Logomain

Helyszínelők: az Iparművészeti bővítésének tervpályázata

By Kelecsényi Kristóf 2012. szeptember 14. 15:14

szerk at hg dot hu

1_hely_lukacs_vikar_1.gallery

Az Iparművészeti Múzeum tervpályázata - az első helyezett pályamű, a Vikár és Lukács Építész Stúdió munkája

Ipar_cikkep.gallery

Helyszínelők: az Iparművészeti Múzeum tervpályázata

3_dij_galerianyito.gallery

IMM rekonstrukció - 1. díj, Lukács és Vikár Stúdió

1.gallery

IMM rekonstrukció, 1. díj - Lukács és Vikár Stúdió

2.gallery

IMM rekonstrukció, 1. díj - Lukács és Vikár Stúdió

3.gallery

IMM rekonstrukció, 1. díj - Lukács és Vikár Stúdió

4.gallery

IMM rekonstrukció, 1. díj - Lukács és Vikár Stúdió

5.gallery

IMM rekonstrukció, 1. díj - Lukács és Vikár Stúdió

6.gallery

IMM rekonstrukció, 1. díj - Lukács és Vikár Stúdió

7.gallery

IMM rekonstrukció, 1. díj - Lukács és Vikár Stúdió

8.gallery

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lukács és Vikár Stúdió

9.gallery

IMM rekonstrukció, 1. díj - Lukács és Vikár Stúdió

10.gallery

IMM rekonstrukció, 1. díj - Lukács és Vikár Stúdió

Imm_2_galerianyito.gallery

IMM rekonstrukció, 2. díj - Balázs Mihály

Imm_2_1.gallery

IMM rekonstrukció, 2. díj - Balázs Mihály

Imm_2_2.gallery

IMM rekonstrukció, 2. díj - Balázs Mihály

Imm_2_3.gallery

IMM rekonstrukció, 2. díj - Balázs Mihály

Imm_2_4.gallery

IMM rekonstrukció, 2. díj - Balázs Mihály

Imm_2_5.gallery

IMM rekonstrukció, 2. díj - Balázs Mihály

Imm_2_6.gallery

IMM rekonstrukció, 2. díj - Balázs Mihály

Imm_2_7.gallery

IMM rekonstrukció, 2. díj - Balázs Mihály

Imm_2_8.gallery

IMM rekonstrukció, 2. díj - Balázs Mihály

Imm_2_9.gallery

IMM rekonstrukció, 2. díj - Balázs Mihály

Imm_2_10.gallery

IMM rekonstrukció, 2. díj - Balázs Mihály

Imm_2_11.gallery

IMM rekonstrukció, 2. díj - Balázs Mihály

Imm_2_12.gallery

IMM rekonstrukció, 2. díj - Balázs Mihály

Imm_2_13.gallery

IMM rekonstrukció, 2. díj - Balázs Mihály

Imm_3_galerianyito.gallery

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

Imm_3_1.gallery

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

Imm_3_2.gallery

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

Imm_3_3ok.gallery

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

Imm_3_4.gallery

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

Imm_3_5.gallery

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

Imm_3_6.gallery

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

Imm_3_7.gallery

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

Imm_3_8.gallery

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

Imm_3_9.gallery

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

Imm_3_10.gallery

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

Imm_3_11.gallery

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

Imm_3_12.gallery

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

Imm_3_13.gallery

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

Imm_3_14.gallery

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

Imm_3_15.gallery

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

Imm_3_16.gallery

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

Imm_3_17.gallery

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

1.gallery

IMM rekonstrukció - 3. díj, Építész Stúdió

2.gallery

IMM rekonstrukció - 3. díj, Építész Stúdió

3.gallery

IMM rekonstrukció - 3. díj, Építész Stúdió

4.gallery

IMM rekonstrukció - 3. díj, Építész Stúdió

5.gallery

IMM rekonstrukció - 3. díj, Építész Stúdió

6.gallery

IMM rekonstrukció, 3. díj - Építész Stúdió

7.gallery

IMM rekonstrukció - 3. díj, Építész Stúdió

8.gallery

IMM rekonstrukció - 3. díj, Építész Stúdió

9.gallery

IMM rekonstrukció - 3. díj, Építész Stúdió

10.gallery

IMM rekonstrukció - 3. díj, Építész Stúdió

11.gallery

IMM rekonstrukció - 3. díj, Építész Stúdió

12.gallery

IMM rekonstrukció, 3. díj - Építész Stúdió

14.gallery

IMM rekonstrukció - 3. díj, Építész Stúdió

15.gallery

IMM rekonstrukció, 3. díj - Építész Stúdió

16.gallery

IMM rekonstrukció - 3. díj, Építész Stúdió

Gal.gallery

IMM rekonstrukció, 3. díj - Építész Stúdió

Kelecsényi Kristóf, Smiló Dávid és Miklósvölgyi Zsolt az Iparművészeti Múzeum tervpályázatáról a Helyszínelők 2. epizódjában.

A hg.hu kritikai sorozata, a Helyszínelők második részében az Iparművészeti Múzeum idei tervpályázatának eredményét (erről bővebben ld. korábbi cikkünket) veszi szemügyre felkért szerzőink, Kelecsényi Kristóf „főnyomozó”, valamint két samesze, Smiló Dávid és Miklósvölgyi Zsolt. Jó olvasást és véleménynyilvánítást kívánunk!

Kelecsényi Kristóf: A kortárs helye

A Louvre piramisa óta kézzelfogható jele van annak, hogy történeti múzeumépületeinket muszáj korszerűsítenünk, és hogy ez többet kell jelentsen egyszerű felújításnál. A múzeumshop, a kávézó, az étterem és a múzeumpedagógiai helyiség a 19. században még nem szerepelt az építtetői kívánalmak között, ma viszont a mindig szűkös állami forrásoktól függő múzeumok a tudományos munka mellett a látogatók igényeire is egyre nagyobb figyelmet fordítanak.

Az Iparművészeti Múzeum Üllői úti épületének évtizedes elhanyagoltságát ma már a védőállványzat, és a kupoláról leemelt lanterna is mutatja. Talán egyetlen századfordulón épített múzeumunk sem avult el annyira funkcionálisan, mint Lechner Ödön és Pártos Gyula építészetileg egyébként igencsak újító palotája. Az épület erényének számított, hogy a nagyméretű ablakokon rengeteg fény jutott belsejébe. Ma már viszont ismert az UV-sugárzás káros hatása egyes anyagokra, ezért a nyílásokat belülről le kell takarni. A díszes aula az oldalán húzódó galériákkal a korszerű tárgybemutatásra alkalmatlan. Nem mellesleg itt található (jelenleg mindössze 800 négyzetméteren) a múzeum 110 000 darabos gyűjteményéből az a párszáz tárgy, amely az állandó kiállítást alkotja. A múzeumnak egy dologban azonban szerencséje van. Kevéssé ismert, de az épület befejezetlen: a költségek csökkentése miatt 1893-96 között nem építették be a Hőgyes Endre utca szomszédos házával érintkező telekrészt. A most lezajlott tervpályázatnak ezért kettős célja volt. Egyrészt a Lechner-féle épület rekonstrukciója, másrészt egy új épületszárnnyal a ház befejezése, és segítségével az egész együttes funkcionális újragondolása, amibe olyan korszerű elemek is bekerültek, mint egy önálló designmúzeum.

A Szépművészeti Múzeum elbukott bővítésének egyik tanulsága, hogy a történeti épületek építészetileg bátrabb kiegészítését, a jól látható kortárs beavatkozást nem csak a laikus közönség, de a múzeumi dolgozók egy része sem támogatja. Ez most mind a pályázati kiíráson, mind a beadott tervek zömén érvényesült. Egyetlen pályázó sem avatkozott be a műemléképület jól ismert homlokzati képébe.

Az új épületrészre készült homlokzatok közt két verzió dominált. Egy részük klasszikus modernséggel tart kimért távolságot, másik részük pedig a Lechner-épület elemeinek sajátos transzformációjából próbál folytatást konstruálni. Utóbbiakat nem is igen értékelte a zsűri, de a többi pályaterv közt sincs példa olyan elgondolásra, amely meggyőzően orvosolná a mellékutcai fekvés problémáját. Többen kísérleteztek ezzel, puhább eszközöket alkalmazva. Vizuális kapcsolatot a körút sarkáig „kifolyó” térburkolat, és az ott elhelyezett szoborszerű építmények biztosítanának. Igaza van azonban Moravánszky Ákosnak, a zsűri társelnökének, aki a pályázat értékelésében azt kifogásolta: a tervek nem elég nagyvonalúak ahhoz, hogy „az Üllői úton haladók figyelmét felhívják az új funkcióra”. A kiírásban ugyanis az szerepel, hogy a bővítmény nem csupán kiszolgáló- és raktáregység, hanem egy önmagában és a teljes együttes részeként is működő épület kell legyen. Ellenvethetjük ugyanakkor, hogy az alárendelt szerepű, új épületszárnynál szükséges-e ilyesmi, hiszen mégis csekély léptékű az egész együttes tekintetében, és a Lechner-épülettel versenyre kelni igencsak nehéz ebből a helyzetből. Ezért sajnálhatjuk nagyon, hogy a pályázók közül nem vette senki sem a bátorságot jobban belenyúlni az összképbe. Így ugyanis, hogy nincsen semmiféle bizonyítékunk arra, hogy ez működőképes vagy működésképtelen, jobb híján csak a kortárs magyar építészet ötlettelenségét állapíthatjuk meg építészettörténetünk egyik legjelentősebb mérföldkövének árnyékában.

A Vikár és Lukács építésziroda I. díjas tervének külső homlokzatával kapcsolatosan is megjegyzi a bírálat, hogy továbbgondolásra szorul. Úgy tűnik, a pályamunkák értékelésekor fontosabb szerepet játszott a tervezett alaprajz. A bővítményt a legtöbben az eredeti terv körvonalát követve, L-alakban oldották meg, vagy az utca felé eső rövidebb szár megnyitásával, elhagyásával, mivel a mélygarázs lehajtója és a műtárgyszállítás csak ezen a részen képzelhető el. Az utcai homlokzat áttörése nem csak ezért, de az épület belső udvaraiba való bejutás megkönnyítése miatt is előnyös. Egyedül Balázs Mihály és munkatársai II. díjas terve választott más utat, és építette be csak az utca felőli részen a telket, szabadon hagyva az aula mögötti térrészt. Az így elvesztett alapterületet Balázsék az aula felülépítésével pótolnák. Nagyon úgy fest, hogy bármennyire is volt eredeti ez az elképzelés, a zsűri már nem jutalmazhatta I. díjjal ezt a fajta bátorságot. Tévedés volna azonban azt gondolnunk, hogy a Vikár és Lukács iroda terve érdemtelenül nyerte meg a pályázatot: a teljes első emeletet elfoglaló, könnyedén és kitérők nélkül körbejárható állandó kiállítás gondolata valóban a legerősebb válasz a múzeum legnagyobb problémájára.

A kiírás az új épületszárny felépítése mellett a legátfogóbb rekonstrukcióját tervezteti meg az épületnek. A pályamunkák nagy része a műszaki rekonstrukció mellett aránylag kevés figyelmet szentelt a konkrét műemléki kérdéseknek. Mindenki számára, aki járt már az Iparművészeti Múzeumban, meghatározó a belépéskor feltáruló látvány. Az előcsarnok és az aula fehéren ragyogó falai egy keleti, szakrális tér benyomását keltik, a külső színpompás világával remek kontrasztot alkotva. Ez azonban már nem Lechner zsenijének, hanem a 20. századnak köszönhető. Eredetileg ugyanis ezek a terek is színesek voltak, a padlótól kezdve a falakon át egészen az üvegtetőig. A kérdés az, hogy az eredeti lechneri koncepció minél teljesebb helyreállítása, vagy a megszokott és történetileg létrejött fennálló rend megújítása a fontosabb-e. A központi aulának néhány terv megpróbált funkciót adni, de sem a közlekedőrendszer magjaként, sem múzeumshopként, ruhatárként vagy kávézóként nem sikerült igazán meggyőzően hasznosítani, így maradhat az, ami most is: előadások és rendezvények reprezentatív helyszíne. Ezért kiállítás-rendezési szempontok nem kötik majd a felújítók kezeit. Innentől fogva pedig nincs másról szó, mint egy esztétikai választásról. Ha pedig azt vesszük alapul, hogy a Lechner-világörökség központját és egy állandó életműtárlatot terveznek itt kialakítani, akkor meglehetősen furcsa lenne, ha pont ebben a főműként is emlegetett épületben nem törekednénk a lehetőségekhez képest legteljesebb rekonstrukcióra – annak ellenére, hogy a lemeszelt felületek erőteljesebb gesztusként hatnak.

Akárhogy is lesz, az engedélyezési terveknek 2013 tavaszáig el kell készülniük. A történet azonban nem ilyen egyszerű. Ahhoz, hogy a több ütemre tervezett rekonstrukció elindulhasson, ki kell ürülnie a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem által használt résznek, valamint a múzeum kezelésében működő nagytétényi kastélyban található bútormúzeum fejlesztését is be kéne fejezni, hogy a bútorraktárakat meg lehessen szüntetni az Üllői úton. Utóbbi ugyan előkészítés alatt áll, de legjobb esetben sem kezdődik el 2013-14 előtt. Az Iparművészeti felújításának tervein tehát alighanem lesz még ideje dolgozni a nyertes tervezőknek.

A szerző Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi Karának mesterszakos művészettörténész hallgatója, újságíró és hetiBeton című építészeti és urbanisztikai rádióműsor társszerkesztője.

Smiló Dávid: De hová tűnt Zaha Hadid?

Kelecsényi Kristóf a kortárs magyar építészet ötlettelenségét veti fel a pályázati művek láttán, ami jogos is lehet, azt azonban mindenképpen figyelembe kell venni, hogy egy, az építészeti beruházásokat tekintve ínséges időben kiírt tervpályázatról beszélünk. Talán illetlenség ezt felhozni, de egy-egy pályázati megvétel, vagy éppen győzelem olyan bevételi forrás az irodák számára, ami a válság előtt nem különösebben volt meghatározó tényező, most azonban a falat kenyér jelentőségével is vetekedhet. Így lehet, hogy az irodák inkább mentek biztosra, és ez találkozott a kritikában is említett Szépművészeti Múzeum tanulságából fakadó kiírói óvatoskodással. Nyilván érdekesebb helyzet állt volna elő, ha az elviekben nemzetközinek hirdetett pályázat nincs elsunnyogva a külföld előtt, valamint nem csak magyarul(!) érhetőek el a tervpályázat mellékletei és jelentős számú nemzetközi pályázó is megjelenik.

A nemzetköziség elmaradása azért is zavaró, hiszem a bővítés törekvései között az is szerepelt, hogy az Iparművészeti múzeum fel kívánja helyezni magát az európai design múzeumok térképére. Ehhez pedig rendszerint bevált eszköz egy komolyan vett nemzetközi pályázat, aminek aztán ne adj’ isten külföldi győztese is lehet. Félreértés ne essék, cseppet sem sajnálom a kenyeret a magyar építészirodáktól, de tekintve a Kristóf által is említett ellentmondást az engedélyezetési terv szűkös határideje és az épület kiürítéséhez szükséges idő között a tervek megvalósulásának kicsi a realitása. Ha pedig így van, akkor legalább a pályázatnak lehetett volna nemzetközi hír értéke. Ennek így nem lesz.

Smiló Dávid az Építész Szakkollégium elnöke.

Miklósvölgyi Zsolt: Elveszett lehetőség

A tervpályázatra beérkezett munkák szinte kivétel nélkül éppen azon a ponton véreztek el, fulladtak ötlettelenségbe, és halasztották el a kísérletezés lehetőségét, ahol (mint ahogy arra a Moravánszky Ákost idéző Kelecsényi Kristóf is emlékezet) a leginkább szükség lett volna markáns építészeti megfogalmazásra, és ahol az eredeti, Lechner tervezte épülettel szembeni térbeli-szimbolikus konfrontáció véghezvihető lett volna. Ez persze eleve heroikus, mert kudarcra ítélt (Kelecsényivel szólva: „a Lechner épülettel versenyre kelni igencsak nehéz ebből a helyzetből”). Ezzel együtt természetesen korántsem merül(ne) ki csupán az Üllői út felé kommunikáló attraktív homlokzatban, bár valóban árulkodó, és a térszituáció hendikepjét nagymértékben sejtető az az elnagyoltság (és nem nagyvonalúság!), amivel a tervezők egyelőre nyitva hagyták e problémát.

Mindez azért is adhat sajnálkozásra okot, mert többek között éppen itt lehetett volna a leginkább elkezdeni annak a döntő fontosságú kérdésnek az adekvát építészeti válaszát kidolgozni, hogy tudniillik: „milyen társadalmi, pedagógiai és urbanisztikai szerep is juthat egy múzeumnak a XXI. század kultúrájában?” – túl azon persze, hogy VIP-sarkokkal, méregdrága kávézókkal, múzeumshoppal és csillogó estélyekkel teletűzdelt élménycentrumként is funkcionálhat.
Mert hiába így az átgondolt tervrajz és a tisztelettudó illeszkedés a nagy előd mesterművéhez, ha éppen annak lehetősége látszik elveszni, hogy a magyar és egyetemes építészettörténet egyik ikonikus épülete, miként a vele összefonódott intézmény is, a jelen fényében újrafogalmazhassa saját identitását.

Miklósvölgyi Zsolt szerkesztő, kritikus, a PPKE Irodalomtudományi Doktori Iskolájának hallgatója.

építészet, magyar építészet, kritika, iparművészeti múzeum, smiló dávid, kelecsényi kristóf, epiteszet, magyar epiteszet, miklosvölgyi zsolt, helyszínelők, miklósvölgyi zsolt Icon_print

Az Iparművészeti Múzeum tervpályázata - az első helyezett pályamű, a Vikár és Lukács Építész Stúdió munkája

Helyszínelők: az Iparművészeti Múzeum tervpályázata

IMM rekonstrukció - 1. díj, Lukács és Vikár Stúdió

IMM rekonstrukció, 1. díj - Lukács és Vikár Stúdió

IMM rekonstrukció, 1. díj - Lukács és Vikár Stúdió

IMM rekonstrukció, 1. díj - Lukács és Vikár Stúdió

IMM rekonstrukció, 1. díj - Lukács és Vikár Stúdió

IMM rekonstrukció, 1. díj - Lukács és Vikár Stúdió

IMM rekonstrukció, 1. díj - Lukács és Vikár Stúdió

IMM rekonstrukció, 1. díj - Lukács és Vikár Stúdió

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lukács és Vikár Stúdió

IMM rekonstrukció, 1. díj - Lukács és Vikár Stúdió

IMM rekonstrukció, 1. díj - Lukács és Vikár Stúdió

IMM rekonstrukció, 2. díj - Balázs Mihály

IMM rekonstrukció, 2. díj - Balázs Mihály

IMM rekonstrukció, 2. díj - Balázs Mihály

IMM rekonstrukció, 2. díj - Balázs Mihály

IMM rekonstrukció, 2. díj - Balázs Mihály

IMM rekonstrukció, 2. díj - Balázs Mihály

IMM rekonstrukció, 2. díj - Balázs Mihály

IMM rekonstrukció, 2. díj - Balázs Mihály

IMM rekonstrukció, 2. díj - Balázs Mihály

IMM rekonstrukció, 2. díj - Balázs Mihály

IMM rekonstrukció, 2. díj - Balázs Mihály

IMM rekonstrukció, 2. díj - Balázs Mihály

IMM rekonstrukció, 2. díj - Balázs Mihály

IMM rekonstrukció, 2. díj - Balázs Mihály

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

IMM rekonstrukció, 3. díj - Lévai Tamás

IMM rekonstrukció - 3. díj, Építész Stúdió

IMM rekonstrukció - 3. díj, Építész Stúdió

IMM rekonstrukció - 3. díj, Építész Stúdió

IMM rekonstrukció - 3. díj, Építész Stúdió

IMM rekonstrukció - 3. díj, Építész Stúdió

IMM rekonstrukció, 3. díj - Építész Stúdió

IMM rekonstrukció - 3. díj, Építész Stúdió

IMM rekonstrukció - 3. díj, Építész Stúdió

IMM rekonstrukció - 3. díj, Építész Stúdió

IMM rekonstrukció - 3. díj, Építész Stúdió

IMM rekonstrukció - 3. díj, Építész Stúdió

IMM rekonstrukció, 3. díj - Építész Stúdió

IMM rekonstrukció - 3. díj, Építész Stúdió

IMM rekonstrukció, 3. díj - Építész Stúdió

IMM rekonstrukció - 3. díj, Építész Stúdió

IMM rekonstrukció, 3. díj - Építész Stúdió

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317