvar, mérték építészeti stúdió, terv, intermodális csomópont, kortárs építészet, 11. kerület, epiteszet, őrmező Icon_print

A Mérték Építészeti Stúdió terve az őrmezői intermodális csomópontra

A Mérték Építészeti Stúdió terve az őrmezői intermodális csomópontra

A Mérték Építészeti Stúdió terve az őrmezői intermodális csomópontra

A Mérték Építészeti Stúdió terve az őrmezői intermodális csomópontra

A Mérték Építészeti Stúdió terve az őrmezői intermodális csomópontra

A Mérték Építészeti Stúdió terve az őrmezői intermodális csomópontra

A Mérték Építészeti Stúdió terve az őrmezői intermodális csomópontra

A Mérték Építészeti Stúdió terve az őrmezői intermodális csomópontra

A Mérték Építészeti Stúdió terve az őrmezői intermodális csomópontra

A Mérték Építészeti Stúdió terve az őrmezői intermodális csomópontra

A Mérték Építészeti Stúdió terve az őrmezői intermodális csomópontra

A Mérték Építészeti Stúdió terve az őrmezői intermodális csomópontra

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317