Logomain

Építészek a süllyedő gondolán: Wolf D. Prix az idei biennáléról

By Kovács Dániel 2012. augusztus 30. 16:57

szerk at hg dot hu

Értelmes párbeszéd és kritika helyett „üres, konzervatív, sőt, populista héj” az idei kiállítás az osztrák építész szerint.

A helyszínen érezhető lagymatag, „a-két-évvel-ezelőtti-összességében-jobb-volt” hangulatra igencsak ráerősít a 13. Velencei Nemzetközi Építészeti Kiállítás első komoly szakmai kritikája, amely nem kisebb személyiség tollából származik, mint Wolf D. Prix. Az osztrák Coop Himmelb(l)au vezére szerdán, a hivatalos megnyitó napján sajtóközleményben kárhoztatta David Chipperfieldet azért, amiért értelmes párbeszéd és kritikus válogatás helyett „üres, konzervatív, sőt, populista héjakat” szolgáltat a Biennále közönségének.

Mak.gallery

Prix, aki régebben maga is tagja volt az osztrák pavilon nemzeti bizottságának, sajtóközleményében termékbemutató vásárhoz hasonlítja a nemzetközi seregszemlét. Az osztrák építész szerint egy jó biennálén olyan, „a színfalak mögötti” témáknak kellene előkerülniük, mint például Stuttgart pályaudvarának ellentmondásos története, az Elbphilharmonie-hez hasonló épületek robbanásszerű költségnövekedései, a mecsetek és minaretek körül zajló politikai viták, vagy az amerikai családiház-piac összeomlása. Ehelyett a túlzottan kompromisszumos központi témának köszönhetően unalmas kiállításokat láthatunk – így Prix. Felháborodásától függetlenül Prix nem vesztette el a humorérzékét. „Az építészek egy süllyedő gondolán játszanak” – írja, - miközben „léket kapott ágazatunk erőtlenségbe és érdektelenségbe merül alá”. „Ez azért van, mert épített környezetünkről politikusok, projektmenedzserek, befektetők és bürokraták döntenek hosszú ideje. És nem építészek.”

Prix szerint Chipperfieldnek az orosz Pussy Riot elhíresült demonstrációjából kellett volna ihletet merítenie, vagy legalábbis megértenie, mi is történik napjaink társadalmában. Egyébként nem ez az első alkalom, hogy a Coop Himmelb(l)au vezetője kikel Stirling-díjas kollégája ellen: Prix 2011-ben Chipperfieldnek a bécsi Kärtner Straßén frissen elkészült áruházát nevezte monotonnak, léptéktelennek és az autoriter rendszerekre jellemzőnek egy sajtóközleményben. 

Wolf D. Prix állásfoglalását az alábbiakban közöljük:

„If one did not know that the media constantly exaggerates, one could almost conclude – as the Süddeutsche Zeitung has – that the Venice Biennale of Architecture really is the world’s most important architecture exhibition.

However, I believe that the word “exhibition” is not intended to describe an exhibition in this case, rather that the notion only designates the event per se. In other words an industry meeting, like a product fair. Other critics fail to even question the purpose of the exhibition, rather they immediately conclude that the coming together, the meeting, the networking is the key aspect. That’s that!

I would like to maintain at this juncture that the meaning of the Venice Biennale of Architecture for theoretical arguments has been increasingly losing significance since its beginnings with the Strada Novissima by Paolo Portoghesi in 1980. Even the personal significance for the participants is very low when compared to the Art Biennale. So let us not deny the truth. This event is an expensive danse macabre. In a city of plunder (an exhibition of plunder) hordes of tourists (architects) roll along broken infrastructure in order to satisfy their petit bourgeois desire for education (in the case of the architects: vanity, envy, schadenfreude, suspicions). Even the glamour that the visitors are supposed to feel is staid and faked by the media for whom a star architect is like a film star.

In truth it is all hollow, arduous, exhausting, bleak and boring. It is no longer about lively discussion and criticism of topics in contemporary architecture, but rather about empty, conservative and perhaps populist shells that are charged with feigned meaning.

What a great Architecture Biennale it would have been had they established forums and put out themes which would have provided a chance to look behind the scenes at the decision-making, instead of boring exhibitions. Take for example the dispute about the train station in Stuttgart. The reasons for the cost explosion for prominent buildings such as, for example, the Elbe Philharmonic Hall. The political arguments about mosques and minarets, in other words the disputes about the localisation of an idea. Why the market for single-family homes in the USA has collapsed and how power politics is conducted through settlement architecture. These topics would be worthy of discussion – not who is and who is not a star architect.

However, instead of that we face: “People Meet in Architecture” and now “Common Ground”. In other words: compromise. It cannot get any worse!

This situation conjures an image of the Venetian carnival – one can imagine all the architects in Pierrot costumes surrounded by masked critics and dancing the Dance Banale, or, even better, the architects are playing on a sinking gondola like erstwhile the orchestra on the Titanic playing their last song, while outside in the real world our leaky trade is sinking into powerlessness and irrelevance. This is because politicians and project managers, investors and bureaucrats have been deciding on our built environment for a long time now. Not the architects.

While in Russia artists are stubbornly resisting the authoritarian regime, the current director of the Architecture Biennale considers these characteristics to be obstacles for our profession and he explains in an interview that space must be taken from the genius. One would have to show him Pussy Riots in order for him to finally understand our society.

Furthermore, I consider that the Venice Biennale of Architecture needs to be reorganised.”

építészet, velence, david chipperfield, wolf d. prix, kortárs építészet, biennále 2012, epiteszet, biennale 2012 Icon_print

Makettek a 13. Velencei Nemzetközi Építészeti Kiállítás különféle pavilonjaiból

Hg_pasaret_szponzor_title
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317