Logomain

Színház hímes betonfalak mögött

By Kovács Dániel 2012. november 29. 11:54

szerk at hg dot hu

220130604-20111-1b76xaa.gallery

K-architectures: Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország

320130604-20111-cb7l6r.gallery

K-architectures: Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország

420130604-20111-1woprmj.gallery

K-architectures: Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország

520130604-20111-1rqe6ty.gallery

K-architectures: Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország

620130604-20111-1ht2q57.gallery

K-architectures: Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország

720130604-20111-1x12ef5.gallery

K-architectures: Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország

820130604-20111-v3eav4.gallery

K-architectures: Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország

920130604-20111-1yniz1p.gallery

K-architectures: Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország

1020130604-20111-5biju4.gallery

K-architectures: Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország

1120130604-20111-y7xghl.gallery

K-architectures: Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország

1220130604-20111-wdcj76.gallery

K-architectures: Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország

1320130604-20111-1nda2uf.gallery

K-architectures: Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország

1420130604-20111-l1eab3.gallery

K-architectures: Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország

1520130604-20111-14ovngx.gallery

K-architectures: Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország

1620130604-20111-xlvhtj.gallery

K-architectures: Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország

1720130604-20111-s0vnu5.gallery

K-architectures: Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország

120130604-20111-126r9r3.gallery

K-architectures: Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország

Leginkább kimeríthetetlen fantáziájukért és merészségükért szeretjük a francia építészeket. És Saint-Nazaire új színházát is. <br/>

Hogyan lesz egy 19. századi vasútállomásból 2012-re színház? És mit keresnek benne egy kiszuperált óceánjáró falburkolatának darabjai? Összeillik-e a francia textilmintával dekorált látszóbeton és a háború-szaggatta terméskő a homlokzaton? A nyugat-franciaországi tengerparton fekvő Saint-Nazaire új színháza nem csak a fenti kérdésekre kínál választ, de remek példa az ötletekből soha ki nem fogyó, fantáziadús kortárs francia építészetre is.

A Szent Nazarius ókori mártírról elnevezett, a hagyományok szerint egykor maradványait is őrző Saint-Nazaire egészen a 19. századig néhány száz fős halásztelepülésként élte mindennapjait. A vasúti, illetve az Amerikával való tengeri összeköttetés azonban ezt egyetlen emberöltő alatt gyökeresen megváltoztatta. Az 1850-es évekre elkészült a tengeri kikötő első komoly, maradandó dokkja, és elkezdték építeni a Párizst Saint-Nazaire-rel összekötő vasútvonalat. 1862-ben az első transzatlanti telegráfkábel európai vége is itt bukkant fel a tengerből. Röviden: a 19. század második felében hirtelen úgy tűnt, minden út Saint-Nazaire-be vezet.

Az első világháborút követően a gazdasági fellendülés megtört; a városba települt nagy hajógyárak leépítésekbe kezdtek. Ezzel együtt itt készült el a francia tengerjáró hajózás több gyöngyszeme: 1913-1921 között az SS Paris, 1925-26-ban az SS Ile de France, majd 1935-re a világ legnagyobb és leggyorsabb óceánjárója, az SS Normandie, a külön a számára épített szárazdokkban. A város stratégiai jelentőségét a megszálló németek is felismerték: a kikötőben épített, a bombák ellen kilenc méter vastag tetővel védett tengeralattjáró-bázis azóta is elpusztíthatatlannak bizonyult. Ellentétben a várossal, aminek kétharmadát a végsőkig kitartó németek miatt porig bombáztak a szövetségesek.

Saint-Nazaire ma 70 ezres városkaként keresi saját útját. Az 1994-ben elindított Ville-Port fejlesztés éppen erre a területre koncentrál a tengerparton, épp az ominózus német bunker közelében. A 19. században ez volt a város fő csomópontja, de a második világháború után ipari területté alakult, és értékeit csak mostanában kezdték el újra felfedezni. Ezek közé tartozik a háborúban súlyosan megsérült és azóta üresen álló, 1867-ben emelt vasútállomás, amelyet kifejezetten a tengerjárók utasainak építettek. A Ville-Port projekt mérföldköveként ennek felhasználásával alakították ki a város új színházát, összesen 21 millió eurós befektetéssel. A tervezésre kiírt pályázatot Karine Herman és Jérôme Sigwalt párizsi építészirodája, a K-architectures nyerte meg; az épület az ő terveik alapján készült el 2012 októberére.

A vasútállomás finom, 19. századi épületének főbejárata ma újra eredeti funkciójában szolgál, de mögötte nincsenek már vágányok, és a fémvázas csarnokfedés is a múlté: a gőzmozdonyok helyén esténként színházba siető polgárokkal találkozhatunk. A bejárat mellett álló két pavilonban ma a jegyiroda és a színház igazgatói irodái találhatóak. A háború után elfalazott nyílásokat funkcionális okokból csak részben nyitották meg újra; az épületekről nem tüntették el a bombázások okozta sérüléseket sem.

A jegyirodaként használt (korábban restiként szolgáló) helyiségbe különleges dekoráció került: tíz falburkoló panel az 1961-ben Saint-Nazaire-ben elkészült SS France óceánjáróról. A kiszolgált hajót 2008-ban bontották szét Indiában. Saint-Nazaire városvezetése ekkor vásárolta meg a norvég tulajdonostól a berendezés egyes elemeit, és a színház építészei a város kérésére tervezték be őket.

A színház tömbje a pályaudvar elpusztult baloldali szárnyának helyére került, annak történelmi hangulatú kőburkolatához nyersbeton homlokzattal simul. A kétféle módon felületkezelt betonpaneleken itt-ott barokkos növényi motívum jelenik meg, a „szalon-hangulatot” erősítve. A mintát egy 17. századi tapéta inspirálta, és az elsődleges díszítő funkció mellett némi gyakorlati szerepet is kap: néhány ponton a virágmotívum mezőiben a falfelület felnyílik és rejtett szellőzőnyílásoknak ad helyet anélkül, hogy a színházépület elveszítené monolitikus jellegét. A mintázott, részben perforált paneleket előregyártották, a durva felületűeket azonban a helyszínen öntötték; a legnehezebb darab öt tonnát nyom.

A színházi nézőtér, a színpad és a függönypadlás tömegéhez gesztenyefával burkolt tömegekben csatlakoznak a kiszolgáló helyiségek. Alacsonyabb magasságuk a környezettel is összhangot teremt, a némileg raklapokra emlékeztető burkolat viszont erős, akár zavaró kontrasztot képez a betonfelülettel.

Az épületegyüttes belső udvarából, egy ilyen faburkolattal ellátott dobozban nyílik a színház főbejárata. Az előcsarnokot alapvetően semleges térként tervezték meg, átmenetként a külső és a belső világ között. A nagy belmagasságú teret a főlépcső és az erkélyekhez vezető galéria aranyszínű fémkorlátja határozza meg, amelyen a külsőn is látható virágmotívum tér vissza. Az egyszerű, semleges burkolatokra rákontráznak az olyan fantáziadús részletek, mint a feliratok vagy a tölcsérszerű lámpatestek.

A színházterem belsejét az oldalfalakra került, a külső burkolattal megegyező betonpanelek, valamint az ülések, az erkély és a függöny egységes, élénkvörös színe uralja. A földszinten 530, a két galériáról megközelíthető erkélyen 296 ülőhelyet alakítottak ki. Külön figyelmet fordítottak a mozgáskorlátozottak és a hallássérültek igényeinek kiszolgálására. A zenekari árok lefedésével ez a szám még 110 hellyel növelhető. A szünetekben és az előadások után a nézők a bárban kapcsolódhatnak ki, amelyet jó időben a belső udvar felé is kinyitnak.

Mivel a színház nyilvános működési ideje az esti órákhoz kötődik, az épület természetesen éjszakai világítást is kapott, de korántsem a megszokott módon. Reflektorok és süllyesztett lámpák helyett a homlokzaton spontán módon elszórt égők egészítik ki a sötétedés utáni látványt, amelyekből a nézőtér két hosszanti frontján összeáll a LE THÉÂTRE felirat. Az apró, nappal szinte észrevehetetlen fényforrásokból a régi épületszárnyra is jutott. Az összkép játékos és vonzó pontot jelent az esténként azért még meglehetősen indusztriális, külvárosi hangulatú környezetben.

2012 nyarán Saint-Nazaire és a közeli Nantes adott helyet a kikötővárosok 13. nemzetközi találkozójának. Saint-Nazaire polgármestere büszkén mutatta be a résztvevőknek az átalakított tengeralattjáró-bázist és a befejezés előtt álló színházépületet, a kikötő komplex megújulásának jelképeit. A közelben emelt és készülő új épületekkel itt alakul a város új központja: Saint-Nazaire a múltból és a múltra építve formálja saját jövőjét.

Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország
Építész: K-architectures. Vezető tervezők: Karine Herman és Jérôme Sigwalt. Munkatársak: Olivier Jonchère, Alexandre Plantady
Tervezés: 2008-2009. Építés: 2009-2012
Alapterület: 3 900 m²
Beruházási költség: 21 millió Euró
Fényképek: Luc Boegly és Patrick Miara

építészet, színház, franciaország, francia építészet, kortárs építészet, epiteszet, saint-nazaire, k-architectures Icon_print

K-architectures: Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország

K-architectures: Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország

K-architectures: Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország

K-architectures: Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország

K-architectures: Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország

K-architectures: Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország

K-architectures: Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország

K-architectures: Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország

K-architectures: Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország

K-architectures: Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország

K-architectures: Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország

K-architectures: Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország

K-architectures: Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország

K-architectures: Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország

K-architectures: Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország

K-architectures: Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország

K-architectures: Városi Színház, Saint-Nazaire, Franciaország

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317