Logomain

Elhunyt az építészeti kritika megteremtője

By Kovács Dániel 2013. január 8. 10:22

szerk at hg dot hu

91 éves korában, január 7-én elhunyt Ada Louise Huxtable, az Egyesült Államok világhírű építészeti szakírója, aki 1970-ben elsőként kapta a Pulitzer-díj kritikusok számára alapított kategóriadíját. Kollégája, a szintén Pulitzer-díjas Paul Goldberger 1996-ban ezzel a rövid mondattal foglalta össze munkásságának jelentőségét: „Ada Louis Huxtable előtt az építészet nem volt a közbeszéd része.”

91 éves korában, január 7-én elhunyt Ada Louise Huxtable, az Egyesült Államok világhírű építészeti szakírója, aki 1970-ben elsőként kapta a Pulitzer-díj kritikusok számára alapított kategóriadíját. Kollégája, a szintén Pulitzer-díjas Paul Goldberger 1996-ban ezzel a rövid mondattal foglalta össze munkásságának jelentőségét: „Ada Louis Huxtable előtt az építészet nem volt a közbeszéd része.”

Penn_station20130604-20111-182d3wr.gallery

A New York-i Penn Station, amelynek lebontása ellen Huxtable is szót emelt 1962-ben – hiába. Fotó:Wikipédia

Ada Louise Landman 1941-ben diplomázott a Hunter College hallgatójaként, majd a következő évben hozzáment L. Garth Huxtable ipari formatervezőhöz. 1942-1950 között a New York-i Egyetemen tanult, közben, 1946-1950 között a Museum of Modern Artban dolgozott kurátori asszisztensként. A köztudatba 1950-63 között, a Progressive Architecture and Art in America című sorozat szerkesztőjeként került be, mígnem 1963-ban a New York Times-hoz hívták állandó építészetkritikusnak – elsőként a lap, egyben az amerikai újságírás történetében.

Huxtable, aki a kritikusi állás miatt félbehagyta saját könyvsorozatát New York építészetéről, nagy tudású, szókimondó, közvetlen nyelvezetű kritikáiról lett ismert, maga teremtve meg a kialakulatlan műfajt. Vasárnapi kolumnája hamar az újság legnépszerűbb szekciói közé került, ezzel párhuzamosan hírhedtté vált a befektetők és az építészek körében. A város iránti rajongása nemegyszer szarkasztikus, egészen kemény hangú írásokban csúcsosodott ki; nem riadt vissza attól, hogy diktátorokhoz hasonlítsa az amerikai városok látképét elcsúfító ingatlanfejlesztőket. „Albert Speer imádta volna” – írta 1971-ben a washingtoni Kennedy Center for the Performing Arts új épületéről, 1964-ben pedig köznyelvi fordulattá vált, amikor „nyalókaháznak” titulálta a Gallery of Modern Art házát a Columbus Circle-nél. Az 1960-es években a századforduló és a két világháború közötti időszak építészetének megőrzéséért emelt szót – ezzel is messze megelőzve korát. 1973-ban a New York Times szerkesztőségi vezetőségének tagja lett, a második nőként a lap történetében.

„Mrs. Huxtable feltalált egy új hivatást, és egyszerűen megváltoztatta azt, ahogyan legtöbbünk látja és felfogja az épített környezetet” – búcsúzott tőle a New York Times 1981-ben. 1982-től főként könyveket írt; a gyorsan népszerűvé lett „Kicked a Building Lately?” (1976) vagy a „Goodbye History, Hello Hamburger” (1986) mellett ebben a műfajban legkomolyabb vállalkozása a 2008-ban megjelent Frank Lloyd Wright: A Life című összefoglaló. 1997-től visszatért az építészeti kritikához, ezúttal a Wall Street Journal hasábjain.

Ada Louis Huxtable-től mint az amerikai építészekritika rangidősétől búcsúznak a szaklapok az Egyesült Államokban.

építészet, gyász, kritika, egyesült államok, epiteszet, ada louise huxtable Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317