Logomain

Álmok az ókor és napjaink Rómájáról

By Kovács Dániel 2012. szeptember 3. 09:50

szerk at hg dot hu

1.gallery

Peter Eisenman Architects: The Piranesi Variations - The Project of Campo Marzio

3-tiltshift.gallery

Peter Eisenman Architects: The Piranesi Variations - The Project of Campo Marzio

4-tiltshift.gallery

Peter Eisenman Architects: The Piranesi Variations - The Project of Campo Marzio

5-tiltshift.gallery

Peter Eisenman Architects: The Piranesi Variations - The Project of Campo Marzio

7-tiltshift.gallery

Peter Eisenman Architects: The Piranesi Variations - The Project of Campo Marzio

8.gallery

Peter Eisenman Architects: The Piranesi Variations - The Field of Diagrams

12.gallery

Peter Eisenman Architects: The Piranesi Variations - The Field of Walls

13-tiltshift.gallery

Peter Eisenman Architects: The Piranesi Variations - The Field of Walls

11.gallery

Peter Eisenman Architects: The Piranesi Variations - The Field of Dreams

9-tiltshift.gallery

Peter Eisenman Architects: The Piranesi Variations - The Field of Dreams

10.gallery

Peter Eisenman Architects: The Piranesi Variations - The Field of Dreams

Peter Eisenman vezetésével négy makett készült Piranesi antik Rómát ábrázoló metszetének ihletésében a biennáléra.

Mi a közös a 20. század végének meghatározó építészeti teoretikusában és egy kétszáz évvel előtte élt rézmetszőben? Alighanem az elmúlt idők iránti vágyódás. Legalábbis erről tanúskodnak azok az izgalmas makettek, amelyeket Peter Eisenman építészirodája állít ki a 13. Velencei Nemzetközi Építészeti Biennálén, Piranesi munkáinak ihletésében. Az aprólékosan kidolgozott , terepasztalszerű makettek valósággal kiáltanak a tilt-shift fotókért – és mi nem is tudtunk ellenállni a csábításnak.

Miután évekig tanulmányozta az ókori Róma épületmaradványait, Giovanni Battista Piranesi 1762-ben publikálta egyik leghíresebb munkáját, a Campo Marzio dell’antica Roma című metszetsorozatot. A sorozat ötvözi a felvilágosodás korának történeti és tudományos érdeklődését az antik aranykor iránti elvágyódással. A meglévő elemeket is felsorakoztató, de olykor az építészeti hagyományokra, a gravitáció törvényeire és az ésszerűségre is rácáfoló rajzok azóta izgatják a szakmabeliek fantáziáját.

Peter Eisenman építészirodája hallgatókkal közreműködve négy építészeti makettet készítettek Piranesi metszetsorozatának ihletésében; a The Piranesi Variations a Giardini központi pavilonjában látható.

The Project of Campo Marzio – készült a Yale építészkarán Peter Eisenman, Matt Roman és Brian Butterfield vezetésével

Az első makett a Campo Marziót ábrázoló Piranesi-metszet alapján készült. A Piranesi által rajzolt alaprajzokat három dimenzióba fordították át, lehetséges épületeket párosítva hozzájuk. A sztereolitografikus 3D-nyomtatással készült modell bevallottan nem régészeti rekonstrukció, inkább „építészeti élmény”, amit erősít az aranyfüst bevonat is.

A Field of Diagrams – készült Peter Eisenman és Matt Roman vezetésével

A második makett címmel Piranesi valószerűtlen, esztétikai alapú kompozíciós elveit elvetve az antik és a mai Róma között összhangot keresi ugyanazon a területen.

A Field of Walls – készítették Pier Vittorio Aureli és Martino Tattara, Julia Tournaire, Tijn van de Wijdeven és Sara Usai. A modellt a Made by Mistake gyártotta le.

A harmadik maketten a Piranesi rajzaiban rejlő politikai jelentéstartalmat formálják át, a magasztos épületek helyett sorba rendezett, falszerű épületszörnyekké, ezzel utalva az olykor napjaink építészetében is megmutatkozó erődemonstrációra.

A Field of Dreams – készítették az Ohio State University Knowlton School of Architecture oktatói és hallgatói

A negyedik makett a Piranesi rajzaiban rejtőző érzelmeket, az erotikát, a vágyat, a perverziót emeli ki, a kortárs építészet nyelvére átfogalmazott, morális elveket feszegető darabként. Ez, az „A Field of Dreams” nevet viselő makett az egyetlen, amely ajánlást is kapott: a címzett Le Corbusier és John Hejduk.

A majomfej-szerű épület Piranesi egyik alaprajzának térbe fordításával keletkezett, de ebben a formájában John Hejduk „beszélő épületeit” is megidézi

Vendégsztár: Le Corbuiser temploma a franciaországi Firminy-ből a negyedik maketten

építészet, róma, kiállítás, kiallitas, le corbusier, program, yale, roma, peter eisenman, john hejduk, biennále 2012, epiteszet, biennale 2012 Icon_print

Peter Eisenman Architects: The Piranesi Variations - The Project of Campo Marzio

Peter Eisenman Architects: The Piranesi Variations - The Project of Campo Marzio

Peter Eisenman Architects: The Piranesi Variations - The Project of Campo Marzio

Peter Eisenman Architects: The Piranesi Variations - The Project of Campo Marzio

Peter Eisenman Architects: The Piranesi Variations - The Project of Campo Marzio

Peter Eisenman Architects: The Piranesi Variations - The Field of Diagrams

Peter Eisenman Architects: The Piranesi Variations - The Field of Walls

Peter Eisenman Architects: The Piranesi Variations - The Field of Walls

Peter Eisenman Architects: The Piranesi Variations - The Field of Dreams

Peter Eisenman Architects: The Piranesi Variations - The Field of Dreams

Peter Eisenman Architects: The Piranesi Variations - The Field of Dreams

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317