Logomain

Megnyitott a "másik" Louvre

By Kovács Dániel 2012. december 13. 12:03

szerk at hg dot hu

220130604-20111-snzsvn.gallery

Az elkészült Louvre-Lens

420130604-20111-151pw67.gallery

A Louvre-Lens távlati képe

320130604-20111-1qvubyk.gallery

Az elkészült Louvre-Lens

320130604-20111-qawi0g.gallery

A Louvre-Lens külső képe

620130604-20111-dbrm1p.gallery

Az elkészült Louvre-Lens

520130604-20111-gl2opt.gallery

A Louvre-Lens belső terei

420130604-20111-iwhbp5.gallery

A Louvre-Lens belső terei

120130604-20111-1rymft5.gallery

A Louvre-Lens belső terei

220130604-20111-8f6hv9.gallery

A Louvre-Lens belső terei

420130604-20111-1lor26x.gallery

A múzeum félállandó kiállítása, a Galerie du Temps

120130604-20111-1xifxs9.gallery

A múzeum félállandó kiállítása, a Galerie du Temps

220130604-20111-fcb1tr.gallery

A múzeum félállandó kiállítása, a Galerie du Temps

320130604-20111-1aykufy.gallery

A múzeum félállandó kiállítása, a Galerie du Temps

520130604-20111-i2i2po.gallery

A múzeum félállandó kiállítása, a Galerie du Temps

Az uniós forrásokat okosan kihasználó mintaberuházás, gazdasági mentőöv, új kulturális és építészeti zarándokhely.

Mi az: egy haldokló iparváros felhagyott szénfejtésén épült, úgy néz ki, mint egy gyógyszerlabor és mégis évi félmillió fizető turistára számít? Igen, a világ legismertebb és leglátogatott múzeuma, a Louvre új fiókintézménye, a Louvre-Lens. A december 12-étől látogatható nyitókiállításra Lens családi házai közé költöztették Delacroix A szabadság vezeti a népet című, világhírű képét, sőt, Leonardo egy festményét is. Mindezekhez a a félig elkészült park sárhalmai  nyújtottak hátteret a december 12-i megnyitóra. A várakozások óriásiak, a sajtóvisszhang eddig pozitív.

Az elkészült Louvre-Lens. Fotó ©Hisao Suzuki. Társalkotók © SANAA / Kazuyo Sejima és Ryue Nishizawa - IMREY CULBERT / Celia Imrey és Tim Culbert - MOSBACH PAYSAGISTE / Catherine Mosbach. Kiállítási installáció: Studio Adrien Gardére

Ha megkérdezik Lens lakóit, mire költenének 42 milliárd magyar forintnak megfelelő eurót, valószínűleg nem egy múzeum lenne az első válaszuk. A Szekszárdnál alig nagyobb, 36 ezres város szénbányáinak köszönhette 19. századi felfutását és hírnevét; egy itteni munkássztrájk inspirálta Emile Zolát a Germinál című, 1885-ben megjelent regényének megírására. Az utolsó bánya azonban az 1980-as években bezárt, azóta a város hanyatlásnak indult, a munkanélküliek száma pedig az egekbe szökött. Még a mozi is bezárt, az egyetlen jól működő dolog, mondhatnánk némi iróniával, az RC Lens másodosztályban játszó focicsapata maradt. A városvezetés az utolsó szalmaszálat látta abban a pályázatban, amit 2004-ben a párizsi Louvre hirdetett, új helyszínét keresve.

A franciák ugyanis talán az egyetlen nemzet Európában, amely nem csak szavakban hisz a kultúra gazdaságfejlesztő erejében, de ennek bizonyítására súlyos eurómilliókat is hajlandó áldozni. A Louvre kifejezett szándéka volt a pályázattal, hogy a nemzeti intézmény felelősségének és „a kultúra demokratizációjának” jegyében egy kevéssé ismert francia vidéket lendítsen fel a beruházással – ahogyan a Centre Pompidou is tette, két évvel beelőzve. Ehhez persze a helyieknek is be kell szállniuk: a pályázatra egyetlen régióként jelentkező Nord-Pas du Calais nemcsak a beruházás nagyobb részét állta, de rá vár a működtetési költségek java is. Lens győzelmét a rögtön rendelkezésre álló, húszhektáros területnek és kedvező földrajzi pozíciójának köszönheti: a város egy, Belgiumba és Hollandiába vezető főút mentén fekszik, és Párizsból egy órányi vonatozással elérhető.

A Louvre-Lens távlati képe. Fotó ©Iwan Baan. Társalkotók © SANAA / Kazuyo Sejima és Ryue Nishizawa - IMREY CULBERT / Celia Imrey és Tim Culbert - MOSBACH PAYSAGISTE / Catherine Mosbach. Kiállítási installáció: Studio Adrien Gardére

Emiatt is vár Xavier Dectot igazgató az első évben 700, a továbbiaknak 500 ezer látogatót évente – dacára annak, hogy ez majdnem a Douai-Lens régió teljes lakosságának felel meg. Nem kizárólag a Louvre brandjéből fakad ez a várakozás: az építészek is jó választásnak bizonyultak. A 2005-ös pályázaton 120 tervező közül elsőnek kihozott japán SANAA 2004-ben Arany Oroszlánt, 2010-ben Pritzker-díjat szerzett; pusztán Kazuyo Sejima és Ryue Nishizawa zsenije okán is tízezrek választhatják úticélul a várost.

A hazai pályázati döntésekhez szokva eléggé egyértelmű, hogy a SANAA munkája korántsem kompromisszumos, megnyugtató mivolta miatt kapta meg a zsűri és a Louvre bizalmát. A látványtervek nem ígértek többet néhány törékeny, visszafogott, egymás mellé helyezett üvegdoboznál. Azaz semmi fellengzést, nagy durranást – olyasmit, amiben Bilbao sikere óta sok város reménykedik. A pályázati döntés épp ennek fényében értékelhető igazán, látva a végeredményt. A múzeumot ugyanis abszolút elismeréssel fogadták a nyugat-európai kritikusok, különösen azok, akik megjárták a helyszínt.

Az elkészült Louvre-Lens. Fotó ©Hisao Suzuki. Társalkotók © SANAA / Kazuyo Sejima és Ryue Nishizawa - IMREY CULBERT / Celia Imrey és Tim Culbert - MOSBACH PAYSAGISTE / Catherine Mosbach. Kiállítási installáció: Studio Adrien Gardére

A Louvre-Lens külső képe. Fotó ©Iwan Baan. Társalkotók © SANAA / Kazuyo Sejima és Ryue Nishizawa - IMREY CULBERT / Celia Imrey és Tim Culbert - MOSBACH PAYSAGISTE / Catherine Mosbach. Kiállítási installáció: Studio Adrien Gardére

Az elkészült Louvre-Lens. Fotó ©Hisao Suzuki. Társalkotók © SANAA / Kazuyo Sejima és Ryue Nishizawa - IMREY CULBERT / Celia Imrey és Tim Culbert - MOSBACH PAYSAGISTE / Catherine Mosbach. Kiállítási installáció: Studio Adrien Gardére

A Louvre-Lens ugyanis újszerű múzeumi tipológiát jelenít meg, „parkmúzeum”, ahol az épületeket körülvevő táj ugyanolyan fontos része az intézménynek, mint a falak és tetők. A SANAA és két tájépítész partnere, a New York-i Imrey Culbert és a francia Catherine Mosbach szoros együttműködésben dolgozott; az építészek kifejezett célja volt, hogy hívogató, emberléptékű környezetet teremtsenek. A 28 ezer négyzetméteres múzeum öt, egymáshoz lazán kapcsolódó, 360 méter hosszan elnyúló pavilonból áll, egy részük üveg-, más részük a környezetet visszatükröző polírozott alumíniumhomlokzattal. A tömegformálás léptékével, eloszlásával távolról felidézi a Louvre párizsi palotáját, és a nagy számok ellenére sem idegen Lens külvárosi szövetében.

A középső, bejárati pavilontól kelet felé elhelyezkedő két egységben (a Grande Galerie és az Üvegpavilon falai közt) kap helyet a Louvre kollekciója. Nyugatra az ideiglenes kiállítások pavilonja, valamint a La Scène névre keresztelt auditórium található. Raktérként, valamint a látogatói szolgáltatások központjaként szolgál az a kétszintes, nagyméretű tér, amelyet kívülről láthatatlanul a földbe süllyesztettek. A parkban két kisebb, önálló ház kapott még helyet, egy étterem és egy irodaépület.

A Louvre-Lens belső terei. Fotó ©Hisao Suzuki. Társalkotók © SANAA / Kazuyo Sejima és Ryue Nishizawa - IMREY CULBERT / Celia Imrey és Tim Culbert - MOSBACH PAYSAGISTE / Catherine Mosbach. Kiállítási installáció: Studio Adrien Gardére

A Louvre-Lens belső terei. Fotó ©Hisao Suzuki. Társalkotók © SANAA / Kazuyo Sejima és Ryue Nishizawa - IMREY CULBERT / Celia Imrey és Tim Culbert - MOSBACH PAYSAGISTE / Catherine Mosbach. Kiállítási installáció: Studio Adrien Gardére

A Louvre-Lens belső terei. Fotó ©Iwan Baan. Társalkotók © SANAA / Kazuyo Sejima és Ryue Nishizawa - IMREY CULBERT / Celia Imrey és Tim Culbert - MOSBACH PAYSAGISTE / Catherine Mosbach. Kiállítási installáció: Studio Adrien Gardére

A Louvre-Lens belső terei. Fotó ©Iwan Baan. Társalkotók © SANAA / Kazuyo Sejima és Ryue Nishizawa - IMREY CULBERT / Celia Imrey és Tim Culbert - MOSBACH PAYSAGISTE / Catherine Mosbach. Kiállítási installáció: Studio Adrien Gardére

Az épületet körbevevő parknak többféle funkciót szánnak. Egyrészt 11 bejáratával kimondottan a helyiek szabadidős programjainak helyszíne, segítve a múzeum beágyazódását a város közösségébe. Másrészt természetesen az intézmény programjait is szolgálja, hiszen akár többezres tömeg befogadására is alkalmas.

A múzeum belső terei kifejezetten emlékeztetnek a SANAA korábbi munkáira, elsősorban a lausanne-i oktatási központra, amely ugyancsak kint és bent, fent és lent megszokott határainak elmosásával kelt erős hatást. A bejárati pavilon nagy belmagasságú terében három méterig nyúló, kerek üvegdobozokban helyezték el a különböző funkciókat; a tér egyszer tagolt és átlátható, a különféle terek egymásra rétegződése izgalmas távlatokat kínál. A felhasznált anyagok (látszóbeton, fém és üveg) ugyancsak a SANAA ismerős eszköztárából kerülnek ki, de megjelenésük abszolút indokolt és testhezálló. A kiállítótermek installációja minimális eszközökkel megformált, fehér kubusokból áll; a neutrális, kissé hűtőkamra-szerű terekben minden hangsúly a műtárgyakra kerül.

A múzeum félállandó kiállítása, a Galerie du Temps Fotó © Musée du Louvre-Lens / Philippe Chancel. Társalkotók © SANAA / Kazuyo Sejima és Ryue Nishizawa - IMREY CULBERT / Celia Imrey és Tim Culbert - MOSBACH PAYSAGISTE / Catherine Mosbach. Kiállítási installáció: Studio Adrien Gardére

A múzeum félállandó kiállítása, a Galerie du Temps Fotó © Musée du Louvre-Lens / Philippe Chancel. Társalkotók © SANAA / Kazuyo Sejima és Ryue Nishizawa - IMREY CULBERT / Celia Imrey és Tim Culbert - MOSBACH PAYSAGISTE / Catherine Mosbach. Kiállítási installáció: Studio Adrien Gardére

A múzeum félállandó kiállítása, a Galerie du Temps Fotó © Musée du Louvre-Lens / Philippe Chancel. Társalkotók © SANAA / Kazuyo Sejima és Ryue Nishizawa - IMREY CULBERT / Celia Imrey és Tim Culbert - MOSBACH PAYSAGISTE / Catherine Mosbach. Kiállítási installáció: Studio Adrien Gardére

A múzeum félállandó kiállítása, a Galerie du Temps Fotó © Musée du Louvre-Lens / Philippe Chancel. Társalkotók © SANAA / Kazuyo Sejima és Ryue Nishizawa - IMREY CULBERT / Celia Imrey és Tim Culbert - MOSBACH PAYSAGISTE / Catherine Mosbach. Kiállítási installáció: Studio Adrien Gardére

A múzeum félállandó kiállítása, a Galerie du Temps Fotó © Musée du Louvre-Lens / Philippe Chancel. Társalkotók © SANAA / Kazuyo Sejima és Ryue Nishizawa - IMREY CULBERT / Celia Imrey és Tim Culbert - MOSBACH PAYSAGISTE / Catherine Mosbach. Kiállítási installáció: Studio Adrien Gardére

A Louvre-Lens-nek nincs és nem is lesz saját kollekciója. Az első „félállandó” kiállítás öt évig lesz látható az anyaintézmény gyűjteményéből válogat, a képzőművészet fejlődésének 5500 évét tekintve át. A kiállított tárgyak húsz százalékát évente cserélik majd, hogy a tárlat a visszatérő látogatók számára is tartogasson újdonságot.

Henri Loyrette, a Louvre 2001 óta regnáló, a teljes projektet levezénylő igazgatója csak úgy emlegeti a lens-i gyereket: a „másik Louvre”. Szóvirágnál sokkal több ez: új hangsúlyt jelent a francia (és ezáltal a nemzetközi) kulturális életben. A helyiek számára persze ennél sokkal fontosabbak azok a változások, amik a beruházásnak köszönhetően elindultak. 2012-ben a Nord-Pas du Calais bányavidékét, benne Lens városával, felvették az UNESCO világörökségi listájára. A 2008-ban elindított Euralens nagyprojekt keretében (a sikeres Euralille mintájára) 1600 hektárnyi területen indították el a város és a táj rehabilitációját. Lens és régiója – jobb híján – minden reményét abba veti, hogy a kulturális turizmus a megélhetés eszköze. A Louvre-ral az oldalukon nem is rosszak az esélyeik.

Musée du Louvre-Lens

Cím: Rue Paul Bert, Lens, 62300, Franciaország
Építészet: SANAA (Kazuyo Sejima és Ryue Nishizawa)
Tájépítészet: Imrey Culbert (Célia Imrey, Tim Culbert) és Catherine Mosbach
Kiállítási installációk: Studio Adrien Gardère
Beruházási költség: 150 millió € (ebből Nord-Pas du Calais régió: 88 millió €; Európai Regionális Fejlesztési Alap: 37 millió €; Pas-de-Calais tanácsa: 11 millió €; Lens Liévin, Henin Carvin városi régiók és Lens városa : 12 millió €; állami költségvetés: 2 millió €).
Tervezett működési költség: 15 millió € évente.
Munkahelyek száma: 70.

építészet, múzeum, sanaa, franciaország, louvre, kortárs építészet, louvre-lens, lens, imrey culbert, epiteszet, muzeum Icon_print

Az elkészült Louvre-Lens

A Louvre-Lens távlati képe

Az elkészült Louvre-Lens

A Louvre-Lens külső képe

Az elkészült Louvre-Lens

A Louvre-Lens belső terei

A Louvre-Lens belső terei

A Louvre-Lens belső terei

A Louvre-Lens belső terei

A múzeum félállandó kiállítása, a Galerie du Temps

A múzeum félállandó kiállítása, a Galerie du Temps

A múzeum félállandó kiállítása, a Galerie du Temps

A múzeum félállandó kiállítása, a Galerie du Temps

A múzeum félállandó kiállítása, a Galerie du Temps

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317