Logomain

Magyar vízió New York jövőjére

By Kovács Dániel 2012. november 9. 15:49

szerk at hg dot hu

Egyetlen magyarként szerepel a világhírű New York-i Storefront aktuális kiállításán a budapesti Sporaarchitects csapata.

Egyetlen magyarként szerepel a világhírű New York-i galéria, a Storefront friss kiállításán a budapesti Sporaarchitects csapata: Hatvani Ádám, Dékány Tibor és Vadász Orsolya, a rendereket készítő Várhidi Bencével és a fordító Várady Tiborral kiegészülve. A Past Futures, Present, Futures című kiállítás 101 megvalósulatlan koncepciót mutat be New York elképzelt jövőjéről, amelyekre meghívott kortárs építészek, teoretikusok, alkotócsoportok reagáltak 101-féleképp.

Dholmes20130604-20111-1s940w1.gallery

A Sporaarchitects tíz órát kapott arra, hogy továbbgondoljon egy 1970-ben született elképzelést. A nevét később Janais-ra változtató művész-aktivista, Doloris Holmes ötlete egy olyan multifunkcionális tér, amelyben különféle művészeti aktivitások, írás, zenehallgatás vagy más alkotó folyamat végezhető, és ehhez a szerkezet tiszta levegőt biztosít. Az Oxygen Utility Dome skiccében az aktivista fokozódó környezetszennyezés miatti szorongása keveredik a hippikorszak pszichedelikus látomásaival. A Sporaarchitects építészei válaszként egy kétszáz évvel későbbi, 2170-es New York képét vázolták fel, Holmes buborékjainak örököseivel, a Survival Dome-okkal.

Kívül 2170

Az elmúlt 200 évben New Yorkban két metropolisz épült egymással párhuzamosan. Az egyik a meglévő XIX-XX. századi struktúrát, a hálót folytatta a hagyományos módon. A másik pedig erre a struktúrára épülő parazitaként különleges helyeket, Survival Dome-okat hozott létre, ahol ki lehetett kapcsolni a mindennapi élet rutinját, oxigéndús környezetben lehetett regenerálódni.

Az első Dómok az egészséges élet, a pihenés, a szórakozás miatt jöttek létre. A magasba települtek, ahol több a fény és jobb a kilátás. A civil kezdeményezés sikerén felbuzdulva a város vezetése Julian Assange első polgármesteri ciklusa alatt a Dómok építését a saját kezébe vette. Az első Dómok célja Doloris Holmes ötlete nyomán a városi életkörülmények radikális javítása, egy jobb, élhetőbb környezet biztosítása volt a cél, később ezek a helyek a városi élet mindennapi színtereivé váltak, miközben az eredeti New York fokozatosan elnéptelenedett.

A város a Dómokból álló organikus hálózatba költözött, amely teljesen beszőtte a felhőkarcoló tömbökből álló rasztert. A Dómok 3-500 lakost eltartó minifalvak, önfenntartó rendszerek. Az oxigén termelése mellett élelmet termelnek a bentlakók szükségleteinek fedezésére, gondoskodnak a hulladék és az elhasznált levegő újbóli felhasználásáról. A Dómok összetett rendszerek, magas technológiai szintnek köszönhetően megvalósítják az önmagában tökéletesen működő, ökológiailag önfenntartó, ember által lakott település utópiáját. A Dómok a nap energiáján kívül nem használnak fel semmit a környezetükből, és nem is bocsátanak ki semmit. Egyetlen kapcsolatuk a várossal az, hogy a meglévő felhőkarcolókra telepszenek rá, az elhagyott, fenntarthatatlan struktúrákba épülnek bele.

A metropoliszt fokozatosan elhagyták a lakói. Akik itt maradtak New Yorkban, a másik város maradék lakói, a túlélést biztosító buborékok valamelyikében laknak. A Dómok fizikailag nincsenek összeköttetésben egymással, (bár az összenövésre azért van példa), de erős szövetséget alkotnak, a görög poliszok mintájára, ez lett mára a hivatalos New York. A Dómok lakóinak legfontosabb feladata az önfenntartás biztosítása, ez minden energiájukat felemészti. Kultúrára, művészetre, filozófiára, gondolatokra nem jut idő. Ezeket szintetikusan pótolja a rendszer, a lakóknak reflexióra sem lehetősége, sem ereje és egy idő után igénye sincsen.

A populáció létszáma egy Dómon belül állandó, mesterségesen fenntartott. Minden zöld, minden fenntartható. A lehető legfenntarthatóbb. De a Dómot nem lehet csak úgy elhagyni. A kijáratnál őrök vannak; ha kifizeted a borsos kilépési díjat, kimehetsz egy időre. A díjak a kinn eltöltött idő függvényében változnak, egy rövid látogatás a régi város üres megastruktúrájában, vagy egy hosszabb a természeti tájban, amivé a metropolisz változott. A látogatás több mint romantikus kaland a bent lévőknek: egyáltalán nem ajánlott. Legalább is ezt mondják a kijáratnál, de azok az emberek – és ezt mindenki tudja odabenn –, akik kilépnek, már soha nem térhetnek vissza. Te döntesz. Vissza akarnál menni? Még ki lehet menni a Dómból, kérdés, hogy meddig. Egyre nő a Dómot elhagyók száma. De mi van kívül?

New York 1970 - New York 2170 (részleges kontextus)

Népesség:
1970: 7 894 862
2170: 1 972 526

1970: John V. Lindsay polgármester (liberális)
2170: Politikai rendszer: Demokrácia

Fontos helyi esemény:
1970: A polgármester aláírja a nemi és kor alapú diszkriminációt tiltó rendeletet
2170: A polgármester aláírja az oxigén árát rögzítő törvény szigorítását

1970: Nyugati angolszász kultúra
2170: Nyugati kultúra

Irodalom:
1970: James Blish: Cities in Flight
2170: Felpiszkált népmesék

Művészet:
1970: Robert Smithson: Spiral Jetty
2170: Mesterséges kőkori

Építészet:
1970: Minoru Yamasaki: World Trade Center, New York
2170: Ecotech

Film
1970: Five Easy Pieces (Öt könnyű darab)
2170: Hangyák háborúja (háttérsugárzás)

Zene
1970: Badfinger: No Matter What
2170: Számítógép generálta madárcsicsergés

Design
2170: Mesterséges intelligencia által ellenőrzött funkcionális tervezés

Technológia
1970: LED
2170: Hidegfúzió

Tudomány
2170: A végtelen képlete

Orvostudomány
2170: Az emberi életkort száz évvel megnyújtó szépségápolási szerek

Új kifejezések
1970: Amniocentézis
2170: Oxicizmus

Kifutó kifejezések
2170: genetika

Random
2170: Sikeres kapcsolatfelvétel a legközelebbi inteligens bolygóval

A világ népessége
1970: 3 706 601 448
2170: 50 000 000 000

Fontos globális esemény
2170: Első telepesek a Marson

A projekt koncepciója a New York-i Storefront Art and Architecture felkérésére született, Doloris Holmes Survival Dome (1970) koncepciójának továbbgondolása. A projekt jelenleg 100 másik mellett a Storefront Past Futures, Present, Futures című kiállításán látható.

Szerzők: Sporaarchitects - Hatvani Ádám, Dékány Tibor, Vadász Orsolya. Render: Várhidi Bence. Fordítás: Várady Tibor.

építészet, new york, usa, storefront, jövő, sporaarchitects, epiteszet, doloris holmes Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317