Logomain

Egyszeri csodák nyomában: 10 egyslágeres építész

By Kovács Dániel 2012. december 20. 11:03

szerk at hg dot hu

Bruno_taut20130604-20111-1pwrda6.gallery

Egyslágeres építészek: Az Üvegpavilon (1914) homlokzata és belső tere archív fényképen

Rietveld_schr_c3_b6der_house_-_foto_1720130604-20111-km1nfx.gallery

Egyslágeres építészek: Az Utrechtben álló Schröder-ház napjainkban

Chrysler_building_midtown_manhattan_new_york_city_193220130604-20111-uj2x0l.gallery

Egyslágeres építészek: A Chrysler Building Manhattanben egy 1932-es fényképen

Maison_de_verre20130604-20111-w3nkz7.gallery

Egyslágeres építészek: A háromszintes Üvegház 80 évesen is megdöbbentően modern

Malaparte20130604-20111-ohfihv.gallery

Egyslágeres építészek: A szirtfokra épített Casa Malaparte

Ulster_museum20130604-20111-15567uq.gallery

Egyslágeres építészek: Az Ulster Museum régi épülete és a brutalista bővítés

City_overview_of_salvale_c3_b3n_de_hig_c3_bcey20130604-20111-zgpizy.gallery

Egyslágeres építészek: A Basílica Catedral Nuestra Señora de la Altagracia madártávlatból

Best_stores20130604-20111-ll08zy.gallery

Egyslágeres építészek: Az óramutató járásának megfelelően: Indeterminate Facade Building (Houston, TX, 1974); Notch Showroom (Sacramento, CA, 1977); Tilt Showroom (Towson, MD, 1977); Inside/Outside Building (Milwaukee, WI, 1984)

Thorncrown20130604-20111-1e931oe.gallery

Egyslágeres építészek: A légies Thorncrown-kápolna 1992-es felvételen

Op_c3_a9ra_bastille_201120130604-20111-11rn7kb.gallery

Egyslágeres építészek: Az Opera Bastille Párizsban

10 világhírű épület, 10 elfelejtett építész. Vajon miért nem tudták megismételni a sikert?

Mindenkinek megvan a Macarena, de senki sem emlékszik, hogy is hívják a tisztességben megőszült előadókat. Mint ahogyan Johann Pachelbel D-dúrban írott kánonja is ismerős ezernyi filmből, de Pachelbel nevéhez aligha tudnánk más alkotást kapcsolni. Az egyslágeresség azonban nem csak a zenében létezik. Tíz olyan építészt gyűjtöttünk össze a 20. századból, akiket gyakorlatilag egyetlen épület tett a kánon részévé, legyen az egy katedrális Közép-Amerikában vagy egy villa Capri szigetén. Az okok különbözőek, egy azonban közös: mindegyik építész ennél többet érdemelt volna.

1914: Bruno Taut és az Üvegpavilon

Az Üvegpavilon (1914) homlokzata és belső tere archív fényképen. Fotó: Wikipédia

Minden modern építészeti összefoglaló szerves része a német Bruno Taut (1880-1938) és az 1914-es kölni Werkbund-kiállításra tervezett Üvegpavilon, nemcsak fantasztikus, a későbbi mérnöki konstrukciókat megelőlegező szerkezete miatt, de élénk színei okán is. Taut színekhez való vonzódásával igencsak kilógott a kor modernistái közül, a stuttgarti Weissenhofsiedlung részeként épült lakóháza láttán Le Corbusier állítólag megjegyezte: „Úristen, Taut színvak.” Részben az első háború, részben az azt követő politikai változások miatt Taut élete igencsak hányatottá vált az Üvegpavilon sikere után, és bár éveket töltött a Szovjetunióban, majd vezető szerepet vállalt Isztambul modernizációjában, máig legismertebb épülete az apró méretű és a kiállítás után elbontott Üvegpavilon.

1924: Gerrit Rietveld és a Schröder-ház

Az Utrechtben álló Schröder-ház napjainkban. Fotó: Wikipédia

Kicsit visszás a De Stijl központi alakját egyslágeresek közé sorolni, de tény, hogy Gerrit Rietveldnek egyetlen épülete fürdik máig tartó nemzetközi elismerésben: az utrechti Schröder-ház, amely mára a világörökség része. A vörös-kék szék 1917-es sikere nagyban hozzájárult ahhoz, hogy Truus Schröder-Schräder saját házának megtervezésével bízta meg az építészt. A tulajdonos és a tervező közösen dolgozott a terveken, mi több, a szakmai kapcsolatból szerelem is szövődött és Rietveld utolsó éveit itt élte le. Truus egészen 1985-ös haláláig az akkorra már a világ leghíresebb privát lakóházai közé számító épületben lakott, amely ma múzeum.

1930: William Van Alen és a Chrysler Building

A Chrysler Building Manhattanben egy 1932-es fényképen. Fotó: Wikipédia

Az 1883-ban született Van Alen magasra ívelő pályájára az 1929-1930 között épült akkori magassági rekorder, a Chrysler Building tette fel a koronát – de ez lett az is, aminek bukását köszönhette. Van Alen ugyanis szabályos szerződés nélkül készítette a terveket, és a multimilliomos Walter Chrysler a befejezés után ajtót mutatott neki. Az építész nem hagyta ezt annyiban: pert indított és megnyerte az őt megillető összeget, de magánvagyona és jó hírneve is ráment az ügyre. Felhagyott a tervezéssel és 1954-es haláláig szobrászatot tanított. Főművét, amelyet ma az art déco építészet egyik csúcspontjaként tartunk számon, a kor New York-i közönsége vegyesen érzelmekkel, nemegyszer fanyalogva fogadta.

1932: Pierre Chareau és a Maison de Verre

A háromszintes Üvegház 80 évesen is megdöbbentően modern. Fotó: Wikipédia

Franciaország első fém-üvegszerkezetű épülete 1928-1932 között épült, voltaképpen három építész együttműködésének eredményeként, de a prímet az inkább belsőépítészként ismert Pierre Chareau (1883-1950) vitte. Az épületnél, amelynek két udvari homlokzata teljes egészében üvegtéglából áll, számos, az ipari építészetre jellemző anyagot használtak, a padlócsempéktől a lámpákig – az építtető Dalsace doktor ízlése évtizedekkel előzte meg korát. Háza az 1930-as évek közepén a marxista értelmiségiek egyik szellemi központjaként szolgált, megfordult itt Jean Cocteau, Walter Benjamin, Louis Aragon, Yves Tanguy és még sokan mások. Az épület ma is magántulajdon, de alkalmanként látogatható.

1937: Adalberto Libera és a Casa Malaparte

A szirtfokra épített Casa Malaparte. Fotó: Sean Munson, flickr.com

A Capri szigetének keleti oldalán, egy szirten álló Casa Malaparte a modernizmus legfestőibb (és alighanem legtöbbet fényképezett) épületeinek egyike. Tervezője, Adalberto Libera (1903-1963) korántsem számított elhanyagoltnak a szakmában, de ez az egyetlen világklasszis háza – igaz, többen máig vitatják, hogy valóban ő tervezte-e. A vörös épülethasáb tetejére széles, ék alakban szélesedő lépcsősor vezet fel, a tömeget teljes egészében a kilátásnak rendelve alá. Bár Jean-Luc Godard itt forgatta 1963-as filmjét, A megvetést, az épületet hatvanas-hetvenes években elhanyagolták és többször vandálok rongálták meg. A nyolcvanas években felfedezett és a posztmodern idején is nagy visszhangot kiváltó házat ma rendezvényhelyszínként működteti egy magánalapítvány.

1963: Francis Pym és az Ulster Museum

Az Ulster Museum régi épülete és a brutalista bővítés. Fotó: ~ l i t t l e F I R E ~, flickr.com

Az Ulster Museumot 1961-ben ismerték el brit nemzeti intézményként, és csakhamar meg is kezdte a terjeszkedést, a tervpályázatot megnyerő, kevéssé ismert Francis Pym segítségével. A végeredmény Belfast legmegosztóbb épülete lett, már a saját korában – Pymet még az 1971-es befejezés előtt leváltották, de a végeredmény alapvetően az ő munkája. A bővítmény nem csak a brutalista építészet korai remeke, de régi és új szintézisének meglepően érzékeny és intelligens példája. Az épület körüli viták viszont Pym kedvét egy életre elvették a tervezéstől; ezt követően a műemlékvédelemnek szentelte magát, majd anglikán pap lett.

1971: André-Jacques Dunoyer de Segonzac és Higüey katedrálisa

A Basílica Catedral Nuestra Señora de la Altagracia madártávlatból. Fotó: Wikipédia

A francia építész és a közép-amerikai katedrális története filmet érdemelne. A 32 éves, munka nélkül tengődő Dunoyer de Segonzac 1947-ben egy francia lapban találkozott a Dominikai Köztársaságban található Higüey új templomának pályázatával, és bár semmit sem tudott az országról, sőt, spanyolul sem beszélt, adott egy esélyt a sorsnak. Mondanunk sem kell: megnyerte a pályázatot. Első látogatásán Higüey-ben rögtön látta, hogy gyakorlatilag minden a megvalósítás ellen szól, a trópusi klímától a mindent átszövő korrupción át a minőségi kivitelezők hiányáig. Élete következő 30 évét a feladatra áldozva a székesegyház, egyetlen komoly építészeti műve mégis felépülhetett. A kevéssé ismert, de fantasztikus tömegű és belső tereket rejtő épületet 1971-ben szentelték fel.

1970-es évek: James Wines és a BEST áruházak

Az óramutató járásának megfelelően: Indeterminate Facade Building (Houston, TX, 1974); Notch Showroom (Sacramento, CA, 1977); Tilt Showroom (Towson, MD, 1977); Inside/Outside Building (Milwaukee, WI, 1984). Fotók: SITE építésziroda

A BEST lakberendezési áruház nevét mindenki ismeri, aki alapszinten járatos a 20. századi építészet történetében. A posztmodern építészet tankönyvi példáiként unásig publikált, hagyománytörő és polgárpukkasztó áruházak építészének neve már jóval kevésbé ismert. Az 1932-ben született James Wines a BEST számára tervezett kilenc, tér, forma és funkció korlátait feszegető épülettel robbant be a köztudatba 1974-től, és bár oktatóként népszerű, építészként azóta sem tudta túlszárnyalni az akkori eredményeket. Ami azért is szomorú, mert műfajuknál fogva a BEST áruházak igencsak múlandó értéket képviselnek.

1980: E. Fay Jones és a Thorncrown-kápolna

A légies Thorncrown-kápolna 1992-es felvételen. Fotó: CoolValley, flickr.com

Bármilyen tehetséges is egy tanítvány, egy olyan mester árnyékából, mint Frank Lloyd Wright, nehéz kitűnni. E. Fay Jones (1921-2004) visszahúzódó természeténél fogva nem is igazán vágyott ilyesmire, így vélhetőleg az sem zavarta, hogy legismertebb munkájának ismertetésekor minduntalan előkerül a híres mentor neve. Az 1980-ban az arkansasi Eureka Springs-nél épített Thorncrown-kápolna nagyvonalú faszerkezete első pillantásra nyitottnak tűnik, valójában azonban üvegtáblák teszik hidegben is használhatóvá. Az utóbb védetté nyilvánított és az Egyesült Államok legfontosabb épületei közé is beválasztott Thorncrown-kápolnát követően Jones még két hasonló épületet tervezett, de ma is elsősorban az első okán tartják számon.

1983: Carlos Ott és az Opéra Bastille

Az Opera Bastille Párizsban. Fotó: Wikipédia

Az egyslágeres építészek talán legismertebb példája Carlos Ott, a párizsi Opéra de la Bastille tervezője. A Francois Mitterrand elnök által hirdetett nemzetközi pályázat 756 indulója közül ugyanis a nemzetközi zsűri abban a nyugodt tudatban választotta ki a hófehér, modernista tervet, hogy annak tervezője nem lehet más, mint a világhírű Richard Meier. Ehhez képest a borítékban egy ismeretlen, Kanadában élő uruguayi építész neve lapult. Háza valójában már az átadás idejére, 1989-re elvesztette aktualitását, és bár a tervező szép nemzetközi karriert futott be, újabb hasonló sikert nem ért el. Párizsnak és Mitterrand elnöknek nem ez az egyetlen ilyen esete: a Grande Arche tervezésére kiírt pályázatot ugyancsak egy kevéssé ismert építész, a dán Johann Otto von Spreckelsen nyerte, aki nem érte meg műve befejezését.

építészet, modern építészet, gerrit rietveld, epiteszet, bruno taut, francis pym, carlos ott, william van alen, pierre chareau, adalberto libera, james wines Icon_print

Egyslágeres építészek: Az Üvegpavilon (1914) homlokzata és belső tere archív fényképen

Egyslágeres építészek: Az Utrechtben álló Schröder-ház napjainkban

Egyslágeres építészek: A Chrysler Building Manhattanben egy 1932-es fényképen

Egyslágeres építészek: A háromszintes Üvegház 80 évesen is megdöbbentően modern

Egyslágeres építészek: A szirtfokra épített Casa Malaparte

Egyslágeres építészek: Az Ulster Museum régi épülete és a brutalista bővítés

Egyslágeres építészek: A Basílica Catedral Nuestra Señora de la Altagracia madártávlatból

Egyslágeres építészek: Az óramutató járásának megfelelően: Indeterminate Facade Building (Houston, TX, 1974); Notch Showroom (Sacramento, CA, 1977); Tilt Showroom (Towson, MD, 1977); Inside/Outside Building (Milwaukee, WI, 1984)

Egyslágeres építészek: A légies Thorncrown-kápolna 1992-es felvételen

Egyslágeres építészek: Az Opera Bastille Párizsban

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317